Kaikki muu ilmastointiautomatiikka ja käsisäädöt toimii siis mainiosti, mutta ei lämmitä ollenkaan.
Aiemmin tutkailin diagnostiikkakoodeja ja niiden mukaan näytti siltä, että lämmönsäätömoottorin potikan arvo ei muutu, vaikka lämpötila-asetuksen heivaa HI >> LO.
Virheilmoituksia ei kuitenkaan ilmaannu.
Jäähdytysnestettä on riittävästi.
Tutkailin illalla ja tässä tuloksia (tarinasta tulee pitkä, koska tämän pitäisi olla myös opettavainen tarina):
Irroitin hanskalokeron ja kuskinpuolen "alahyllyn", jolloin pääsin käsiksi kolmeen säätömoottori + takaisinkytkentäpotikkayhdistelmään. Kaikki kolme moottoria & niiden vivut liikkuvat virheettömästi. Vipuja ei ole irti tai poikki jne... :
1) Kuskin puolella, musta vipu & liitin: Puhallus ylös=tuulilasille /alas =jalkatilaan, (Footwell / defroster flap motor -V85-). Liike seuraa ylös-/alas -nuolia painettaessa.
2) Apukuskin puolella etummainen, punainen vipu & liitin: Lämmönsäätö (Temperature regulator flap motor -V68-). Liike seuraa lämpöyilansäätöä HI >> LO.
3) Apukuskin puolella takimmainen, sininen vipu & liitin: Puhallus kojelaudan säädettävistä suuttimista (Central air flap motor -V70-). Liikkuu, kun painetaan ao. nappia ohjaimessa.
Merkitsin punaliittimisen ja -vipuisen säätimen HI / LO -ääriasennot ennen irroitusta (Ensin liitin irti. Ruuvit aukesi kivuttomasti 5,5mm lenkillä + hylsyllä ja moottoriyksikön sai irti punaisesta vivusta kiertämällä yksikkö sopivaan asentoon ja vetämällä vipu irti).
Tästä mallista (merkinnät: VW-AUDI 8D1 820 511 B, BOSCH VMC 12V, 080896, 0 132 801 116, 74 022 569 3F) kotelon kansi irtosi helposti vapauttamalla yksi kerrallaan "snap in" -kiinnikkeet. Hyvässä rasvassa & puhdas sisältä. Levittelin kuitenkin hammasrattailta pois valuneet vaseliinit takaisin hampaiden väliin.
Tässä vaiheessa moottori & potikka olisi ollut mahdollista huoltaa, jos olisi ollut tarve.
Moottori nousee ylös "pesästään" ruuvarilla tms. vivuten.
"Rahiseville ja pätkiville" potikoille löytyy ihan toimivia puhdistusaineita (esim Yleiselektroniikka ja Bebek yms. puodit)
Moottorissa 5-napainen liitin, pinnajärjestys oikealta ylhäältä: 1,2,3 = POTIKKA / vasemmalta alhaalta 4 &5 = MOOTTORI (eli alkaa oikeasta yläkulmasta ja kiertää vastapäivään).
Toimiva potikka on n. 5 kilo-ohm (mitataan pinneistä 1-3), HI/LO -ääripäiden arvot noin 1k / noin 4k(mitattuna pinneistä 1-2 sekä 3-2). Säädön ollessa puolivälissä 2,5 - 2,8 kohm.
Moottorin ollessa irti kääntelin "punaisen vivun läppää" ja liikkuu esteettömästi.
Käytin koneen lämpimäksi, jolloin molemmat lämmityskennolle menevät putket kuumenivat samaan tahtiin (= nesteet kiertää lämppärikennolle). Vaikka läpän käänis nyt käsin ääriasentoihin, ei vaikuttanut mitään lämpötilaan.
Lisäksi systeemissä on käsittääkseni vielä pari ilmastointisäädintä:
a) Sisäilmankierrätysläpän "auki/kiinni -tyyppinen" (Fresh air / recirculating flap two way valve -N63-)
b) Air flow flap motor -V71- (Between heater/AC -assembly and bulkhead. Operates the air flow flap and fresh air/recirculating air flap. Metal and plastic lever). MISSÄ SIJAITSEE / MIKÄ FUNKTIO / VOIKO TÄMÄ VAIKUTTAA SIIHEN, ETTEI TULE LÄMPÖÄ?
Korjatkaa, jos olen tulkinnut väärin tai käyttäkää kantapään kautta oppimaani omassa vianhaussanne.
Vinkkejä kaipaan, koska vika edelleen päällä: eituulämmintä, ei, vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa!?!?!?!
Aiemmin tutkailin diagnostiikkakoodeja ja niiden mukaan näytti siltä, että lämmönsäätömoottorin potikan arvo ei muutu, vaikka lämpötila-asetuksen heivaa HI >> LO.
Virheilmoituksia ei kuitenkaan ilmaannu.
Jäähdytysnestettä on riittävästi.
Tutkailin illalla ja tässä tuloksia (tarinasta tulee pitkä, koska tämän pitäisi olla myös opettavainen tarina):
Irroitin hanskalokeron ja kuskinpuolen "alahyllyn", jolloin pääsin käsiksi kolmeen säätömoottori + takaisinkytkentäpotikkayhdistelmään. Kaikki kolme moottoria & niiden vivut liikkuvat virheettömästi. Vipuja ei ole irti tai poikki jne... :
1) Kuskin puolella, musta vipu & liitin: Puhallus ylös=tuulilasille /alas =jalkatilaan, (Footwell / defroster flap motor -V85-). Liike seuraa ylös-/alas -nuolia painettaessa.
2) Apukuskin puolella etummainen, punainen vipu & liitin: Lämmönsäätö (Temperature regulator flap motor -V68-). Liike seuraa lämpöyilansäätöä HI >> LO.
3) Apukuskin puolella takimmainen, sininen vipu & liitin: Puhallus kojelaudan säädettävistä suuttimista (Central air flap motor -V70-). Liikkuu, kun painetaan ao. nappia ohjaimessa.
Merkitsin punaliittimisen ja -vipuisen säätimen HI / LO -ääriasennot ennen irroitusta (Ensin liitin irti. Ruuvit aukesi kivuttomasti 5,5mm lenkillä + hylsyllä ja moottoriyksikön sai irti punaisesta vivusta kiertämällä yksikkö sopivaan asentoon ja vetämällä vipu irti).
Tästä mallista (merkinnät: VW-AUDI 8D1 820 511 B, BOSCH VMC 12V, 080896, 0 132 801 116, 74 022 569 3F) kotelon kansi irtosi helposti vapauttamalla yksi kerrallaan "snap in" -kiinnikkeet. Hyvässä rasvassa & puhdas sisältä. Levittelin kuitenkin hammasrattailta pois valuneet vaseliinit takaisin hampaiden väliin.
Tässä vaiheessa moottori & potikka olisi ollut mahdollista huoltaa, jos olisi ollut tarve.
Moottori nousee ylös "pesästään" ruuvarilla tms. vivuten.
"Rahiseville ja pätkiville" potikoille löytyy ihan toimivia puhdistusaineita (esim Yleiselektroniikka ja Bebek yms. puodit)
Moottorissa 5-napainen liitin, pinnajärjestys oikealta ylhäältä: 1,2,3 = POTIKKA / vasemmalta alhaalta 4 &5 = MOOTTORI (eli alkaa oikeasta yläkulmasta ja kiertää vastapäivään).
Toimiva potikka on n. 5 kilo-ohm (mitataan pinneistä 1-3), HI/LO -ääripäiden arvot noin 1k / noin 4k(mitattuna pinneistä 1-2 sekä 3-2). Säädön ollessa puolivälissä 2,5 - 2,8 kohm.
Moottorin ollessa irti kääntelin "punaisen vivun läppää" ja liikkuu esteettömästi.
Käytin koneen lämpimäksi, jolloin molemmat lämmityskennolle menevät putket kuumenivat samaan tahtiin (= nesteet kiertää lämppärikennolle). Vaikka läpän käänis nyt käsin ääriasentoihin, ei vaikuttanut mitään lämpötilaan.
Lisäksi systeemissä on käsittääkseni vielä pari ilmastointisäädintä:
a) Sisäilmankierrätysläpän "auki/kiinni -tyyppinen" (Fresh air / recirculating flap two way valve -N63-)
b) Air flow flap motor -V71- (Between heater/AC -assembly and bulkhead. Operates the air flow flap and fresh air/recirculating air flap. Metal and plastic lever). MISSÄ SIJAITSEE / MIKÄ FUNKTIO / VOIKO TÄMÄ VAIKUTTAA SIIHEN, ETTEI TULE LÄMPÖÄ?
Korjatkaa, jos olen tulkinnut väärin tai käyttäkää kantapään kautta oppimaani omassa vianhaussanne.
Vinkkejä kaipaan, koska vika edelleen päällä: eituulämmintä, ei, vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa!?!?!?!
Comment