Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a6 2.6q c4 ei lämmitä tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a6 2.6q c4 ei lämmitä tyhjäkäynnillä

    Auto on vm 1995 ja automaattinen ilmastointi toimii aivan hyvin ajossa. Ongelmana on, että lämppäri ei puhalla tyhjäkäynnillä kuin haaleaa ilmaa sisälle autoon vaikka lämpömittari näyttää 90 astetta. Tämä siis vaikka säätäisi lämmöt asentoon "HI". Heti kun kierrokset nousee vaikka 1500-2000:aan niin alkaa puhaltaa kuumaa.
    Puhallustehot ovat kohdallaan ja myös viilennys toimii.

    Missä vois olla vika?

  • #2
    Itsellä teki urssi samaa. Viime keväänä hävisi viimein lämmöt melkein kokonaan, piti olla n.4500rpm, ennen kun alko lämmintä tulemaan. Varsinaista kosteutta ei ilmennyt kuin kerran, pari. Viimein alkoi paisarissa näkymään pieni vaje. Nämä korjaantui, kun vaihtoi lämppärinkennon, joka hieman vuosi. Riittävästi, jotta ilmaa oli järjestelmässä koko ajan.

    Comment


    • #3
      Onko polttoaineella toimiva esilämmitin ?(eberi,webasto ym.)
      Joskus oli ongelma samankaltainen kun lämmittimen vesipumppu ei pyörinyt auton käydessä ja patosi lämmityslaitteeseen menevää vesivirtausta.

      Comment


      • #4
        Hakuammuntaa:

        Lämmityslaitteen venttiili (hana) toimii alipaineella. Olisikohan siellä letkuissa tai hanan toimilaitteen kalvossa hieman vuotoa. Tyhjäkäynnillä alipaine ei riitä pitämään hanaa auki.

        Comment


        • #5
          No ei ole mitään lisälämppäreitä.
          Mistäkähän tollasen kalvon vuodon vois havaita, kun vois olla aika oikeenlainen selitys?

          Comment


          • #6
            Se hana on lämmityslaitteen puhaltimen moottorin vieressä konehuoneessa kuskin puolella heti tuulilasin edessä/alla. Eli pitää ottaa se muovisuojus pois siitä tuulilasin edestä lämmityslaitteen päältä. Hanaan menee pisssapojan letkun oloinen kumiletku. Hanasta letku menee magneettiventtiilille (metallinen mötikkä, johon tulee sähköjohto). Ne letkut kannattaa katsoa, ettei ole halkeamia/murtumia.

            Se itse hana ei liene purettavissa/korjattavissa. Sen toimintaa voi testata pistämällä siihen letkunpätkän kiinni ja imemällä voimakkaasti, jolloin hanan käyttövivun pitäisi liikkua.
            Viimeksi muokannut jplaurila; 29.10.2011, 20:23. Perustelu: Hanan testaus

            Comment


            • #7
              Alipaine on kuitenkin suurimmillaan juuri tyhjäkäynnillä joten kierrosten nosto tuskin vaikuttaisi parantavasti.

              Comment


              • #8
                Oletko tutkinut kuinka lämmintä vettä kennolle tulee? Ilmastoinin kanava 51 näyttää kennolle tulevan lämpötilan. Samalla on myös helppo todeta venttiilin toimivuus, puhalluksen kun pistää nolliin niin pitäisi näytön mukaan lömpötilan laskea kun vesi ei virtaa. Muutenhan sen pitäisi näyttää termostaattiin leimattua lämpötilaa, noin suunnilleen +muutama aste.

                Comment


                • #9
                  Koitan tänään tutkia noita ehdottamianne vuotoja ja lämpötiloja. Palaan asiaan kun tai jos viisastun tai oon onnistunu hajottamaan koko lämppärin.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, kurkkasin sinne lämppärin puolelle ja tutkin niitä ilmaletkuja mutten löytänyt mitään vikoja niissä.
                    Katsoin myös ilmastointilaitteesta vikakoodeja ja kohdassa 1c pukkas 08.7 ja 15.7. Eli temperature regulator flap ja air flow flap kummatkin sporadic block.
                    Mitähän nuo tarkoittaa ja miten noita vois koittaa ronkkia omin avuin?
                    Kohdassa 51c näytti 9o eli onko tuo nyt sit 90 astetta?

                    Comment


                    • #11
                      Asteita se näyttää.

                      Comment


                      • #12
                        Tuolla on juttua noista läppämoottoreista http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=30905

                        Toimiiko se ilmastoinnin ohjausyksikkö kunnolla. Eli totteleeko nappien painalluksia sujuvasti vai jumitteleeko välillä?

                        Comment


                        • #13
                          Ilmastoinnin ohjausyksikkö toimii ilman häiriöitä eikä jumita missään vaiheessa.
                          Sehän tässä ihmetyttääkin, kun kaikki toimii kun kierroksia on yli 1500, mutta tyhjäkäynnillä puhaltaa vain haaleata. Mikä on se muuttuja, joka saa lämmityksen läpät avautumaan kun on vähän enemmän kierroksia? Onko mahdollista, että laturi ei anna tarpeeksi virtaa tyhjäkäynnillä, vaan vasta kierroksilla antaa tarpeeksi virtaa? Tai vaikuttaako virransaanti yleensäkkään noitten läppien toimintaan?
                          Joo, katselin noita läppien korjausohjeita. Oon vaan sellanen peruslaiska, että en viittis turhaa työtä tehdä jos vika kumminkin olis joku "menttaalipuolen" vika.

                          Comment


                          • #14
                            No katso toimiiko se lämmönsäätöläpän moottori. On konehuoneessa ja näkyy kun otat sen ylimmäisen muovin pois. Pahimmillaan joudut ottamaan pyyhkijänvarret pois(5min). Katso missä asennossa sen moottorin vipu on(jos ei kuskin puolelta näy, vilkaise pelkääjänpuolen vivustoa) kylmimmässä asennossa ja säädä sen jälkeen kuumimmalle.
                            Kuten sanottu, itsellä oli tismalleen sama ennen. Pari vuotta ajelin siten, että vasta n.2000 rpm kohdilla tuli yli käden lämpöistä ja tutkin kaikki helpommat asiat ensin. Toimi lämmönsäätöläpät ja termarinkin vaihdoin varmuuden vuoksi. Nyt keväällä sitten hävisi kaikki lämmöt alle 4500rpm ja loppukesästä näytti nestekin vajuvan. 90% tod.näk se syy on siellä lämppärin kennossa ja itsellä ei ainakaan vaikuttanut putsaus/huuhtelu juuri mitään.

                            Jos tuo virtapuoli olisi noin entinen, ei auto lähtisi tod.näk käyntiinkään.

                            Comment

                            Working...
                            X