Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 latauksen merkkivalon virtapiiri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 latauksen merkkivalon virtapiiri

    Tyttären autossa (A4 B5 1,8 etuveto autom) on ihmeellinen latausvirtapiirin (merkkivalon ?) vika. Laturi on huollettu pari viikkoa sitten ja oikeastaan vika ilmeni sen jälkeen. Latauksen merkkivalo syttyy satunnaisesti palamaan ja samalla kuulemma vasemman puolen viiksien juuresta tulee vähän savua. Tällöin myös lataus ei toimi, akulla on vain reipas 12 V.

    Sen verran avasin rattipylvään muoveja, että pääsin katsomaan viiksen liittimiä ja virtalukon pohjaa - molemmat näyttivät päältäpäin ihan hyviltä, ei mitään mustumia tai sulamisjälkiä.

    Miten latauksen merkkivalon virtapiiri menee? Eikö valo saa maita laturin kautta vai miten ?

    Voiko olla, että ko. piuha olisi esim. nirhautunut runkoon jossain matkalla, jolloin merkkivalo saisi maita koko ajan ja lataus ei toimi ?

    Jos saisin jotain tietoa/vihjettä tuosta kytkennästä, voisin yrittää itse selvittää ennekuin vien pelin autosähkökorjaamoon.

  • #2
    Merkkivalo saa sähkönsä virtalukolta ja laturi maadoittaa, kun lataus alkaa latauksen merkkivalon molemmissa navoissa on sama jännite ja valo sammuu. Ensimmäisenä tutkisin sen "huolletun" laturin jos merkkivalo alkoi oikuttelemaan juurikin huollon aikoihin. Jos merkkivalon johto olisi hankautunut rikki ja ottaisi maihin niin valo vain palaisi eikä mitään savunhajua olisi havaittavissa. Sattumalla voisi myös olla osansa ja virtalukonpohja olisi tullut tiensä päähän aiheuttaen "hajua" ja oireilua merkkivalon toiminnassa.

    Comment


    • #3
      Eilisiltana tuli tuota tutkittua oikein urakalla lähes puolilleöin ja seuraavaa selvisi.

      Laturin herätevirran johdon eriste oli osittain sulanut niin pitkälle kuin johtosarjaa kojelaudassa pääsi purkamaan. Siitä siis se savumerkki ja selvä merkki oikosulusta jossakin kohdin tuota virtapiiriä. Erikoista on, että ko. piirissä ei ole sulaketta vaikka piiriin syötetään virtaa virtalukolta. Kun piiri on maissa niin merkkivalo palaa koko ajan.

      Merkkivalon piiri mittaristossa ja johto johtosarjassa näytti olevan kunnossa.

      Seuraavaksi moottoritilan puolen johtosarjan kimppuun, josta vikapaikka taisi löytyä. Herätevirran johto siirtyy korista moottoriin paksussa nipussa, joka sisälsi yksinapaisen liittimen. Liitin oli irronnut kiinnikkeestä ja oli johtonipun alimmaisena kytkinkopan päällä ja eriste nirhautunut siinä pois aiheuttaen oikosulun.

      Arvio on, että johto virtalukolta tuohon oikosulkupaikkaan on enemmän tai vähemmän pilalla. Eli herätevirraan johto on uusittava kokonaan virtalukolta ja mittaristolta laturille asti.

      Laturi on onneksi oikosulun jäljiltä kuitenkin ehjä, samoin merkkivalon piiri.

      Olisiko kellään vihjettä siitä, mistä yksittäisen johdon saisi parhaiten vietyä kabiinista konehuoneeseen. Johtosarjojen läpivientejä on muutama, mutta niissä ei ole vapaita paikkoja.

      Comment


      • #4
        Se varsinainen vian aiheuttaja kuitenkin on vielä selvittämättä ! Laturille menevä merkkivalon johto ei sula lampun läpi kulkevasta virrasta vaikka laturin puoleinen pää johdosta olisi "oikosulussa" maihin. Sulaketta ei kyseisessä piirissä tarvita juuri siksi että merkkivalon läpi kulkeva virta on niin pieni ettei mitään vaaraa oikosulusta ole.

        Comment


        • #5
          Tossa A4:ssa herätevirta syötetään laturille virtalukolta ja merkkivalo on piirissä ikäänkuin rinnalla.

          Kun laturi ei lataa, maadoittuu merkkivalo laturin kautta.

          Eli kun piha oli matkalta maissa, meni johdon kautta niin paljon virtaa kuin se pystyi "läpäisemään".

          Nyt kaikki ko. piirin johdot on uusittu ja lataus toimii kuten pitääkin.

          Comment


          • #6
            Hyvä että tuli kuntoon, pari tarkennusta kuitenkin:
            Herätevirtaa ei koskaan syötetä virtalukolta suoraan laturille vaan välissä on aina kuristus, esim. latauksen merkkivalo, releen käämi jonka kärjillä ohjataan merkkivaloja(japanilaiset yleensä).
            Kuvailemassasi tapauksessa johto sulaisi joka kerta kun kytket virran päälle ja laturin säädin maadoittaa D+:n, valo ei koskaan syttyisi jos se olisi rinnalla.
            Todennköisesti merkkivalon johto on ollut kosketuksissa päävirtajohdon kanssa ja hankautuminen kytkinkoppaa vasten on sulattanut johdon ?

            Comment

            Working...
            X