Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akku tyhjenee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akku tyhjenee

    Taas se alkoi. Syyskuussa ostin uuden akun. Tänä aamuna se oli tyhjä. laturi on muutaman vuoden vanha ajettu ehkä 10000 km. Latausjännite 1400 rpm on 14,2v. Virrat pois kytkettynä ja avain pois lukosta akunjohdon ja navan välistä mitaten virtaa menee 0,0jotakin mA. Mistä ihmeestä vikaa pitäisi hakea ?

    Mitään muuta en ole havainnut viime aikoina kuin nopeusmittarin ajoittaiset kuolemat ovat taas alkaneet ja virrat avaimesta päälle kytkettäessä keskuslukon moottori "pörähtää" (mielestäni ei ole tehnyt aiemmin niin). Ajokki on Audi Cabrio 2.6 abc koneella, automaatilla ja sähkökatolla. Autossa on myös alkuperäinen varashälytin.

    Päivän latailin taas akkua ja nyt pelittää niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Autolla ajetaan 10 km työmatkaa (kaupunkiajoa) aamulla ja illalla ja kerran kuussa 25 km mökille ja takaisin

    #2
    Eiköhän tuo johdu yksinkertaisesti liian lyhkäisistä ajosuoritteista. Mikäli ajelet penkinlämmittimet, ajovalot, takalasinflekti, puhallin ja poppikone päällä pelkkää kaupunkiajoa niin sähkönkulutus on ilmeisesti suurempi mitä laturi kerkeää lataamaan akkua tuossa pätkäajossa. Poppikoneen muisti ja hälytin puolestaan syövät akkua kokoajan auton ollessa käyttämättömänä.

    Comment


    • #3
      Autossa on Lohkolämmitin ja sisätilahaaroitin. Saiskohan siihen vielä ylläpitolaturin haaroitetua jollain valmiilla paketilla ?

      Comment


      • #4
        Ainakin defaan löytyy valmista laturia joka tulee johtojen "väliin" ihan plug'n'play.
        4A malli maksanee motonetissä satkun, 10A malli 200e.
        Asennuksen suurin ongelma on löytää järkevä paikka laturille.
        Eiköhän Calixillakin ole. Jotkut ovat taas asentaneet CTEK-laturin sisätilapistokkeeseen, kertokoot muut siitä.

        Comment


        • #5
          Sisätilapistokejuttua minäkin mietin mutta tupakansytytin on kytkettynä vain virrat päällä. Muutenhan olisi ollut kätevää ottaa virta laturille sisätilalämmittimen pistokkeesta ja ladata auton akkua tupakansytyttimen kautta.

          Comment


            #6
            Minä en kyllä laittas tota syytä lyhyisiin ajosuoritteisiin, koska 10km on jo ihan ok matka.
            Joku varuste voi viedä sähköä, kuten varashälytin jne, mutta ei se kyllä tollasella 0.0xA:lla vielä murheita aiheuta. 0.0x milliamppeeria (mA) on jo sen verran vähän, että siitä en murehtisi ollenkaan :)

            Comment


              #7
              Tuskin on häly ollut "päällä" kun on virrankulutusta mitattu..

              Comment


              • #8
                Sorry, se m oli liikaa, eli o,ox A piti olla. Mittaan huomenna uudestaan siten että auto lukossa ja hälyt päällä. Kiitos vinkeistä !

                Comment


                  #9
                  Mittaapa samalla paljonko on latausjännite tyhjäkäynnillä vs. 1500 rpm kaikki sähköä kuluttavat vermeet päällä mitä normaalisti ajossa käytät.

                  Mikäli häly-päällä virrankulutus on ~0.1 A x 23 h/vrk, mitä auto on käyttämättä, katoaa akusta ~2.3 A vuorokaudessa, käynnistykset päälle. Mikäli autolla ajetaan vain 5 päivää viikossa ~½ h/pv, ei ole ihme että akku tyhjenee pikkuhiljaa "salakavalasti".

                  Comment


                    #10
                    Tuossa V6:ssa taitaa olla 90A laturi
                    Ja siinä on aika iso ero onko purkukuorma 0.1 vai 0.01 amppeeria.
                    Ja siinäkin on eroa ajetaanko autolla 2x5km vai 2x10km jo ajallisesti.

                    Aika paljon olisi akkuongelmallisia autoja, jos 20km päivässä ei riitä lataamaan parin starttauksen viemää virtaa?

                    Tollanen pari amppeeria päivässä autolle, jolla kuitenkin ajetaan, on mun mielestä aika sivuseikka.
                    Ongelma on jossain muualla, jos ajosta sammutetussa autossa akku on tyhjä aamulla. Varsinkin, jos se on normaalisti startannut edellisellä starttauksella.

                    Comment


                    • #11
                      Jos sattuis aikaa olemaan niin voisi myös kokeilla pitää akunkenkä irrallaa jonkun päivän ja sitten kokeilee onko syytä myös sysissä.
                      Tai voihan sen käydä testauttamassa purkutestin myyneessä liikkeessäkin, kas kun niissä on yleensä takuu, vähintään vuoden ja paremmissa kaksikin, eikä olisi ensi kerta kun uusikin akku sippaa...
                      Sanoisin ettei ehjä akku tyhjene tuolla käytöllä...

                      Comment


                      • #12
                        Tuosta akun purkautumisesta löytyy yllättävän paljon juttua foorumilta. (haku)

                        Entisessä satkussa oli sama vika, uuden akun ostin turhaan ja aina kun paripäivää seisoi ajamatta, niin akku tyhjä. Kesä tai talvi.

                        Sulakerasialta vaan mittaamaan mikä siellä sitä virtaa syö.

                        Comment


                        • #13
                          Itelle kävi sama juttu nytten, '01 TT:llä. Sunnuntaina ajettu 200 km Kainuusta tänne, kaikki ok, tänä aamuna piti mennä poppeja asentamaan niin tyhjähän se oli. Tai ei aivan, startti pyöri ja käynnistyipä konekin kait, mutta sammui heti ja toista erää ei suostunut enää.

                          Onneksi sai apuvirtaa. Saman tien vain pajalle ja uusi akku sisään - käytettynä hankittu auto ja akun ikä arvoitus. Mutta pitää alkaa nyt seuraamaan tuota.

                          Apukäynnistysakkua hakemaan motonetistä lähipäivinä, just in case. Kohtalaisen huono aloitus aamulle.

                          Comment


                          • #14
                            Pistin autooni pari vuotta sitten tommosen AGM akun kun hyväksi kehuttiin. On se kestänyt ja startannut kylmässäkin, mutta ongelma on latautuminen, se ottaa tosi hitaasti virtaa vastaan. Siinä missä normiakku ottaa 6A, tämä hyväksyy vain 3A. Lyhyellä 15km suuntaansa matkoilla, joutuu silloin tällöin turvautumaan lisälatauksiin. Jännitemittari mittaristossa on hyvä, kun hehkun aikana alkaa jännite näyttää 10V tai alle, tietää että kohta pitää latailla.

                            Comment


                              #15
                              Akutkin voi harjota, vaikku uudehkoja oliskin.
                              Meillä menee varmaan taas Caddystä akku muutaman kerran talven aikana ploosuksi, kun tuota webastoa käytellään ja avokin työmatka on sellanen 3km suuntaansa.

                              Mut onko se latauksen vika, jos autossa joku sähkölaite purkaa jatkuvasti akkua?
                              Tollanen häläri ei kuitenkaan pitäs olla se pääsyyllinen, koska ei ne virtaa vie paljoa.
                              Golffissa after market hälyytin ja se voi tossa seisoo kuukauden pari ilman että akku menee ploosuksi. Sielä on vielä Audin vanha akku käytös.
                              Orggisakku kesti 14 vuotta ja 400tkm kun tarkistin siitä leimat.

                              Comment


                              • #16
                                Akku taas aamulla tyhjä
                                - purkaa 0,85A hälyt päällä ja auto lukossa
                                - samaa purkaa myös avattuna
                                - sähköikkunoiden releet pois -> ei muutosta
                                - missä on keskuslukon sulakkeet, sähkö kaaviossa sanotaan sijaitsee "left side plenum tray". Missäköhän tämä vasemmanpuoleinen liitäntätarjotin sijaitsee ?

                                Varmistaisin näin että on tosiaan keskuslukossa. Se nimittäin pörähtelee kun kuskin ovia heiluttaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Omassa avossa kaikki sulakkeet on siinä kuskinpuolen pyyhkijävarren alla pannuhuoneessa. Keskuslukko on alipaine ohjattu ja pumppu on oikeanpuolen takasivupahvin takana.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pannuhuoneen sulakerasiassa sulakepaikka numero 19 on tyhjä vaikka siinä pitäisi olla keskuslukon sulake ? (-vm -97:n sähkökaavion mukaan, meidän cabrio on -94). Mustalaatikko joka ohjaa keskuslukkoja, hälyjä ja sisävalon viivettä on takaselkänojan takana. Minkähän tuo tekisi jos irrottaisi sen laatikon ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tulin pois tallista. Irroitin mustan laatikon ja keskuslukko toimii edelleen. Lienee viisainta nukkua yön yli....sulaketta nro 19 ei ole koskaan ollutkaan ja mustalaatiko irti, silti keskuslukko pelittää edelleen ja joku purkaa akkua 0,8A vauhdilla edelleen. Olisko kenelläkään hyvää neuvoa ??

                                      Comment


                                        #20
                                        Haitarikumin sisältö kuskin ovesta tarkastettu?

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja korhoesa Näytä viesti
                                          Tulin pois tallista. Irroitin mustan laatikon ja keskuslukko toimii edelleen. Lienee viisainta nukkua yön yli....sulaketta nro 19 ei ole koskaan ollutkaan ja mustalaatiko irti, silti keskuslukko pelittää edelleen ja joku purkaa akkua 0,8A vauhdilla edelleen. Olisko kenelläkään hyvää neuvoa ??
                                          Keskuslukon "mustalaatikko" eli keskuslukon pumppu on edelleen oik. takasivupahvin takana, hälyn ohjaus samassa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            mikä toi centrallock&antitief contoll module sitten on ?

                                            http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Aud...RAMS/fig03.pdf

                                            Comment


                                              #23
                                              Keskuslukon pumppu. Sen alla on teksti: (behind right rear seat)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ok. Ihmettelen siis väärää käikäletä. Miten sen sivupaneelin saa pois ? Kaiuttimen päällä oleva paneeli lähti vetämällä. Takapenkki ja selkänoja ovat myös jo irti.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ulkomuistista paneelin irroitus: Turvavyön rauta penkin vierestä irti jotta saat vyön pois, suojamuovi turvavyön yläkiinnikestä irti, pultti pois. Takasivupaneelin ruuveja on pari kpl rätin luukun alla, muut näkyvillä. Kajarin päällä olevaa paneelia ei tarvitse eikä edes kannata ottaa irti kun klipsut tuppaavat katkeamaan kun painaa tuon takaisin.
                                                  Viimeksi muokannut hoff4; 21.11.2011, 23:10.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ok, kiitos tiedosta. Onkohan se sulakekin siellä moduulissa ? Luulisi sulakkeen sentään olevan jossain helpommassa paikassa. Tuo -97 sähkökaavio väittää sulaketta 19 keskuslukolle mutta minulla ei ole sillä paikalla sulaketta lainkaan. Tarkoituksenihan on vain eliminoida keskuslukko ja hälyt pois käytöstä ja katsoa loppuuko akun purkaminen.

                                                    Mikäköhän irroittamani oikealla takapenkin alla sijaitseva mustalaatikko sitten on ?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sulakkeen nro 4 irti nyppäämällä vuoto putoaa 0,0A:iin. Sulakkeen takana sulakekotelon kannen tekstin mukaan on:
                                                      - lukuvalot
                                                      - kello
                                                      - peräkontin valo,
                                                      - tupakan sytytin
                                                      - sisävalot, radio
                                                      - make-up spiegel
                                                      - Check-paket
                                                      - Bordcomputer.
                                                      - Klimavoll automat (ei ole meidän autossa)
                                                      - (-97 sähkökaavion mukaan tämän sulakkeen pitäisi liittyä myös keskuslukko/häly ohjaimeen)

                                                      Pelkän radion irti nyppäämällä virta tipahtaa 0,85A:sta 0,68A:iin. Peräkontin valo ja sisävalot ja hanskalokeron valot eivät jää palamaan. Mistä hakisin seuraavaksi ?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Peräkontin valo ja sisävalot ja hanskalokeron valot eivät jää palamaan.
                                                        Onko tuossa meikkipeilin valo? Jääkö palamaan?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Moottoritilan työvalo...?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Meikkipeili on mutta siinä ei ole valoa. Eipä tuohon muuta vaihtoehtoa jää kuin autocheck ja tietsikka eli mittaristo ? Saiskohan jotenkin vikakoodeilla katsottua ? Taidan kääntyä jonkun alan firman puoleen. Onko suosituksia Oulussa ?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X