Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Subbarin asennuksesta.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Laitetaan nyt tähän jutun jatkeeksi kun melkein samaa aihetta on.

    Aloin tuossa tekemään lasikuidusta varapyöräkoteloon koteloa subbarille. Minkälaisia vahvuuksia olette lasikuidusta koteloksi väsänneet? Nyt siinä on 3-4 kerrosta, ja irrallaan ollessa se on vähän vetelä. Tietysti pelti jäykistää paikallaan ollessa jonkin verran, mutta pitäisköhän tuota vielä vahvistaa? Elementiksi tulee yksi 12" kajautin.

    Comment


    • #32
      Pitää vahvistaa vielä. Kotelon tulee olla jäykkä ja resonoimaton, vaikkakin pelti tulee vastaan. Sanoisin, että yhdestä senttimetristä ylöspäin on sopiva paksuus.

      Comment


      • #33
        Vai vielä hiilikuitu, eipäs nyt taas aleta, mopo lähti jo kauan sitten käsistä eikä sitä saa enää kiinni ;)) Olisi sitä kyllä vielä tuohon sopivana, samperin paksua ja jämäkkää mattoa.

        Vai sentin paksua, voi samperi. Pitää vissiin sitten vielä haistella hartsia huomennakin... Edellisessä autossa oli kyllä pelkkä peltinen varapyöräkotelo varustettuna äänenvaimennusmatoilla ja se ei ainakaan rämissyt. Pohjassa oli peltiin kiinni ruuvattu kakkoskakkosesta tehty ristikko joka oli vielä pultattu keskeltä kanteen tangolla. Jonkin verran se varmaankin jousti silti.



        Comment


        • #34
          Mitä jämäkämpi kotelo, sen parempi soundi.

          Comment


          • #35
            No niinhän se on. Täytyy nostaa ahtopaineita pykälän verran että kompensoi painon lisäyksen ;)

            Onko ehdotuksia elementiksi? Tuo kotelo on aika iso (pitäisi mitata vedellä tilavuus), ja siitä voisi varmaankin nipistää tilaa myös vahvistimelle. Nyt hyllyssä on aika järeä Autostudion 12" elementti, mutta en muista mallia. Tekisi kyllä mieli ostaa tuplapuhekelainen, tuo ei sitä ole. Rainbow Amboss olisi kuulemma hyvä?

            Comment


            • #36
              1x12" hmm. Millä päätteellä ohjaat subia? Jätä se autostupido sinne hyllyyn.

              Amboss on ihan ok,
              samoin kuin Hertz HX300D (jos kiinnostaa tuollainen, niin pistä privaa.).

              http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_hx300d.pdf

              Comment


              • #37
                Näyttää muuten toi Opel-teksti pahalta Audin kontissa...

                Comment


                • #38
                  Taitaa olla tuo opel teksti ooppelin kontissa, vihreästä väristä päätellen...

                  Comment


                  • #39
                    Joo niin on Opel-teksti kun se on Opelista, edellisestä autosta kun puhuin...

                    Pääte on joku Soundstreamin kaksikanavainen 500W:n vahvistin, en muista mallia.

                    Vai ei Autostudio olisi hyvä? Tuo on malli X-12R,

                    FS 24 Hz
                    QTS 0.27
                    VAS 176.5 L
                    REF 97 db/1W

                    Äänenlaadusta ei ole mitään hajua. Tuo Hertz voisi kyllä kiinnostaa.

                    Comment


                      #40
                      Tossa subin valitsemises kannattaa ottaa huomioon ekana et mitä haet: painetta vai äänenlaatua?

                      Paine käyttöön suosittelisin ihan näin hinta-laatu mielessä uusia spl dynamics:in pro sarjalaista. 15" elementti toimii mulla ainaki tosi hyvin. Vaatii tosin melkolailla tehoa vahvistin puolelta. Digital Design tekee viellä paremman elementin mut hinta on jo sen mukainen.

                      Äänenlaatu subina toimis DLS MW12 esimerkiksi tai juurikin Rainbown Amboss. Ja jos haluaa viä vähän näyttää niin JL audio mutta näiden kamojen hinnatkin ovat "melko" suuret.

                      Mutta kannattaa käydä vilkasees www.powerset.fi sieltä löytyy hyvä valikoima.

                      Mul on viä parit pikselit oman kotelon tekovaiheesta jos sattuu jotain kiinnostaa varapyörä koteloon rakentaminen. http://s85.photobucket.com/albums/k61/Mikkou/Kotelo/ Tuolla ei valmiina ole kotelosta kuvaa mut sen verran voin sanoo et tuli melko järee kotelo (paino n. 80-100kg) ja soi tosi nätisti varsinki suljetuks koteloks

                      Comment


                      • #41
                        Suosittisin ennemmin ostopaikaksi maken audiota. Valikoimakin on laajempi.

                        http://www.makenaudio.fi/

                        Olen monesti miettinyt mitä on subwooferien painekäyttö? Näissä yhteyksissä missä sitä käytetään kun ei koskaan tarkoita äänenpaine kisoja. Painetta jos haluaa, niin kannattaa ostaa ennemmin kompura...

                        soi tosi nätisti varsinki suljetuks koteloks
                        Yleensä vähemmän pro kavereilla suljetut kotelot Soivat paremmin kuin refleksiviritetyt. Tämä siksi koska ei mielletä refleksikotelon toimintaperiaatetta ja annetaan piut paut tarkalle koteloolle ja putken tarkalle mitoitukselle.

                        Ja Mikko ei kyllä hommaa SPL dynamicsiä, jos voin asiaan vaikuttaa ;)

                        Comment


                        • #42
                          Katsos Mika tarkasti tuonne Vectran ritilän alle mitä siellä näkyy ;))

                          Kokeilen nyt ensin tuolla Autostudiolla. Ainakin se vakuuttaa olemuksellaan, se painaa nimittäin niin paljon ettei oikein sormivoimin sitä saa ylös kun se on kotelon reiässä. Ja tuota reikää ei ole vielä edes huullettu.

                          Minusta tuntuu että haen mahdollisimman matalaa bassoa hyvällä äänenpaineella, laadusta paljoa tinkimättä. Eli mitään "diskobassoa" en ole hakemassa.

                          Comment


                            #43
                            Nyt tarvii sen verran oikoa että meillä kaveri porukas on nyt kaks äänenpaine kisa autoo ja kolmas jota alan itse tekemään tulossa. On kyllä totta että harvemmin porukka on kisa autoja rakennellu.

                            Ja kun aletaan paineesta puhuun saa audi mies törmätä ainaiseen ongelmaan että auton sisätilat vaatii jo varsin kovaa muokkausta jos jotain lukua haluaa. Esimerkiksi omassa UrS:ssä saatiin melkein 7 db vähemmän kuin samalla elementillä samassa kipossa eri autossa.

                            Mutta ihan näin vinkkinä että jos matalaa ja tarkkaa bassoa haluaa niin suuri suljettu kotelo ja paljon vahvistin tehoja ;)

                            Comment


                            • #44
                              Mutta ihan näin vinkkinä että jos matalaa ja tarkkaa bassoa haluaa niin suuri suljettu kotelo ja paljon vahvistin tehoja ;)
                              Ei pidä paikkaansa.

                              T: Pro Sound Only Sm3 & Em8, EMMA Finlanland tuomari.

                              Ps. Kaverilla olis suht valmis painekärry Lancian 10 tarjolla jos tarvetta sellaiselle on.

                              Comment


                              • #45
                                Mitäs tuonne kotelon sisään kannattaa tunkea? Aikaisemmissa bokseissa on ollut ihan karhunvillaa, mutta en viitsisi nyt laittaa sitä tuonne pölisemään.

                                Tässä muutama kuva rojektista, pitäisi varmaan tehdä oma aihe tuonne projektiosiolle. ( tällä kertaa vähän pienempi homma kuin edellinen ;) )

                                Kotelo laminoituna pyöräkotelossa.
                                Irroitettuna
                                Kansi asennustestissä.
                                Toinen kuva kannesta.

                                Comment


                                • #46
                                  okkim, monenko laatikon sarjan teit? :)

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tuo toinen kuva kannesta antaa nopeasti vilkaisten aiheen epäillä, että Okkim onkin tekemässä Ässään vessaa eikä mitään subikoteloita :-p

                                    Comment


                                    • #48
                                      No voi perhanan jätkät :) Siitä puuttuu vielä se reikä että pääsis asialle ;)

                                      Ihan tuo yksi tuli tehtyä, siihenkin meni jo sen verran aineksia ja aikaa etten toista ehtinyt väsäämään :)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Joo-o, kyllä toi ihan kiinalaiselta kyykkyvessalta näyttää ;)

                                        Ei vaan. Olisko uretaani tohon mitään, olis ainakin kevyttä ja tiivistä. Työstämisessä saa olla kyllä olla tarkkana, että meneekö kuitenkin liian hankalaksi...

                                        Comment


                                        • #50
                                          Polyesterivanu on oikea aine kotelon sisään. Tilavuutta vois itten säädellä vaikka styrox tai uretaani paloilla, ei vaahdolla.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Mistä sitä saa helpoiten Jyväskylästä?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kangaskaupoista saa pussitavarana. Vaikka siitä amarillon vieerssä olevasta suuresta kangaskaupasta.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X