Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

type 89 lämmityslaitteen kenno

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    type 89 lämmityslaitteen kenno

    Niin siinä sitten kävi. Huoltovastuuajokin kenno vuosi. Tilasin orggiskennon ja sen enempiä suunnittelematta rupesin vaihtotyöhön, ainoana lähtötietona että kenno on hankalampi vaihtaa kuin type81/85 vanhan mallinen.

    Niinpä siinä sitten kävi että yllättävän paljon tavaraa joutui purkamaan, että lämmityslaitteen sai näkyville, helposti irti ja kennon ulos. Suurin ongelma oli edellisen (tai jonkun edellisistä) omistajan autoraadioasennus, jonka tuloksena oli marjaämpärillinen kieputusliitoksilla ja maailman tahmeimmalla eristysnauhalla yhteenliitettyjä ja kummallisella logiikalla katkottuja piuhoja.

    No aikaa meni sitten kaiken kaikkiaan 13 tuntia, sisältäen lämmityslaitteen hajottaminen atomeiksi ja kaksi litraa maatuneita lehtiä ja multaa sieltä sisältä pois ( suojaverkko ja raitisilmasuodatin hukassa ). Ei en ostanut tarvikekennoa, 40 euron säästö työvaivaan nähden huvittava.

    Muutan käsitystäni type89 audin kojelaudan sisuksista. Selkeintä johtosarjaspaghettia mitä olen autossa nähnyt, tilaa kunnolla ja ennenkaikkea selkeää. Vertaa vain type81/85:seen, huhuh.

    Vian korjaaminen kannattaa, no löytyi lisää vikoja: ohjaustehostimen rattiakselin stefa hikoilee ihan kunnolla, takalasinlämmittimen piuha sulanut pidemmältä matkalta, öljypohjan tiiviste hikoilee hyvää tahtia.

    Niin, asiaan, mitenkäs lämmityslaitteen tuloletkun ilmausruuvin pitäisi toimia? Tässä on vain sellainen ruostunut nappulla ja sen keskellä 1,0 mm3 kolo. Muistan joskus nähneeni tässä jonkinlaisen nipankin. Onkohan rikki?

    #2
    Ei sitä pakko ole ilmata. Ilmautuu itsekseen luultavasti :)

    Niin ja olisit soittanut apuun niin olisi tehty 3 tunnissa :)

    Comment


      #3
      Ei hitto, ei miulla ole niin paljon kaljaa varastossa. Itse pärjäsin yhdellä pullolla. :)

      Comment


      • #4
        Omassa kulkineessa ei ole koko ilmausruuvia, ja hyvin se on aina ilmautunut kun vedet on vaihtuneet. Kunhan vaan on ensiksi muistanut laittaa lämppärin täysille.

        Comment


          #5
          En havainnut operaatiossa ollenkaan vesikierron sulkevaa venttiiliä, etsin kyllä. Oletan että siellä kiertää jatkuvasti moottorilämpöinen vesi, vain ilmavirtaa ohjataan.

          Comment


          • #6
            Jos on joskus purkanut autoja, niin ei tuo kennonvaihto tosiaan ole mahdoton operaatio, itseltäni meni hommaan aikoinaan noin työpäivän verran aikaa kun samalla vaihdoin eri kojelaudan ja fiksailin sen kuntoon. Homma lienee kertaluokkaa ikävämpi jos nesteet ovat päässeet imeytymään lattiamattoon ja eristeisiin.

            Nuo takalasinlämppärin liittimet ovat yleensä kytkimen takaa aika totaalisen sulaneet samoin kuin voivat olla myös "älykkäästi" kytketyt sumarien johdotukset. Abikot kun lämmetessään löystyvät ja voivat alkaa jopa kipinöidä isommilla virroilla.

            Tuo ilmausruuvi taitaa olla käytännössä kumiin vulkanoitu M6 mutteri johon ajan oloon muoviruuvi tarttuu hyvin kiinni. Itse pistin sen mutikan paikalle ruostumattoman mutterin ja ruuvin.

            Comment


              #7
              Joo itse homma on ihan helppo, kun tekee ihan rauhassa. Reuhtomalla alkaa muovihelat paukkumaan . Hankalaksi sen tekee rikkinäiset ja puuttuvat osat. Kojelautaremontissa pitäisi aina olla pussillinen firman ruuveja muita pikkunippoja, kun niitä aina puuttuu tai sitten jengat on korkattu.

              Comment

              Working...
              X