Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkön vakionopeussäädin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lötkön vakionopeussäädin

    Onkos kukaan törmännyt typ44 cruisessa tällaiseen ongelmaan:

    -Jos toimii, toimii hienosti n. 80-90 km/h asti. Saattaa tosin töyssyssä tipahtaa pois päältä.
    -100 km/h alkaa silloin tällöin pumppaamaan kaasupoljinta mutta nopeus pysyy. Putoaa pois päältä hetken pumppaamisen jälkeen.
    -120 km/h nostaa kytkettäessä nopeuden ensin n. 130:een ja asettuu sitten 120:iin. Hetken kuluttua alkaa voimakas pumppaaminen: nopeus soutaa 110 - 130 välillä ja putoaa sitten pois päältä.

    Voisiko alipainevuoto aiheuttaa tälläistä? Yksi epäilyksen alainen kohta on polkimien alipaineventtiilit.
    Viiksi on vaihdettu äskettäin, joten johdot ovat ehjiä.
    Mistä cruisen ohjainlaite saa nopeussignaalin? Suoraan anturilta vai mittariston kautta?
    Saabien tyyppiongelma on kuulemma kylmäjuotokset cruisen ohjainlaitteessa (Bosch) Audissa lienee VDO?

    edit:typo

    #2
    Audeissa Hella.

    Koita painaa kaasuläpän alipaine"kelloa". Ei pitäisi painua, jos ei ole vuotoja. Vuotoa epäilen.

    Signaali tulee mittariston kautta.

    Comment


      #3
      Alkuperäinen kirjoittaja porkkis
      Koita painaa kaasuläpän alipaine"kelloa". Ei pitäisi painua, jos ei ole vuotoja. Vuotoa epäilen.
      Bingo! Kellon pystyy painamaan täyden kaasun asentoon ihan helposti.
      Sitten vaan vuotoa etsimään...
      Kiitos vinkistä. (Ja epäilyn vahvistamisesta)

      Comment


        #4
        Niin siis painoithan siitä kumista etkä tangosta? Tanko liikkuu vapaasti sisään kyllä, mutta se "kello" ei saisi painua.

        Suhinaa pitäisi kuulua.

        Comment


          #5
          Kyllä. Se kumiluttero siinä kellossa painuu kasaan.

          Comment


            #6
            Do dii.
            Vika löytyi: Mittariston takana cruisen ohjainyksikölle menevä liitin oli löysä ja pätki satunnaisesti ohjaimelle menevää nopeussignaalia. (...nämä Audin sähköt!) Korjasin liittimen taivuttamalla varovasti liittimen piikkejä niin, että ne osuvat pistokkeen liitinpintoihin vaikka liitinholkit ovatkin löystyneet.

            Alipainevuotoja ei ollut.

            Cruisen alipainepumpussa on kuristimella varustettu magneettiventtiili, joka säätää alipainetta ja sitä kautta kaasuläpän asentoa. Tämä venttiili saa ohjauksensa ohjainyksiköltä. Kun virta katkeaa, niin venttiili aukeaa ja työsylinteri (ja koko alipainepiiri) on yhteydessä ulkoilman paineeseen. Tällöin työsylinterin pystyy puristamaan kasaan, sillä sylinterin ilma purkautuu ulos pumpun kautta.
            Magneettiventtiili estää samalla vikatilanteessa kaasun jäämisen päälle.

            Pumpun voi halutessaan testata syöttämällä napaan 15a jännitteen ja maadoittamalla navat P ja V.
            P-napa on pumpun moottorin maadoitus ja V magneettiventtiilin.

            Lötkössä pumppu on vasemmalla etulokasuojan sisällä. Paisuntasäiliö täytyy irrottaa kiinnityksistään, jotta pumpun saa vedettyä esiin.

            Comment


            • #7
              Tähän liittyen, minkä värinen mittaristolla on tuo nopeus singnaalin piuha, itsellä on jälkiasennus vakkari ja vaatisi enää nopeusingnaalin, jotta saisin pelaamaan..

              Comment


                #8
                Radion liittimessä valko-sininen, sama johto mittariston liittimessä

                Comment

                Working...
                X