Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UUDEN Lambda-sondin merkitys; S2 havaintoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UUDEN Lambda-sondin merkitys; S2 havaintoja

    Ongelmana oli:
    - pienehkö nykiminen pintakaasulla eli tuskin huomattavissa
    - kaikki päästöt katsastuksessa OK
    - päästömittauksessa lambdan arvo oli hieman ylävoittoinen eli pientä epäilystä vanhuudesta oli
    - tuore lambda seilaa 1:n molemmin puolin päästötestissä eli jos lambdan takia
    ei läpäise päästöjä, niin sondi on IHAN loppu.
    - lievaa voiman puutetta välikaasualueella, jossa vielä lambdasäätö päälle ennen kartalle menoa
    - kulutus normaalia suurempaa verrattuna tehtaan arvoihin
    - laitettaessa paikallaan kierrokset kaasupolkimella noin 3500 rundia ja yritetään pitää
    pedaali vakaana eli rundit samassa; rundit vaeltelivat ylös alas hitaasti (hidasta L-säätöä)

    Ensimmäinen epäily oli lambdasondin kunto ja sehän se. Tilalle Boschin
    yleinen jälkiasennussondi. Originmaalisondissa valmistushetki: viikko 16 -91
    eli parasta ennen päivämäärä reippaasti ylittynyt. Auto Saksantuontia, joten kilsat on mitä on.

    Uudella sondilla S2 kirmaa kivasti ja suorastaan nautitava ajaa stufe ykkösellä.
    Ei viiveen vivettä:) Huomasin samalla, että hukkaportin sinetti oli koskematon ja
    se tuli kairattua samalla ja vääntöäkin tuli kivasti lisää, kun softassakin huomioitu
    rajummat käyrästöt.

    Kaikenkaikkiaan jos et tiedä kuinka vanha L-sondi autossa on, niin
    se kannattaa vaihtaa heti, jos yo. oireita olemassa.

    Tarkoitus oli vielä varmistaa VAGCOM:lla tuo säädön hitaus, mutta tuo
    16 -91 oli jo niin paljonpuhuva, että testaus jäi.

  • #2
    Voin yhtyä tuohon täysin. En tajua miksi itse vetkutin lambdan vaihdon kanssa, vaikka epäilys oli vahva jo pitkään. Kulutus putosi uudella anturilla sen verran, että se maksaa itsensä varsin vikkelästi takaisin.

    Comment


    • #3
      Vähän vastaavia oireita on ilmennyt täälläkin, onkos tuo minkähintainen palikka? Äsken albumia selatessa en löytänyt tuota, se voi kyllä olla rookie-virhekin.

      Comment


      • #4
        Itse tilasin uuden (originaalin) saksasta 58e rahteineen. Ebay:n kautta siis.
        Originaali jotain 150, suoraan sopiva tarvike noin 120, vpv:ltä bosch jotain 80, mutta viime mainittuun saa itse askarrella liittimet vanhasta.

        Sinänsä et tarvitse juuri S4-anturia vaan jonkun kolme tai nelijohtoisen, jossa on tarpeeksi pitkä kaapeli.

        Albumissa ovat muistaakseni samassa ruudussa kuin moottorinohjausboksikin.

        Comment


        • #5
          Huomioita hieman uudemmasta moottorista:

          Ittellänihän vaihdettiin tohon biturboon lambda kun kilahti totaalisesti. Oireita oli lievä boforin puute varsinkin alakierroksilla. Auto sinällään tuntui toimivan ihan ok, mutta vaihdon jälkeen (ja motronickin opittujen arvojen nollaamisen jälkeen) rupes toimaamaan ihan eri tavalla, eli voimaa tuli selvästi lisää ja kulutus ilmeisesti pieneni (mulla on niin sekalaista ja vaihtelevaa ajoa, että vaikea vertailla). Ennen lopullista lambdan kilahtamista kiinnitin huomioon hieman seilaavaan tyhjäkäyntiin. Lambda kun meni finaaliin, niin kerkesi väittämään seosta liian laihaksi -> moottori peruspaineille ja hyvin alkanut kiihdytys pysähtyi kuin seinään.

          Niin joo, yksi selvä parannus aikaisempaan. Ohjelmassa on pienemmillä kierroksilla ollut havaittavissa isolla vaihteella täysillä vedätettäessä lievää nykimistä (softa on Linkin pikaisesti väsäämä). Nyt tuo tuntuu lähes hävinneen.

          Mainittakoot vielä, että 2.7TT motissa on WB lambda ja niitä siis näyttää tököttävän molemmissa downpipeissä kaksin kappalein.

          Comment


          • #6
            Unohdin itse sanoa sen parhaan indikaattorin, ainakin omasta mielestäni.

            Kaveri kun ajoi perässä ja joskus tarjosin vähän suorempaa jalkaa, tuli palautetta että vaihtohetkillä mustaa pilveä tarjoaa. Asia oli harvinaisen selvä.

            Vanha lambda oli muuten "uramallia" eli siinä oli kolme uraa, joista yksi täysin tukossa, yksi melkein ja yksi näytti olevan auki...
            Uudessa oli muistaakseni reikiä.

            Comment


            • #7
              "Mainittakoot vielä, että 2.7TT motissa on WB lambda ja niitä siis näyttää tököttävän molemmissa downpipeissä kaksin kappalein. "

              Se toinen taitaa olla pakokaasun lämpötilasensori.

              TT ECU säätää pakolämpöjä myös optimoiden pästöt ja suojellen kattilan sulamiselta, joten pakolämpösensori on kriittinen komponentti ! Sanoisin, että vielä kriittisempi kuin Lambdasensori .

              Comment


              • #8
                Onkohan Petri tuolla Ebayssa vielä noita mainitsemiasi orkkislambdoja myynnissä? En ainakaan itse nopeasti etsimällä löytänyt.
                Omassa voisi alkaa olla tuota samaa vikaa. pieniltä kierroksilta WOT kiihdytyksessä ilmenee selvää tehon "heilumista", mutta kun kierrokset ovat´nousseet n. 4000rpm tietämille, niin vetää tasaisesti.

                Comment


                • #9
                  Se toinen taitaa olla pakokaasun lämpötilasensori.

                  TT ECU säätää pakolämpöjä myös optimoiden pästöt ja suojellen kattilan sulamiselta, joten pakolämpösensori on kriittinen komponentti ! Sanoisin, että vielä kriittisempi kuin Lambdasensori .
                  Uusimmissa 2.7T-koneissa on käsittääkseni 4 lambdaa, toiset siellä katin takana valvomassa ettei tehdä vilunkia. Ja on siellä nuo pakolämpöanturitkin tietty, itsellä toinen niistä oikuttelee.

                  Comment


                  • #10
                    Tältä hommasin:
                    http://cgi6.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...ort=3&since=-1
                    Tavallisesti kaverilla on tavaraa kaupan ihan *erkeleesti. Nyt pari mersun liittimillä varustettua 3-johtoista. tuo w126 olisi sopivan pitkällä johdollakin S2:een, ei tiedä riittääkö isokorisessa.
                    Toimituskulut tuolla kaverilla oli 7 euroa. Kaikki hoitui automaattisesti eli kaupan jälkeen tuli automaattivastaus jossa tilitiedot jne ja parin viikon päästä kolahti postiluukkuun.

                    Itselleni tuli juurikin AAN-koneisen lambda, johtoa oli muistaakseni noin 90cm.

                    Bongaanpa pari...

                    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...915553101&rd=1
                    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...915688653&rd=1
                    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...917051682&rd=1

                    Edit: Mikko, "heiluminen" voi johtua myös viallisesta ambientti-ilmanpainesensorista!

                    Comment


                    • #11
                      Jani, aivan ja näyttääpi vielä olevan tuo downpipe siitä kiva, että se katalysaattori on samassa mötikässä. Eli downpipe, katalysaattori ja pakoputken alkuosa pitää ostaa yhtenäisenä möykkynä jos esim. katti menee.

                      Comment


                      • #12
                        Eli siis ostaa viridownpipet samantien? ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Eli siis ostaa viridownpipet samantien? ;-)
                          Tulee muuten kai halvemmaksikin, ainakin kun joskus hintoja kyselin :D

                          Comment

                          Working...
                          X