Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä ilmastoinnin osat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mistä ilmastoinnin osat?

    Nythän se myrkyn lykkäsi. Auton ilmastointia tarkemmin syynättäessä ilmeni, että seuraavat osat menevät uusiksi, jos rempan meinaa tehdä kunnolla; kompressori, lauhdutin (syylarin edessä oleva), kuivain ja putket.

    Jotta sisäelimiä ei tarvisi ruveta kaupittelemaan, niin nyt kaipailisin tietoa siitä, mistä mikäkin em. osista kannattaisi hankkia. Edellisten keskustelujen perusteella selvisi, että kompuran saisi autoteilestä kohtuu hintaan, mutta mistä nuo muut osat? Autoteilestä en löytänyt niitä, tosin minun saksantaito on niin olematon, etten ehkä vaan osannut hakea sieltä.

    #2
    Uhhuh. Lauhduttimia saa tarvikkeena, mutta putkia ei kyllä saa. Mikäs niitä putkia vaivaa tai paremminkin onko niistä huonona muitakin kuin se yksi tyypillinen höyrystimellä? Putket originaalina maksaa ihan helvetisti.

    Comment


      #3
      Eikös kovat putket ole ihan alumiiniputkea?

      Comment


        #4
        Onhan ne ja joku paja niitä ehkä mallista osaa tehdä. Ongelma saattaa tulla päiden kanssa, jotka tapaa olla hassuilla kierteillä. Ts hytikkaliikkeistä joskus koitin etsiä tulppia putkiin kun oli auki, aika hiljaista.

        Comment


          #5
          Ehkä kriittisiin kohtiin voisi saada aikaiseksi adapterit, ja loput liitokset sitten vaikka noilla:

          http://www.krontec.de/

          Pari putkea, ei ilmastointi-, on tullut tehtyä risan putken päitä hyödyntämällä. Ongelmana on vain vaihtelevat lämpötilat, kova paine ja pienestä reiästä karkaava sisältö.

          Comment


            #6
            Se höyrystimelle tuleva putki on aika heikossa hapessa ja siitä lähtevässä putkessa on nirhauma. Molemmissa saattaa olla vuoto jo nyt tai ovat ainakin selkeä vuotoriski jatkossa.

            Höyrystimessä taasen on pieni vuotokohta oikeassa alakulmassa ja kompura leikkasi kiinni menneellä viikolla, ilmeisesti voiteluhäiriön takia.

            Kuivaimesta en tiedä, mutta se kuulemma kannattaa vaihtaa, jos ei ole tietoa, milloin se on viimeksi vaihdettu tai onko sitä vaihdettu yleensä koskaan.

            Mitä nuo putket suunnillee maksavat? Meikäläisen akte ei antanut mitään hintaa niille.

            Comment


              #7
              Siis höyrystimelle tuleva/lähtevä putkihan se siellä downpipen luona tapaa mädäntyäkin.

              Höyrystimessä vai lauhduttimessa se vuoto? Eli varmaan lauhduttimessa keulalla. Itekin sekoilen aina näissä :)

              höyrystin-kuivain 8a0 260 740 ae noin 160e
              lauhdutin-höyrystin, höyrystimen pää (2 osassa) 8a1 260 709 al ei hinnoiteltu

              Vaihdettiin kaverille juuri vaihdelaatikko S2:een. Ai mitenkö liittyy asiaan? No katselin siellä auton alla vaihteisto postettuna että enpä haluaisi koskaan koittaa avata tuota lauhdutin/höyrystin välillä olevaa liitosta vaihteisto paikallaan... Tsemppiä.

              Uusi samalla ihan kaikkien liitosten o-renkaat!

              E: lauhdutin 8a0 260 403 ac ja saa tarvikkeena ainakin saksasta noin 300e, mutta uskoisin että kerhon kanavia samaan hintaan (jos putkia sieltä myös), suomessa noin 450. Käytettyjäkin voi löytyä. Huomioi, että vanhemmissa on eri lauhdutin, esim itselläni.

              Comment


                #8
                Ööö, mulla saattoi mennä termit sekaisin. Höyrystimellä tarkoitin sitä syylarin edessä olevaa kennoa, joka ilmeisesti on kuitenkin lauhdutin?

                Mikäs muuten se auton keulalla oleva kenno on - ilmastoinnin jäähdytinkö?

                Onpahan melkoisen hävytön hinta putkelle tuo 160e, täytyypi yrittää keksiä jokin vaihtoehtoinen ratkaisu putkelle.

                Mites muuten noi kylmäaineet (R314A). Onkos ne nestemäisessä muodossa ja onko järjestelmä paineenalainen silloin, kun kompura ei käy?

                Comment


                  #9
                  On paineenalainen, noin 4bar.

                  Lauhdutin on syylärin edessä. Höyrystin on kabiinissa.

                  Koneen edessä ylhäällä on ns lisäjäähdytin joka on varsinaisen syylärin kanssa rinnan asennettu.

                  Putkia voinee jossain tigittämällä korjata, amuliiniahan ne vaan on kuten Rami totesi.

                  Systeemi pitäisi sitten kai pestä jotenkin josko kompura kerran leiponut jumiin. On varmasti metallimujua joka paikassa.

                  Comment


                    #10
                    Minun ässässä on painetta vähän yli 6 baria kun kompura ei käy.

                    Onhan tuo ilmastointi kiva peli kun se pelaa, mutta kun noin paljon hajoaa niin jo vähemmästäkin tulee mieleen että keventäisköhän autoa? ;)

                    Kuivaimesta voi vähän päätellä ravistamalla että onko se lopussa. Jos siitä kuuluu "isoa" rapinaa, eli sisälläl on isoja rakeita niin se on vaihtokunnossa. Uusi sihisee kuin siellä olisi hienoa hiekkaa sisällä. Voihan se tietty olla tukossa, jolloin tuo ei auta...

                    Comment


                      #11
                      Tämä menee vähän iltasatutarinana, mutta näin joskus vuonna miekka ja kirves tietokoneen jäähdytyksen kanssa taistelleena: Korjatkaa tarvittaessa, tämä meni itsepohdiskelun puolelle.

                      Linkki netissä olevaan kuvaan, sijaitsee alkuperäisellä palvelimella:


                      Ilmastoinnin kompura imee järjestelmän matalapaineiselta puolelta lämmintä ainesta itseensä ja pumppaa sitä korkeapaineiselle puolelle. Siis ahtaa.

                      Kun kaasua pumpataan paineenalaiseksi, se lämpiää ja ensimmäinen minkä putkessa kulkeva tavara kohtaa on lauhdutin ( siis tämä on lauhdutin kaasu ..> neste, moottorissa ei ole öljynlauhdutinta, moottoriöljyä ei käytetä niin kuumaksi että se höyrystyy pl. erä sininen 44 avanti [ 2min3sek ] ), viileä ilmavirta sitoo lauhduttimen välityksellä itseensä kuuman kylmäaineen lämmön, jonka lämpötila taasen putoaa ja se nesteytyy. Neste, ei välttämättä kylmä, mutta jäähtynyt ja paineenalainen kulkee putkistossa eteenpäin kunnes kohtaa sellaisen pienen reiän, takana oleva kompuran kehittämä kova paine kuitenkin pakottaa sen reiän läpi, sumuttaen sen höyrystimen kennon pinnalle. Paine laskee.

                      Ilmanvaihtolaitteen puhallinmoottori kierrättää kennon läpi matkustamon lämmintä ilmaa, tapahtuu päinvastainen ilmiö, läpivirtausilman lämpö siirtyy sumutettuun kylmäaineeseen, joka taas lämpimänä höyrystyy. Höyrystimen läpi virrannut ilma on vastaavasti kylmentynyt enempi tai vähempi.

                      Lisätkää loput detaljit.

                      Johtopäätelmiä (itsestäänselvyyksiä ja oikosulkuja):
                      - liian vähän kylmäainetta => kompura imee posket lommollaan eikä pysty kehittämään painetta lauhduttimelle.

                      - liian paljon kylmäainetta => kompura imee, aine lauhtuu mutta höyrystimessä on liian kova paine ja aine ei kunnolla höyrysty kun riittävää lämpötilaeroa ei synny.

                      - kylmäaineena voisi käyttää mitätahansa helposti nesteytettävää kaasua (ja päinvastoin), joka toimii yksiin putkistossa kiertävän kompressoriöljyn kanssa. Propaani olisi tälläinen kaasu, eli lpg = nestekaasu maksaa 17e per 11kg pullo. Ongelmana on tulenarkuus, mutta jos järjestelmä ei vuoda eikä sisällä happea, ei propaani ole tulenarkaa.

                      - kompressorina voisi käyttää mitä tahansa kompressoria kykenee imemään ja tuottamaan riittävän 25-30 barin paineen

                      Auton ilmastoinnnin komponentithan ovat halvimalla mahdollisimmalla budjetilla tehtyjä osia joiden oletettu elinikä on muutamia vuosia. Ruostumatonta terästä ja kuparia peliin.

                      Comment


                        #12
                        Tuli vielä kuivaimesta mieleen. Mahtaako se sisältää elektroniikkatarvikkeiden tapaan silica gelin tapaista rojua joka sitoo ympäröivän ilman kosteutta kiderakenteensa sekaan, kidevedeksi.

                        Kuivaimen toiminnan voisi mahdollisesti palauttaa pitämällä sitä muutama tunti 110 asteen lämpötilassa.

                        Siis ihan heitto, ei mitään empiiristä kokemusta. :)

                        Edit: Tuo kideveden häipymislämpötila kannattaa tarkistaa.

                        Comment


                          #13
                          No ihan tuota samaa minäkin mietin. Siellä vaan saattaa olla muovia sisällä joka sulaa. Yritin vähän katsella tuon oman mötikän sitään niin siltä vähän näytti. Varmaksi en kyllä osaa sanoa.

                          Ihan hyvä tuo toimintaselotus. Tuon kun olisi nähnyt ennen ilmastoinnin vikaa, niin ei olisi tarvinut ihan niin paljoa vaivata päätään ;)

                          Comment


                          • #14
                            Josko joku vielä kertoisi että mistä sinne tuota kosteutta kertyy kun vehkeessä on joka paikassa ylipaine. Vai onko tuo vain asennuksen aikaisen kosteuden poistamiseen tuo kuivain?

                            Comment


                              #15
                              En tiedä, vedellä on ihmellinen taipumus päätyä sinne missä sitä ei pidä olla.

                              Rupesin koluamaan nettiä ja ainakin tuommoinen lontoonkielinen selostus löytyi:
                              http://www.familycar.com/Classroom/ac1.htm

                              Edit: Tuossa on aika hyvä selvitys kosteudesta ja kuivaimen merkityksestä.
                              http://www.aircoparts.com/INFO/DRYER.htm

                              Jotenkin tuntuu että olisi ehkä hölmöä yrittää elvyttää vanhaa kuivainta. Suomessa hintataso on vain pirun suolainen kun laite vielä on tavallaan "kateusosa".

                              Comment


                                #16
                                Kiitoksia mainiosta ilmastointioppitunnista.

                                Osaisiko joku vielä kertoa, miten tuo kompuran voitelu oikein pelaa. Voiteleeko kylmäaine+voiteluöljy kompuran vai onko kompuran sisällä omat voiteluöljyt, jotka ei ole missään tekemisissä kylmäaineen kanssa? Käsittääkseni tuo R134A vaatii erillisen voiteluaineen.

                                Mitenkäs sitten tuon järjestelmän puhdistus. Jos systeemi on täynnä kompurasta peräisin olevaa metallipurua, niin mitenköhän sen saisi parhaiten puhdistettua. Voiko (tyhjään) järjestelmään työntää esim. painevettä sisään, jolla moskat huuhdotaan pois?

                                Comment


                                  #17
                                  Tuota, ei tässä ketään opeteta. Itse innostuin aiheesta ja oon tän päivää kolunnut nettiä.

                                  Jääkaappikompuroissa öljy kiertää järjestelmän mukana. Jossain artikkelissa joka käsitteli kuivaimen tarkistuslinssiä, mainittiin että R134a aineen kanssa linssissä saattaa olla kompuraöljynpisaroita joita ei pidä sekoittaa kaasukupliin... sou, mitä se sitten tarkemmin tarkoittaa en tiedä, mutta antaa viitteitä siitä että öljyä vilistää järjestelmässä mukana.

                                  http://aircoparts.com/articles.htm

                                  Comment


                                    #18
                                    Combicoolilla on ainakin melko hyvä hinnasto:

                                    http://www.combicool.fi/hinnasto/hinnasto_3_2005.xls

                                    Comment


                                      #19
                                      Propaani olisi tälläinen kaasu, eli lpg = nestekaasu maksaa 17e per 11kg pullo. Ongelmana on tulenarkuus, mutta jos järjestelmä ei vuoda eikä sisällä happea, ei propaani ole tulenarkaa.
                                      Pelottaa jo ajatuskin tällaisesta kolaritilanteessa.

                                      Paljon hyödyllistä asiaa on jo tullut tässä ketjussa, ffp:lla lisää:
                                      http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=18485

                                      Tuli hankittua muutaman vuoden ikäinen puoliautomaattinen täyttölaite ihan harrastemielessä, tässä on viime päivät opiskeltu miten aineet liikkuu mihinkin suuntaan ja miksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Velipoika hankki korjaamolleen huoltolaitteen. Kuvainnollisesti: pesee, siivoaa ja tiskaa, eli tekee tyhjennyksen, huuhtelun ja uudelleen täytön.
                                        Sopii vain R134A -sukuisille aineille.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Perskules, tämä on ollut taas niin opettavaista tarinaa (myös sfnetin puolella on keskustelu käynnissä) että ei uskalla viedä autoa ilmastoinnin täyttöön kun ei tiedä että tekeekö ne sen varmasti oikein :-). Ilmeisesti tuollaisella täysautomaattilaitteella homma ei voi mennä vikaan. On se tuo vesi paskamainen aine, aina väärässä paikassa mutta ilmankaan ei voi elää.

                                          Comment


                                            #22
                                            Öljy on kylmäaineen kanssa samassa tilassa ja kompura on tavallisesti noin suunnilleen systeemin alin paikka eli sinne se pyrkii kertymään. Öljyn tyyppi on tärkeä, että se on kylmäaineen kanssa yhteensopivaa eikä vaahtoudu jne.

                                            Kaaviokuvasta poiketen S2:ssa on kuivain matalapainepuolella höyrystimen ja kompressorin välissä. X-venaa ei ole vaan tuo "orifice"-kuristin, se on höyrystimen putkessa sisällä höyrystimen puolella käsittääkseni.

                                            Comment


                                            • #23
                                              On se vaan kumma, kun ei auton ilmastointia saa kestämään käyttöä. Sentään suljettu järjestelmä voiteluaineineen. Ilmastoinnin kompurahan on pitkälti samanlainen laite kuin painepesurin pumppu, jonka ainoa voiteluaine on vesi, ei aina niin puhdaskaan. Kyllä kunnon painepesuri parikymmentä vuotta kestää huoltamatta...

                                              Comment


                                                #24
                                                Systeemin tyhjäksi imemiseen, siis jos pihinää ei tulee, voisi tyhjiöpumpun sijasta kokeilla ejektoria. Miulla on tuommoinen puun laminointiin sopiva paineilmakäyttöinen ejektori ( kännykän kokoinen ), jolla pääsee 50mbar paineeseen (-950mbar), eli kunnon vakuumin saa aikaiseksi.

                                                Saa melkein mistä pneumatiikkaliikkeestä vaan, hintaa noin 60-70 euroa. On ehkä vähän rankka tuohon hommaan, pienemmälläkin pärjäisi.

                                                Poistaa veden aika tehokkaasti, varsinkin jos konehuone on lämmin. Kuten kemian tunnilta kaikki muistamme perunoiden keittäminen 24*C kiehuvassa vedessä ei vain luonnistu, mutta vesi poistuu putelista hyvää vauhtia. Tai siis kyllä niitä periaatteessa keitetään, mutteivat kypsy.

                                                Ajatuksena oli itse kasatun järjestelmän tiiviyden jonkinlainen tarkistaminen. Venttiilin jälkeen imuputkeen pitää laittaa T-liitin, alipainetta näyttävä mittari (esim. ahtomittari) haaraan, T-liittimen ja ejektorin - tai mitä Traineria sitten käyttääkään, väliin takaiskuventtiili. Jos pääsee -50 - -100mba paineeseen ja se pysyy voisi järjestelmää pitää ainakin jossain määrin tiiviinä. Miten sitten kun painetta on 20-30 baria? Ei osaa sanoa.

                                                Jos käyttää tunteja systeemin purkamiseen, tiivisteiden vaihtoon, kasaamiseen ja sitten vielä joitakin satasia täyttöön, öljyihin ja kuivaimeen, tuolla alipainetestillä voisi löytää järjestelmän sellaiset viat joita paljaalla silmällä ei näe; korroosion tekemät viat. Tietty väriainekin on keksitty, että voi olla pyörän keksimistä uudestaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuo alipainetesti ei paljasta pieniä vuotoja, eli ei vastaa painetestiä järjestelmässä. Sensijaan on mainio ´perustesti´jos on vaihdettu osia, tiivisteitä, kuivainta, kennoja. Typellä testaavat noita järjestelmiä valmistusvaiheessa, on halvempi aine testata kun itse kylmäaineet. Systeemin saa paineistettua eli vuodot löytyy jos niitä on.

                                                  Alipainepumpun teholla ei ole merkitystä vaan ajalla kauanko imetään, tietenkin suurempitehoinen pumppu aloittaa veden haihduttamisen nopeammin.

                                                  Väriaine on hyvä, kallista vaan tupaa tuubi olemaan, öljykin kyllä pyrkii samasta reiästä ulos, ei ehkä yhtä helposti havaittavasti mutta kumminkin.

                                                  Kannattaisikohan muuttaa nuo uusittavat putken letkuiksi, taitaa saada parit letkut tuon putken hintaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Nippoja ja nippeleitä löytyy täältä:

                                                    Iso peedeeäffä (30mb)

                                                    http://hydraulics.eaton.com/products...OV-MC002-E.pdf

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alipainetesti ei tosiaankaan paljasta pieniä vuotoja, vaan siihen tarvitaan koeponnistus. Nimim. kokemusta on.

                                                      autoteile.cc näyttää tarjoavan ABY:hyn kohtuuhintaista kompuraa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pitäisköhän 3,5 vuotta vanha kuivain vaihtaa uuteen, kun järjestelmä on ollut tyhjillään saman aikaa? Kuitenkaan mitkään liitokset eivät ole olleet auki.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X