Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 stoppasi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 stoppasi

    Miulla A6 2,5TDi V6 seisahtui. Eli ajoin normaalisti kotiin, muttei enää aamulla lähtenytkään käyntiin.

    Pyörittää normaalisti, kokeiltiin lisäakullakin -> riittävä jännitetaso.
    Samoin ajonestossa ei ole vikaa, testattu vara&huoltoavaimilla.

    Todennäköisesti polttoainepumppu? Joku muu? Onko Audille saatavissa osia muualta kuin VW:ltä? Mistä tuommoista pumppua voisi käydä kyselemään?

    Onko kuka törmännyt samaan asiaan?

  • #2
    En tiedä miten on tuon mallin laita, mutta omaani löysin Bosch-valmisteisen (sama kuin alkuperäinen) PA-pumpun ZN-autosähköliikkeestä Tampereelta. Liikkeitä löytyy myös muualta Suomesta. Hinta oli alle puolet Laakkosen pyynnistä.

    Comment


    • #3
      Katsokaa nyt ihmeessä täältä mitä osia saa tarvikkeena. Klikkaa britannian union jackia oikeasta alareunasta, niin pääset katalookiin.

      http://www.speed-autoteile.com/

      Kannattaa vielä varmistaa osan vastaavuus alkuperäisestä ref.numerosta, joka on yleensä sivun alareunassa.

      Comment


        #4
        Oiskohan ruiskupumppu. Halvempiakin vaihtoehtoja on, mutta V6:n äkkipysäys tulee joskus ruiskupumpun hajoamisesta. Pumpun sisällä oleva pyörä halkeaa (VP44:n tyyppivika) eikä ruiskutuksesta tule sitten enää mitään. Ohjain kertoo, että säätöyksikössä vikaa, mikä johtuu siitä, että säätöyksikkö ei enää pysty säätämään.

        Comment


          #5
          Oletteko löytäneet mistä osia/pumppua? Voiko sen korjata (elektroniikka/säätöpyörä kuten Jukuri mainitsi tms.)?

          Soitin ZN:lle ja heillä ei ollut ko. pumppua.

          Entäpä jos löydän muualta, mitä voin vaatia työstä/takuusta jne. kun eri toimittaja ja asennusliike?

          Tuntuupi tuo 2000? - VW-konsernin pyyntö - aika kalliilta pelkästä vaihtopumpusta...

          Comment


            #6
            Riippuu mistä, miten ja milloin olet ostanut autosi.

            Liikkeellä on myyjän vastuu tämän hintaisessa kapineessa joka tapauksessa 6 kk kilometreistä riippumatta. Tämä menee kaikkien myyjien antamien "Varma Ratkaisu" tyyppisten rajoitettujen takuiden ohi.

            Jos olet ostanut yksityiseltä niin olet valitettavasti omillasi, kaskokaan ei taida auttaa (?).

            Omassani liike maksoi onneksi (taistelun jälkeen) koko homman.

            Epämääräisen huhutuntuman perusteella tämä samainen pumpun osa hajoaa ilmeisesti ennemmin tai myöhemmin. Omassani km:ä oli noin 230 tkm. Yhden tutun MB:stä hajosi ehkä jotain välillä 150-300 tkm, en muista sen km:ä.

            Oma pumppuni kävi Turussa (auto oli remontissa Helsingissä) pumppukorjaamossa, jossa sitten todettiin, että tämä pyörä oli halki eikä voi ehjätä. Tämä oli siis tieto, joka tuli liikkeen kautta, joten voihan olla, että yksityisen kannattaisikin korjauttaa se. Toisaalta voi olla ettei Bosch anna näitä osia vaan vaihdattaa koko pumpun saman tien.

            Pumppua voi tietysti kokeilla saada myös Boschilta, hyvällä tuurilla voi olla vähän halvempi.

            Hintaa voi kysellä myös Merteil:ltä tai Special Import:lta tai vaikka AD-autokorjaamon kautta, joka joskus todellakin voi yllättää hinnoittelullaan. Voi yrittää etsiä käytettyäkin pumppua, tosin niilläkin näyttää esim Saksassa olevan hintaa 700-1300 eur välillä, joten aikamoista lottoamista sellaisenkin laittaminen on kun huomioi rahdit, riskit ja mahdolliset ylimääräiset asennukset, muut vaivat ja seisonta-ajan lisäkustannukset (jos on).

            Vikadiagnostiikka ja varsinainen asennus on melkein jätettävä sitten Bosch:n tai Audin miehille tai sitten dieselpajassa pitää olla oikeasti tieto mitä tehdään. Enpä suosittele omatoimiseen korjaamiseen enkä ensikertalaiselle ammattilaisellekaan, puute ei ole välttämättä taidoissa, mutta mittavehkeet ja mittatiedot saattaa loppua kesken.

            Pumpun hinta on kyllä aika kova, mutta voi lohduttautua sillä, että Boschin laatu on tasainen ja se hajoaa niin mersu-, bemari- kuin pösömiehiltäkin. Tietysti autoa pois myydessä pumpun hinnan voi ainakin puoliksi lisätä auton normaaliin markkinahintaan. Näillä voi itseään sahata silmään silloin kun oikein harmittaaaaaa........

            Toisaalta autolla on niin hyvä ajaa, että harmitus unohtuu kun sen on sitten kuntoon saanut.

            Comment


              #7
              Autosähkö & Dieselhuolto Häkkisellä Turussa tuollainen pumppu maksaa (uusi vaihto-osa) noin 1500 euroa. Käytettyähän ei kannata laittaa juuri tuon tasaisen laadun takia.

              Comment


              • #8
                > Omassani liike maksoi onneksi (taistelun jälkeen) koko homman.

                Jos homma oli mielestäsi selvä tapaus, niin liike suorastaan pyytää päästä esille. Eli nyt saa mainostaa.

                Comment


                  #9
                  No juu. Tunnustetaan, liike oli Joensuun Laakkonen.

                  Asiaan ja autoon liittyi pari muutakin "pikku" juttua, jotka luistivat sitten lopulta kunnialliseen loppuunsa, mutta Myyjän kanssa asia ei meinannut millään edistyä mihinkään. Autossa oli kaikenlaista pientä, joka olisi pitänyt olla hoidettuna kun tämmöisen värkin ostaa merkkiliikkeestä, mutta osan hoidin niistä itse omilla rahoilla ja osa sitten Laakkosen piikkiin.

                  Sitten kun asiaa käytiin läpi Päällikön kanssa niin ruvettiin jo puhumaan asiasta ja rupesi tapahtumaan.

                  Kuten sanottu Laakkonen hoiti auton kunniallisesti kuntoon, josta kunnia sinne.

                  Saattaapa muuten olla, että se pumppu kävi syynissä just tuolla Häkkisellä, ihmettelin miksi Laakkonen ei itse sitä hoida, mutta ehkä Häkkisellä on tietoa, taitoa ja vehkeet.

                  Comment


                    #10
                    A6 rullaa jälleen

                    Kiitoksia vinkeistä. Savonlinnan merkkihuolto ei löytänyt vikaa eikä pystynyt esittämään korjausehdotusta. Keskustelun vinkeistä sain hyviä linkkejä mm. Tampereen Bosch-myyntiin ja Turun Dieselkorjaamo Häkkiseen, joista jälkimmäinen nopeasti ja asiantuntevasti korjasi ruiskupumpun.

                    Savonlinnan huolto myönsi osaamattomuutensa jättämällä laskuttamatta hakuammuntansa, sovittiin sovussa könttähinta muutaman tunnin vianetsinnästä ja lisäksi pumpun irrotuksesta ja kiinnityksestä.

                    Kiitos vielä kerran tämän palstan aktiiveille, teidän ansiosta löytyi "ratkaisevat vihjeet".

                    Comment


                      #11
                      Pystytkö valaisemaan tarkemmin mikä vika ruiskupumpussa oli?

                      Comment


                        #12
                        A6 pumppu

                        Joo, se oli se xxx xxx 002 -tyyppinen pumppu ja siintä oli elektroniikkapaketti mennyt. Sanoivat sen olevan tyyppivika, koska se on siinä V6:n yläreunassa vajaan vaaksan päässä turbosta ja yksinkertaisesti "sulaa" jossain vaiheessa. Yleensä kuulemma n. 200tkm. Miulla kilometrit sattui juuri tuohon, 190tkm.

                        Samaa boschilaista käyttävät muutkin, mm. BMW ja MB, joilla kone on suorakuutonen ja pumppu viileämmässä paikassa.

                        En tiie miten paikkansapitävä, mutta sen tiien että varsinkin sammutuksen jälkeen pumppu on erittäin kuumassa paikassa kun ilmavirtakaan ei enää viilennä ja oranssi (!) puhallin hohtaa vieressä.

                        Dieselhuolto Häkkinen hoiti asian erittäin ammattitaitoisesti, arvasi vian oireista ihan oikein, laittoi sähköpostilla vahvistuksen tutkittuaan pumpun ja korjauksen hinnan eriteltyinä osat ja työt. Elektroniikkaosio ON vaihdettavissa (vastoin VW:n väitettä), se on tyhjä kuin tietokone, siihen pitää lisäksi ohjelmoida tarvittava ohjelma, jonka Dieselhuolto luonnopllisesti tekee myös.

                        Comment


                          #13
                          Eikö siinä ole lämpösuojaa edessa, vai onko se riittämätön? Ehkä siihen jonkun suojan voisi virittää, jos kerran on tuollainen tyyppivika, ihan itse.

                          Comment


                            #14
                            Kehtaatko laittaa pumpun kunnostuksen hintoja ja varaosanumeroita näkyviin ?

                            Nimim. 165tkm ja toimii vielä toistaiseksi

                            Comment


                              #15
                              varaosahinnat

                              Miulla ei ole enää tallessa varaosanumeroita, mutta Pekka Häkkinen (Dieselhuolto Häkkinen, Turku) muisti pumpun tyypin ja 9-numeroisen tuotenumeron ulkoa...

                              Hinta oli noin tonni, plus pantiin samalla joitain liikkuvia osia uusiksi. Siis ne eivät olleet rikki, mutta mekaanisesti kuluvia, joten lieni järkevää vaihtaa samalla (tiivisteineen ja töineen noin +300).

                              vielä VAROITUS!

                              Elkää missään tapauksessa viekö minkään sortin menopeliä pienen kaupungin merkkihuoltoon. SAVONLINNAN VW/AUDI -merkkiliike toheloi kaikessa mahdollisessa: kaikkiaan aikaa kului n.6 viikkoa: eivät löytäneet vikaa (vääriä osia kyllä vaihdettiin - joista he eivät laskuttaneet mitään): kun itse selvitin vian ja sovittiin pumpun irroitus ja kiinnitys (2,2h), kiinnityksessäkin meni kolme päivää!

                              ongelma oli työn jäljessä:
                              - huomattavia öljytahroja sisäverhoilussa kolmessa paikassa
                              - takakontin kansi ei mene kiinni/aukea (asennettu vinoon)
                              - irroitettu verhoilu kitisee (asennettu vinoon n.20mm)
                              - jalkatilassa jätetty osia irti
                              - radion safe-koodi jätetty päälle
                              - käsijarrun kahva hangattu nilelle (varastoitu tavaroita penkeille ja tapahtunut hankausta...)
                              - kaksi ruuvia vielä jäänyt tähteeksi verhoilujen kokoamisesta tai mistä lieneekään - siksiköhän kitisee?
                              - ruiskupumpun johto joka menee lastulle irti (en ole kerennyt tarkistaa, mutta tuntee)
                              ja vielä muutakin, mutta tuossakin riittänee jo keskustelun aihetta...

                              JOS JOTAIN YLLÄ LUETELTUJA VAHINGOSSA SATTUISI, EIKÖ ASIASTA VOISI EDES MAINITA? Nyt kai kuvittelivat ettei asiakas huomaa jos radio ei sitten enää toimikaan tai vähän verhoiluita öljyllä töhritään sieltä täältä...
                              ja eihän auton sisällä olisi tarvinnut edes olla!

                              Comment


                              • #16
                                Voihan rahmä! Älä anna periksi huonolle työlle= valittamaan/kuluttaja-asiamies.

                                Comment


                                  #17
                                  Huhhuh. Toivottavasti nuo kaikki eivät tulleet pumppuremontissa.

                                  Omani seisoi aikanaan 2 viikkoa (!) Hyvinkään Autokuviossa eikä siihen valitettavasti saatu muuta tolkkua kuin alkuperäinen vikakoodi, joka sinänsä oli kyllä oikea.

                                  Lohduttavaa kuitenkin, että Häkkinen pystyi pumpulle jotain tekemään oikeastikin. Ihminenhän sen pumpunkin on joskus koonnut ja insinööri suunnitellut, mikä ei välttämättä tarkoita sitä, että olisi ihminen.

                                  Täytyy toisaalta antaa samalla tunnustus pienen kaupungin merkkihuollolle Auto-Bernerille LPR:aan. Ainakin tähän asti yritystä on ollut hyvin eikä työn jäljessäkään ole ollut moittimista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuulin, että myös merkkiliikkeet lukevat tätä saittia, joten tällä kyseisellä forumilla on erittäin suuri merkitys!!

                                    Eli kirjoittakaa ihmeessä kokemuksistanne korjaamoiden kanssa. Myös kehuja kannattaa antaa kun on aihetta. Mutta korjauksien laatu on varsinkin Suomessa todella kyseenalaista. Eikö ihmisiä ole enää aikaa kouluttaa? Eivätkö asentajat osaa/viitsi lukea ohjeita?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vai menee boschin ruiskupumput kans hajalle, luulin että Lucaksen pumput ovat ainoita heikkoja. Esim. Mersut C220cdi ja E220cdi käyttää nuita Lucaksen pumppuja ja saa vaihtaa noin 250000km välein, taisi olla ford transitissa sama homma.

                                      Comment


                                        #20
                                        Elektroniikkaosio ON vaihdettavissa (vastoin VW:n väitettä), se on tyhjä kuin tietokone, siihen pitää lisäksi ohjelmoida tarvittava ohjelma, jonka Dieselhuolto luonnopllisesti tekee myös.
                                        VW / Audi varaosaohjelmat ei tunne muuta kuin uuden pumpun, (mikä monissa tilanteissa on halvin ja nopein tapa korjata tuo ongelma) siksi tuollainen vastaus.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X