Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C4, AEL: Ei virtaa starttimoottorille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C4, AEL: Ei virtaa starttimoottorille

    Yhtenä aamuna Audi ei startatessa edes naksahtanut. Aloitin ongelman selvittämistä akun latailulla, mutta ei ollut apua. Koitin toisen auton toimivaksi todettua akkua, eikä sekään tuonut muutosta asiaan. Onneksi auto laukesi talliin, joten siellä on huomattavasti mukavampi rassata kun ulkona, vaikka nosturia ei olekaan.

    On muuten starttimoottori aika hankalassa paikassa tuossa 2.5TDI-koneisessa mallissa. Piti ruveta tutkimaan sitä alakautta. Solenoidille ei tuntunut tulevan virtaa. Solenoidi ja starttimoottori toimivat normaalisti kun syötti suoraan akulta virtaa, eli vika lienee jossain virtalukon ja startin välissä. Solenoidille tuleva piuha oli niin hankalassa paikassa ja liitin tiukassa, etten saanut sitä irti. Oli se työskentelyasento muutenkin aika huono siinä auton alla.

    Haynesin sähkökaavioista ei ollut muuta apua kuin se, että virta solenoidille tulee releen kautta. Netistä löytyi sitten kattavammat kaaviot, joiden tutkimisen jälkeen kävin käsiksi releisiin, jotka ovat kuskin jalkatilan yläpuolella. Sähköjen solenoidille pitäisi kulkea releen nro 4 (J219) kautta (keskuspaneeli, jonka alapuolella on 75X ym. terminaalit). Mulla ei moista relettä edes ole, vaan siinä on pellinpala "siltana". Siihen ei tunnu virtaa tulevan kun yrittää käynnistää.

    Kysymykset:
    - Tulkitsinko oikein sähkökaavioita, eli mittasinko oikeasta paikasta?
    - Voiko tuon perusteella päätellä, että vika on virtalukon pohjassa tai virtalukossa?
    Viimeksi muokannut irk; 12.12.2011, 23:33. Perustelu: Pitäisi huomenna varmaan kattoa mistä kaikkialta löytyy se startille menevä +50 heräte

    #2
    Eilen illalla kun luin vanhoja ketjuja, niin niiden perusteella rikkinäinen virtalukko/virtalukonpohja saattaa ensin oireilla satunnaisesti riippuen siitä miten avainta käyttää lukossa. Nyt aamulla ennen töihin lähtöä kokeilin startata niin, että painoin samalla avainta hiukan sisäänpäin. Johan alkoi heti pyörittää starttia normaaliin tapaan. Ilman tuota painamista ei avaimen kääntämisellä ole vaikutusta.

    Kyllähän tuo ongelma nyt vaikuttaisi virtalukkoon liittyvän. Nyt kysymys kuuluu lähinnä, että selviääkö pohjan vaihdolla vai meneekö hankalammaksi. Pitänee irrottaa virtalukonpohja illalla ja katsoa onko se lukkosylinterin tappi kunnossa. Pohjan saa vissiin irti/vaihdettua kunhan irrottaa mittariston.
    Viimeksi muokannut irk; 13.12.2011, 09:43.

    Comment


    • #3
      Pohjan saa vaihdettua, kun ottaa mittariston pois. Luultavasti selviät ihan sen vaihdolla. Kannattaa sitten suosiolla ostaa marmorilta uusi, itse kokeilin motonettilaista, joutui huolella sorvaamaan, jotta sopi. Tämän takia ei kestänyt kuin vuoden, siitä viisastuneena nyt marmorilainen tilalla. Meni suoraan paikoilleen.

      Tuosta näkee koko eron orig vs motonet.

      Comment


        #4
        Hain töiden jälkeen varaosaliikkeestä pohjan kun oli sinne muutakin asiaa ja kappas, sieltähän tuli juuri tuollainen kuin mikä sun linkittämässä kuvassa on. Ihmettelin miksei se mene kiltisti paikoilleen, vaan ensin piti hioa sitä ohuemmaksi ja sitten vielä sorvata sitä reikää isommaksi. Sain sen menemään paikoilleen ja nyt tuntuu kone starttaavan kuten pitääkin, mutta mietin että pitäisikö huomenna hakea marmoritiskiltä uusi, koska sorvaamisesta huolimatta tuon uuden pohjan kanssa lukko vähän takkuaa. En vielä alkanut ruuvaamaan autoa kasaan.

        Jos olisin lukenut sun viestin ennen töistä lähtöä, niin olisin varmaan mennyt suoraan marmoritiskille, mutta tässä taas oppi jotain. Ajattelin vain, että ei tarvikevalmistajat voi ryssiä noin yksinkertaisen osan valmistamisen. Näköjään voivat. No, eipä ollut kallis kokeilu (7€), mutta tuhraantui tuossa sorvatessa/ihmetellessä aikaa ja jokunen ruma sanakin taisi lipsahtaa.

        Oli vähän hankala saada auki toinen niistä ruuveista, joilla se pohja on kiinni lukossa. Siinä oli kyllä maalit päällä, mutta ruuvin pää oli surkean näköinen ja sen kanssa turhaantui aika tovi.
        Viimeksi muokannut irk; 13.12.2011, 20:55.

        Comment


          #5
          Nyt sain marmoritiskiltä alkuperäisen virtalukon pohjan ja se meni paikalleen heittämällä. Nyt lukko toimii kuten pitääkin. Tarvikepohjaa sai sorvata kovertaa huolella, ja silti lukko takkusi eikä esim. valosummeri ja mankan heräte toimineet kun lukko ei tunnistanut avainta.

          Tässä jotain vinkkiä niille, joilla on samanlaisia ongelmia:
          - C4:n starttimoottori on imusarjan alla, ja ainakaan 2.5TDI-koneen tapauksessa sinne ei pääse käsiksi kuin alakautta
          - Älä osta virtalukonpohjaa tarvikeliikkeestä (ei ainakaan OSSCA-merkkistä). Alkuperäinen osa maksaa 50€, mutta sopii paikalleen kuin hanska käteen ja mikä tärkeintä: se toimii.
          - Pohja on kiinni lukkorungossa kahdella ruuvilla, jotka saa auki tasapäisellä pienellä ruuvimeisselillä. Niissä on punainen maali päällä "sinettinä". Niitä ei tarvitse ruuvata kokonaan irti.
          - Pohjaan pääsee käsiksi irrottamalla mittariston ja ratin välissä olevan listan (ruuvit listan alapuolella), ja sitten itse mittariston (ruuvit alhaalla mittariston etupuolella). Mittariston voi nostaa operaation ajaksi vaikka kojelaudan päälle (johtoja irrottamatta).

          Comment

          Working...
          X