Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nopeusmittarin kalibrointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nopeusmittarin kalibrointi

    Kun nuo nykyiset nopeusmittarit ovat sähköisiä, ja luultavasti helposti säädettävissä, niin kysynkin, että onko esim. Audi TDI:ssa mahdollista korjata lukema oikeaksi vaikkapa Vag-com -ohjelman avulla?

  • #2
    Pitää säätää mekaanisesti.

    Viisarin liikautus käsin stopparia vasten (mittari virrattomana) ja tarkistus VAG-COM output testillä kalibrointiasennossa, sekä ajotesti GPS:n kanssa.

    Audi TDI on aika laaja käsite.

    Comment


    • #3
      Mittarin kalibrointi

      Siis ei voi sähköisesti tehdä muuta kuin tarkistaa - mutta mitä sitten oikeastaan kalibroidaan, jos ei voi näyttämää muuttaa?
      Auto on A4 1.9 TDI -98 ; voineeko mittaria edes aukaista, niin että neulaan pääsee käsiksi?

      Comment


      • #4
        Jos ruetaan nussimaan pilkkua, niin kalibroinniksi kutsutaan jo pelkkää mittaustarkkuuden tarkistusta.
        Säätö on sitten sitä, jolla näyttämä saadaan toleranssien sisään.

        Mittariston voi avata. En lähtis säätämään jos näyttämä on +10% sisään 100km/h tuntumassa.

        Comment


        • #5
          Uudemmissa voi asettaa renkaan koon koodaamalla, joka vaikuttaa siis nopeusmittariinkin. Kovin montaa kokovaihtoehtoa ei tosin ole ja yleensä sitten matkalukema alkaa hieman heittää, jos koodaa nopeusmittaria ajatellen.

          Koodilla saisi uudemmissa aika varmasti mittarin tarkaksikin, jos vain tietäisi missä se sijaitsee. Tai ainakin minusta olisi äärimmäisen outoa ja jälkeenjäänyttä, jos se olisi suunniteltu muulla tavoin.

          Comment


          • #6
            Eikös se KM/H korreloi melko hyvin juurikin kuljettuun matkaan? Eli matkalukema olisi pielessä ennen korjausta. Tietenkin oletuksena, että mittarin viisarit on kalibroitu keskelle VCDS:llä ja taustapahvi oikein.

            Comment


            • #7
              Mittaristo on oikeasti tarkempi kuin viisari antaa ymmärtää, riippuu toki rengaskoosta.
              Mittarin näkemän todellisen nopeuden ja viisarinopeuden voi todeta ajamalla tasanopeutta ja nollaamalla ajotietokoneen keskinopeusnäytön. Hetkellisesti se näyttää mittariston anturilta näkemän lukeman ja sitä voi verrata viisarin näyttämään.

              Comment


              • #8
                Niin, nopeusviisarin näyttämä lukema ja mittariston mittaama nopeus ovat kaksi eri asiaa. Kun viisari näyttää liikaa, voit säätää mittariston mittaamaan liian vähän rengaskoon koodausta muuttamalla. Tästä siis seuraa, että viisari näyttää tarkemmin, mutta todellinen nopeus siis mitataan väärin. Seurauksena matkalukema näyttää hieman väärin.
                Viimeksi muokannut jasso; 21.9.2011, 12:13.

                Comment


                • #9
                  Ja tämä kaikki johtuu siistä, että lainsäädännön mukaan nopeusmittari ei saa hyväksytyillä rengastuksilla milloinkaan näyttää alle todellisen nopeuden. Näinpä valmistajat ottaa 5-10% etumatkaa nopeusmittariin.

                  Comment


                  • #10
                    Olen miettinyt että miksi valmistaja eivät hyväksikäytä GPS:ää nopeusmittareissa. Peruslähtökohta voisi olla vaikka tuo +10%, mutta kun lähdetään liikkeelle niin mittaristo tarkistaisi aika-ajoin oikean nopeuden satelliitista ja säätäisi neulan näyttämään todellisen nopeuden.

                    Comment


                    • #11
                      Yksinkertainen nopeusanturi on halvempi ja yksinkertaisempi, siinä syy.

                      Comment


                      • #12
                        Sieltä löytyy 4x aika tiheällä pulssilla mittaavaa ABS-anturia, joilla kyllä saadaan tarkasti mitattua pyörintänopeus jo nytkin.

                        Comment


                        • #13
                          Onhan tuo tietenni hintavampi tehdä, kun vertaa ABS-antureihin. Olisi vaan hyvä, kun ei olisi tuota mittarivirhettä. Oli renkaat mitä kokoa tahansa.

                          Mutta alkuperäiseen aiheeseen, itselläni B7:ssa mittari näyttää 100km/h:ta ajettaessa 110km/h. GPS:llä tarkastettu. Katselin viikonloppuna VCDS:llä instrument adaptaatioita, mutten löytänyt mitään säätöä tuolle pulssitiheyden säädölle. Navigaation alta löyty renkaan ympärysmitan säätö, muttei auttanut tuohon mittarin näyttämään. Olisikos jollakulla vinkkiä mistä ja mitä katsoa?

                          Comment


                          • #14
                            B7:ssa ei luultavasti ole säätöä.

                            Comment


                            • #15
                              A4 1,8 T vm -08
                              Kesärenkaat 225x55x16 Nämä mittaavat matkan oikein
                              Talvirenkaat 205x60x16. Nämä mittaavat 100 km matkalla 4,5 km liikaa, johtuen rengaskoon muutoksesta. Nopeus myös valehtelee.
                              Voiko mittaria kalibroida eri rengaskojen mukaiseksi? Jos voi, niin miten?

                              Comment

                              Working...
                              X