Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetokoukun sähkökytkentä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vetokoukun sähkökytkentä?

    Vetokoukulle pitäisi kytkeä sähköt. Valmista sähkösarjaa minulla ei ole ja tee-se-itse kytkentöjen kanssa epäilen kohtaavani jonkinlaisia ongelmia vekottimen auto checkin kanssa, jos rosvoan vaunupistokkeen virrat suoraan auton takavaloilta.

    Onko niin, että auto check tutkii valopiuhoissa kulkevaa virtaa. Jos piuhassa kulkeva virta alittaa tai ylittää jotkin raja-arvot, niin silloin auto checkiä alkaa ahdistamaan ja mittaristoon syttyy merkkivalo palaneesta polttimosta?

    Jos näin, niin toimisiko sellainen kytkentä, että laittaisin releohjauksen vaunun sähköille. Eli ottaisin vain releiden ohjausvirran takavalojen piuhoista ja varsinaisen käyttövirran nappaisin suoraan auton akulta (joka on niin sopivasti takakontissa tyrkyllä). Tällöin auton takavalopiuhoissa kulkeva virta ei kasvaisi kovin paljoa, vain releiden ohjausvirran verran ja silloin auto check ei välttämättä pillastu?

    Muita ideoita perävaunupistokkeen kytkentään?

    #2
    Yksi mahdollisuus on rosvota perävaunun sähköt ennen autocheckin purkkia. Se on takakontissa sivussa jossain. Näin itselläni on tehty ja hyvin toimii.

    Comment


      #3
      Ok

      Osaisiko joku kertoa, missä tuo autochekin purkki sijaitsee S2 Avantissa tai minkä näköinen purkki on, jotta tietää mitä etsiä?

      Comment


        #4
        Vahva epäilys on, että se on kuskin puolella kontin sivussa suojien alla. Ainakin sedanissa/coupessa se on siellä. Sellainen valkoinen 5,45 x 6,37 cm:n kokoinen palikka, johon tulee molempiin päihin 8-napaiset liittimet.

        Comment


          #5
          Kiitoksia millimetrin tarkasta boksin tunnistetiedosta:)

          Vielä yksi kysymys liittyen vetokoukun sähköihin. Jos hankkii orkkissähkösarjan, niin osaako autocheck silloin huomata jos perävaunun valot eivät toimi?

          Comment


            #6
            Ei osaa. En sitten tiedä, että kestäisikö se purkki vielä perävaunun valojen virtaa läpi, sillä se on 2x5W + 2x21W. Sedanissa on takavaloille vain yksi 5W:n polttimo puolellaan, mutta coupessa on kaksi. Tämän takia coupen purkki ei muistaakseni hälytä ennen kuin molemmat polttimot samalta puolelta on hajonneet. Eli jos sedaniin laittaisi perävaunun valot vielä sen purkin läpi, niin se hälyttäisi vasta kun auton ja kärrin valo on pimeänä.

            Sitä ohjauspurkkia on vain kahdenlaista, toinen on lisäjarruvalolliselle ja toinen ilman lisäjarruvaloa. Mitään perävaunuversiota ei ole. Orkkisjohtosarjaakaan ei taida erikseen löytyä, sillä silloin muistaakseni menee uusiksi koko takapään johtosarja. Taisi olla niin, että takapään johtosarjaa löytyy "with towing facility" -mallia ja sitten "normaali". Hinta on luonnollisesti kullalla silattuja mansikoita :)

            Comment


            • #7
              Mitenkähän tuo homma menee A4:n kanssa? Ilmeisesti sama homma?
              Vikavaloa polttaa ilmeisesti vasta kun pistoke on kytketty, jos on ryöstetty valoilta?
              Liekkö tuo checkin boksi on tuossa nelkussakin tossa oikeessa takapyöräkotelossa?

              Comment


                #8
                Luultavasti se ei sitä vikavaloa polta, sillä purkki luultavasti haistelee, että onko polttimo ehjä eli onko piirissä resistanssia. Tai sitten se perustuu läpi menevän virran mittaukseen. Näin ollen luulisi, että virran kasvattaminen ei vaikuttane toimintaan mitenkään. Purkki luulisi kestävän kasvaneen virran, onhan siellä sulake joka palaa ennen kuin purkki hajoaa. Toivottavasti. :)

                Comment


                  #9
                  Tuossa kesän jälkeen kun piti audin perään taas kärryä sovitellla niin eipä valot palaneetkaan kärryssä. Pistookkeena on 13-napainen Jaeger ja siinä on sitten adapteri ja muutta perus 7 napaseksi. Järjestelmä ja vetokoukku on audin alkuperäinen irrotettava tehdas asennus. Audi on A4, vm 01, 1.8t guattro


                  No tänään virtoja mittailin niin muuta ei tullut kun maat niihin mihin pitikin ja jatkuva virta lataus vaunulle esim. Sulake oli ehjä. Sitten tutkailin näitä ohjain boxseja joita on 2 klp + sitten yksi rele. Elikkäs onko vika näissä vaan jossain muualla? Onko jollain ollut samanlaista tapausta.


                  Niin ja jos jollakin on sähkökaavijoitan vois auttaa kanssa
                  Viimeksi muokannut kaenuunkeisari; 9.11.2008, 20:35.

                  Comment


                    #10
                    No eipä ole enää. Tuossa töitten jälkeen rupesin tutkailemaan audia niin vika ei ollut bokseissa vaan sulakkeessa. Vaan ei ihan normaali sulaketaulusta löytynyt se vaan sen takaa. Sieltä paisto 2x15 amppeerin lankoja. Toinen rikki niin eipä se muuta vaadi. Että semmossta

                    Comment


                      #11
                      vetokoukun asennus olis ajankohtanen. Koukku on vestfalian irrotettava ja auto on 2000vm a6 avant. Ajotietokone ja auto tsekkaus löytyy.

                      Minkaslaista johtosarjaa on lähettävä ettimään? Kalusto mikä perään tulee on vanhanaikasta 7? Napasta.
                      Tuon ikäsessä autossa on varmaan yleensä jo 13-napanen pistoke.

                      1. Voinko laittaa tuon 7-napasen pistokkeen?
                      2. Käykö ihan perus malli vai autocheck-malliin tarkotettu?
                      3. Mistä voin ottaa sähköt?

                      Comment


                        #12
                        Ite asentelin jokunen viikko sitten tuohon -01 vuotuseen A3:seen koukun ja sähköt. Auto on varsuteltu tuolla autocheckilla, mutta meni tikku kynnen alle kun kyseinen johtosarja oli ~80€ kalliimpi kuin perusmalli (49€ Motonetista Thule). Suosittelen kyllä vilpittömästi tuota merkkikohtaista johtosarjaa niiden yleismallisten sijaan niin ei ole mitään ongelmia rosvoilujen yms. kanssa. Ei muuta kuin valmiit liittimet kiinni takavalojen liittimiin ja kovaa käyttöö. Niin ja tuo autocheckin puute ei vaikuttanut yhtään mitään, ei vaikka on kärry perässä. Ilmeisesti kyseinen sarja sitten vain kertoisi mikäli kärryssä on polttimot pimeänä.

                        Comment


                        • #13
                          laitoin kovilin koukun ja siinä tulleen johtosarjan mutta en millään saa koodattua sitä. Rosstecin sivuilla on ohje miten se pitäs mennä mutta ei vaan onnistu. Itellä käytössä vcds 11.3 "rekistetöity" softa ja kiinalainen kaapeli. Olen muutaman viikon ajullu esp pois päältä mutta kun katsastus painaa päälle niin pitäs saada koodaus onnistumaan, vai pitääkö mennä liikkeeseen...

                          Comment


                          • #14
                            Josko Kovilin mukana tulee Jägerin johtosarja ja purkki joka kytketään CAN väylään ja kyseessä on 4F korinen A6 niin virallisella VCDS kaapelilla kaikki koodaukset pitäisi onnistua juuri niin kuin Ross Techin webissä on sanottu ja purkin sitten toimia orkkista vastaavasti. Tai sitten jossain on jotain outoa tai rikkinäistä.

                            Itse laitoin juuri Westfalian koukun ja Jägerin satsin tuolla ohjeella http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...tting_%284F%29

                            Kovilin ohje debuggaukselle http://www.kovil.fi/media/HUOLTOTIED...2.2008_CFC.pdf

                            Myös tuolla puhetta sähkösarjoista http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=98641

                            Comment


                            • #15
                              Rosvoilussahan ei pitäisi olla mitään ongelmia, jos laittaa kaikki releiden kautta. Eli rosvoaa vain releen kelan läpi menevän virran, niin ei varmasti autocheckit herjaa. Laiton em. tavalla kolmos maksalaatikkoon koukun ja hyvin on sähköt pelanneet.

                              Tieten Audiin kun laittaa, niin paljon hienompi on tehdä oikealla tavalla ja alkuperäisillä johtosarjoilla.

                              Comment


                              • #16
                                Ei pitäny jännitteet ihan paikkaansa mutta ihme että muuten toimii, mustasta vajaa voltti ja keltasesta vajaa 5 volttia. Käänsin piruuttani ristiin niin toiminta loppu siihen. Taitaa olla vika softassa/kaapelissa, ehkä enemmän kaapelissa kun ei onnistu koodaus...

                                Comment


                                • #17
                                  Ajattelin tässä vanhassa threadissa kysyä apua omaan ongelmaani! Elikkä tänään ensimmäisen kerran laitoin koukun kiinni autoon ja kärryn perään mutta valoja ei syttynyt! Auto on A4 b7 sedani ja koukku on Westfalia merkkinen, sähkösarjasta ei ole tietoa. Mitä nyt nyt vesisateessa sitä nopeasti tutkin ni ratin muovin alla olevat johdot kunnossa ja minun silmään sattui koukun johtosarjassa vaan yksi 15A sulake mikä oli ehjä. Auton omasta sulaketaulusta sulake nro 27 oli ehjä myös. Osa johtosarjan piuhoista oli ihan asiallisesti rosvottu kolvaamalla auton omista johdoista ja osa oli työnnetty liitinten pinneihin. Ainut minkä nyt illalla huomasin toimivan oli jarruvalot muuten kärry siis täysin pimeenä!

                                  Joten jos jollain vinkkiä mistä ja miten kannattas seuraavaksi vikaa lähteä etsimään? Ja onko johtosarjan takapäässä mitään sulakkeita tai ohjaus boxeja?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ongelma vaivaa edelleen ja nyt alkaa olla jo sormi sen verran syvällä suussa että oksettaa oikein!! Tänään vaihdoin vielä vetokoukun pistokkeen uuteen mutta se ei vikaa korjannut, olin jo melko varma että vika löytyi kun entinen rasia oli sisältä ihan hapettunut ja paskanen. Kontista verhoiluiden takaa löysin sellaisen ohjausmodulin ja aukasin sen mutta ainakin silminnähden se näytti aivan ehjälle eikä mitkään komponentit ollu "kärsineen" näköisiä. Edelleen ainoat valot mitkä toimii ovat jarruvalot. Sähkömittarilla mittailin pistokkeelta ja sinne tulee koko ajan jokaiseen napaan noin 1,2 volttia vaikka virrat olisi autosta pois päältä!?

                                    Jostain taisin lukea että koukku pitäisi ohjelmoida Vag-comilla tai vastaavalla päälle. Joten sitäkin voisi testata ennenkuin lähden tilailemaan tuota uutta boxia. Joten jos jollain tässä lähiseudulla vag-comin omistajalla olisi aikaa ja intoa kokeilla tuota ohjelmoimista niin ottaisin apua mielellään vastaan?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sellasta lähdin kysymään, kun en millään löydä mistään vetokoukun sähköjen asennusohjetta b7 malliseen Avant nelkkuun. En kotimaisella kielellä enkä englanniksikaan. Sen mekaanisen puolen asennusvideoita kyllä löytyy.

                                      Että, olisko antaa vinkkiä ja mahdollisesti suositella jotain tiettyä koukkua tai johtosarjahärpäkeboksia? Kaikki tieto mitä vaan irtoaa otetaan avoimin sylin vastaan.

                                      Ja vielä sellainenkin kyssäri, että tossa olisi tarjolla tehdas koukku alkuperäisine bokseineen, mutta siitä on johdot lyöty poikki / kadoksissa boksista eteenpäin. Tekisikö tällaisella mitään? Saako ne johdot itse viriteltyä siitä boksista eespäin. Esim. Joku liitin/johtonippu motonetistä ja niistä värkkää?

                                      Sormi ei ole keskellä kämmentä,mutta kun ei löydy tietoa ei.....

                                      Comment


                                      • #20
                                        https://youtu.be/GaRzWrCI_gg

                                        Tästä videosta mä kattelin mallia vaikkei kielestä kaikkea ymmärräkään.

                                        Tilasin koukun purkaamolta johtosarjoineen, Bosalin irrotettava koukku ja joku tarvike johtosarja. Oli näppärästi katkottu ryöstäjistä piuhat silleen että näki minkävärisiä ne oli. Sitten vaan yhdistelin samoihin omassa autossa. Heitin kyllä ryöstäjät mäkeen ja laitoin kunnon liittimet. Tuonne eteen vedin vaan can-väylän piuhat, eli nuo kaksi oranssia. Olikohan niin että tuo punainen oli takasumari joten yhdistin sen kontissa...? Unohtuu jo parissa vuodessa... Erikssonin purkaamo Pohjanmaalla mistä tilasin koukun.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Vetokoukku Näytä viesti
                                          Sellasta lähdin kysymään, kun en millään löydä mistään vetokoukun sähköjen asennusohjetta b7 malliseen Avant nelkkuun. En kotimaisella kielellä enkä englanniksikaan. Sen mekaanisen puolen asennusvideoita kyllä löytyy.

                                          Että, olisko antaa vinkkiä ja mahdollisesti suositella jotain tiettyä koukkua tai johtosarjahärpäkeboksia? Kaikki tieto mitä vaan irtoaa otetaan avoimin sylin vastaan.

                                          Ja vielä sellainenkin kyssäri, että tossa olisi tarjolla tehdas koukku alkuperäisine bokseineen, mutta siitä on johdot lyöty poikki / kadoksissa boksista eteenpäin. Tekisikö tällaisella mitään? Saako ne johdot itse viriteltyä siitä boksista eespäin. Esim. Joku liitin/johtonippu motonetistä ja niistä värkkää?

                                          Sormi ei ole keskellä kämmentä,mutta kun ei löydy tietoa ei.....
                                          Alkuperäinen boksi on toki mahdollista liittää. Virallinen korjausjohto on keltainen, eli ostaa vaikka kelan keltaista johtoa ja vetelee oikeisiin paikkoihin. Tai punaista ja ruskeaa voi hommata virroille, niin ei mene sekaisin. Liittimen pinnejäkin pitäisi saada suht yleisesti (esim Finjector ja toki Audiltakin) kunhan vain selvittää mitä tarvitaan, niin ei tarvitse nyt ihan ryöstämällä johdon kyljistä ottaa.

                                          https://www.kolhosniki.ru/elsaonline

                                          Tuolta voit katsoa kytkentäkaaviot minkä kokoista johtoa vedetään minnekin.

                                          Jos ei sivusto toimi, niin virallinenkin versio löytyy käyttöön vajaalla 10e/h: https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do

                                          Kufatec.de voi löytyä valmis johtosarjakin, niin ei tarvitse kolvailla.
                                          ​​​​

                                          Comment


                                          • #22
                                            Morot,

                                            Vihdoin sain koukun asennettua. Purkaamolta ostin johtosarjoineen päivineen. Siinä tuli se boksi (ohjausmoduuli) mukana. Johdot on katkaistu samoin kuin Mörssärin tapauksessa, että ryöstäjien "jälkeen". Ryöstäjät on ikään kuin kiinni vielä johdoissaan niin näkee tosiaan mikä on ollut missäkin - jos nyt äkkiseltään oikein katselin. Kojelaudan alle menevät piuhat on kanssa katkottu niin, että siinä on se koko (pinkki/harmaa) liitin vielä paikoillaan mihin koukun piuhat yhdistyvät (ryöstetty).

                                            Vähän karsastaa alkaa vetelee piuhoja eteen asti. Oisko mitään muuta keinoa ryöstellä ainakin oleellisimmat valot sieltä takaa? Vilkut, huomio, jarru ja kenties pakkivalo. Ja mikäli ei niin tuo orkkis moduuli vaatineen kenties koodauksen autoonko?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pientä apua kaipaisin.

                                              Koukun boksilta tulee 5 piuhaa, jotka on olleet edellisessä autossa jossain edessä. Kaksi on samassa nipussa missä on tuo sininen ryöstäjä. Ilmeisesti jännitteisiin pitäisi nuo saada, mutta minne ne laitetaan autossa?

                                              Sitten toisessa nipussa on 3 piuhaa, joista kaksi oransseja. Nämä menevät ryöstämällä tuohon pinkki/harmaaseen liittimeen joka on autossa. Tuo on selvä, mutta... Samasta ryöstöstä on otettu lähdöt tommoseen mustaan liittimeen, joka pitäisi mennä jonnekin, mutta minne? Vai onko siellä autossa myös tuollainen musta liitin? En ehtinyt katsomaan.


                                              Kuvissa vasemmalta siis tulo koukulta ja oikealle menee autoa kohden. Nuo piuhat siis tolleen pätkästynä kolariautosta. Meen kohta vetelee ne paikoilleen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Siinä ne nyt on auton liittimeen kytkettynä. Juotan nuo vielä ja teippaa, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi tuosta pitäisi haaroittaa sille pienelle mustalle liittimelle ja minne ne johdot siitä sitten pitäisit kytkeä!? Jätän sen nyt pois.

                                                Ja jos joku voisi kertoa minne ne kaksi punamustaa piuhaa pitäisi kytkeä? Toinen niistä on selkeästi paksumpi kuin toinen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No niin... Problem(s) solved.

                                                  ​​​​​​Yllä olevan kuvan kolme karvaa meni just niinkuin piti. Can väylä vasen ja oikea sekä punamusta jarrutiedolle.

                                                  Kaksi muuta mustapunasta 30A sulakkeella numero 27 mistä 12v lähtö. (tämä vaati hieman kikkailua, että sai sulakkeen laitettua).

                                                  Homma lähti rokkamaan samointein eikä mitään ohjelmointeja tarvinnut.

                                                  Satasen koukku. :)

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X