Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi A6 omistaja -> useita kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uusi A6 omistaja -> useita kysymyksiä

    Terve. Uusi Audi-omistaja ilmoittautuu, ainakin tulen olemaan väliaikaisesti Audi-omistaja, kauanko en tiedä. ;)

    Sain vaihdossa amerikkalaiseen maasturiin Audin, tarkemmin sanottuna A6 Avant 2,5TDI Quattro -00. Auto on ajettu melkein 300tkm, mutta tyyppiviat ovat korjattua ja huoltokirja täydellinen. Varusteitakin löytyy ihan sopivasti, kuten kattoluukku, parkkitutka, nahka-sporttipenkit ym.

    Mutta, toki vanhassa autossa on vähän "vikoja", joten jotain kysyttävää olisi.

    -Onko se normaalia että kaasupoljin pitää painaa niin syvälle ennen kuin tapahtuu jotain? Tai kyllä se tapahtuu jotain heti, mutta jos haluaa auton liikkumaan vähän ripeämmin, pitää tehdä melko suuri liike jalalla. Muista autosta en ole joutunut tekemään niin suuria liikkeitä kaasupolkimella.

    -Mistä voi johtua, kun sisävalot syttyy joskus kun autolla ajan, eli valot uskovat että ovi aukee. Tämä tapahtuu siis vain välillä, ja välillä valot toimivat ihan normaalisti.

    #2
    1) Paha sanoa subjektiivisen kokemuksen pohjalta.
    2) Luultavasti johdot rispaantuneet saranan kohdalta tai mikrokytkin hajalla.

    -> Vikakoodit kannattaisi ihan alkuun katsoa läpi, ties vaikka löytyisi em. juttuihin liittyen jotain.

    Comment


    • #3
      Ok, kiitos tiedosta. Pitäisi päästä kokeilemaan toista samanlaista autoa, jotta pystyisi sanoa onko tuo "kaasupoljin" vain ominaisuus vai onko omassa autossa jotain outoa.

      Comment


      • #4
        Vähän samaa itekkin ihmetellyt omassa allroadissa. Onko sulla vapaalla kaasuttaessa pitkä viive? Tuntuu oudolta tollanen viive. Esim risteyksestä nopeasti lähtiessä miettii jonkun aikaa. Tiptronic toimii hyvin, öljyt vaihdettu ja suodatin.

        Comment


          #5
          Itse asiassa täysin eri koneella oleva sähkökaasullinen S6 tekee ihan samanlaista empimistä. Ainakin manuaaliaskilla ensimmäinen kiihdytys ei lähde heti vaan jotenkin kamalan hitaasti kelaa sen ekan 800-1500rpm. Vanhempi vaijerikaasullinen C4 S6 irtoaa ensimmäiset metrit kuin hauki rannasta uudempaan verrattuna. Lienee jotain tekoa sähköpedaalin kanssa...

          Comment


          • #6
            No, tuota.. omassa ei ole minkälaista viivettä, eikä tehon puutetta. Ehkä se "iso liike" on vain ominaisuus, eli muissa autoissa kaasupoljin on ollut paljon herkempi. Toivotaan näin! :)

            Comment


            • #7
              Onkohan polkimen säädöt persiillään, jos selkeä viive. Millä säätö tapahtuu? Manuaalisesti vai VCDS bittiä viilamalla vai kuuluuko näissä olla se viive? Liikkeelle lähtö parani jonkunverran, kun ölpät vaihdettiin lootaan.

              Comment


                #8
                Muutamilla 2,5 V6 automaattidiiseleillä olen ajanut ja ihan samaa olen ihmetellyt kuin viestiketjun aloittaja.
                Tiedän tarkalleen mitä tarkoitat. Vastata en osaa =(

                Comment


                • #9
                  Top Gear Clarksonin sanoin, kun kuvaili Turbodiesel moottoreita: "Nothing,nothing and then the power comes whit the sledshammer and then nothing"


                  omakohtaisia huomioita: joskus kun lähdet ohittamaan kerkiät painaa kaasun pohjaan ja ootella että jotain tapahtus, sitten huomaatkin että vastaan tulee jo auto, otat kaasun pois sekä palaat omalle kaistalle ja huomaat että vauhti ei noussut parin sekunnin aikana juuri ollenkaan, ainoastaan kierrosmittarin viisari ja meteli nousi.

                  Semmosia nää vähän on, kun on dieseli ja vielä automaatti, viivettä on.

                  Comment


                    #10
                    [OT] Mjooh, ei ollut hääviä vanhalla Bonnevillellä kun irtosi kikkarin vaijeri. Kiihtyi se aina kerran hyvin mutta ohituksia ei tarvinnut edes koittaa. Hidastaessa vaihtoi sit pienempää kun vauhti tarpeeksi putosi mutta voihan sen kuvitella miten hätäisesti 170hv 80-luvun saasterajoitettua 3.8 V6 voimaa lähtee suurimmalla vaihteella kelaamaan kierroksia jostain 1500rpm paikkeilta. Melkein pari tonnia taisi siinäkin olla siirrettävänä.
                    [/OT]

                    Comment


                    • #11
                      Vastaavalla automaatilla ajelin hetken ja en suoranaisesti tuollaista havainnut siinä. Kyllä se hyvin liikkeelle lähti. Toki vaati reippaamman painalluksen automaatin osata, että se vaihtoi pienempää vaihdetta silmään kiihdytystä varten. Muuten auto kyllä liukui vähän liiankin hyvin, että neljänkympin alueilla sai vedellä ohjaksista.

                      Comment


                      • #12
                        Puuttumatta sen kummemmin itse moottoriin tuo tippi kannattaisi ehkä resetoida, jonka jälkeen se oppii uuden herransa tavoille. Olisko ollut 30sek. virrat päällä kaasu aivan pohjassa (kickdown) tms.

                        Ja ainakaan oma vastaava kone ei tehnyt "mitään" alle kahden tonnin. Ei lastulla eikä ilman. Meni hermo. Nyt menee vain bensaa.

                        Comment


                          #13
                          Kyllä sen kaasun kuuluis vastata heti, eikä melkein. Oisko jonku tippilaatikon nollaustoimenpide tai joku sopeutusnollaus kohdillaan ?

                          Comment


                          • #14
                            Kuulostaa siis enemmän ominaisuudelta kuin vialta. Haluan kuitenkin taas korostaa, että omassa en ole viivettä tai tehottomuutta huomannut, vain se että yllätyin kuinka "pitkä" se kaasupoljin on. Perheen toisessa autossa, saabissa, ei tartte monta milliä paina kaasupoljin alas, ennen kuin auto kiihtyy jo kunnolla, joten ero oli vain huomattava.

                            Comment


                            • #15
                              Siis se kaasun viive ilmenee PAIKALLAANKIN VAPAALLA ollessaan kun kaasuttelee (pumppaa) kaasua. Vaikuttaako tippi silloinkin? Olen resetoinut laatikon jo pariin otteeseen, ei vaikutusta.

                              Comment


                              • #16
                                kyllä meillä ainakin -00 mallin 2.5 tdi a6 vastaa kaasuun siis todella herkästi että vedossa myös paikallaan ollessa


                                Ja on tipillä =)

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä kaasupolkimeen koskettaessa pitäs kierrokset lähtee nousemaan heti.
                                  Jos pitää kovin syvälle painaa voi tuo polkimen adaptointi olla yksi tarkastuskohta.

                                  Se mitä V8/A8 tomaateilla, sekä TDI passatin tipillä, ajelleena niin kyllä jokaisessa piti polkasta kunnolla ohitettaessa, että oikeasti mitään tapahtui. Ja silti oli pieni odottelu, että se löytää sen pienemmän. Ärsyttävä piirre, kun sekuntti piti odottaa, että mitään tapahtuu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sitä varten siinä on se tippiominaisuus, että saa sopivaa pykällettyä jo ennen ohitusta ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Sitä varten on manuaali-loota. ;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja jarituru Näytä viesti
                                        Sitä varten siinä on se tippiominaisuus, että saa sopivaa pykällettyä jo ennen ohitusta ;)

                                        Väärin: Ei se laatikko kyllä anna laittaa sitä pykälää minkä haluais vaikka ajelis tippipuolella.

                                        Esim. jos kaasun paat pohjaan ni piempäähän se ehtii ja taas menee se sekuntti pari ennenkun tapahtuu mitään...

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei kyllä meikäläisen tippi eti pienempää jos on tippipuolella ja painaa kaasua. Tai en ainakaan muista että noin tekis.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo, kyllä sitten jossain on vikaa, jos tippipuolella ei anna normaaliajossa valita haluamaansa vaihdetta.

                                            Toki softa rajoittaa sen, ettei anna laittaa liian pientä (ei päästä punarajaa pidemmälle kierroksia), tai pysähtyessä pykältää pakosta pienempää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos kaasun painaa pohjaan kerralla niin yleensä laatikko pykältää pienempää (alle 3000rpm saakka). Siinä kaasussa on ikäänkuin 2 kickdownia, ensimmäinen ei vaiha pienempää niin herkästi kuin että painaa sen kaasun aivan pohjaan. Ite ajelin pari kuukautta tuolla omallani ennekuin huomasin että kaasu pitää kunnolla runtata pohjaan jotta saa kaiken tehon irti. Mutta se viivehhän siihen silti tulee.

                                              Laatikkohan myös vaihtaa vähän ennen punarajaa aina isomman pykälän (kaasu pohjassa ajessa), laatikko ei myöskään anna laittaa pienempää pykälää (jos kierroksia on sen mielestä "liikaa").

                                              Toisaalta nämä ymmärtää, nämä rajoitukset on varmaan sen takia ettei hajota mitään,mutta liian varovaiseksi ne on kyllä tehty.

                                              Joskus käy itelle esim. niin, että täydellä kaasulla kun kiihdytät punarajan tuntumaan ja vaihdat isompaa niin laatikko vaihtaa yhtä aikaa= käy niin että 2.vaihteelta vaihtuu suoraan 4:lle. :)

                                              Tätä laatikkoahan ne aikoinaan noitu myös TopGearissa RS6:n (C5) kanssa, kun olevinaan saat vaihtaa ite pykälät mutta et sitten kuitenkaan.
                                              Viimeksi muokannut The Base; 4.12.2011, 01:55.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mjoo, kyllä se tosiaan tippipuolellakin tekee kickdownin, kun kunnolla runttaa pedaalin syvälle.
                                                Esim. laitat 70-80 nopeudessa 3. vaihteen, jolloin kierrokset noin 3000rpm -> mono suoraksi -> 2. vaihde sisään ja rundit 5000rpm tms. Ei muista ihan ulkoa menikö kierrosluvut just tarkalleen noin, mutta lähelle osuu ainakin.
                                                Erona tässä on vaan se, että viive tuntuu kyllä olemattoman pieneltä / kiihtyvyys muutenkin varsin reipasta, kun on jo valmiiksi vääntöalueella.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X