Kerrompa teille mielenkiintoisen vian. Noin vuosi sitten laitoin 90:n seisomaan suoraan ajosta. Kaikenlaista remonttia tuli tehtyä ja muun muassa ruisku vaihtui dta:han.
Puolen vuoden kuluttua otettiin ekoja savua. Hirveä savotta oli saada autoa käymään, kun joutui starttia huudattamaan pitkään, että sai oikea-aikaisen kipinän koneeseen. Kun auton virrat laittoi päälle, alkoi kierroslukumittari nypyttämään ja dta:sta näki, että se luuli auton olevan käynnissä. Startatessa kierrosluku hyppi julmetusti. Satunnaisesti näytti oikein ja välillä 2000-16000 rpm. Auton sai aina välillä käyntiin vasta kun päästi avaimesta. Sytkä oli aivan sekaisin ja välillä jysähti putkessa ja välillä imusarjassa. Eipä tullut epäiltyä starttimoottoria.
Tuli mittailtua jännitehäviöitä ja maadoitusvikoja joka paikasta. Oskilloskoopilla katsottiin signaaleja. Starttauksen aikana kampiakselin asentoanturi siis sekoili. Kun boksi ei ollut kytkettynä, tuli startatessa anturilta aivan siistiä signaalia, mutta heti kun kytki boksin kiinni tuli ihan mitä sattuu signaalia.
Lopulta ongelma ratkesi, kun kytkettiin startti pois auton sähköistä. Tällöin virrat kytkettäessä kaikki toimi normaalisti. Ulkoisella akulla startatessa auto hörähtikin hienosti käyntiin.
Startti pyöritti kyllä nätisti, mutta jotenkin se sekoitti tuon dta:n. Motronikilla kaikki toimi kuitenkin ennen remppaa niinkuin pitikin. Vaihdoin nyt sitten boschin vaihtostartin ja kaikki toimii taas niinkuin pitääkin.
Onko muut törmänneet tällaiseen ongelmaan?
Puolen vuoden kuluttua otettiin ekoja savua. Hirveä savotta oli saada autoa käymään, kun joutui starttia huudattamaan pitkään, että sai oikea-aikaisen kipinän koneeseen. Kun auton virrat laittoi päälle, alkoi kierroslukumittari nypyttämään ja dta:sta näki, että se luuli auton olevan käynnissä. Startatessa kierrosluku hyppi julmetusti. Satunnaisesti näytti oikein ja välillä 2000-16000 rpm. Auton sai aina välillä käyntiin vasta kun päästi avaimesta. Sytkä oli aivan sekaisin ja välillä jysähti putkessa ja välillä imusarjassa. Eipä tullut epäiltyä starttimoottoria.
Tuli mittailtua jännitehäviöitä ja maadoitusvikoja joka paikasta. Oskilloskoopilla katsottiin signaaleja. Starttauksen aikana kampiakselin asentoanturi siis sekoili. Kun boksi ei ollut kytkettynä, tuli startatessa anturilta aivan siistiä signaalia, mutta heti kun kytki boksin kiinni tuli ihan mitä sattuu signaalia.
Lopulta ongelma ratkesi, kun kytkettiin startti pois auton sähköistä. Tällöin virrat kytkettäessä kaikki toimi normaalisti. Ulkoisella akulla startatessa auto hörähtikin hienosti käyntiin.
Startti pyöritti kyllä nätisti, mutta jotenkin se sekoitti tuon dta:n. Motronikilla kaikki toimi kuitenkin ennen remppaa niinkuin pitikin. Vaihdoin nyt sitten boschin vaihtostartin ja kaikki toimii taas niinkuin pitääkin.
Onko muut törmänneet tällaiseen ongelmaan?
Comment