Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin turvatyyny

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audin turvatyyny

    VV-Auto on mielestäni ottanut aika erikoisen kannan suhteessa Suomessa voimassa oleviin asetuksiin, koskien tieliikennekäytössä olevia autoja.

    N. 1 1/2 kk. sitten tapahtuneen sairauskohtauksen seurauksena vm. 1994 Audi 80 2.0 E ajautui pikkutieltä n. 30 km/h ollutta nopeutta ulos tieltä . Auto säilyi mm. pelleiltään täysin ehjänä ja ainoat vauriot olivat kuljettajan puoleisen etupyörän aurauskulman muuttuminen ja lauennut kuljettajan Airbag.
    Selvitettäessä korjauskustannuksia olisi pelkästään airbagin takaisin toimintakuntoon saattaminen maksanut kaikkine tarvittavine osineen ja töineen n. 4000 euroa! Ja päälle sen etupyörän vaurion korjaus ( arvio 300-500 euroa mahdollisine osineen).

    Auto oli kaiken kaikkiaan erinomaisessa kunnossa ja todella vähän ajettu (vanhemman pariskunnan silmäterä) ja nyt näyttää että VV-Auton ottaman kannan kautta ko. ajokki joutuu romuttamolle.
    Auton ikää ajatellen, suhteessa sen hyvään kuntoon, olisi sen realistinen hinta ehkä n. 5000 euroa ja korjauskustannukset ovat suurinpiirtein samaa luokkaa (auton kasko-vakuutus oli omistajan toimesta sanottu irti alkukesästä) joten korjaaminen ei ehkä ole kannattavaa.
    Selvitettyämme asiaa katsastusta Suomessa hoitavilta tahoilta, meille kerrottiin että olisi korjauksen yhteydessä mahdollista jättää airbag pois, mikäli saman vuosimallin autoa on tuotu maahan myös ilman airbagiä, eli ko. varuste on ollut lisävaruste kyseisessä autossa. Tämä onnistuttiin selvittämään että näin on, eli molempia vaihtoehtoja on tuotu maahan. Tarvittaisiin vain maahantuojalta ohjeet kuinka kyseisen varusteen poisto tulee tehdä oikeaoppisesti ja virallisesti. Ja se olisi teetetty Audi-korjaamolla. Ja katsastettu myöskin maininnalla: Airbag poistettu käytöstä valmistajan ohjeiden mukaisesti. Siis ei mitään piilottelua tässä asiassa.
    Ja vastaavankaltaisia toimenpiteitä on tehty muillekkin automerkeille.

    Mutta tässä nousikin seinä vastaan.
    Vaikka kyseinen toimenpide olisi ollut täysin Suomen ajoneuvoja koskevan lainsäädännön mukainen, EI VV-Auto suostu sitä tekemään. Vetoavat vastuuseen. Miten tälläisessä tilanteessa ko. liike, jossa asiakkaan tilauksesta teetetäisiin täysin lailinen työ, vetoaa vastuuseen.
    Autoliikeiden vastuu on vain lupauksia. Vrt. huolto-ohjelmat joita esitellään asiakkaille ja annetaan ymmärtää; että huollata meidän ohjeiden mukaan meillä, niin mitään yllättävääkään ei tapahdu, ja silti tapahtuu. Lähes poikkeuksetta eivät korvaa mitään jos vaikka jotain huolto-ohjelman välillä tapahtuu, esim: jakohihnan katkeaminen ennen vaihtovälin täyttymistä. Olet ilmeisesti itse siihen syyllinen jollain tavalla (liian voimakas moottorijarrutus tms.). Omakohtaisia kokemuksia toisen automerkin kohdalta. Enkä usko että tapaus olisi ainoa.

    Eli nyt näyttää siltä, että kyseinen auto näinollen joutaa romukauppiaalle pilkottavaksi. Ja en kuitenkaan yllättyisi vaikka jonakin päivänä törmäisin samaan autoon, joka on liikenteessä korjattuna. Ja en todella usko että sen airbag on kunnostettu valmistajan ohjeiden mukaan, vaan joku jobbari on tehnyt omia viritelmiään ja silloinko kysellään maahantuojan vastuuta.
    Onko parempi se että kyseinen auto korjataan normaaliin kuntoon valmistajan ohjeiden mukaan, vaiko se että jobbarit mahdollisesti ilman vastuuta laittavat auton ns. myyntiin ilman asianmukaista korjausta.

    Summa summarum. Näin ilmeisesti poistuu Suomen liikenteestä yksi teknisesti ehjä, turvallinen (vain airbag puuttuu, kuten aika monesta muustakin autosta suomessa, turvattomiako?) ja ruosteeton auto.

    Seppo

  • #2
    Onko tuo ainut liike mistä olet kyseistä muutostyötä kysynyt, eli tekisikö sen mahdollisesti joku toinen liike? Entäs saisikohan sen mahdollisesti vaihtaa itse?

    Comment


    • #3
      Näin on. Pilkkuvirhe tuossa airbagin hinnassa.

      Uskon myös että purkamolta voi hakea pallottoman ratin ja asentaa sen sinne ja katsastaa ymmärtäväisellä konttorilla todistusten kanssa että mallia on ollut ilmankin.

      Kyllä se siitä.

      Comment


        #4
        Hinnat antoi Vaasan Käyttöauto (Audin merkkiliike). Itse airbag n. 1100 euroa,saattaa sisältää sen uuden ratin, jos ei, niin ratin hinta erikseen on 650 euroa, ohjausyksikkö n. 1500-1600 euroa ja etuturvaturvavöiden kiristmet n. 300 euroa kpl, ja asennustyön arvioitu aika oli n. 1 h/ kohde eli noin 4 h. Tuntiveloitus 75 euroa/h.

        Työtä ei voi tehdä itse katsastusviranomaisen mukaan, koska luvanvaraista työtä. Täytyy olla firma jolla on oikeudet tehdä ko. töitä. Ja kun tälläiseltä firmalta todistus oiealla tavalla poistetuista osista, saa katsastuksesta leiman.

        VV-auto ei edes suostu antamaan niitä ohjeita, vaikka kerroin haluavani nimenomaan teettää työn ohjeiden mukaan, enkä tekisi itse.

        Comment


        • #5
          Airbageja on eri lajeja ainakin nämä:
          Pelkällä nimellä Airbag ennen 1993
          Airbag II-1993-1994
          Airbag III-1995
          Airbag V-From 1996

          Audi USA:n ohjeet saa ostamalla Bentleyn manuaalin.
          http://www.bentleypublishers.com

          Tässä on oletettavasti pätevät ohjeet airbagin poistoon, ei paljon eronne vanhemmasta.
          HUOM! Ennen vuotta 1996-malleissa pitää aina ottaa virtaliitin irti ratin päältä (poistettu uudemmista).
          http://1.8t.org/~quattroman/ .... => http://tinyurl.com/c9ebs

          Comment


          • #6
            Ota nyt herranjumala lusikka kauniiseen käteen, ja kysy purkaamoilta käytettyjä osia. Uusi ohjainyksikkö ei todellakaan maksa 1500e. Käytetyn turvatyynyn ja ohjainyksikön saat reilusti alta tonnilla. Itse kun vaihtaa(ei ole mikään ylivoimainen homma tehdä), niin säästää siinäkin melkoisen summan.

            bagin vaihto ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, ja sen voi tehdä ihan itse. Tai itse olen ainakin vaihtanut useita tyynyjä itse, ja eina on katsastusmiehelle kelvannut!

            Ei kannata tyytyä ensimmäiseen (huijari)liikkeen hinta-arvioon. Tuo auto mulle, niin pistän sen puolella tosta 5000e kuntoon;)

            www.varaosahaku.fi - siellä näkyi olevan tyynyjä(ratti tuskin hajosi) hintaan 300-400e, ja ohjainyksikkö 150e. Siinä sun korjauskulut. Plus tietty rengaskulmat.

            Comment


              #7
              Valoa tunnelin päässä, eli nyt on kyselty muilta turvavarusteisiin valtuutetuilta liikkeiltä. Hinnat siirtyi luokkaan 10 % VV-Auton varaosahinnoista. Ja purkuosatkin käy.
              Auto menee ensi viikolla testeriin missä todetaan mitkä osat on viottuneet tapahtumassa ja miten siitä sitten eteenpäin.
              Ratti itse ei ole silmämääräisesti tarkastellessa vioittunut, mikäli tuon revennyt keskiö tulee uuden bagin mukana, ei rattiakaan tarvinne uusia.

              Eli EI voi muuta kuin kauhistella VV-Auton hinnoittelua. Tiedän että joillain erikoisaloilla hinnat on ihan toiselta planeetalta, mutta kyseessähän on yksi maailman yleisimmistä kulutushyödykkeistä, AUTO.

              Ei ihme että EU on puuttunut mm. takuuajan huoltoihin, että ei tarvitsi teettää enään riistohinnoitellulla merkkiliikkeellä, vaan voisi käyttä jotain valmistajan valtuutuksen saanutta muuta huoltoliikettä. Varmasti vaikutaa hintoihin laskevasti, toivottavasti...

              Comment


                #8
                Tuossa keskusteltuani muutamien henkilöiden kansa ko. asiasta, jäi hieman ilmaan leijumaan tämä katsastusasia. Onko itse asiassa airbgin uusiminen katsastusta vaativa toimenpide? Koska auto ei muuten ole siinä kunnossa että sen liikenteeseen saattaminen vaatisi uudelleen katsastamista.
                Eihän ABS-jarruilla varustettua autoakaan tarvitse katsastaa silloin jos jarrupalat vaihdetaan.

                Comment


                • #9
                  Eihän sitä kukaan tiedä että olet turvatyynyt vaihtanut. Siitä en tiedä onko laillista olla katsastamatta vaihdon jälkeen, mutta mitä väliä sillä sitten on..

                  Vaihdat vaan bagin ja ohjainyksinkön, ja kuittaat homman vag-comilla, tai merkkiliikkeessä. Ihan vaan sitä varten, että saat valon mittaristossa sammumaan.

                  Comment


                  • #10
                    Ei tarvitse katsastaa. Piste.

                    Comment


                    • #11
                      Mites on. Eikö noi yli kymmenen vuotiaat bägitkin pitäis vaihtaa. On tommonen parasta ennen päiväys aurinko lipassa sisällä. (ite en kyllä meinaa vaihtaa)

                      Comment


                      • #12
                        Eikös se tarkka syyni vain koske lunastettuja, rekisteristä poistettuja, ehdolliseen korjaukseen myytyjä autoja? Koko tämä viestiketju siis on tavallaan turha koska voit korjata autosi vaikka itse ja siinä se.

                        Comment


                        • #13
                          Yep, juurikin niin.

                          Comment


                          • #14
                            Ei oikeastaan, ajetaan vain näillä vanhoilla ritsoilla joista tyynyt on jo aikoja sitten poistettu. :)

                            Comment


                            • #15
                              Bentleyn mukaan takuu on pidennetty takautuvasti 15 vuoteen. Ei kyllä nykyinenkään tarran mukaan (yli 10v) bägi katsastuksessa mitään ole aiheuttanut. ABS vaaditaan mutta bägillä ei sitten ookaan väliä.
                              Olen samaa mieltä siitä että tekis hyvää autojen hinnanlaskulle kun ruvettais turvavarusteitten "parasta ennen" päivämäärää katsomaan. Ehkä sitten huomattais, että nykyautot tehdään halvalla ja huonosti, että niillä ei voi ajaa 15 vuotta. Tai ainakaan ilman älyttömiä ylläpitokuluja. Siis huomattavasti älyttömämpiä kuin nyt ;)

                              Comment


                                #16
                                Jeps,eli omissa päättelyissäni tulin tuohon tulokseen myös, että ei tarvitse katsastaa.
                                Nyt vain ajokki uudelleen varustetuksi purkuosien airbagillä, ja leski saa siitä edelleen
                                hyvän auton. Niihin n. 2-3 tkm mitä hänellä tulee vuodessa enään mökkimatkoihin yms.
                                Eikä varmasti käy VV-Auton antaman ehdotuksen mukaan unohtamaan tätä autoa ja hankkimaan uutta autoa missä Airbagit saa kytkettyä pois ja ihan miten vaan avaimilla.....eikä taida muutama muukaan sitä asiakasystävällistä ohjetta noudattaa....

                                Comment


                                • #17
                                  Muualla niillä autoilla ei ajeta 15vuotta, toisin kuin täällä suomessa... romukoppaan joutais kaikki yli 10vuotta vanhat autot.


                                  ei herneitä...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos oikein positiivisesti ajattelee niin Suomen autoverotus säilyttää katoavaa kansanperinnettä. Missään maailman maassa ei näe Taunusta tai Kadettia arkikäytössä. Tosin vanhoja Fiateja ei edes autoverotus pysty pitämään liikenteessa...BTDT

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kattoos vain kuvia Irakista, uutisissa vilisee iki-ihania 43-lötköjä ja viistoperäpassatteja. :) Noh, kadetteja siellä ei kuitenkaan ole.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja k:mmo
                                        Bentleyn mukaan takuu on pidennetty takautuvasti 15 vuoteen.
                                        Omassakin autossa lukee ovipilarin tarrassa vaihtoajaksi "8-2009"

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omassakin autossa lukee ovipilarin tarrassa vaihtoajaksi "8-2009"
                                          Sama täällä. Mitenköhän noi bagit käytännössä vanhenee, eli onko olemassa todellinen riski ettei se tarvittaessa toimikaan? Vai onko tuo laskeskeltu vaan varmuuden vuoksi vaihdettavaksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kai se jotenkin voi tuohon räjähdepanokseen liittyä - onhan patruunoissa/ammuksissa/yms myös joku "viimeinen käyttöaika" tjsp

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä liittyy. Vanhetessa tämän räjähdepanoksen toiminta hidastuu eikä siis tyyny enää mossahda tarpeeksi nopeesti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omasta vw t4 vm 97 airbagi poistettu kosksa kaikissa t4 ei ole airbagiä ja on katsastettu sekä hyväksytty. Otteessa lukee airbagi poistettu. lamppu myös poistettu, tosin purkamolla maksaa airbagi 50e vanhasta postiautosta otettuna niitähän on purettu pilvin pimein. Käyn joku päivä ostaan ja annan otteen kirjoituksen olla kun pitäisi tarkastuttaa vwllä takaisin kuntoon saattamiseksi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onko joku joskus onnistunut saamaan virallisen todistuksen siitä et mallia on saanut ilman airbagia ja myös miten sen poisto oikeaoppisesti suoritetaan. Bagi ja polttimo pois..? Rakettitiedettä. :P

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X