Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vikakoodien käsilukijat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vikakoodien käsilukijat

    VCDS ketjussa varmaan on ohimennen jo aihetta käsiteltykin mutta mielestäni erillinen ketju käsilukijoille on aiheellinen.

    Hyvät/halvat laitteet, kokemukset, linkit.. kaikki tänne yhteen paikkaan :)

    -------------------------------------------------------
    Muok. Tässä joitakin linkkejä lukijoihin, lisäilen kun ehdin itse tutustua aiheeseen paremmin.

    http://www.obd.fi/index.php?option=c...d=12&Itemid=29
    http://www.e-ville.com/fi/16-obd-skannerit
    http://www.sixtek.fi/koodiesitt.php
    Viimeksi muokannut defander; 8.11.2011, 21:37.

  • #2
    Naapurit tuollaisen hommasi itselleen ja juuri pari päivää sitten kokeiltiin sitä Transporterissa.
    http://www.e-ville.com/fi/16-obd-ska...bd-2-eobd.html

    Vikakoodeja se ei löytänyt yhtään, kun vcds löysi jäähdyttimen puhaltimesta.

    MAF, MAP, RPM, ECT. Siinä oli oikeastaan ne mitä sillä pystyi katsomaan.

    Muuttaakin sillä olis vissiin jotain voinu (esim. rpm), mutta en uskaltanut.

    Comment


      #3
      www.elekma.fi

      Elekmalta ostin itselle V-Checker VAG:n ja on toiminut hyvin. Tosin tuollahan ei sitten lueta muuta kuin vikakoodit (+niiden nollaus) sekä huoltoilmoitusten nollaus.

      Mutta tuolta löytyy paljon muitakin lukijoita. Lisäksi kaikenlaista korjaamo yms. tavaraa.

      Comment


        #4
        Minkä näköinen on perinteinen OBD-pistoke? Voi olla kait minkä näköinen vain, kunhan sieltä saa diagnostiikkaa ulos, eikö?

        VAGineissa on 90-luvun puolivälistä vain yhden mallista pistoketta, OBD2:sta, jota kutsuisin siksi "perinteiseksi" pistokkeeksi mikä kaikista nykyään löytyy. -99 TT:ssä ei ole myöskään vielä CAN-väylää.
        Viimeksi muokannut jasso; 2.11.2011, 19:42.

        Comment


          #5
          Kai sitä 2+2 mallia vois kutsua perinteiseksi OBD:ksi tai OBD1:ksi. Tiedä sitten onko moisia olemassa.
          OBD2 on se nykyinen perinteinen ja sitähän on käytössä melko monella merkillä.

          Comment


            #6
            Mulla on V-Checker Pro Vag Can -lukija ja voin suositella. On toiminut kaikissa vaggineissa, missä on kokeiltu(myös adapterilla urssissa). Aiemmin käytin USB-VAG COM -piuhaa, mutta Caddy olisi vaatinut CAN-väylää tukevan piuhan päivyksen CAN-väylää tukevaksi ja perheen läppäritkin sanoivat samoihin aikoihin sopimuksensa irti niin valinta oli helppo(vaimo osti lahjaksi).

            Comment


            • #7
              Tuli laitettua jonkinlainen käsilukija tilaukseen. Kerron kokemuksista kunhan joskus saan sen käsiini.

              Comment


                #8
                Tällainen ollut käytössä pari vuotta, kun kaverilta ilmaiseksi sain. Oikein näppärä kuljettaa hanskalokerossa ns. hätävarana jos tien päällä sattuu tarvitsemaan.

                "Lukee ja poistaa vikakoodit moottorista, ABS:tä, turvatyynyistä, automaattivaihteistosta yms." Otetaan tuo yms. tuolta perästä pois, se kun on hieman harhaanjohtavaa. Tuolla siis lukee ja poistaa koodit juuri noista neljästä. Koodit antaa vain numeroina, jotka voi sitten tulkata mukanatulevasta manuaalista.

                Toiminut hyvin ainakin Golf '99, A4 '99 ja A6 '00 (automaattilootaa ei ole päässy testaamaan). Tuohon hintaan en kyllä itse ostaisi, mutta näyttää näitä saavan paljon halvemmalla ebaystakin.

                Comment


                  #9
                  OBD2 on se nykyinen perinteinen ja sitähän on käytössä melko monella merkillä
                  Melko monella :D
                  Standardin mukainen liitin on ollut pakollinen kaikissa uusissa autoissa (myös diesel) jo jonkin aikaa. Lukuun ottamatta joitain hyvin suppeille rajatuille markkinoille tarkoitettuja.

                  Nykyisen mallinen 16-pin liitin ei välttämättä suoraan kerro kyseessä olevan OBD2 vaan vastaavia on käytetty jo aiemminkin. OBD2-standardi sanelee aiempaa tiukemmin mm. liittimen sijoituksen ja tiedonsiirron.

                  http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

                  Comment


                    #10
                    Syytä myös muistaa, että merkkikohtainen diagnostiikka ei ole yhtä kuin OBD2-diagnostiikka. Vaikka molemmat löytyvät, jälkimmäinen on paljon suppeampi.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                      Syytä myös muistaa, että merkkikohtainen diagnostiikka ei ole yhtä kuin OBD2-diagnostiikka. Vaikka molemmat löytyvät, jälkimmäinen on paljon suppeampi.
                      Aivan. OBD2, EOBD jne. standardit on sitä varten, että päästöjä voidaan valvoa yleismallisella testerillä eri automerkeistä katsastuksessa tms.

                      Comment


                        #12
                        Minulla on hanskalokerossa tällainen VAG405

                        On jo toinen menossa, ensimmäinen kesti puolisen vuotta, kunnes näyttö pimeni. Takuuseen sain sitten uuden ilman sen kummempia taisteluja. Näyttää ja resetoi moottorin vikakoodit ja muutaman muun alueen koodit, sekä pystyy nollaamaan huoltonäytön ja muuttamaan huoltovälin. Toimiva peli ja haukkunut hintansa useaan kertaan.

                        Comment


                        • #13
                          OBD-diagnostiikka Symbianin S60-puhelimeen

                          Ihan vinkkinä: OBDScope, tuosta lisää...

                          Comment


                          • #14
                            OBDScope vaan vaatii lisäksi myös palikan OBD-liittimen, joka Bluetoothin kautta lähettää dataa.

                            Comment


                            • #15
                              Lupailin kertoa ostoksestani kun tilaus saapuu, joten tässä ensikokemukset:
                              http://www.sixtek.fi/koodiesitt.php
                              U585 CAN OBD2 JA VAG KOODILUKIJA

                              Ensikokemukset positiivisia. Löysi ja nollasi kaikki samat vikakoodit TT:stä kuin vag-com (N75, brake switch, hälyttimen aktivoitumiset, avainten ohjelmoinnin umpeutumiset, sisätilatutkan havahtumiset..) PAITSI immobilitzeriin liittyvät. Sinne ei suostunut ottamaan yhteyttä ollenkaan ja valitti yhteysongelmia vaikka muuten koodien luvut onnistuivatkin. Näytöllä näkyi myös vikakoodin selitys englanniksi ja muuta pientä infoa.

                              Laitteeseen on päivityksiä saatavilla, joten voi auttaa toimintaa. Päivitys pysähtyi tosin jo siihen etten saanut usb kaapelia toimimaan. En löytänyt toimivia ajureita. Valmistajan ajuritkaan ei suostuneet asentumaan win 7:ssa. Muutenkaan en ihan vielä hanskaa laitetta (Kerkesin vain hetken testailemaan.) ja onkin jo pieni epäilys miten tuohon immobilitzeriin saattaa päästä käsiksi toista kautta. (Laitteessa on "vag" puoli ja "obd2" puoli joista testasin vain vag osiota. Ohjeen mukaan toiselta puolelta saattaa löytyä jotain mikä ei aina toisessa näy.) Lisäksi tällä taitaa päästä adaptaatioihinkin käsiksi, mikä on positiivinen yllätys.

                              Kaikenkaikkiaan ihan hyvältä laitteelta vaikutti jo lyhyen tutustumisen jälkeen, pienistä vaikeuksista huolimatta. Rakenteeltaan ei ihan huippujämerää tekoa mutta ei huonoimmasta päästä. Engalnninkielinen ohjekirja tietty täynnä käännöskukkasia mutta kyllä silläkin alkuun pääsee. Jatketaan tutustumista jos/kun tilanne tulee.
                              Viimeksi muokannut defander; 8.11.2011, 21:31.

                              Comment


                              • #16
                                Ostin juuri tuollaisen edellisen postin mukaisen laitteen ja ensi arviot ovat hyvinkin samanlaisia kun yllä olevassa postissa.
                                Vähän jäi kuitenkin vaivaamaan miten pääsen tekemään basic settausta, adaptaatiota ja lukemaan measuring blokkeja kun pitäisi tietää "kanava" johon yritän sisälle.. elikkä moduuli on kyllä kirjoitettu selvästi mutta sen jälkeen laite kysyy kanavaa 0-299 joka pitää näpytellä. Lisäksi adaptaatiossa pitäisi tietää vielä muutettavan arvon lukema.
                                Ohje kirja kehotaa tukeutumaan korjaamo käsikirjaan-
                                Mistähän nuo numeraaliset arvot on mahdollista saada.. ja tiedän että jos hommaan vcds:n niin sillä homma hoituu,
                                lähinnä nyt ajattelin kokeilla saako mittariston pyyhkäsyn aktivoitua ja esin ledit dlr valoihin ja ratin "puhenapin" aktivoitua kun laittaa uuden soitttimen. ja saattaahan sitä tulla joskus ihan oikeaa tarvettakin.

                                Comment

                                Working...
                                X