Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laturin ennakoiva huolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Laturin ennakoiva huolto

    Kohta 300tkm mittaris eikä ainakaa kuuteen vuoteen oo laturille mitään tehty. Onko mitää järkee ottaa irti ja huoltaa vai odottaako et hajoaa?

    #2
    Ehjää ei kannata korjata. Hiilipaketin voi ehkä vaihtaa, mutta muuten tuo huoltaminen/korjaaminen on vähän kyseenalaista hommaa.

    Comment


      #3
      Näin vähä aattelinki. Saakohan tuota hiilipakettia vaihdettua autoon päin vai pitääkö ottaa laturi irti?

      Comment


        #4
        Sen hiilipaketin vaihtamisen kanssa on vähän niin ja näin. Nuo laturit on tehty siten, että kollektorirenkaat kuluvat hiilien kanssa tasatahtia, eli kun hiilet on lopussa, on renkaatkin lopussa. Niiden vaihtamisessa tai vaihdattamisessa ei oikein ole järkeä, vaihtotyö plus hiilipaketti (n. 50€) maksaa helposti puolet siitä mitä vaihtolaturi, joka on luokkaa 200 €. Lisäksi noista tapaa vanhemmuuteen antautua myös vapaakytkin, joka on luokkaa 90-100€. Eli anna mennä niin kauan kun laturi toimii, ja kun ei toimi, laita vaihtolaite tilalle.

        Hiilipaketti on parilla ruuvilla kiinni laturissa ja on vaihdettavissa ilman sen enempiä laturin purkamisia, jos vain konehuoneessa on tarpeeksi tilaa.

        Comment


          #5
          En oo oikein ymmärtäny et mitenkä tuo vapaakytkin pelaa ja mikä se tarkotus on. Voisko joku valaista tyhmää?

          Comment


          • #6
            Laturin korjaaminen sinänsä on aika helppoa hommaa, sikäli mikäli aikaa moiselle vaan on ja viitsii nähdä vaivaa. Yleisimmät viat mitä noihin tulee on hiilien ja liukurenkaiden loppuun kuluminen, laakerit ja säädinyksikkö (säädin on samassa "klimpissä" hiilien kanssa). Laakerit saattaa olla tiukassa, eikä niitä ole helppo saada irti laturin rungosta sillä itse runko on monesti alumiinia tms kevytvalua joka saattaa revetä jne ulosvetäjää käytettäessä. Helpoiten laakeri lähtee irti kun lämmittää runkoa esim. kuumailmapuhaltimella, tämän jälkeen jäähdyttää kylmäspraylla laakerin, pitäs helpottua irtoaminen.
            Laakerit on 10€ luokkaa kpl, liukurenkaat noin 10€ ja hiilipaketti jossakin 20€ tienoilla. Kaikkiin latureihin ei välttämättä löydy hiilipakettia tai sitten se maksaa melkein saman kuin uusi laturi (marmorilla siis).
            Tuolta löytyy aika moneen merkkiin osaa: http://www.autosahko.net/
            Sähköpostilla kannattaa kysellä.
            Edullisia latureita löytyy merkkiin kuin merkkiin täältä: http://www.hata-autosahko.fi/

            Eräs tarina:
            Traktorista pärähti laturi, eipä ollut aikaa ruveta korjailemaan sitä vaan pikainen soitto varaosakauppiaalle (kesko), alkuperäisen laturin hinnaksi sitten paljastui n. 250€. No, hetken hintaa märehdittyäni soitin tuonne Hata -autosähköön, 90€ oli hinta laturille eikä peritty vaihtolaturipanttia. Sieltä laturi hakemaan ja tiskillä paljastui koko totuus: tämä "tarvikelaturi" oli saman merkkinen kuin alkuperäinenkin!" Magneti Marelli siis. Eikä ollut edes tehdaskunnostettu vaan täysin uusi. Näin se homma eteni :)

            Comment


              #7
              Magneti Marelleista pitäisi maksaa oikeastaan ostajalle :)

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                En oo oikein ymmärtäny et mitenkä tuo vapaakytkin pelaa ja mikä se tarkotus on. Voisko joku valaista tyhmää?
                Tuota käytetään yleensä dieseleissä sen takia että puristustahti hidastaa konetta, ja kun laturin ankkurissa on melkoisesti pyörivää energiaa koittaisi laturi "työntää" hihnaa aina kun kone on puristustahdissa.

                Toiminta on sama kuin fillarin takanavassa. Vetää toiseen suuntaan ja pyörii vapaasti toiseen.

                Jos vapaakytkin on rikki menee se yleensä jumiin niin että se on umpipyörä. Näkee parhaiten niin että AVF-koneessa pomppii kiristin, kylmänä etenkin hihna kitisee tyhjäkäynnillä kun kääntää rattia.

                Comment


                • #9
                  Mulle vaihdettiin just vapaakytkin a3 2003 1.6 koneeseen. Huoltomieheltä kysyin ko. osan tarkoitusta ja sain seuraavanlaisen vastauksen "vapaakytkin antaa hihnan pyöriä vielä muutaman kierroksen moottorin sammuttua". Vanha osa oli tosiaan "umpirautaa" ja uudessa oli tämä "luistava" ominaisuus, en osaa tämän paremmin selittää :)

                  Comment


                    #10
                    Öö, miten hihna rullailee vielä kunniakierroksia, jos moottori pysähtyy? Sama kun polkupyörässä pyörisi vielä ketjut pari kierrosta, kun olet lopettanut polkemisen :)

                    Comment


                    • #11
                      Ei hemmetti, repesin! Joo se huoltomies on kai vähän kujalla tai sit oot Saimon ymmärtänyt sen selityksen jotenkin hassusti :)

                      Comment


                      • #12
                        No hemmetti! Noin se kaveri sen selitti, sanoi vielä "katoppa joskus, pyydä että kaveri sammuttaa auton ja kato konepellin alla niin hihna pyörii vielä sammuttamisen jälkeen". Tuo oli ehkä väärin kirjoitettu tossa aikasemmin että hihna pyörisi "kierroksia", eli siis vähän pitäisi pyöriä vielä. No tsekkaan tän tänään!

                        Tai sitten mua on vaan pissattu silmään :)

                        Comment


                          #13
                          Onkohan -98 AEB:ssä ollut käytös jo vapaakytkin? Omalla on ny ajettu 300tkm eikä mitää ääniä laturista tunnu tulevan. Luulis kyllä kohta laturin hajoavan, jos ei muuten niin liukurenkaiden luulis olevan jo loppu.

                          Comment


                          • #14
                            Voisin lainata tätä ketjua hieman.

                            Ongelma on kun laittaa ipodista tai puhelimesta aux:lla musiikkia soimaan stereon kautta niin kaikki toimii oikein hyvin. Kuitenkin kun liittää virtapiuhan tupakansytyttimestä puhelimeen niin ääni menee täysin kuuntelukelvottomaksi. Täynnä häiriöitä. Heti kun virtapiuhan irroittaa niin ääni palaa normaaliksi. Päätelmäni on että tupakansytyttimestä tulee todella vaihtelevaa virtaa joka aiheuttaa häiriöitä.

                            Onko kyseessä oireileva laturi vai muuten sähköissä ongelmaa. Akunhan pitäisi tasoittaa laturin antamaa virtaa joka on ymmärttäkseni tasasuunnattua vaihtosähköä. Auton omat sähkölaitteet toimivat hyvin, mitä nyt radio ottaa helposti häiriötä jos signaali on huonompi. Esim cd:ltä soi hyvin.

                            Comment


                              #15
                              Mulla on ollut parissa autossa yli 400tkm ajettuja latureita, eikä mitää ongelmia. Audissa on nyt 380tkm ajettu, eikä se oireile mitenkään.
                              En murehtisi etukäteen. Se ilmoittaa kyllä kun se hajoaa :)

                              Jälkimmäisessä kokeilisin ensin vaihtaa puhelimen laturin.

                              Comment


                              • #16
                                Tuossa ipodi tapauksessa syntyy maadoitussilmukka kun kytkee tup.syt pistokkeen. Siis sekä Aux-liittimestä ja tup.syt pistokkeesta kytkeytyy maa, jolloin pienen pienet potentiaalierot silmukassa aiheuttaa häiriöitä.

                                Kyllä lauturin voi ennaltakin huoltaa. Eihän siinä kuluvia osia ole kuin laakerit, hiilet ja liukurenkaat. Laakerit voi olla todella tiukassa. Kierteitä ei sitten pidä hakkaamalla tärvellä.

                                Comment


                                • #17
                                  Jatketaan tätä keskustelua. Löytyy kaksi laturia, joista molemmista taitaa olla hiilet loppu. Myös nuo liukurenkaat ovat hieman kuluneet. Kuvassa pahemmin kuluneet, mutta toisessa laturissa taas tuo alempi vaikutti siltä, että hiili ei ollut kunnolla osunut edes siihen. Ei ollut enää tuommoinen kiiltävä.

                                  Kannattaisikohan noita koittaa elvyttää, vai uutta etsimään? Hiilien vaihto vaikuttaisi yksinkertaiselta hommalta, mutta nuo liukurenkaat on kaiketi hieman hankalat vaihtaa?
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei ne liukurenkaat ole hankala vaihtaa. Tilaat uudet ensin niin näet kuinka "täydellinen" uusi liukurengaspaketti on. Itse vaihdoin Touranin laturiin liukurenkaat, hiilet ja laakerit. Vain pelkät hiilet, en säädintä kun se paketti maksoi toista sataa ja hiilet vain 5€.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X