Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 lämmityslaite/ilmastointi ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 lämmityslaite/ilmastointi ongelma

    A4:sessani on se vissiin kaikille tuttu automaatti-ilmastointi ja ongelmana nyt on tuo puhalluksen säätö tuulilasi-suulakkeet-jalkatila. Eli ihan sama miten on nappeja painellut niin puhalluksen suunta ei muutu. Tai saattaa ihan omia aikojaan vaihtaa puhalluksen suuntaa. Ilmastointi ja normaali lämmityslaite toiminnot kyllä pelaa.

    Kysymys kuuluukin että mitä saattaisi olla itse tehtävissä/korjattavissa?

    Olen viemässä auton ainakin nyt näin alkuun Audi-liikkeeseen vikakoodien luentaan. Jos vaikka selviäis jotain...

    Kun lueskelin tältä foorumilta noita vanhempia juttuja niin ilmeisesti en ole ongelman kanssa yksin joten jos täältä apua löytyis niin olisin erittäin kiitollinen.

  • #2
    Olisko jokin säätömoottori jumissa. Itsellä taannoin A4:ssa meni kaks vaihtoon

    Comment


      #3
      Eikös niistä miljuunasta ilmastoinnin ongelmista käsittelevistä aiheista löydy apua?

      Mikäs ilmastointi sulla on?

      Comment


      • #4
        Minkähän hintaisia nuo kyseessä olevat säätömoottorit ym. asiaanliittyvät komponentit mahtavat olla?

        Ja tekeekö asiasta tietämättömänä purkaessaan enemmän vahinkoa kuin tarvitsisi? Vaikka voishan sitä toki mielenkiinnosta alkaa purkamaankin. Ties vaikka sais kuntoonkin.

        Täytyy nyt silti ensiks kysyä että mitä homma tulis korjaamolla maksamaan.

        Eiköhän tuo ilmastointi ole se sama mikä on ollut audissa vissiin jo siitä -90 luvun vaihteesta asti lähemmäks 2000 lukua. Eli se kahdella vierekkäisellä neliömäisellä punavalaistulla näytöllä siinä keskikonsolin alareunassa. Tarkemmin en mallia sitten tiedäkään.

        Comment


        • #5
          kannattanee lukea tuo PetriL:n kirjoittama topikki. Pätee varmaan aika pitkälle myös B5:seen.

          http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=2072

          Ilmastoinnin vikakoodit voit lukea ilman merkkihuoltoakin suoraan ilmastoinin näytöltä.

          http://ffp-motorsport.com/tuning/18tcodes.php

          Comment


            #6
            Mulla meni tosta omasta autostani viime talvena automaatti-ilmastoinnin lämmönsäätömoottori ja läppämoottorit paskaksi, ei puhaltanut kun keskelle.
            Remontti töineen kun kaikki moottorit vaihdettiin (1x lämpö ja muistaakseni 3x läppä) niin jotain maks 700e, en muista ihan tarkalleen. Suurin kulu sulle tulee siitä että ainakin S6:sissa (veikkaisin että pätee myös aa-nelkkuihin) joutuu purkamaan puoli kojelautaa että pääsee noihin läppämoottoreihin käsiksi. Tosin, lähipiirissäni on kyllä kokemuksia että näihin audin automaatti-ilmastointeihin on päässyt ihan suorasti sanottanuna ylimäärästä paskaa, esimerkiksi neulasia jne, nimittäin tuttuni a4 sedan 98:Siin saimme läppämoottorit toimimaan sillä että ajettiin tollasella maatalouskompuralla tuulilasin puhallusreijistä helvetinmoisella paineella ilmaa niin että ensin ilmastointi oli pois päältä ja sitten aina välillä päälle, 5min työskentelyn jälkeen joka rööristä lensi pientä mutua männynkävyn murusista oraviin. Ja VODE, kyllä lähti toimimaan, siitä asti toiminut oikein hyvin. Itselläni tosin oli läppämoottorit kyrvähtäneet rikkimenneen ohjainyksikön takia.

            Comment


            • #7
              Ensinnäkin kiitoksia tuosta fast fruit´s:in koodinluku vinkistä. Ja löytyihän sieltä kaksi vikakoodia

              11.7 = Central Flap, sporadic block
              13.5 = Footwell/Defroster Flap, static block,

              Eli korjattavaa näköjään löytyi. Täytyy nyt tutustua noihin purkuohjeisiin jos sattuu mielenkiinto ja taito piisaamaan itsekorjaukseen. Osia taitaa olla turha kysellä muualta kuin merkkikorjaamolta vai olisko joitain hyviä vinkkejä?

              Comment


                #8
                Osia ei taida saada kovin monesta paikata. Kerhon kautta tai merkkitiskiltä.

                Edellisesssä autossa oli juuri tuo 13.5 ja joku muu herja. Korjaantuivat niitä läppiä liikuttamalla ja ruokkimalla crc:tä, Eli olivat vain hieman vanhuuttaan ilmeisesti jumissa. Suhteellisen ahtaisiin paikkoihin tosin ovat saaneet nuo ainakin V8:ssa.

                Comment


                • #9
                  Eli tilanne on nyt tämä että jalkatilaan puhaltaa koko ajan ja kojelaudan suulakkeista alkaa ilma virtaamaan kun valitsee suulakepuhalluksen, tuulilasipuhalluksen tai kummatkin yhtäaikaa. Tuulilasille ei kuitenkaan tule puhallusta ollenkaan ja jalkatilapuhallus ei taukoa missään vaiheessa.

                  Kaikki muut toiminnot toimivat eli puhallusvoiman, lämpötilan ja kaikki ilmastoinnin säädöt.

                  Eli ongelma liittyy siis puhalluksen suuntaukseen.

                  Onko niitä puhalluksen suuntausläppiä/moottoreita yksi vai useampia? Siis tarkoitan että ohjaako vain yksi läppä kaikkia kolmea puhallussuuntaa vai onko läppiä useampi mitkä jakaa puhallusta

                  Aiempia juttuja luettuani niin alkaa vahvasti tuntumaan siltä että maksaa varmasti vaivan purkaa itse tuo hanskalokeron puoli ja tutkia hieman lähemmin mitä sieltä alta löytyy, koska kaikki mitä vain itse saattaisi pystyä huoltamaan tai korjaamaan on kotiinpäin koska näiden merkkihuoltojen tuntitaksat ovat tunnetusti melko korkeita ja vaikka vika saattaisi ollakin pelkästään monitoimiöljyllä korjattavissa niin luonnollisesti liike suosittelee vaihtamaan uusia osia.

                  Comment


                    #10
                    On niitä useampi läppä ja moottoreita on ainakin kaksi. En muista onko enemmän. Voi olla.

                    Comment


                    • #11
                      Testailin vielä vähän tarkemmin tuota lämmityslaitetta ja sain vielä yhden vikakoodin lisää, eli kun kytkee puhalluksen jaloille niin tuo aiemmin mainittu vikakoodi 13.5 vaihtuu vikakoodiksi
                      13.7 = Footwell/Defroster Flap, sporadic block

                      Kun puhaltimen suuntausnappeja painelee niin jalkatilan ja kojelaudan suulakkeiden välillä vaikuttaisi tapahtuvan hiukan jotain joten voisi olla ehkä vielä pieniä mahkuja että vois selvitä ainakin osittain voitelemalla osia mutta täytyy alkaa purkamaan paikkoja heti kun kerkee niin sittenhän se selviää.

                      Kiitos paljon jo nyt tähän mennessä tulleista purkamis ja korjaamisvinkeistä.

                      Ihan mielenkiinnosta kysyisin että onko kukaan koittanut suomentaa noita koodeja?

                      Comment


                      • #12
                        VAG-COMissa on testi, jolla saa ajettua läppiä ääriasennoista toiseen.
                        Sporadic=satunnainen, static=ei niin satunnainen.

                        Comment


                          #13
                          Niin static=ei liiku ei ja sporadic=liikkuu ja ei liiku.

                          Comment


                          • #14
                            Tuli tuossa mieleen että kuittaantuukohan nuo vikakoodit itsestään pois jos vaikka saisin omin voimin nuo systeemit toimimaan vai pitääkö kuitata erikseen pois ja miten? Tarviiko tuon monesti mainitun VAG-COM:in tai sen puutteessa käyttää korjaamolla kuittauttamassa koodit pois?

                            Oletan että nuo viat eivät pelkillä koodien nollauksilla korjaudu?

                            Comment


                            • #15
                              No niin nyt on hanskalokero ja kuskinpuolen alamuovi purettuna. Ja siinä möllöttää ainakin kaksi niistä vivuista mitkä pitäisi todennäköisesti kummankin liikkua mutta valkoinen (hieman kellertävä) vipu liikkuu lämpötilaa muutettaessa mutta siinä vieressä oleva sininen vipu ei reagoi mihinkään. Onkohan nyt tuo se mikä ohjaisi niitä läppiä tai ainakin yhtä niistä?
                              Ainakaan muita vipuja ei repsikan puolelta katsottuna näy olevan. Paikka on todellakin ahdas, ilmeisesti moottorien kiinnitysruuvien kannoista on auton pohjaan (eli kardaanitunneliin väliä n. 2-3cm)
                              Olin irroittamassa myös keskikonsolia mutta siinä tuli seinä vastaan kun ei älli enää riittänyt miten konsolin yläosa on kiinnitetty. Konsolihan kiertää siihen ylös asti kaikkien niiden nappien yli.

                              Eli koska tieto ja taito loppui kesken niin aion viedä auton jatkotutkimuksiin merkkiliikkeeseen.

                              Comment


                                #16
                                Mielenkiintoista, omassa A4:ssa tuli ihan sama vika vastaan. Puhallukset tuulilasille ja jalkatilaan toimii mutta keskisuuttimet aivan hiljaisia. Olen purkanut kaikki helposti lähtevät systeemit irti ja olen kanssa todennut että se sinisellä vivulla oleva moottori on pimeänä, olen melko varma että se juuri määrää suunnan puhallukselle. Sain siitä kaksi ruuvia jotenkin irti mutta kolmas on takana piilossa ja lisäksi se sininen vipu lähtee irti vain tietyssä asennossa, joten samassa pattitilanteessa ollaan.
                                Merkkiliike on käynyt kanssa mielessä, ainakin tiedän missä vika on, eli liikkeessä tarvitsisi tehdä vain vaihtotyö. Kaipa sitä hintaa tarvitsee viikolla käydä kyselemässä.
                                Ilmoitteleppa mitä hintaa sulle tuosta vaihdosta ilmoitettiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on sitten aika varattu parin viikon päähän Jyväskylän Autovarusteelle eli (merkkihuoltoon).
                                  Asentajalta kysyttynä väitti että vain yksi moottori todennäköisesti ohjaa puhallinsuuntia ja kyseinen moottori nyt sitten tilattiin (hintaa en vielä saanut tietää, väittivät kohtuu hintaiseksi :)
                                  ja pitäisi olla n. puolen päivän homma. Toivottavasti tulee kuntoon.

                                  Kirjoittelen tänne sitten tarkempia hintoja kun ne selviää.

                                  Comment


                                    #18
                                    Täältä löytyy, mitä itse sain selville ko. moottoreista:
                                    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...566&highlight=
                                    Vaikka mulla sitten loppujenlopuksi vika olikin lämppärikennossa, niin tuli selvitettyä nuo moottorit myös vikaa hakiessa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Hämeenlinnan merkkiliikkeessä moottorin lähtöhinta 206e ja vaihtotyö 165e. Luultavasti puran itse vanhan moottorin jos sen vaikka saisi vielä elpymään. Onhan tuossa jonkunlainen säästö jos itse saa kuntoon.

                                      Comment


                                        #20
                                        Suosittelen askartelua, pääset kyllä palkoille ja tulee hyvä mieli.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Purin kanssa tuon hanskalokeron ja myös kuskinpuolen alahyllyn pois. Mutta repsikanpuolelta katsottuna ei näy kuin tosiaan kaksi vipua siellä alla (valkoinen lämpötilansäädin) ja sininen minkä arvelisin olevan juuri se säätöläppä. Kummassakin on kaksi mustaa vipua millä säätö välittyy eteenpäin. Tuo sininen vipu ei vaan liiku mihinkään.
                                          En tiedä sitten että jääkö minulta nyt näkemättä osa komponenteista koska älli ei riitä tajuamaan että miten tuo keskikonsoli lähtee yläreunastaan irti. Siihen liittyvät muovilipareet jatkuvat sinne jalkatilaan mitkä saattavat vielä peittää jotain mitä en nyt näe.
                                          Mielelläni kyllä korjaisin vian itse mutta pahasti näyttää siltä että taito ei tällä kertaa riitä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko kukaan tutkinut nuita fast fruit´s:issa esitettyjä koodeja pidemmälle? Fast fruit´sissa ei ollut merkitty mitään välille 61-86 mutta nämäkin koodikohdat autosta näppäilemällä löytyy (esim kanavassa 76 arvo 23,5) löytyykö tietoa että mitä nämä kohdat ovat?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mistä löytäisin alkuperäisen lämmityslaitteen letkujen kuvat kun audissani on bensawebasto ja kaksi letkun lämppäriä? Eroon kaikista härpäkkeistä,kun kusee parkkipaikalle enkä asu lapissa. Auto on vm.1997 1.8 Quattro.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vaikkapa tuosta http://etka.cc

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitos ja kumarrus!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eipä kuvista löytynytkään....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A4 B7, puhallin ei toimi kun ilmastointi on päällä

                                                      Ongelma selvisi
                                                      Viimeksi muokannut Zago; 21.11.2017, 13:17.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Läppämoottorivian ei pitäisi kytkeä kompuraa pois päältä. Kompressorihan näissä pyörii koko ajan hihnan mukana. Se on muuttuva tilavuuksinen ja tunnettu siitä, että pakkaa hajoamaan. Saksasta tilattuna pari vuotta sitten pelkkä kompura ja kuivain oli vähän yli 300€. Siihen työt päälle ja loppulasku on jotain 500€ ja 700€ välistä. Töiden hinnat selviää parhaiten korjaamolta.

                                                        Tuo puhaltimen mykistyminen on aika mystinen juttu. En muista vastaavasta aiemmin kuulleeni.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkaa olla sen verran paljon outoja vikoja, että kannattaisi testata toisella ohjainyksiköllä. Lähtee aika helposti irti ja joltain kerholaiselta voisi varmaan löytyä testausta varten.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Saattaisin jopa irrottaa sen läpän moottorilta johdot, jos antaa oikosulusta vikakoodia?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X