Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B8: "akun varaustaso alhainen" -MMI varoitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B8: "akun varaustaso alhainen" -MMI varoitus

    Tänään johdon päästä TFSItä startatessa (-18C), juuri starttauksen jälkeen, tuli lyhyt piippaus ja varoitus että akun varaustaso alhainen. Auto kuitenkin käynnistyi OKsti & varoitus häipyi hetken ajon jälkeen.

    Kuinka vakava oire tuo on? Onko syytä vaihtaa akku heti vai seurata tilannetta/vaihtaa seuraavassa huollossa?

    Autolla yleensä vain n5km ajoa kerrallaan, joten akku kyllä rasittuu tuolla ajolla.

  • #2
    noh, voinen vinkata että huvikseen se ei sitä huutele.

    aja pidempi lenkki, tosin nytkun se akku on jo jäässä niin ei auta ihan lyhyt ajo, vaan vie kirstu päiväksi pariksi lämpöiseen parkkihalliin ja sen jälkeen aja joku 1-2h lenkki niin elpyy akun lataustasokin mukavasti.

    toinen tapa korjata on ostaa valmiiksi täyteen ladattu akku ja samalla koodata akunvalvontaan tieto että akku on vaihdettu.

    korjauksesta selviää siis joko :
    -ajalla
    -rahalla

    Comment


      #3
      Tuota "aikaa & ajoa" vaihtoehtoa ajattelin ensiksi. Auto tällähetkellä +5C tallissa ja akku latauksessa. Tämän lisäksi huomenna n100km ajot edessä. Eiköhän tuolla jonkinnäköisen fiiliksen saa, missä mennään akun kanssa.

      Comment


      • #4
        Omassa vaati sen tunnin ajon että jäätynyt akku saavutti edes 50% tason. (lähdettiin 10%)
        Siitä sitten nousikin vähän nopiampaa.

        Comment


        • #5
          tuo tunti ei kyllä ole hevon piippiä jos akku on reilusti pakkasen puolella. Kylmä akku ei ole lataukselle oikein suopeneva, vaan vaatii piitkän ajon että lataantuu.

          suosittelisin laittamaan tonne +5c tilaan jonkun lisäpuhaltimen tms akulle että itse kenno lämpenisi, auttaisi kummasti.

          Comment


          • #6
            Itsellä myös tuommoinen 5km työmatka ja joutuu kyllä näillä pakkasilla kerran kuukauteen pitämään päivän latauksessa. En tiedä miten A4:ssa tuo on toteutettu mutta A6:ssa ei saa ottaa akkua irti eikä ladata suoraan (akku takakontissa) vaan ainoastaan konehuoneen erillisestä etäkäyttöpisteestä jolloin matkanvarrella oleva sähkönhallinta/latauksenhalinta tietokone ei mene sekaisin vaan on pakassa mukana, ihan vaan vinkkinä.

            Comment


              #7
              Ota kontin lattialuukku pois, jotta lämmin ilma pääsee paremmin sinne akun luokse. Eli romut pois kontista kun ajelet ja auto seisoo lämpöisessä, sulaa akku nopeammin.

              Comment


              • #8
                Tarkkaa tietoahan ei ole kuin jäässä akku ollut, mutta ihmetytti vain kun ei meinannut alkaa ottaa virtaa vastaan.
                Se on tosi että jos akku umpijäässä niin ei sula tunnissa.

                Comment


                  #9
                  Se on melkein niin että jos akku on päässyt oikeasti varaustilan vähyyden takia jäätymään niin se on entinen.

                  Comment


                  • #10
                    Tuskin on Teron akku kovin jäässä ollut jos on auto viellä lähtenyt käyntiin. Jos tosiaan on 5km työmatka niin tuskin se akku kuolemassakaan on vaan ei vaan todellakaan pääse latautumaan tarpeeksi. Eli ei siihen mitään ihme kikkoja tarvita vaan enemmän ajoa niin eiköhän se siitä lataannu.

                    Comment


                      #11
                      Taisi yhden illan lataaminenkin auttaa, en edes yötä pitänyt latauksessa, koska n.5h latauksen jälkeen latausvirta oli jo niin pieni etten enää jättänyt päälle.
                      Taisi tuo +5Cn yösäilytys ja 75km ajo lämpimällä akulla auttaa tähän jännitevajeeseen. Enää ei ole tullut minkäänlaista "MMI-ilmoitusta" enää.

                      Eikä muuten missään vaiheessa korva ole kertonut mitään tuosta jännitevajeesta, startti pyörittänyt joka aamu "pakkas-normaalisti" eli tuntuu hieman että taitaa tuo systeemi ilmoitella turhankin ajoissa (?), hyvä kuitenkin näinpäin.

                      Eipä tuolla akulla enää tule ensitalvea ajeltua, mutta jos tämän talven ajelisi vielä.

                      Comment


                      • #12
                        Sen verran tuollainen lataaminen auttaa että tovin kestää kun alkaa sama varoittelu uudestaan koska kyse on akun kyvystä pitää jännite tietyssä toleranssissa. Kykyyn sitten vaikuttaa akun ikä eli akku voi olla ns. "täynnä" eli lähes täyteen varautunut mutta ikä jo painaa ja jännite putoaa nopeaan jopa lepotilassa. Tuollaista akkua ladatessa vaikkapa kunnollisella automaattilaturilla ei tarvitse monta tuntia ladata kun ilmoittaa akun täydeksi.
                        Tuore akku sensijaan kykenee purkamaan itseään pidempään ennen jännitteen tippumista ja sen lataaminen sitten kestää pidempään, jopa vuorokausikaupalla etenkin kylmässä.
                        Omakohtaisesti viikko sitten, olin ajellut pari viikkoa lyhyttä ajoa ulkoruokinnalla ja sitten eräänä alle -20 aamuna, piti lähteä 500km keikalle, avasin auton oven ja kuinka ollakaan, edes mittariston valot ei syttyneet, eli meko "kylmä" vastaanotto, no, ei Audi ole ennenkään pettänyt joten avain lukkoon, ilmoitti että virrat katkaistaan 3min päästä käynnistyksen varmistamiseksi, hehkutus ja startti, niin lähti kuin palmun alta. Akkumanageri näytti varaustila 0%, eli jännite oli reilusti alle 12V, taisi siinä mennä tunti tien päällä ennen 100%.
                        Nämä temput tuli tutuksi edellisellä, vuosi sitten vaihdetulla akulla, ihan mielenkiinnosta seurailin sitä silloin myös jännitteitä mittailemalla, kun kuulemma ei sillä akkumangerilla ole mitään virkaa, kyllä se ainakin tuossa käynnistyksen varmistamisessa puoltaa paikkaansa, eli alkaa säästämään virtaa sitä käynnistystä varten...

                        Comment


                        • #13
                          Mitenkä paljon tuohon MMI:n ilmoittamaan "Battery Leveliin" kannattaa/pystyy luottamaan? Olen lukemani perusteella saanut sellaisen kuvan, että se on vain "suuntaa-antava", ja ilmoittelee vähän millon mitäkin arvoja. Itseltä tuo on kadonnut kokonaan sieltä MMI valikosta, ilmeisesti jonkun päivityksen seurauksena. Mietin tässä, että kannattaako se kaivaa sieltä esille, minkälainen on sen hyöty.

                          Omalla kohdallakin jo kerran valitellut että Battery Level Low, kun ei ajoa tule juurikaan kuin sen 5km töihin ja webastoa tulee käytettyä. Käsittääkseni tuo ylläpitolaturikaan ei juurikaan akkua lataa, enemmänkin vain pyrkii säilyttämään nykyisen varauksen.

                          Comment


                          • #14
                            Eikös meille kaikille pitäisi olla selvää ettei todellista varaustilaa näe muuten kuin ominaispainomittauksella?
                            Akkumanagerihan perustaa päätelmänsä pääsääntöisesti jännitemittaukseen ja ilmeisesti jotain suuntaa ottaa akun iästä ja lataus ja purku tapahtumista jonkun keksimän kaavan mukaan.
                            Kuten jo itsekin sanoin näytön kertoneen varaustilaksi 0% ja kuitenkin startti pyörittää kuin "tulpatonta mopoa", ei varaustila ole todellinen, mutta kirjanpidossa lienee ilmennyt että latausta on vähän suhteutettuna runsaaseen kylmäkäynnistelyyn ja jännite on alkanut alenemaan suhteettomasti on tulos se mikä oli.
                            Olennaistahan siinä managerin hyödyssä on se että se alkaa karsimaan kulutusta sähköpuolella, esim. pistää PTC-vastukset lepoon ajon aikana, siis varsinaiset virtasyöpöt, istuinlämmitykset, karsii valoja, mykistää radion ja lopulta alkaa uhitella katkaisevansa kaikki sähköt muutaman minuutin jälkeen, kun varaustila on matala, eli tekee kaikkensa käynnistymisen varmistamiseksi, mutta nuo ei toimi jos ei ole järjestelmään koodattava akku...
                            Kyllä noilla kilometreillä olisi akku tyhjä ilman minkäänlaista laturia jos webastoa käyttää päivittäin, sen 5 kilsan aikana ei kylmään akkuun ehdi jäämään juuri mitään...

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Tähtikuljettaja Näytä viesti
                              Mitenkä paljon tuohon MMI:n ilmoittamaan "Battery Leveliin" kannattaa/pystyy luottamaan? Olen lukemani perusteella saanut sellaisen kuvan, että se on vain "suuntaa-antava", ja ilmoittelee vähän millon mitäkin arvoja. Itseltä tuo on kadonnut kokonaan sieltä MMI valikosta, ilmeisesti jonkun päivityksen seurauksena. Mietin tässä, että kannattaako se kaivaa sieltä esille, minkälainen on sen hyöty.

                              Omalla kohdallakin jo kerran valitellut että Battery Level Low, kun ei ajoa tule juurikaan kuin sen 5km töihin ja webastoa tulee käytettyä. Käsittääkseni tuo ylläpitolaturikaan ei juurikaan akkua lataa, enemmänkin vain pyrkii säilyttämään nykyisen varauksen.
                              Tehdaskin luopui päivityksissä tuon näytön käytöstä, johtuen siitä, että aiheuttaa paljon turhaa päänvaivaa/ turhia korjaamokäyntejä asiakkaalle.
                              Joten turha sitä on imo takaisin koodailla. Auto kyllä varottaa jos akku alkaa olemaan eläkkeellä. Ja normaali ikä muutenkin nykyakuille nykyautoissa on ~5v

                              Comment

                              Working...
                              X