Ei kait siitä isoa vaivaa ole jos vaihtaa pari kertaa vuodessa suodattimen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Raitisilmasuodatin
Collapse
X
-
Yhtenä vaihtoehtona voisi koettaa metsästää - tai viritellä itse - paremmin virtaavaa (=harvempaa) suodatinta, jos tuntuu että alkuperäisosa jarruttaa virtausta liikaa. Tuossa beenelkussa on niin vaivainen puhku jo lähtökohtaisesti, että minimoin virtausvastuksen harvahkolla suodatinkankaalla.
Comment
-
vielä vähän tästä ristiriidasta.
C4 100 siis ei ole lainkaan raitisilmasuodatinta??
Ja just katoin motonetiltä siellä oli 43.90 € hintanen suodatin kyseiseen autoon.
Siis miten se motonetti myy suodatinta sataseen audiin jos siinä ei koko suodatinta oo ollu alunperinkään :) ??Viimeksi muokannut peiponen; 8.10.2011, 23:02.
Comment
-
C4 100 siis ei ole lainkaan raitisilmasuodatinta??
Vanhassa karvalakkimallissa ( ei ilmastointia) minulla on ko suodatin. Motonetin suodatin ei käy minulle.
Comment
-
nonnii 10 minuuttia lueskelin vanhoja ketjuja ja niin oli ristiriitaisia viestejä että hupsista pussiin :)
sellaisen lopullisen käsityksen sain että C4 100 ja S4 ei ole raitisilmasuodatinta mikäli ilmastoitu. mut olipahan jotkut laittaneet oikein vaihto ohjeen näihinki malleihin ja merkkiliikkeissä sun muissa liikkeissä sekoiltu oikein kunnolla, heh
Aika huvittavaa kyllä lukea tästä aiheesta käytyjä keskusteluja... :)
Mut joka tapauksessa mulla nyt on se ilmastoitu urssi ja jatkuvasti haisee ihan törkeelle sekä meinaa lasit huurtua. Mitä minä nyt sille voisin ensteksti alkaa wärkkäillä??
Comment
-
Sukkahousut eivät kauaa vanhene tuossa hommassa. Pitäisi olla melko tiheä tukiverkko kantamassa nailonia ettei veny pitkäksi ilmavirtauksessa. Tiedättehän, niiden kuuluu venyä...
Jos suodattimen vaihto kerran vuodessa on kustannuksena liikaa, ei saa laskea myöskään kustannuksia askartelusta.
Rautakaupasta saa erikokoisia seulaverkkoja. Oikein pienisilmäinen metalliverkko pysyy jo paljon paremmin paikallaan. Eikä silloin tarvitse mammalta pyytää norlynin saumattomia.
Comment
-
Vieras
Tässä jo toisaalla asiasta väännettin, ja eiköhän se päällimmäinen syy huurtumiseen ole (ainakin uudempien autojen kohdalla) se, että suodatin on täynnä kaikenlaista tavaraa pölyn ja vaahteranlehtien välillä. Jo se, että ravistelee/nyppii välillä isoimmat roskat auttaa paljon. Eikä se suodatin niin paljon maksa (vinkki: B6:een saa marmorilta aktiivihiilifiltterin Biltemaa halvemmalla).
Hyvä suodatin (ja tiiviisti paikoillaan) vähentää kanavistoon, auton sisään (lue: loppupeleissä verhouksiin) ja kuskin keuhkoihin kertyvän hienojakoisen pölyn/pienhiukkasten ja isommankin tavaran määrää. Jos suodattimen vaihto on ongelma, voi sitä pois ottaessaan helposti varsinkin paperifiltterin kohdalla todeta että "muuten tämä kaikki olisi auton sisällä". Itselleni ei tulisi mieleenkään poistaa ko. suodatinta poistaa. Aktiivihiilifiltteri on pop kaupunkiolosuhteissa kun sitä mustaa tuppaa auton sisään tulemaan.
Vanhemmat pelit ja jälkiasennusfiltterit voivat toki olla ongelmallisia, mutta muuten kyllä kehottaisin katsomaan peiliin :). Tietysti tuoreen filtterin päälle voi jonkun seulaverkon rakentaa, ja siitä vaikka imurilla poistaa isoimmat roskat säännöllisin väliajoin ja näin pidentää itse filtterin elinikää.
P.S. Te joilla on kotona koneellinen ilmanvaihto / LTO: Todellinen TI-mies ottaa siitäkin turhat, tukkeutuvat suodattimet pois kun ei niitä jaksa kerran vuodessa vaihtaa. Ei muuta kun sukkahousua tilalle ja kanavanuohooja kiittää ;).
Comment
-
En toki kehota ketään nakkaamaan suodatinta mäelle.
Siitä on toki apuja, sisätilat pysyy siistimpänä (myös ikkunat) ja ne joilla on hengityssairauksia, saavat siitä varmasti apua.
Ehkä se myös ehkäisee omalla tavallaan hengistyssairauksia.
Saattaa auton puhallinkin pysyä kauemmin terveenä.
Omalla kohdalla luulen, että tupakka rasittaa hengityselimiä enemmän, vaikka sitäkin kiskon suodattimen läpi ;)
Comment
-
Kuten sanottu, joissakin vanhemmissa yksilöissä (kuten tuo profiilini kapistus) puhallusteho ei ole parhaasta päästä, suodattimella tai ilman. Oletin tyyppiviaksi, kun muutama muukin on samaa tuskaillut. Suodattimen korvaamiseen omalla virityksellä ei siis tässä tapauksessa ole saituus tai köyhyys, vaan mukavuudenhalu (tehokkaampi puhku). Riemumielin käyttäisin ostosuodatinta, jos ei olisi niin kortilla tuo puhallusteho.
Onhan se (oman suodatinvirityksen käyttö) toki halvempaakin, kuin koko auton vaihtaminen pelkän puhaltimen vuoksi... ;)
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hece R Näytä viestiLienee aiheesta jo jossain Topickin, mutta kun kerran tässä puhetta on, niin kysympä jatkoksi, että mistä B6 raitisilmasuodatin löytyy?
Alkuperäinen kirjoittaja taskiKuten sanottu, joissakin vanhemmissa yksilöissä (kuten tuo profiilini kapistus) puhallusteho ei ole parhaasta päästä, suodattimella tai ilman. Oletin tyyppiviaksi, kun muutama muukin on samaa tuskaillut. Suodattimen korvaamiseen omalla virityksellä ei siis tässä tapauksessa ole saituus tai köyhyys, vaan mukavuudenhalu (tehokkaampi puhku).
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viestiTässä jo toisaalla asiasta väännettin, ja eiköhän se päällimmäinen syy huurtumiseen ole (ainakin uudempien autojen kohdalla) se, että suodatin on täynnä kaikenlaista tavaraa pölyn ja vaahteranlehtien välillä. Jo se, että ravistelee/nyppii välillä isoimmat roskat auttaa paljon. Eikä se suodatin niin paljon maksa (vinkki: B6:een saa marmorilta aktiivihiilifiltterin Biltemaa halvemmalla).
Hyvä suodatin (ja tiiviisti paikoillaan) vähentää kanavistoon, auton sisään (lue: loppupeleissä verhouksiin) ja kuskin keuhkoihin kertyvän hienojakoisen pölyn/pienhiukkasten ja isommankin tavaran määrää. Jos suodattimen vaihto on ongelma, voi sitä pois ottaessaan helposti varsinkin paperifiltterin kohdalla todeta että "muuten tämä kaikki olisi auton sisällä". Itselleni ei tulisi mieleenkään poistaa ko. suodatinta poistaa. Aktiivihiilifiltteri on pop kaupunkiolosuhteissa kun sitä mustaa tuppaa auton sisään tulemaan.
Vanhemmat pelit ja jälkiasennusfiltterit voivat toki olla ongelmallisia, mutta muuten kyllä kehottaisin katsomaan peiliin :). Tietysti tuoreen filtterin päälle voi jonkun seulaverkon rakentaa, ja siitä vaikka imurilla poistaa isoimmat roskat säännöllisin väliajoin ja näin pidentää itse filtterin elinikää.
P.S. Te joilla on kotona koneellinen ilmanvaihto / LTO: Todellinen TI-mies ottaa siitäkin turhat, tukkeutuvat suodattimet pois kun ei niitä jaksa kerran vuodessa vaihtaa. Ei muuta kun sukkahousua tilalle ja kanavanuohooja kiittää ;).
Vaikka ymmärrän tuon viimeisen OT -kommentin luonteen voin vain todeta, että itse vaihdan LTO-laitteen suodattimet puolen vuoden välein, enkä syyttä. Etenkin kesän jälkeen tuloilman karkeasuodattimesta saa imuroida kuuppalapiollisesen kaiken maailman hyönteisiä ja hienosuodatinkin on musta kuin murjaanin naama. Ei tulisi mieleenikään jättää noita suodattimia pois.
Comment
-
Ajoin juuri eilen pikkupakkasessa kaupungilla kahden kuorma-auton perässä.
Kadut olivat kuivia ja se pöly minkä ne autot nostattivat kadusta, se tuntui ihan suussa saakka. Ja mulla ei tosiaan ole sitä suodatinta...
Mitä tuohon LTO-vehkeeseen tulee. Imuroin suodattimet about kerran kuukaudessa (vaihto kerran vuodessa) ja sitä skeidaa kyllä riittää, vaikka imurointiväli on mielestäni melko tiheä.
Comment
-
Vieras
LTO kommentti oli tosiaan huumorilla - en edes halua kuvitella missä kunnossa lämmönvaihdin ja kanavat olisivat jos ilman suodattimia mentäisiin :)
Comment
-
Nostetaan vanhaa. Mulla -92 urssi ja ei suodatinta ilmalle. Olisikohan mahdollista hyödyntää uudemmasta esim. A6 suodattimella varustetusta
osia omaan. Onko kukaan toteuttanut? Asiaan en sen kummemmin ole
perehtynyt, vaikka on tuo kaukalo ollut räjäytettynä monet kerrat.
Mieli tekisi suodatin kyllä laittaa tavalla tai toisella.
Comment
-
Sulla ei taida olla ilmastointia?
Omaan ilmastoimattomaan karvalakki satkuun (-92) sai ainakin seuraavilla alkuperäisosilla jälkiasennettua raitisilmasuodattimen, perässä marmorin listahinnat:
4A1819445A (suodattimen kehys) 58,40
4A0819439A (suodatinelementti) 19,60
4A1819303A (kaulus jolla suodattimen kehys saadaan asennettua puhaltimen koteloon) 128,00
Omassa kärryssä on akku vesikaukalossa, mutta tuon suodattimen sai kyllä mahtumaan sinne akun viereen. Tosin tuossa ei pahemmin ole talvipakettia (etupenkkien lämmittimet ja sähköpeilit) enempää sähkövarusteita, eli sulla todennäköisesti urssissa on kooltaan suurempi akku, joka saattaa tuoda mutkia matkaan.
Comment
-
Siinä tapauksessa vesikaukalossa pitäis olla apumiehen puolella sellanen 3:lla ruuvilla oleva kansi/kotelo, jonka sisässä on suodatin, 4A1820367.
Tai näin ainakin A6:ssa, 100/S4:ssa on erilainen lauhdutin ainakin Etkan mukaan, johon ei taida saada ollenkaan alkuperäisenä suodatinta.
Olispa tietty munkin taas kannattanut lukea viestiketjua pidemmälle, kuin viimeisimmän viestin verran..
Comment
-
Mistä löytyy uusi korisen 2006 vuosimallin A6:sen (2.4 V6) raitisilmasuodatin? Ei näkynyt ainakaan samalla paikalla kuin C4 ja C5 korisessa A6:ssa.
Comment
-
Vaihdoin tuos päivällä raitisilmasuodattimen ja vanha (marmorilta ostettu) oli joku micronair. B-loppunen joka kumminki on myyty vuosi sitte kuitin perusteella A-loppusena. Uus näytti olevan normaali valkonen suodatin. Mikä tämä B-loppunen on? Selvästi painavempi oli ku tämä uus (ei sentäs johtunu paskasuudesta) ja pintaki ihan erilainen.
http://i288.photobucket.com/albums/l...alokuva023.jpg
Comment
-
Eli helpommin sanottuna. Se sijaitsee tuulilasin alareunassa olevan muovisen vesikaukalon alla. Eli vesikaukalo täytyy ottaa pois ainakin apukuskin puoleisesta päästä.
Kannattaa ensi ennen kuin meet ostaan raitisilmansuodatinta niin varmistaa että siellä on sellainen.
Iselläni kun on tuotu saksasta niin oli vain metalliverkkoa ja jonkinmoinen kehys.
Tilasin sitten laakkoselta raitisilmansuodattimen pohjan (osa 41 ylemmässä linkissä) ja itse suodattimen sitten kanssa.
Comment
Comment