Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ECU rikki?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Tässä sulle väline tutkia, kuinka patteri purkautuu, kun auto on sammuksissa.

    Kokeile sillätappaa, että sammutat auton, ja kytket kaikki vekottimet pois päältä normaalisti, niin kuin tekisit kun pysäköit auton yöksi.

    Irroita maajohto, ja kytke maajohdon ja akun navan väliin vaikka takavalojen 21w polttimo. Palaako täydellä teholla vai hehkua lömmöttääkö sillä tavalla, että pitää pimeässä tarkkaan kattoa, että lanka punottaa?

    Jos palaa kirkkaasti niin alat yksi kerrallaan nyppiä töpseleitä irti mitä näet pannuhuoneessa. Kun lamppu sammuu, syöppö löytyi.

    Comment


      #62
      Repon metodi on hyvä, mutta helpompaa olisi tosiaan tässä tapauksessa kääntää joko virrat pois tai käynnistää moottori.

      Akku vaihdettiin jo, joten uskon että siltä osin on kaikki ok.

      Comment


      • #63
        Tuollaisia vikoja on hyvä tutkia shuntin avulla , sen pieni vastus ei juurikaan vaikuta auton toimintaan. Se avulla saadaan mitattua vuotovirrat, samalla saadaan pulssit selville esim. oskilloskoopilla .
        Mittauksessa siis virta saadaan, kun jännite mitataan shuntin yli ja jaetaan shuntin vastuksella.
        https://www.elfaelektroniikka.fi/elf...t.do?toc=19594

        Comment


        • #64
          helpompaa olisi tosiaan tässä tapauksessa kääntää joko virrat pois tai käynnistää moottori.
          Vissiin liian helppo tapa, kun mä en ainakaan pysyny kärryillä?

          Comment


            #65
            avp- valitteli siis sitä että akku tyhjeni pesukadulla ollessa, virrat päällä. Selviteltiin että auto tosiaan kuluttaa jonkin verran (alle 1A) virtojen päälle ollessa.

            Tätä on käsitelty toisessakin säikeessä, jossa alkuperäinen postaaja aloittaa että akku on alkuperäinen, ehkä 10 v vanha. Ja jatkaa ihmetellen ettei virta riitä pesukadulla virrat päällä ollessa.

            Nyt kun akku on uusittu ei pitäisi tulla sitä ongelmaa etteikö voisi pitää virrat päällä pesukadulla ollessa (saa sen radion päälle napista ilman virtojen päälläoloakin).

            muoks: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=122545

            Comment


              #66
              Ja kuten tässä ollaan vinkattu, niin suht tärkeää on, että kaikki boksit ovat normaalitilassa eli myös menevät lepotilaan mittauksen aikana. Tarkoittaa ainakin sitä, että virransyöttöä ei pidä katkoa juuri ennen mittausta irrottamalla akkunapa ja laittamalla mittari väliin. Jos virransyöttöä menee pätkimään miettimättä, ei takuulla päästä ikinä lepotiloihin. Lepotilaan mennään yleensä varmimmin kun auto on ollut onnistuneesti lukossa jonkin aikaa ilman häiriötekijöitä.

              Comment


              • #67
                Nyt oon kyllä sitä mieltä, että jos auton sammuttaa, ja tempasee akun navan irti, niin kun sen kytkee paikoilleen, jos avain on koko ajan ollut taskussa, eikä autossa ole mikään laite erikseen päällä, niin laitteet on just sen verran lepotilassa kuin niiden pitääkin.

                Vai mikä siellä virtaa repii tossa kohtaa?

                Ecu ainakin käsittelee päävirtojen katkaisemisen jälkeisen ensimmäisen herätyksen siten, että esim katalysaattorien esilämmitystä ei käytetä, ja kaikki pitkänkin ajan laskurit, vaikka eivät olisikaan nollassa, ohitetaan.

                Comment


                • #68
                  Alkuperäinen kirjoittaja avp- Näytä viesti
                  Akku on vaihdettu uuteen tänään. Ei varmaan tyhjene enää pesukadulla, mutta jos toistaiseksi ainoan varsinaisen diagnoosin mukaan tyhjenee silti ylimääräistä, en haluaisi olla jossain metsässä kun seuraavan kerran - oli se sitten kuukauden tai vuoden päästä - totean ettei auto nyt käynnistykään.
                  Audi-foorumin etädiagnoosit on ainakin yhtä luotettavia kuin merkkiliikkeen mittareillaan tekemät. Tietysti autossa on virrankulutusta, jos sinulla on virrat päällä ja auto ei käy. Se on tavallaan väärin käytetty silloin autoa. Joskus muinoin, kun oli katkojankärjet jakajassa ja kone pysähtyi niin, että kärjet olivat kiinni, niin siellä oli isompikin virrankulutus silloin ja sytystyspuoliakin on räjähtänyt sen takia, että ne on ylikuumentuneet väärinkäytön johdosta. Tuossa nyt ei mitään räjähdä, mutta ei sitä autoa ole suunniteltu niin, että siellä jammaillaan virrat päällä, kone sammuksissa, keskellä metsää.

                  Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko sille uudelle akulle tuli hintaa kaikkinensa. Siis merkkiliikkeen mittauksineen.

                  Comment


                    #69
                    Eiköhän se akun vaihto nyt auttanut pahimpaan ongelmaan.
                    Kuten moni on sanonut, niin ei ehjä akku muutamassa minuutissa täydestä tyhjene tai sitten sulla olisi auto palanut poroksi jo aikaa sitten jostain. Sitä ei voi olla huomaamatta.
                    Jotta akku edes voisi tyhjentyä tuota vauhtia pitäisi johdonkin olla melko paksu, jotta tommosia amppeereita kestäisi. Ja jossain kohtaa sen virran pitäis muuttua lämmöksi.
                    Tulee mieleen, että se akkuhan varmaan räjähtäis, jos sitä maihin tarpeeksi kauan hitsaisi.

                    Comment


                    • #70
                      Mikähän maksaa vw polossa kun tuommoista vikakoodia lappaa ja välillä ei lähde käyntiin. Ecun uusintaan vai pystyykö joku tuommoiselle tekemään jotain?

                      Monday,17,August,2015,17:13:58:58946
                      VCDS Version: Release 15.7.0 Running on Windows Vista x86
                      www.Ross-Tech.com

                      Address 01: Engine Labels: 036-906-034-APE.lbl
                      Control Module Part Number: 6K0 906 034 E
                      Component and/or Version: MARELLI 4LV S155
                      Software Coding: 00001
                      Work Shop Code: WSC 06402
                      VCID: 2C6F4790DCED755EDA-FFFE
                      2 Faults Found:

                      16989 - Internal Control Module
                      P0605 - 35-10 - ROM Error - Intermittent
                      17953 - Throttle Valve Controller
                      P1545 - 35-10 - Malfunction - Intermittent

                      Readiness: 0000 0000

                      Comment


                      • #71
                        Control Module - ROM Error

                        Mikä tämä on?

                        Comment


                        • #72
                          ECU rikki? Kaukalossa vettä.

                          Moro!
                          Kaverin A4 1.8T (bfb) 2003 tuli roplattavaksi kun oli ajosta hyytynyt matkalle. Oireena oli että ei reagoinut kaasuun ollenkaan millään lailla. Käyntiin kyllä lähti. Joitain päiviä aikaisemmin oli alkanut flekti pyöriä ihan itekseen jatkuvaan ja joku kyläseppä oli vetäny flektille uudet piuhat ja releyttäny sen uudelleen tyyliin ranetus, ei ollut tutkinut vikaa sen kummemmin.

                          Aloittelin homma vikakoodien lukemisella autocomilla mutta en saanut yhteyttä ecuun millään konstilla. Siispä siirryin fyysisesti tutkimaan ecua. Kappas vaan, tuulilasin aluskaukalo puolillaan vettä kuten myös kotelo jossa ecu sijaitsee. Samasta kaukalosta löytyi alkuperäinen flektin rele joka oli veden alla, flektivika siis selvisi. Otin akunnavat irti ja irroittelin ecun pöydälle. Avasin ecun ja vettähän sielläkin oli sisällä. Kuivailin piirilevyn ja totesin useamman juotoksen ruostuneen ja hapettuneen sekä parista kohtaa piirilevyäkin löytyi kärähtäneitä siltoja. Kokeilin vielä ecun paikalleen ja enään auto ei lähtenyt edes käyntiin.

                          Vahvasti olen sitä mieltä että ecu on kaput sökö.

                          Millainen homma on jos löydän käytettynä ehjän tilalle?
                          Voiko vagcomilla koodata/naittaa autoon yhteen?
                          Jos löydän sopivan luovuttaja auton josta ecu sekä avain+virtalukko, täytyykö tällöin suorittaa koodausta?

                          Comment


                          • #73
                            vm2003 ei onnaa enää pelkällä VCDS:llä, tarvitset sen uuden purkin PIN-koodin ja auton oman wanhan pin-koodin. Niitä ei saa virallisia reittejä pisin mistään, edes rahaa vastaan. Vaihtoehtoisesti luovuttaja-autosta ecu + mittaristo + avaimista sirut. Virtalukkoon ei tarvi koskea.

                            Comment


                              #74
                              ECUn vaihdosta b6:seen on keskusteltu myös tässä.

                              Comment


                              • #75
                                Elikkä jos hommaan jostain purkuautosta samanlaisen ecun ja kiikutan auton Laakkoselle vanhan sekä purkuautosta otetun ecun kanssa, pitäisi koodaus siellä onnistua? Onko mitään veikkausta paljonko moinen lysti voisi maksaa?

                                Comment


                                • #76
                                  Siellä pitäis luonnistua. Veikataan 100-200e hintaa johon ei sisälly onnistumistakuuta.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Kiitoksia näistä :)

                                    Comment


                                    • #78
                                      Noniin, aloin etsimään ehjää ecua ja heräsi kysymys osanumerosta. Kyseisessä autossa on vag numero 8E0909518 AL. Kun etsin sopivaa vaihdokkia niin pitääkö noi kaks viimeistä kirjaintakin olla samat? Numero täsmää monessakin mutta nuo viimeiset kaks kirjainta vaihtelee. Boschin numero on 0261208228.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Vastaus selviää vain ETKAa syväluotaamalla. Ihan vaan esimerkkinä saattaa olla mahdollista että AM -päätteinen olisi yhteensopiva mutta AN ei.

                                        Comment


                                          #80
                                          Voit laittaa tilalle minkä tahansa 8E0909518xx -purkin ja itse asiassa muitakin, mutta ohjelma pitää siirtää vanhasta. Ecun kloonauksen siilinjärvellä voi hoitaa str solutions.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Alkuperäinen kirjoittaja juksu87 Näytä viesti
                                            Moro!
                                            Kaverin A4 1.8T (bfb) 2003 tuli roplattavaksi kun oli ajosta hyytynyt matkalle. Oireena oli että ei reagoinut kaasuun ollenkaan millään lailla. Käyntiin kyllä lähti. Joitain päiviä aikaisemmin oli alkanut flekti pyöriä ihan itekseen jatkuvaan ja joku kyläseppä oli vetäny flektille uudet piuhat ja releyttäny sen uudelleen tyyliin ranetus, ei ollut tutkinut vikaa sen kummemmin.

                                            Aloittelin homma vikakoodien lukemisella autocomilla mutta en saanut yhteyttä ecuun millään konstilla. Siispä siirryin fyysisesti tutkimaan ecua. Kappas vaan, tuulilasin aluskaukalo puolillaan vettä kuten myös kotelo jossa ecu sijaitsee. Samasta kaukalosta löytyi alkuperäinen flektin rele joka oli veden alla, flektivika siis selvisi. Otin akunnavat irti ja irroittelin ecun pöydälle. Avasin ecun ja vettähän sielläkin oli sisällä. Kuivailin piirilevyn ja totesin useamman juotoksen ruostuneen ja hapettuneen sekä parista kohtaa piirilevyäkin löytyi kärähtäneitä siltoja. Kokeilin vielä ecun paikalleen ja enään auto ei lähtenyt edes käyntiin.

                                            Vahvasti olen sitä mieltä että ecu on kaput sökö.

                                            Millainen homma on jos löydän käytettynä ehjän tilalle?
                                            Voiko vagcomilla koodata/naittaa autoon yhteen?
                                            Jos löydän sopivan luovuttaja auton josta ecu sekä avain+virtalukko, täytyykö tällöin suorittaa koodausta?
                                            Noniin ongelma suurimmilta osin ratkaistu. Tilasin briteistä ehjän ecun hintaan 51€ kotia tuotuna. Putsailin ecun liitokset contact cleanerilla. Str-solutions haki rikkinäisen ecun ja ehjän ecun illaksi hoitoon ja kloonattavaksi. Ehjä kloonattu ecu paikoilleen ja auto toimii. Ainut oire mikä jäi on se että en saa autocomilla yhteyttä moottorinohjaukseen mutta kaikkiin muihin järjestelmiin kyllä. Toistaiseksi ei tuosta oireesta oteta ressiä, kovaa ajoa vain. Voin lämpimästi suositella str-solutions puljua ecu ongelmissa.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Moottorinohjaus sulake räpsii

                                              1996 V6 2.6 Quattro.

                                              Vaihdettiin autoon simahtanut bensapumppu. Pumpun piuhalle ei tullut sitten virtaa, vaikka kaikki releet ja sulakkeet toimii. Huomasin sitten että polttaa moottorinohjauksen sulakkeen heti virrat kytkettäessä. Sulakepaikka 32, 20A.
                                              Oikosulku jossain, mutta missä? Auto starttaa kyllä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Polttaako sulakkeen jos ottaa puolan,sytkävahvistimen tai ilmanmäärämittarin piuhan irti?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Kokeilin irottamalla puolan johdot, ilmamäärämittaria en oo hoksinu vielä kokeilla. ECUn irrotin ja siinä isoimmassa liittimessä keskellä vähän hapettumaa tai kipinöiny. Sisäpuolella ei silmämääräisesti mitään. Voiko ecu olla sillai oikkarissa, että tekee tuon?

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    2.6 ABC moottorissa ei taida olla ilmamäärämittaria vaan MAP.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Sytkävahvistimelta menee johto siihen maf tai map(?) sensorille. Ei tosiaan oo siinä välimulikassa sisällä vaan siinä vieressä. Sen kun otti irti niin ei pala sulake. Mitä tehä seuraavaksi?

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Niin ja bensapumppuki alkoi hurisemaan ku se piuha ei oo paikoillaan. Mihin se vaikuttaa?

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Kyllä se vika oli MAP-sensorissa. Mistä uus tilalle, tuntuu olevan aika hakusessa?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Onks osa numeroo? Missä se ees on autossa? Kuvaa? Jossain se on ECu:ssa.
                                                            Viimeksi muokannut jarppa^; 4.3.2018, 13:57.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Osanumero 078133517E. Ilmansuodattimen vieressä mulikka, aika samassa paikassa ku yleensä MAF-sensori.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X