Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B4 mittaristo + laturi ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 B4 mittaristo + laturi ongelma

    Eilen kaupasta lähtiessä startatessa auton, syttyi mittaristoon ABS, Akun latauksen, jäähdytysnesteiden sekä jarrujen -huomiovalot. Joista jäähdytysnesteiden sekä jarrujen -huomiovalot vilkkuu samaan tyyliin, kuin virrat päällä, mutta ei vielä auto käynnissä.

    ABS:t toimii silti normaalisti ja saa kytkimestä poiskin. Merkkivalo vaan palaa aina.

    Ajelin kotiin noin 20 min, koska öljynpainevalo ei kuitenkaan palanut.
    Yleismittari kertoi että auton käydessä jännite akun navoilta on 11.7 V ja sammuksissa reilut, 12.3 V.

    Eka veikkaus oli että laturi ei toimi ja aiheuttaa myös muita ongelmia koska virran saanti on heikkoa.

    Mutta nyt oon alkanut epäileen virtalukon pohjaa, meneekö virtalukon pohjalta joku heräte yms. laturille joka ohjaa laturia? Se voisi kertoa tämän mittariston häröilyn samaan tapaan, kuin autossa olisi vain virrat, mutta ei vielä startattu, vaikka todellisuudessa onkin jo käynnissä.

    #2
    Kyllä laturin pitäisi herätä lataamaan ilman herätettäkin. Vaatii vaan kierroksia.
    Eiköhän ne tutkiskelut kannata aloitaa sieltä laturin suunnalta.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 3.3.2012, 14:36.

    Comment


    • #3
      Latausvalon palaminen kertoo, että herätevirta menee laturille asti. Valohan maadoittuu laturin läpi. -Jos siis kytkentä on perinteinen.

      Comment


      • #4
        Asia selvä. Pitää siis aloittaa tutkimaan tuolta laturin päästä.

        Comment


          #5
          Vastaus ikivanhaan ketjuun, kun kohtasimme vastaavan ongelman B4-korissa:

          - latausvalo palaa himmeästi
          - jäähdytysnesteen ja jarrujen merkkivalo vilkkuu
          - akkujännite käydessä 11.7v

          Lataussäätimen vaihdolla ongelmat poistui.

          Comment


          • #6
            Itsellä oli pari vuotta sitten samanlainen ongelma. Auto päätyi autosähkökorjaamolle jossa löydettiin viallinen komponentti mittariston takaa ja se esti laturin toiminnan

            Comment


            • #7
              Onko tähän ikivanhaan aiheeseen uutta tietoa kellään? Audi 80 B4 2.0E 1993 jäähdytysnesteen pinnan (tai lämpötilan) merkkivalo villkkuu joka käynnistyksen jälkeen melko pitkään, 30 sec... 3 min eikä juuri riipu koneen lämpötilasta. Valojen vilkkuessa jännitteet on alhaalla, huomaa siitä että ajovalot kirkastuu tuntuvasti kun vilkkuminen lakkaa. Onko siellä joku imuilman esilämmitin joka haukkaa noin paljon virtaa vai mikä lienee?

              Comment


                #8
                Mulla vilkkuu kaikki kolme varoitusvaloa välilla kun käynnistän autoa kylmänä ja kun annan kaasua ja jännite nousee ne sammuu sitten. Aikoinaan B3:seen jouduin vaihdattamaan marmorilla syylärissä olevan lämpöanturin parin otteeseen tuosta syystä kun se välillä sytytti kesken ajon varoitusvalon vaikka lämpötila oli just 90C:ssa ja nestettä oli sopivasti.
                Mielestäni ABK:ssa (Siemens Digifant) ei ole imuilman esilämmitystä eikä kylmäkäyntisuutinta niin kuin vanhoissa K-jet/KE-jetissä.

                Comment


                  #9
                  Valojen vilkkuessa jännitteet on alhaalla, huomaa siitä että ajovalot kirkastuu tuntuvasti kun vilkkuminen lakkaa. Onko siellä joku imuilman esilämmitin joka haukkaa noin paljon virtaa vai mikä lienee?
                  Johtunee siitä ettei laturi magnetoidu. Kokeiles häräyttää kierroksia yli parin tonnin, niin pitäisi valot kirkastua.

                  Mielestäni ABK:ssa (Siemens Digifant) ei ole imuilman esilämmitystä eikä kylmäkäyntisuutinta niin kuin vanhoissa K-jet/KE-jetissä
                  Kyllä siellä ainakin alkupään ABK moottorissa on kylmäkäynnistys suutin. Digifantti on Boschin tekelitä.

                  Aikoinaan B3:seen jouduin vaihdattamaan marmorilla syylärissä olevan lämpöanturin parin otteeseen tuosta syystä kun se välillä sytytti kesken ajon varoitusvalon vaikka lämpötila oli just 90C:ssa ja nestettä oli sopivasti.
                  Tämä lämpökytkin on vain flektiä varten. Ei liity varoitusvaloihin tai mittaristoon.
                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 29.11.2022, 19:37.

                  Comment


                    #10
                    Sleepy2 kiitos tarkennuksesta, tarkistin asian ja Digifantissa on kylmäkäynnistyssuutin, muistin väärin.

                    Comment


                    • #11
                      OT. Muistelisin että digifant on Siemensin tekemä.

                      Comment


                      • #12
                        No niin, tämä ongelma on ehkäpä ratkennut. Tuo lämpövalojen vilkkuminen oli tosiaan auton tapa kertoa että "nyt ei lataa" ja ne sammuivat kun kierrokset käytti startin jälkeen yli ~2300rpm. Latauksen merkkivalo sen sijaan ei palanut. Vaihdoin jo toisen, vähemmän käytetyn lataussäätimen ja ilakoitsin jo etukäteen kun vanhassa oli näköjään hiilet aivan loppu. No, tällä paremmalla ei varsinaisesti toiminta muuttunut miksikään. Kun vihdoin sisäistin, että latauksen valo ei tosiaan pala missään vaiheessa, ei edes vaikka magnetointipiuhan maadottaa, niin piti ottaa järeämmät konstit käyttöön. Erinäisten mittailujen ja selvittelyiden jälkeen kävi ilmi, että mittariston piirilevyllä on diodi jonka läpi syötetään jännitettä merkkivalolle. Juotos oli hienokseltaan murtunut, joten käytin sen ja kaikki muutkin piirilevyn tinaukset sulana. Nyt vaikuttaisi toimivan.

                        Comment

                        Working...
                        X