VV-Auto on mielestäni ottanut aika erikoisen kannan suhteessa Suomessa voimassa oleviin asetuksiin, koskien tieliikennekäytössä olevia autoja.
N. 1 1/2 kk. sitten tapahtuneen sairauskohtauksen seurauksena vm. 1994 Audi 80 2.0 E ajautui pikkutieltä n. 30 km/h ollutta nopeutta ulos tieltä . Auto säilyi mm. pelleiltään täysin ehjänä ja ainoat vauriot olivat kuljettajan puoleisen etupyörän aurauskulman muuttuminen ja lauennut kuljettajan Airbag.
Selvitettäessä korjauskustannuksia olisi pelkästään airbagin takaisin toimintakuntoon saattaminen maksanut kaikkine tarvittavine osineen ja töineen n. 4000 euroa! Ja päälle sen etupyörän vaurion korjaus ( arvio 300-500 euroa mahdollisine osineen).
Auto oli kaiken kaikkiaan erinomaisessa kunnossa ja todella vähän ajettu (vanhemman pariskunnan silmäterä) ja nyt näyttää että VV-Auton ottaman kannan kautta ko. ajokki joutuu romuttamolle.
Auton ikää ajatellen, suhteessa sen hyvään kuntoon, olisi sen realistinen hinta ehkä n. 5000 euroa ja korjauskustannukset ovat suurinpiirtein samaa luokkaa (auton kasko-vakuutus oli omistajan toimesta sanottu irti alkukesästä) joten korjaaminen ei ehkä ole kannattavaa.
Selvitettyämme asiaa katsastusta Suomessa hoitavilta tahoilta, meille kerrottiin että olisi korjauksen yhteydessä mahdollista jättää airbag pois, mikäli saman vuosimallin autoa on tuotu maahan myös ilman airbagiä, eli ko. varuste on ollut lisävaruste kyseisessä autossa. Tämä onnistuttiin selvittämään että näin on, eli molempia vaihtoehtoja on tuotu maahan. Tarvittaisiin vain maahantuojalta ohjeet kuinka kyseisen varusteen poisto tulee tehdä oikeaoppisesti ja virallisesti. Ja se olisi teetetty Audi-korjaamolla. Ja katsastettu myöskin maininnalla: Airbag poistettu käytöstä valmistajan ohjeiden mukaisesti. Siis ei mitään piilottelua tässä asiassa.
Ja vastaavankaltaisia toimenpiteitä on tehty muillekkin automerkeille.
Mutta tässä nousikin seinä vastaan.
Vaikka kyseinen toimenpide olisi ollut täysin Suomen ajoneuvoja koskevan lainsäädännön mukainen, EI VV-Auto suostu sitä tekemään. Vetoavat vastuuseen. Miten tälläisessä tilanteessa ko. liike, jossa asiakkaan tilauksesta teetetäisiin täysin lailinen työ, vetoaa vastuuseen.
Autoliikeiden vastuu on vain lupauksia. Vrt. huolto-ohjelmat joita esitellään asiakkaille ja annetaan ymmärtää; että huollata meidän ohjeiden mukaan meillä, niin mitään yllättävääkään ei tapahdu, ja silti tapahtuu. Lähes poikkeuksetta eivät korvaa mitään jos vaikka jotain huolto-ohjelman välillä tapahtuu, esim: jakohihnan katkeaminen ennen vaihtovälin täyttymistä. Olet ilmeisesti itse siihen syyllinen jollain tavalla (liian voimakas moottorijarrutus tms.). Omakohtaisia kokemuksia toisen automerkin kohdalta. Enkä usko että tapaus olisi ainoa.
Eli nyt näyttää siltä, että kyseinen auto näinollen joutaa romukauppiaalle pilkottavaksi. Ja en kuitenkaan yllättyisi vaikka jonakin päivänä törmäisin samaan autoon, joka on liikenteessä korjattuna. Ja en todella usko että sen airbag on kunnostettu valmistajan ohjeiden mukaan, vaan joku jobbari on tehnyt omia viritelmiään ja silloinko kysellään maahantuojan vastuuta.
Onko parempi se että kyseinen auto korjataan normaaliin kuntoon valmistajan ohjeiden mukaan, vaiko se että jobbarit mahdollisesti ilman vastuuta laittavat auton ns. myyntiin ilman asianmukaista korjausta.
Summa summarum. Näin ilmeisesti poistuu Suomen liikenteestä yksi teknisesti ehjä, turvallinen (vain airbag puuttuu, kuten aika monesta muustakin autosta suomessa, turvattomiako?) ja ruosteeton auto.
Seppo
N. 1 1/2 kk. sitten tapahtuneen sairauskohtauksen seurauksena vm. 1994 Audi 80 2.0 E ajautui pikkutieltä n. 30 km/h ollutta nopeutta ulos tieltä . Auto säilyi mm. pelleiltään täysin ehjänä ja ainoat vauriot olivat kuljettajan puoleisen etupyörän aurauskulman muuttuminen ja lauennut kuljettajan Airbag.
Selvitettäessä korjauskustannuksia olisi pelkästään airbagin takaisin toimintakuntoon saattaminen maksanut kaikkine tarvittavine osineen ja töineen n. 4000 euroa! Ja päälle sen etupyörän vaurion korjaus ( arvio 300-500 euroa mahdollisine osineen).
Auto oli kaiken kaikkiaan erinomaisessa kunnossa ja todella vähän ajettu (vanhemman pariskunnan silmäterä) ja nyt näyttää että VV-Auton ottaman kannan kautta ko. ajokki joutuu romuttamolle.
Auton ikää ajatellen, suhteessa sen hyvään kuntoon, olisi sen realistinen hinta ehkä n. 5000 euroa ja korjauskustannukset ovat suurinpiirtein samaa luokkaa (auton kasko-vakuutus oli omistajan toimesta sanottu irti alkukesästä) joten korjaaminen ei ehkä ole kannattavaa.
Selvitettyämme asiaa katsastusta Suomessa hoitavilta tahoilta, meille kerrottiin että olisi korjauksen yhteydessä mahdollista jättää airbag pois, mikäli saman vuosimallin autoa on tuotu maahan myös ilman airbagiä, eli ko. varuste on ollut lisävaruste kyseisessä autossa. Tämä onnistuttiin selvittämään että näin on, eli molempia vaihtoehtoja on tuotu maahan. Tarvittaisiin vain maahantuojalta ohjeet kuinka kyseisen varusteen poisto tulee tehdä oikeaoppisesti ja virallisesti. Ja se olisi teetetty Audi-korjaamolla. Ja katsastettu myöskin maininnalla: Airbag poistettu käytöstä valmistajan ohjeiden mukaisesti. Siis ei mitään piilottelua tässä asiassa.
Ja vastaavankaltaisia toimenpiteitä on tehty muillekkin automerkeille.
Mutta tässä nousikin seinä vastaan.
Vaikka kyseinen toimenpide olisi ollut täysin Suomen ajoneuvoja koskevan lainsäädännön mukainen, EI VV-Auto suostu sitä tekemään. Vetoavat vastuuseen. Miten tälläisessä tilanteessa ko. liike, jossa asiakkaan tilauksesta teetetäisiin täysin lailinen työ, vetoaa vastuuseen.
Autoliikeiden vastuu on vain lupauksia. Vrt. huolto-ohjelmat joita esitellään asiakkaille ja annetaan ymmärtää; että huollata meidän ohjeiden mukaan meillä, niin mitään yllättävääkään ei tapahdu, ja silti tapahtuu. Lähes poikkeuksetta eivät korvaa mitään jos vaikka jotain huolto-ohjelman välillä tapahtuu, esim: jakohihnan katkeaminen ennen vaihtovälin täyttymistä. Olet ilmeisesti itse siihen syyllinen jollain tavalla (liian voimakas moottorijarrutus tms.). Omakohtaisia kokemuksia toisen automerkin kohdalta. Enkä usko että tapaus olisi ainoa.
Eli nyt näyttää siltä, että kyseinen auto näinollen joutaa romukauppiaalle pilkottavaksi. Ja en kuitenkaan yllättyisi vaikka jonakin päivänä törmäisin samaan autoon, joka on liikenteessä korjattuna. Ja en todella usko että sen airbag on kunnostettu valmistajan ohjeiden mukaan, vaan joku jobbari on tehnyt omia viritelmiään ja silloinko kysellään maahantuojan vastuuta.
Onko parempi se että kyseinen auto korjataan normaaliin kuntoon valmistajan ohjeiden mukaan, vaiko se että jobbarit mahdollisesti ilman vastuuta laittavat auton ns. myyntiin ilman asianmukaista korjausta.
Summa summarum. Näin ilmeisesti poistuu Suomen liikenteestä yksi teknisesti ehjä, turvallinen (vain airbag puuttuu, kuten aika monesta muustakin autosta suomessa, turvattomiako?) ja ruosteeton auto.
Seppo
Comment