Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Subbari liian pieneen koteloon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Subbari liian pieneen koteloon?

    Aiheuttaako mitään muuta kuin menetettyä potentiaalia jos elementin laittaa liian pieneen suljettuun koteloon? Olis tähän hätään yksi tukeva 27L kotelo, subin datasheetin mukaan umpikotelon optimitilavuus olisi 35,4L mukaanlukien elementin viemä 8 litraa. Koppa on siis 8 litraa liian pieni. Kokeiltiin jo asentaa elementti väärinpäin jolloin tilavuus olisi ollut just eikä melkein mutta tilankäytön vuoksi ei voi toteuttaa show-asennusta.

    Onko vaaraa rikkoa jotain liian pienellä kotelolla? Eikös se melkein ole niin että liian isossa kotelossa on mahdollista saada liikeradat liian pitkiksi?

  • #2
    Alarajataajuutta varmaankin menetät.

    Comment


    • #3
      Se olikin tiedossa, mutta periaatteessa sikaa pitäisi kestää saman verran kuin oikein mitoitetussakin kotelossa. Ei kai siinä muuta kuin vanua koppa täyteen ja kokeilemaan. Ei tässä nyt kilowattiluokan tehoista puhuta mutta on sitä ennenkin saatu kaiuttimia rikottua väärillä asennuksilla.

      Comment


      • #4
        Eikös jollain villalla tai muulla täytteellä kotelon sisään voi kompensoida tilan puutetta?

        Comment


        • #5
          Kyllä voi, mutta ei varmaan ole mitään keinoa laskea todellista vaikutusta. Väittävät maailmalla että jopa 40% lisää teoreettista tilavuutta saisi jollain täytteellä. Paha sanoa, lähden kokeilemaan.

          Comment


          • #6
            Jäikin aikaisemmin vastaamatta mutta ratkaisuksi jäi nyt tähän hätään tuo 8 litraa liian pieni umpikotelo. Hain vapaa valinnan 3.99€ sisustustyynyn ja puukotin vanut koppaan hyötykäyttöön. Kyllä se vaan noinkin soi. Plussan soittokoneilla lähtee paikat hampaista mutta tällä tuntuu lähtevän hampaat suusta. Kyllä voi yksi 12" subbari soida kovaa. Vähemmän tehoa ja watteja on kautta linjan kuin plussassa mutta inasen tiiviimmässä korissa ilmeisesti koska ulkopuolelle kuuluva melu on monta kertaluokkaa pienempi uudemmassa ässässä.

            Taas voi huomata miten vähemmän on enemmän. Molemmat autot on bitumilla vuorattu ja silti ero on valtava noiden korimallien välillä.

            Comment


            • #7
              Vähemmän tehoa ja watteja on kautta linjan kuin plussassa mutta inasen tiiviimmässä korissa ilmeisesti koska ulkopuolelle kuuluva melu on monta kertaluokkaa pienempi uudemmassa ässässä.
              Onkohan eri elementtien hyötysuhteissa kuitenkin suurempi ero kun kärryjen äänieristyksessä?

              Comment


              • #8
                On varmaan eroja mutkun mutkun plussassa on 1kW jatkuvaa työntävä monodigipääte, iso konkka ja kaiken järein Autostudion kilpasarjan subi tehdaskotelossa. Johdotukset ja asennukset muutenkin on tehty siihen nähden että auto on nyt neljättä vuotta pihassa eikä ihan äkkiä näkyisi olevan lähdössä, ts. omaan pitoon kalliilla. Tässä uudemmassa on saman kaliiberin subi mutta styrkkari on pari kokoluokkaa pienempi 400W syöttävä DLS.

                Watit on watteja mutta totuus on se että molemmat autot on tossa pihassa vierekkäin. Vanhemmasta soitto kuuluu pihalle paljon kovempaa kuin uudemmasta vaikka sisällä istuen tilanne on päinvastainen.

                Comment


                • #9
                  Reaali vahvistintehon kolminkertaistus antaa muistaakseni 1 db lisää..

                  Mainoswatteja kutsuttaneen hattiwateiksi.. :)

                  http://autosound.fi/index.php/vahvistimet.html
                  http://autosound.fi/index.php/terminologia.html
                  http://autosound.fi/index.php/subbarit.html

                  http://web.me.com/maruippo/bandikama...24/page24.html
                  Viimeksi muokannut hoff4; 30.10.2011, 01:52.

                  Comment


                  • #10
                    Reaali vahvistintehon kolminkertaistus antaa muistaakseni 1 db lisää..
                    Vai oliko se tehon tuplaus +3dB ;)
                    Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:19.

                    Comment


                    • #11
                      Noinhan se menikin :)

                      Comment


                      • #12
                        Vähäsen offtopicia heitettävä tähän väliin. Mäkin olen kovasti ihmetellyt, kun mun 10" ambossi 1kw ipaulilla ei kuulu ulos juuri mitenkään, vaikka kontti ja ovetkin ovat auki. Kaverien pienet 200-300w subbarit kuuluu ulos puolet kovemmin, jota olen todella suuresti ihmetellyt. Autojen sisällä tilanne on juuri toisinpäin.

                        Comment


                        • #13
                          Parempi vaan et pysyy meteli sisällä. :) Vuorasin omankin auton snadisti stp:lla täl viikol, niin jämäköityi soundi kyl hieman sisällä. Ulos ei kuulu juurikaan bassoa, mitä nyt ovista hieman.

                          Comment


                          • #14
                            Se pienempi suljettu kotelo toimii ikäänkuin jousena elementille. Pienempi kotelo, jäykempi jousi, eli mekaaninen tehonkesto kasvaa. Ei siis pohjaa niin helposti. Muita lieveilmiöitä on alarajataajuuden karkaaminen ylöspäin, herkkyyden kasvu toistokaistan alapäässä ja ryhmäviiveen pieneneminen toistokaistalla. Saundi ikäänkuin napakoituu, joskin alapäästä katoaa kaistaa. se myös soi ns. kovempaa.

                            Comment

                            Working...
                            X