Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VCDS ei saa yhteyttä mihinkään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    A4 1.8t moottorin järjestelmät

    Osaisiko joku sanoa minkä takia moottorista eivät mitkään järjestelmät vastaa kun yrittää vikakoodinlukijalla katsoa?
    Autossa on ollut käynnistys ongelmia joita yritetään tässä selvittää.
    Viimeksi muokannut Killeri; 10.1.2024, 16:50. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

    Comment


    • #32
      Boksilta puuttuu sähköt, diagnostiikka väylä ilman sähköä, ohjainlaite viallinen. Onhan noita.

      Comment


        #33
        Osaisiko joku sanoa minkä takia moottorista eivät mitkään järjestelmät vastaa kun yrittää vikakoodinlukijalla katsoa?
        Autossa on ollut käynnistys ongelmia joita yritetään tässä selvittää.
        Oletan, että tämä on profiilin B6? Kannattaa kurkata ecuboksiin, että onko saanut kosteutta.

        Comment


          #34
          Otetaas tähän väliin ja ketjuun uusi mielenkiitoinen tapaus, tutun auto, minkä kanssa olen oikeastaan paininut jo vuoden. Nyt tämä auto tais lisäksi jäädä ihan virallisesti omaan fleettiin :D

          Auto: 6J Ibiza, vm. 2008, 1.6mpi(BTS), 5v man., 5o ja suhteellisen hyvillä varusteilla(vakkarit ym.). Kilsat n. 170tkm.

          Lyhyt kuvaus:
          - Autossa ollut virransyöntiongelmaa, akku tyhjentynyt usein muutaman päivän/viikon aikana niin, ettei lähde enää käyntiin. Toisaalta on voinut olla kaksi viikkoa kovassa pakkasessa, mutta on lähtenyt käyntiin.
          - Moottorin ohjainlaitteeseen ei pääse suoraan VCDS:llä käsiksi, ilmoittaa että ohjainlaitetta ei löydy. Epäsuorasti kyllä pääsee esim. jonkun muun ohjainlaitteen kautta katsomaan vaikka moottorin kierroslukutietoa. Autokorjaamon Boschilla taas saa yhteyden.
          - Merkkihuollon virran häviämisongelman ratkaisuksi autoon koodattu purkuosamukavuusohjainlaite väittää, että autossa on sellaisia ohjainlaitteita, mitä sielä ei voi olla.


          Pitkä kuvaus:
          Koko saaga lähti oikeastaan siitä, että ehkä n. 2v sitten havaittiin, että "joku" tyhjentää auton akun tai/ja se ei lähde aina kunnolla käyntiin. Asiaa tutkiin jonkun verran ja päädytiin siihen, että todennäköisesti mukavuusohjainlaitteen releet saattaa jättää päälle. Noin vuosi sitten kyseinen alkuperäinen BCM kävikin pikaisesti jopa Akilla kääntymässä ja kumminkin lähes saman tien päätettiin, että hommaan käytetyn BCM:n eikä käydä releitä sen kummemmin purkkiin vaihtelemaan. Sourcetinkin sitten parikin purkkia ebay:stä (alkuperäinen 6R0937087 / 5WK49425A), kun halvalla sain :) Autoon koodattiin merkkihuollossa ostamani ainakin pinnimäärältää täysin samanlainen 6R0937087B / 5WK49955A -purkki, joka ilmeisesti oli alun perin Polosta.

          Tämän jälkeen autolla on ajeltu tähän päivään mennessä vaihtelevalla menestyksellä vuoden ajan ainakin ilman mitään vikavaloja - mutta edelleen epämääräisen akuntyhjenemisonelman kanssa painien, eli käytännössä useita kertoja on oltu tilanteessa, että jonkin aikaa kestäneen seinonnan takia kaksi vuotta vanha Boschin 5S akku on tyhjä. Eilen oli edessä se tilanne, että se kyykkäsi jo niin pahasti, että oli pakko hakea kaupasta uusi. Liekö tuo edellinen Bosch saanut vielä samalla siipeensä pakkasista, kun oli päässyt tyhjäksi.

          Joulukuussa 2023 auto sanoi plussakelissä juuri täyteen ladatulla vielä silloin toimivalla akulla käynnistettäessä pelkästään "clik", niin silloin autoon vaihdettiin myös Boschin uusi startti - liekö siis tässä ollut jopa kaksi vikaa päälekkäin. Silloinkin Seatti lähti apuvirralla pyörittämään moottoria ja pärähti heti käyntiin.

          Palataan nyt sitten vielä tähän hetkeen, eli kaivoin viimeviikolla VCDS:n esille, kun ajattelin vähän katsella missä kyseisen auton kanssa mennään. Hämmästys oli suuri, kun auto-scan:in listauksessa oli tälläistä. Kommentoin lisäksi tuohon välii hieman:

          Chassis Type: 6J-SE25 (6N0)
          Scan: 01 02 03 04 08 09 10 15 17 19 25 44 4B 56

          01-Engine -- Status: OK 0000;
          ...mutta jos yrittä avata yhteyttä VCDS:llä pelkkään moottorinojainlaitteeseen,
          niin sanoo, että "ohjainlaitetta ei löydy". Boschin testerillä pääsee moottorin ohjainlaitteeseen kiinni.

          02-Auto Trans -- Status: Cannot be reached 1100;
          Autossa ei ole automaattivaihteistoa. Autohuollon Boschin testerillä
          saatiin sen verran yhteyttä, että sen mukaan autossa on 7-vaihteinen DSG-vaihteisto.

          03-ABS Brakes -- Status: Malfunction 0010
          Vikalistassa viittaus 01315 - Transmission Control Module, eli viittaus olemattomaan DSG:hen?

          04-Steering Angle -- Status: OK 0000
          08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
          09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010
          10-Park/Steer Assist -- Status: Cannot be reached 1100
          Autossa ei ole minkään sortin pysäköintiavustimia

          15-Airbags -- Status: OK 0000
          17-Instruments -- Status: Malfunction 0010, Cannot be reached
          19-CAN Gateway -- Status: Malfunction 0010
          Väylän virheet viittaa Automaattivaihteiton ja pysäköintiavustuksen ohjainlaitteisiin,
          joita autossa ei ole.

          25-Immobilizer -- Status: OK 0000
          44-Steering Assist -- Status: OK 0000
          4B-Multifunc. Module -- Status: OK 0000
          56-Radio -- Status: Malfunction 0010

          Eli, moottorin ohjainlaitteeseen ei pääse suoralla valinnalla ollenkaan ja listaus näyttää automaattivaihteiston sekä pysäköintiavustimet, vaikka autossa niitä ei ole fyysisesti ole. Tämä meni sen verran mielenkiintoiseksi, että kävin tämän kanssa nyt ihan itse painimaan ja laitoin alkuperäisen "viallisen" mukavuusohjainlaitteen takaisin ja skannasin uudestaan. Tällöin 02-Auto Trans ja 10-Park/Steer assist poistuivat skannauslistalta kokonaan ja ainakin Instrumentsista ei tullut enää vikakoodeja - mutta moottorin ohjauslaitteeseen ei pääse kiinni edelleenkään. Ja jotta asia ei olisi ihan triviaali, niin käytin Seatin vielä tuossa nopeasi paikallisessa autohuollossa Boschin laitteiston perässä, niin sillä pääsi ECU:un kiinni. Lisäksi Boschin testeri näytti suoraan, että autossa on sen mukaan 7v kaksoiskytkinvaihteisto. VCDS:stä vielä sen verran, että sillä pääsee moottoriin kyllä "epäsuorasti" käsiksi, eli esim. joltain ohjainlaitteelta, mihin saa yhteyden, pystyy lukemaan esim. moottorin kierroslukutietoa.

          Kun asiaa en niin hyvin tunne, niin valaiskaa nyt ainakin tämän verran:

          Mitä merkkihuollossa tapahtuu, kun ohjainlaite koodataan tiettyyn autoon. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että vanhat jutut pyyhitään pois ja valmistajalta ladataan purkkiin sopiva softa ja koodataan auton järjestelmä tunnistamaan ohjainlaite. Olenko käsittänyt väärin ja jos en, niin mitä ihmettä huollossa on mahtanut tapahtua, koska mukavuusohjainlaite selkästi sisältää tietoa sellaisista ohjainlaitteista, mitä autossa ei ole?

          Milläs tavoin lähdettäisiin tätä kokonaisuutta purkamaa :D Sen verran lähdin jo hätiköimään, että kun nyt satuin myös löytämään intternetin ihmemaailmasta mukavuusohjainlaitteen vastaavasta Seatista ihan oikealla alkuperäinen 6R0937087 / 5WK49425A koodilla, laitoin sen jo tilaukseen. ECU:kin löytyi samasta autosta ja tilasin sitten senkin - eli samanvuotinen BTS-moottorinen manuaali ja 5 ovinen.
          Viimeksi muokannut QHad; 22.2.2024, 19:11. Perustelu: Typo-/sisältökorjauksia

          Comment


          • #35
            Onhan alkuperäinen VCDS? Piraattipiuhan vähän epäsynkroninen tiedonsiirto voisi aiheuttaa sen, että ei saa ECU:un yhteyttä.

            Ja eikö tämänkin ikäisissä nimenomaan CAN-gatewaylle kerrota, ne ohjainlaitteet, joita autoon on asennettu. Eli jos sinne on rastittu esim automaattivaihteisto, niin semmoista ohjainlaitetta esim se VCDS (ja muutkin autossa olevat ohjainlaitteet) etsivät. Toki eihän kaikki ohjainlaitteet halua esim automaattilaatikolta mitään tietoa, niin ei niille ohjainlaitteille vikakoodia sitten aiheeseen liittyen tule.

            Alijännite on yhteen omaan entiseen -06 Passatiin aiheuttanut sen, että ohjainlaitteen koodaus muuttui. ABS-jarrujen ohjainlaitteen koodaus oli muuttunut sellaiseksi, että se luuli olevansa eri korimallissa. Ja siinä, mikä se korimalli olikaan, ei ollut ikinä ollut saatavilla sähköistä käsijarrua. Tästä johtuen sähköisen käsijarrun ohjainlaite, mikä siis Passatissa kyllä oli, ilmoitti väärästä koodauksesta. Ihan noin esimerkkinä, että syy ja seuraus ei aina ole ihan ilmeinen.

            Comment


              #36
              Alkuperäinen kirjoittaja tonnikala Näytä viesti
              Onhan alkuperäinen VCDS? Piraattipiuhan vähän epäsynkroninen tiedonsiirto voisi aiheuttaa sen, että ei saa ECU:un yhteyttä.
              On ja vielä tuoreehko rajoittamaton. Kokeilin tietty heti kaapelia myös mun -20 Crafterissa ja ei mitään ropleemaa. Autokorjaamolla oli muuten myös VCDS Boschin rinnalla, kokeiltiin myös sitä sielä ja sama tulos samoine virheineen.

              Alkuperäinen kirjoittaja tonnikala Näytä viesti
              Ja eikö tämänkin ikäisissä nimenomaan CAN-gatewaylle kerrota, ne ohjainlaitteet, joita autoon on asennettu. Eli jos sinne on rastittu esim automaattivaihteisto, niin semmoista ohjainlaitetta esim se VCDS (ja muutkin autossa olevat ohjainlaitteet) etsivät. Toki eihän kaikki ohjainlaitteet halua esim automaattilaatikolta mitään tietoa, niin ei niille ohjainlaitteille vikakoodia sitten aiheeseen liittyen tule..
              Lisähuomiona tähän tosiaan se, että kun heitin auton alkuperäisen mukavuusohjainlaitteen kiinni ja luin vikakoodit uudestaan VCDS:llä, niin kumpainenkin 02-Autotrans ja 10-Park/Steer Assist poistuivat auto-scan listalta. Myös 17-Instruments muuttui OK:ksi. 01-Engine:n kanssa edelleen oli sama tilanne, että ei sinne ei pääse sisään.


              Viimeksi muokannut QHad; 23.2.2024, 00:59.

              Comment


                #37
                Saako VCDS pakotettua sen dumb-moden tai K-linjan tjms käytön päälle? Jos siellä on känniväylässä jotain feelua. Sillä vaan mietin että jos se boschin testeri käyttää k-linjaa ja vcds yrittää can-väylän yli. Aika vahvaa mutuilua mutta ei oo vaikee testata.

                Comment


                • #38
                  Uuden mukavuusohjainlaitteen koodaus vaikuttaisi olevan väärä. VCDS:llä sitä voi kyllä muuttaa, mutta toki merkkiliikkeen jäljiltä koodauksen pitäisi olla oikein jos kaikki on tehty siellä ohjeiden mukaan.

                  Jos asiaa haluaa selvittää, niin uuden ja vanhan koodausta voi verrata keskenään. Uuteen on nyt lienee laitettu täppä esim "auto trans" kohtaan minkä takia sitä ohjainlaitetta yritetään etsiä. Onhan 19 Can gateway koodaus oikein?
                  ​​​​

                  Comment


                    #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                    Saako VCDS pakotettua sen dumb-moden tai K-linjan tjms käytön päälle? Jos siellä on känniväylässä jotain feelua. Sillä vaan mietin että jos se boschin testeri käyttää k-linjaa ja vcds yrittää can-väylän yli. Aika vahvaa mutuilua mutta ei oo vaikee testata.

                    K-linjaa nyt kokeiltu VCDS:n kautta, ei toimi sekään. Kokeilin sekä auton ollessa käynnissä ja ei käynnissä. K-linjan päällepakotus löytyi Options/Force K on engine. Kun täpän laittaa päälle ja yrittää avata moottorinohjainlaitteen, niin hetken kuluttua tulee seuraava ilmoitusikkuna: "Unable to communicate with address 01, and Force K on engine is activated". Silloin kun tappä ei ole päällä, tulee tosiaan "No Response from Controller".

                    Comment


                      #40
                      Onkohan tuossa mallissa gateway mittaristoon integroitu. Yhden new beetlen mittariston ehjäsin, kun oli can-controlleri rikki ja siinä mittaristo ei jutellut drivetrain can-väylän suuntaan.
                      Tai jos on erillinen gateway purkki, niin se voisi olla syyllinen.
                      Periaatteessa silti K-linjan pitäs toimia, mutta jos gateway on ylipäätänsä tiltissä, niin voisi tehdä tuollaista.

                      Comment


                        #41
                        Mulla on sellainen tieto, että autossa voi olla erillinen GW-purkki(6R0907530) tai sitten jos sitä ei ole, niin se on mukavuusohjainlaitteen yhteydessä. Ainakin Faabion tapauksessa löysin netistä sellaisen tiedon, että erillinen GW on ainoastaa Start/Stop-autojen kanssa - mene ja tiedä, pitääkö se sitten paikkansa. Lisäksi VCDS:llä pääsee GW:n ihan normaalisti käsiksi ja vikailmoa sieltä ei myöskään tule.

                        Comment

                        Working...
                        X