Yhtenä aamuna Audi ei startatessa edes naksahtanut. Aloitin ongelman selvittämistä akun latailulla, mutta ei ollut apua. Koitin toisen auton toimivaksi todettua akkua, eikä sekään tuonut muutosta asiaan. Onneksi auto laukesi talliin, joten siellä on huomattavasti mukavampi rassata kun ulkona, vaikka nosturia ei olekaan.
On muuten starttimoottori aika hankalassa paikassa tuossa 2.5TDI-koneisessa mallissa. Piti ruveta tutkimaan sitä alakautta. Solenoidille ei tuntunut tulevan virtaa. Solenoidi ja starttimoottori toimivat normaalisti kun syötti suoraan akulta virtaa, eli vika lienee jossain virtalukon ja startin välissä. Solenoidille tuleva piuha oli niin hankalassa paikassa ja liitin tiukassa, etten saanut sitä irti. Oli se työskentelyasento muutenkin aika huono siinä auton alla.
Haynesin sähkökaavioista ei ollut muuta apua kuin se, että virta solenoidille tulee releen kautta. Netistä löytyi sitten kattavammat kaaviot, joiden tutkimisen jälkeen kävin käsiksi releisiin, jotka ovat kuskin jalkatilan yläpuolella. Sähköjen solenoidille pitäisi kulkea releen nro 4 (J219) kautta (keskuspaneeli, jonka alapuolella on 75X ym. terminaalit). Mulla ei moista relettä edes ole, vaan siinä on pellinpala "siltana". Siihen ei tunnu virtaa tulevan kun yrittää käynnistää.
Kysymykset:
- Tulkitsinko oikein sähkökaavioita, eli mittasinko oikeasta paikasta?
- Voiko tuon perusteella päätellä, että vika on virtalukon pohjassa tai virtalukossa?
On muuten starttimoottori aika hankalassa paikassa tuossa 2.5TDI-koneisessa mallissa. Piti ruveta tutkimaan sitä alakautta. Solenoidille ei tuntunut tulevan virtaa. Solenoidi ja starttimoottori toimivat normaalisti kun syötti suoraan akulta virtaa, eli vika lienee jossain virtalukon ja startin välissä. Solenoidille tuleva piuha oli niin hankalassa paikassa ja liitin tiukassa, etten saanut sitä irti. Oli se työskentelyasento muutenkin aika huono siinä auton alla.
Haynesin sähkökaavioista ei ollut muuta apua kuin se, että virta solenoidille tulee releen kautta. Netistä löytyi sitten kattavammat kaaviot, joiden tutkimisen jälkeen kävin käsiksi releisiin, jotka ovat kuskin jalkatilan yläpuolella. Sähköjen solenoidille pitäisi kulkea releen nro 4 (J219) kautta (keskuspaneeli, jonka alapuolella on 75X ym. terminaalit). Mulla ei moista relettä edes ole, vaan siinä on pellinpala "siltana". Siihen ei tunnu virtaa tulevan kun yrittää käynnistää.
Kysymykset:
- Tulkitsinko oikein sähkökaavioita, eli mittasinko oikeasta paikasta?
- Voiko tuon perusteella päätellä, että vika on virtalukon pohjassa tai virtalukossa?
Comment