Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 jäähd.nesteen/moottorin lämmöt seilaa mittarin mukaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 jäähd.nesteen/moottorin lämmöt seilaa mittarin mukaan

    Tervehdys, suhteellisen tuoreena AAH-koneisen C4:sen omistajana ja audifinns-untuvikkona olisin viisaammilta tiedustellut miten tulisi suhtautua seilaavaan moottorin lämpömittariin. Lähinnä olisin halunnut tietää josko pitäisi epäillä termarivikaa tai kontaktihäirötä mittaristossa kun kuitenkin ilmastoinnin paneelin kautta kanava 51 näyttää että kone lämpenisi normaalisti 90 asteeseen, mutta mittari näyttää välillä mitä sattuu? Ajossa myös öljynlämmöt vaikuttavat normaaleilta(toisella viivalla eli n. 80-100 astetta) vaikka jäähd.nesteen mittari näyttää alle 70 astetta. Kiitokset avusta etukäteen!

    #2
    Jos antaa nopeasti ja normaalisti lämmintä sisälle, niin multivika-anturi kaputt.

    Comment


    • #3
      Lämpöä tulee nopeasti ja normaalisti, joten voisi sitten olla tuo multianturi? Kiitos vinkistä, onko kyseessä siis F76-anturi, joka näkyy linkissä?
      http://www.12v.org/engine/index.php?...n=cl&view=cool

      Comment


        #4
        Vaikuttaisi olevan tuo. messengin värinen anturi, johon tulee 4 napainen liitin. mustan kumitutin sisällä, jos tutti olemassa.

        Comment


        • #5
          Jatkaakseni tätä topiccia, niin vaihdatutin F76-"multivika"-anturin, josta seurasi seuraava ongelma. Asia kuuluu ehkä enemmän Moottori ja voimansiirto-osioon, mutta jatkan kuitenkin tähän tällä kertaa. Olin hieman epäillyt jo aiemmin että kone käy liian kuumana esim. tyhjäkäynnillä ja jonoajossa ja tämä osoittautui todeksi nyt kun mittari toimii. Se nousi melkein 110 asteeseen aamuruuhkassa ja totesin että jäähd. flektit eivät käynnisty. Onko niin että flekteillä on oma anturi, joka ohjaa niiden toimintaa?

          Comment


          • #6
            Flektiä ohjaava anturi löytyy syyläristä vesiletkujen välistä kuskin puolelta. Kyseinen lämpökatkaisija ohjaa releiden kautta flektiä. Releet ovat pääreletaulun keskimmäisen rivin kaksi keulanpuoleisinta.

            edit: onko sulla viskoflekti olemassa ja toimiiko se? Normaalitilanteessa, etenkin näillä keleillä viskoflektin pitäisi pitää lämmöt kurissa normaalissa liikenneajossa.

            e2: voit kokeilla, onko kyseessä anturivika siten, että nappaat syylärin reunasta sen kolmikarvaisen liittimen irti ja torppaat hyppylangan reunimmaisten pinnien väliin. Jos flekti hurahtaa käyntiin, on kyse anturiviasta. Jos mitään ei tapahdu, niin kyse on sitten jostain muusta, tarkista sitten releet ja sulakkeet. Minulta joutaa flekti, jos siellä on vika.
            Viimeksi muokannut kenax; 17.4.2012, 12:49.

            Comment


            • #7
              Kiitti näistä vinkeistä! Tuosta viskoflektiasiasta en tiedä, onko näissä -92 mallin AAH:issa sitä? Täytyy vilkaista tuota flektin lämpökytkintä sekä relepuolta.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Spätzündung Näytä viesti
                Kiitti näistä vinkeistä! Tuosta viskoflektiasiasta en tiedä, onko näissä -92 mallin AAH:issa sitä? Täytyy vilkaista tuota flektin lämpökytkintä sekä relepuolta.
                Enpä suoraan sanoen tiedä, luin tuon moottorityypin vahingossa AAN.. Mut jos siellä viskoflekti on, niin se on jossain päin apulaitehihnaa olevalla hihnapyörällä ja pyörii moottorin mukana. Jäähdytyspotkurin keskellä oleva viskokytkin säätelee konehuoneen lämpötilan mukaan voimaa hihnapyörältä itse ropelliin.

                Eli jos koneen edestä löytyy apulaitehihnan pyörittämä ropelli, jota pystyy (moottorin ollessa sammuksissa) käsin pyörittämään, niin siinä on sitten viskopuhallin =)

                Mikäli kyseinen puhallin ei moottorin pyöriessä juuri puhalla, niin visko lie entinen. Se voi silti pyöriä moottorin mukana, mutta ei sitä tahtia, mitä sen pitäisi.

                Tervettä viskoa käsin pyörittäessä, sen pitäisi olla sellainen hieman tahmeasti liikkuva, mutta kuitenkin helposti liikutettavissa.

                Comment


                  #9
                  12v koneissa (ainakin noissa vanhoissa) taitaa olla kaikissa vain sähköflektit. Kaksin kappalein ainakin jos on ilmastointi.

                  Comment


                    #10
                    Ei ole viskoa kutoskoneisessa c4:ssa.

                    Syylarin pelkääjän puoleisessa päädyssä on flekteille anturi. Kuskin puolen etunurkasta löytyy sitten vastukset eri nopeuksille, releet relekotelosta kuskin puolelta akvaariosta.
                    Viimeksi muokannut gedu; 21.4.2012, 18:03.

                    Comment

                    Working...
                    X