Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 jäähdytysnesteen lämpötilamittari temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S2 jäähdytysnesteen lämpötilamittari temppuilee

    Terve,

    Eli 3B moottori kyseessä ja omituinen vika joka on jo vähän aikaa ilmennyt. Kun moottori lämpenee niin lämmöt nousee mittarin mukaan ihan ok, mutta sitten yhtäkkiä putoaa taas mittariasteikkon alkupäähän. Silloin tällöin se sitten palaa taas normaaliasentoon +/- 90 astetta. Jos antaa käydä tyhjäkäynnillä niin tuuletin toimii ihan ok eikä moottori missään vaiheessa keitä yli.

    Omasta mielestä vika voisi ehkä olla antureissa jotka on jäähdytinvesitukissa kiinni. Toinen taitaa olla joku lämpökytkin ja toinen lämpötilaanturi. Osaako joku kertoa olenko olleenkaan oikeilla jäljillä vai onko vika jossain muualla. Ja mitä ne anturit tukissa on.

    #2
    Nelinapainen iso lämpöanturi vaihtoon. Tyyppivika. Alkuperäiset hajoavat aina. Tuollainen kolminapainen tilalle: http://speed-autoteile.fi/index.php?...roduct_id=1175

    Comment


      #3
      Haulla "multivika" saattaisi löytyä lisää.

      Comment


        #4
        3B:ssä taitaa olla siinä tukissa alapuolella. Toinen on kaksinapainen ja toinen tämä nelinapainen ruskea.

        Comment


          #5
          Kyllä vain, alapuolelta löytyy kaikista 20vt moottoreista. Tuo on se isompi niistä. Ja se toinen on todellakin lämpökytkin, joka liittyy jälkijäähytoimintoon. (ks. FAQ-osio)

          Comment


          • #6
            Mulla on sama vika tossa lämpömittarissa että heittelee, täytyy tilata toi 3-napanen, mutta vähä offtopic: mistä sais ton 2-napasen joka on jälkijäähylle?

            Comment


              #7
              Vaikka samasta paikasta. Osanro taitaa olla 054919369B.

              Comment


              • #8
                Vaihdoin tänään ton 4-napasen --> 3-napaseen. Nyt lämpömittari temppuilee enemmän kuin ennen. Testerin mukaan moottorin lämpötila virrat päällä -33`C. Laittaa käymään niin nousee "normaaliksi" ja 97`C kohdalla kun flekti pyörähtää käymään mittari näyttää jotain 120´C. Ja koko ajan kun moottori lämpenee menee lämpömittari 10-15´C edellä testerin näyttämää lämpöä. Onko normaalia, että motti lämpenee ihan hetkessä? Tiedän, että toi on aikamoinen krematorio, mutta tunuu jotenkin epänormaalilta noin nopea lämpeneminen.

                Comment


                  #9
                  Mikä on tämä testeri? ECU ei tuota anturia käytä, vaan ihan omaansa. Tuo mittarin anturi ei ole sitten kovin tarkka, eikä se mittarikaan.

                  Comment


                  • #10
                    Bosch Fsa 740. Tuntuu jotenkin epäloogiselta noin suuret heitot tossa mittarissa miksi yleensäkin toi piti vaihtaa 3-napaseen. Mikä se 1 ylimääränen napa on? Vanhalla tuntus toimivan välillä ihan niinkuin testerikin näytti. Kiihdyttäessä/jarrutuksessa tipahti nollaan ja välillä ei noussut lainkaan

                    Comment


                      #11
                      Testeri tietää vain moottorinohjauksesta ja sen lämpöanturi on kannen päässä.

                      3-navan malli ei tarvitse 12v toimiakseen kuten vanhempi.

                      Comment


                      • #12
                        Lainaan tätä ketjua tähän:

                        Eli nyt yhtäkkiä kun tankkaamasta lähdin syttys jäähdyttimen merkkivalo. Katoin paisariin siellä oli nestettä, muutaman kerran meinas nousta yli mutta laski saman tien alaspäin samaan kohtaa missä olikin. Jos en väärin kattonu niin paisariin nousi neste kun korkkia avas pikkuhiljaa.. Letkut kaikki kuumina,flekti pyörii ainut mikä tuntu kylmältä letkulta oli tämä sähköinen vesipumppu ja ylävesi letkussa tuntus jotain liikkuvan kun käden kanssa piti siitä kiinni. Mitään vikakoodia se ei antanu mikäköhän siihen nyt tuli?

                        Comment


                          #13
                          http://www.audihelp.com/images/books/635/2/page.h64.jpg

                          Kuvan 3 symboli (level too low/temperature too high) valo on alkanut vilkkumaan mittaristossa. Yleensä lämpimällä koneella jonkin aikaa vilkuttaa ja sammuu taas. Muiden mittarien mukaan lämmöt ok. Nestettä tarpeeksi. Myös mittariston lämpömittari toimii ok, ei heittele.

                          Osaako nuiden perusteella sanoa kummassa/missä anturissa vikaa?

                          Auto ollut reilu puoli vuotta seisonnassa, joten johdotkin voivat olla hapettuneet tms, ei ole vielä kerennyt tutkimaan tarkemmin.

                          Comment


                            #14
                            Pistokkeita irrottamalla selviää.

                            Comment


                              #15
                              Kunhan muistaa, että pinta-anturi säiliössä on juurikin toisinpäin, eli irroittaminen pitäisikin näyttää tuota symbolia.

                              Comment


                                #16
                                Hämärista muistikuvista on sellaista tullut eteen, että vanhan paisarin aiheettomista pinta-anturin hälytyksistä pääsi eroon irroittamalla anturin liittimen. Jos sen toiminta olisi päinvastainen, ei johdon irroitus olisi "ratkaissut" ongelmaa...

                                Comment


                                  #17
                                  Tasoanturin johdot kun yhdisti auton käydessä valo syttyi. Eipä siellä mitään ihmeellistä näkynyt liittimissä. Tasoanturin liitin oli _ehkä_ hieman huonosti kiinni. Ei ainakaan tuossa pihalla sytytellyt enää valo.
                                  Muutenkin säännöllisen epäsäännöllisesti vilkuttelee.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ylilämpötieto tulee omaa piuhaansa/nastaansa pitkin multivika-anturilta. Lämpömittarin tieto tulee saman anturin kuorien sisältä, mutta muuta yhteistä sillä ei ylilämpötiedon kanssa olekaan. Lämpömittarin toiminta ei siis kerro mitään ylilämpötiedon toimivuudesta.

                                    Ylilämpö on kytkevä eli multivikan liitin irti hälytys lakkaa.

                                    Ylilämpötieto menee myös ilmastoinnille, eli sen näkee ilmastoinnin diagnostiikasta. Tosin omaa nastaa/johtoa pitkin eli ei sekään suoraan kerro mittariston ylilämpötiedon toimivuudesta.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X