Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pienet vai isot subbarit ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pienet vai isot subbarit ?

    Tuon oman B7:n hifistys edessä, puntaroin kovasti tuota alapäätä ( edit: kukapa meistä ei ... :-) , en hae desibelejä vaan sivistynyttä, hieman kuivahkoa napakkaa bassoa, mikä olisi paras ratkaisu ? Aikeissa laittaa ne varapyörän paikalle, Fogata oli tehnyt noille tietämin ihan terävän ratkaisun parilla 6,5" subilla refleksikoteloin. Vastaava DLS:n pari vaatisi vain 18 l tilavuutta, tuollaisenhan saisi niukka naukka mahtumaan hanskalokeron alle jolloin paineet tulisivat varsin lähelle kuulijaa ( ja olisi näin ollen optimi?). Itse aikeissa laittaa tuonne taakse n. 40 litran suljettuun kaksi FOCAL 27 S:ää, ovat hyvät elementit mutta jääkö pörinä pyörimään taakse ? Tämmöinen kuva mulla vähän on, meinaa joskus mulla oli 3 x sama Focal laatikossa takapenkkiä vasten (elementit eteenpäin) ja se 'toimi' vasta sitten kun laski takapenkin alas .... B-)

    Ja bassoa ohjaisi 300 w/ 2 ohm. teho.

    Kaikenlaisista kommenteista kiitos jo etukäteen !

    Samaan hengenvatoon kysyisin mielipidettä itse vahvistimen sijoittamiseen, onko parempi että vahvistin olisi akun vieressä (etupään ja virtakaapelit mahdollisimman lyhyet ja subbarin kaapelointi (vähemmän herkkä) olisi pitkä) vai vahvari taakse subbarin kera (eli pitkä virtakaapeli + johdotukset pitkät myös eteen/lyhyet subbarin kaapelit) ?
    Viimeksi muokannut tontsa; 26.10.2011, 18:29.

  • #2
    Kyllähän se tahtoo olla sedanissa että se basso sinne konttiin jää pyörimään jos sille ei sitten tee kunnollista hattuhyllyn lävistystä, eli toisin sanoen elementti ja reflexiputki hattyhyllyn läpi ja kotelo kontin puolelle.
    Parashan se ois kun sen basson sais sinne kuuntelian etupuolelle.
    Nuista DLS:n 6,5" bassoista olen kuullut kyllä kehuja.
    Vahvistimien sioitus on oikeestaan maku asia laittaa sinne minne mahtuu ja mikä itse miellyttää tärkeintä vain on että tekee johdotukset ja liitokset huolella ja kunnon liittimillä.

    Comment


      #3
      Tuommoinen ratkaisu tuli tehtyä. Kotelo on 20mm vanerista, tilavuutta n. 10 litraa. Elementtinä Hertz ES200. Kyllähän tuo ihan napakasti soi :)
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Löytyi varsin mielenkiintoinen detalji noista DLS:än pikkusubeista jostain AutoSound:in testistä, elementin arvoilla oli laskettu myös optimi suljettulooda joka olisi vain 9,2 l ......... luulenpa että otan tuolla 'riskin' eli mielessä tehdä suljettu ja siihen hattuhyllyn alle ja kartiot ylöspäin kajuuttaan, luulenpa että kaulus lasikuitua (eli ns. paikoilleen pudotettava 'malli'), runko levyä ja tekee siitä n. 20 l kokoisen mutta pulttaa ensin pohjan puoleenväliin, jos ei pelaa niin pudottaa pohjan ja sitten reikä etulevyyn ja refleksirööri paikoilleen (itseasiassa suunnitelma antaa mahdollisuuden testata molemmat vaihtoehdot ).

        Jep, niin mä taidan tehä.

        Comment


        • #5
          Minä tykkäsin eniten tuosta ekassa viestissä olevasta hanskalokeron alle -ajatuksesta. Itellä kun on ollu volkkarissa subbari ensin takana ja lopuksi hanskalokeron alla tulipellissä suljetussa lasikuitukotelossa, ja jälkimmäinen on omasta mielestä paljon parempi. Tosin täytyy kyllä myöntää että tuolla ei olekkaan haettu mitään maksimipaineita, vaan sitä ettei subbari erotu niin ilmiselvästi muusta äänimaailmasta.

          Comment


          • #6
            Jos ne subit menis suljettuun niin se looda olis kyllä pieni ja menis 'heittämällä' hanskalokeron alle ........ mutta täytyypi pohtia, tuo hattuhyllykeissi olisi juurikin tuon laatikon joustavuuden kannalta kiva keissi, eli saisi ihka oikiasti verrattua nuo kaksi eri ratkaisua.
            Ja huom., en itsekään ole earthshakeria rakentamassa.

            Comment


            • #7
              itse tilasin verkkokaupasta kun halvalla sai, 8":n JBL GTO804 subin ja siihen pienen JBL:n 1-kanavaisen päätteen.

              kriteereinä oli, että asennuspaikka subille on kiinteästä selkänojasta johtuen "suksiluukku", elementin vaatima pieni 8.5l:n suljettu kotelo, pieni upotussyvyys ja siten huomaamattomat asennukset. pääte kenties sivuun verhoiluiden taakse tai hattuhyllyn alaosaan lastauskorkeuden kärsimättä.

              auto kun on radiovalmiudella eikä omaa aktiivista järjestelmää ei siksi ole vakiona, niin pakkohan tuota alapäätä on vahvistella. aika näyttää miten rokkaa, mutta hifikisoihin tällä systeemillä ei ole tarkoitus mennä, korkeintaan prisman pihaan maito-ostoksille :D

              Comment

              Working...
              X