Tai siis ainakin mittaristo heittää yli 110 asteeseen (jopa 130:een eli pohjaan saakka) ja varoitus alkaa huutamaan jo pienenkin matka-ajon jälkeen. Auto on Tdi 1,9 74kW A4 -02, johon on laitettu boksi. Boksin laittamisen vaiva ilmeni ensimmäisellä moottoritiematkalla. Kaupunkiajossa lämmöt ei ole nousseet yli 110 asteen, mutta en ole yli puolen tunnin ajeluja vielä tehnytkään. Jos oikeesti lämmöt olis siellä 130:ssä käyneet niin pitäis kai olla entinen moottori, sen verran tuli ajeltua. Termostaatti on jo vaihdettu ja lämpötila-anturi, mutta ei muutosta. Mikä neuvoksi, boksiko vaan hittoon sieltä? Sattuiko siis kohdalleni ainut yksilö joka ei hyväksy piristämistä noilla konsteilla?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 Tdi:n lämmöt nousee todella ylös!
Collapse
X
-
hmlAvainsanat: Ei mitään
-
Kuulostaa oudolta ollakseen boxin aiheuttama, mutta ainoa keino saada siihen varmuus on ottaa se pois välistä ja kokeilla - ongelman syntyminen ja boksin asennus ovat ajallisesti liian lähekkäin. Ellei sitten boksin asennuksen yhteydessä sattunut jotain, mikä ei liity boxiin suoranaisesti, mutta aiheuttaa nyt ylikuumenemisen. Oudolta sekin kuulostaa.
-
hml
Täytyy tosiaan kokeilla ilman boksia. Mittaristossa ilmeisesti on vielä jotain "ohjureita" tai muuta sähköhommaa joka vois kai reistailla (esim. polttoainemittarin näyttäminen selvästi väärin on kai aika yleistä Tdi:ssä), mutta mitäs sieltä sitten pitäis vaihtaa? Boksin otan nyt joka tapauksessa pois kokeeksi, mutta joku vois samalla ilmoittaa mistä saa kyseiseen myllyyn varmasti oikein toimivan (ja ilman sivuvaikutuksia olevan) boksin. Ei lastuja eikä muitakaan kiinteitä viritysehdotuksia kiitos, koska boksin tehonlisäys riittää meikäläiselle aivan mainiosti, kunhan vaan toimii ilman onkelmia.
Comment
-
Mikä boxi tämä nyt käytössä oleva on? Ilmeisesti joku lisäohjainlaite? Miten kyseisen virityksen myyjä suhtautuu tuohon lämpenemiseen, onko tullut ratkaisuehdotuksia? Eihän tuo nyt tyypillisesti lastuviritykseen kuulu, mutta ohjainlaitteen avulla kai voi saada kaiken sekaisinkin.
Mikäli autossa on automaatti-ilmastointi, sitä kautta voisi katsoa moottorin lämpötietoa -taikka vag-comilla. Saisi suljettua kremppaavan mittariston pois.
Oma epäilys on, että boxi taikka lastu myydään -edullisesti ja huippuhyvä- mutta kun ongelmia tulee, harva paikkaa osaa/kykenee/haluaa ratkoa niitä ongelmia. Tämän vuoksi olen pitäytynyt noissa kalliissa mtm:n tuotteissa. LMS:llä ovat osanneet ratkoa probleemat.
Comment
-
hml
En tiedä mikä boxi se on, tuskin mikään alkuperäinen vaikka Audin merkki kyljestä löytyykin. Se palikka siis laitettiin yhteen liittimeen kiinni ja johto joka oli siinä, tuli toiseen päähän kiinni. Helpolta vaikutti mutta lämmöt alkoi pian sen jälkeen reistailla. Paikkaa en osaa tarkemmin kuvailla, mutta siinä (kansisuoja auki) oikealla puolella moottoria aika syvällä (hieman hankala oli paikka,mutta muuta ei tarvinnut ruuvata auki kuin se päällysuoja). Yksityiseltä ostin, jolla se oli ollut PowerD Passatissa ja oli kuulemma pelannut moitteettomasti.
Olen samaa mieltä, että tällasen asiasta mitään ymmärtämättömän ei kannattaisi alkaa ite leikkimään jollain piraattipalikoilla, mutta eipä noissa yleensä tutuilla ole pahemmin ongelmia ollut (muutakuin ylinopeussakkoja:). Voi olla tietysti, että niistä vioista ei paljon sitten puhuta.
Comment
-
hml
Tuohan on se totuus lämpötilasta kun vain sais sen mittarinkin näyttään sitä niin ei flekti huutais kokoajan.
Comment
-
hml
Nyt on boxi poistettu ja edelleen lämpömittari nousee miten sattuu. Termostaatti ja lämpötila-anturi on vaihdettu eli muita vikoja täytyisi etsiä. Lämpömittari nousee vain kun vetoa on päällä. Tyhjäkäynnillä mittari laskee lähes samantien 90 asteeseen.
Comment
-
Nyt on autoa tutkittu vag-comilla:
- kaikki löytämäni lämpötiedot (moottori, ilmastointi, mittaristo) antavat maantieajon jälkeen lukemia noin 120 C
- lämpöanturin maajohdot mitattu ja todettu ehjiksi
- flekti käy kunnes lämpö laskee 110 C:een
- flekti käy jälkijäähdytystä vaikka jäähdytin olisi jo viilentynyt, eli saanee tietonsa moottorin eculta
- moottorin maadoitus mitattu ja todettu ehjäksi
- akkukenkä irroitettu hetkeksi ja laitettu takaisin
Minä alan uskoa että nuo lämmöt on todelliset (neste ei kierrä / kannentiivistevika), mitä mieltä on muu raati ?
Comment
-
Kuulostaa kyllä mahdottomalta, että lämmöt nousee noin paljon, jos termari ja vesipumppu on kunnossa. Eihän siellä vaan ole jotain tukoksia ja onhan jäähdytyssysteemi tiivis, ettei vuoda?
Toisaalta jos ajelee tuollaisilla lämmöillä pitempään, niin mahdollisuus, että vikaakin tulee on suurempi. Eikö ole keittänyt?
Comment
-
Onko vesipumppu varmasti OK?
Törmäsin kertaalleen tapaukseen jossa jäähdytys-systeemiin oli päässyt jostain joitain ylimääräisiä "partikkeleita" jotka olivat "syöneet" vesipumpun siivet lähes nolliin.
=> vesipumppu päältäpäin OK, mutta ei kierrättänyt vettä.
=> lämmöt ylös lohkossa jäähdyttimen ollessa kylmänä.
Voisiko olla mahdollista ?
Comment
-
hml
Ei ole keittänyt, ainakaan vielä.
Viimeisin veikkaus vesipumpusta sopii kuvaan. Äsken kun ajoin noin 25km matkan niin lämmityslaite puhalsi HI-asennosta huolimatta lähes jääkylmää kun taas lämpömittari nousi varoitusvalotasoille >110C.
Comment
-
hml
Soitin huoltoon joka on tehnyt hammashihnan ja kiristimen vaihdon, eivät ole vaihtaneet vesipumppua, joten se on alkuperäinen (ajettu 199tkm). Eivät kuulemma vaihda yleensä kuin transporttereihin? No, myöhästä nyt jossitella.
Vaikuttaako edellä kuvattu virittäminen jotenkin vesipumppuun ja sen hajoamiseen? Muuhun ei ole koskettu kuin yks johto nypätty irti ja palikka väliin. Ajaakaan en paljon sillä vielä ehtinyt. Aina puhutaan että mitään probleemia ei tule kun pysyy tietyissä rajoissa piristäminen, mutta tottakai meikäläisen kohdalle:) Vai oliko vaan kyseessä huonoa säkää ja vian hetki osui samalle kohdalle?
Comment
-
Niin eikö huolto-ohjeessa kuitenkin vesipumppukin kuulu vaihtaa tuohonkin. Ei virittäminen vesipumppua riko. Jotenkin kyllä viittaa sähköpuolen vikaan, mahtaako joku sydeemi ottanut nokkiinsa boksista. Sitä en tiedä millä tuon voisi todeta.
Mutta jos autolla on ajettu n 200tkm, niin vesipumppu joutunee olemaan vielä siellä seuraavaan remminvaihtoon asti eli 300tkm? Se saattaa olla kyllä liikaa, kun audin ohjeistus kuitenkin pumpun vaihtoa ehdottaa. Yhtä tyhmä säästö kuin kiristinten vaihtamatta jättö.
Comment
-
hml
Soitin vielä laakkoselle ja epäilivät ensin vesipumppuvikaa. Niitä on jonkin verran ollut että ropelli lyö tyhjää.
Kun kerroin että lämmöt ei nouse tyhjäkäynnillä edes konetta kunnolla huudattamalla niin kuulemma asiaa pitää sitten ensin sähköpuolelta tutkia nimenomaan mittaristosta. Viritykset ei voi rikkoa vesipumppua, koska se on sama kaikissa moottoreissa tehoista riippumatta. Jos se on rikki niin sen aika vaan tuli täyteen. Ei vaan viittisi koko mottia avatuttaa jos se onkin ehjä.
Comment
-
hml
Flekti lähtee pyörimään tosi herkästi niinkuin lämpömittarikin näyttää, oikeastaan kaikilla ajoilla. Mittaako flektin anturi siis lämmön myös mittarille? Mitä virkaa on sitten lämpöanturilla? Miksi tuuletin puhaltaa lähes jääkylmää ilmaa 20km ajonkin jälkeen?
Comment
-
Eli vika voisikin viitata vialliseen flektin anturiin? Audiworld kertoili samoista ongelmista. No käytä hakua ja pureskele.
En tiedä tuleeko lämpötila mittarille tuosta flektin anturilta. Voisi tietysti olettaa näin olevan. Tuo anturi on ainakin B5 mallissa syylärin takana moottorin puolella. Ei kummoinen vaihtaa, jos tuonne näkee hyvin.
Climatronic? Säädit siis puhaltamaan HI asennossa kuumaa? Kylmän puhaltaminen voisi johtua siitä kun climatronic haistelee tuota lämmityskennon lämpötilaa ja pukkaa sen mukaan lämmintä ilmaa koppiin. Esim anturi luulee että kennon lämpö 120C = sekoitetaan 20/80 ulkoilman kanssa ja puhalletaan koppiin. Kun asteita onkin oikeasti vain tuo 90, niin kylmäähän se ilma sillloin on. Tämä vain mutua :P
Comment
-
hml
-
Edelleen olen sitä mieltä että mittaamani liian korkeat lämpötilat pitävät paikkansa:
- anturi on uusi ja sen johdotukset tarkastettu, kun anturin liittimen irroittaa, sekä lämpömittari että vag-com putoavat pelistä
- tuossa anturissa on sisällä kaksi piiriä jotka mittaavat lämpötilaa, toinen mittarille ja toinen moottorinohjaukselle, en usko että uudessa anturissa molemmat antavat väärää tietoa
- mittasin eilen myös tyhjäkäynnillä 97 asteen lukemia jotka ovat jo selkeästi liian korkeita koska termari taitaa olla 90 asteinen, alavesiletku oli vielä viileä, tuo lämpömittari on sellainen että se näyttää 90 astetta vaikka todellisuus olisi 80-105 tjms
Mikäli olisi oma autoni veisin vesipumpun vaihtoon heti enkä odottaisi kansivauriota.
Comment
-
hml
Auto kävi laakkosella eikä näyttänyt vikaa testerillä. Menee vesipumpun vaihtoon iltapäivällä. Siitä lähdetään nyt vikoja sulkemaan pois. Seuraava vaihtoehto on joku mittaristohäiriö, mutta parempi vaihtaa pumppu ennenkuin kilahtaa.
Comment
-
Eikös nämä alkupään B6:t ole kuuluisia sähkövioistaan? Kaikennäköisiä sähköosia on mennyt vaihtoon.
Hyvinkin yksinkertainen tapa mitata lämmöt on mennä jollekin pajalle, jolla on infrapunalämpömittari, vai mikä se on nimeltään.
Semmoinen pistoolin kokoinen ja vähän näköinenkin kapistus.
Sillä näkee samantien, minkä lämpöistä nestettä menee missäkin letkussa, mitään avaamatta.
Comment
-
OT: Joissain tapauksissa merkkiliike on vähän turhankin innokas vaihtamaan vesipumppua. Aikoinaan kun 8 vuotta vanhaan mutta vain 32tkm ajettuun 1.3 Polo Coupeen vaihdatin jakohihnan Joensuun Laakkosella niin vesipumppu vaihdettiin kyselemättä. Ei varmasti voinut olla vielä noilla kilsoilla kovin kulunut!
Comment
Comment