Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

MFSW Retrofit B6:een

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • MFSW Retrofit B6:een

    Tästä aiheesta ei liikaa tietoa löytynyt foorumilta ennestään, joten katsoin parhaaksi aloittaa uuden topicin aiheesta, johon olisi tarkoitus kuvien kanssa tehdä kunnon DIY-selostukset projektista, kunhan saan sen kunnialla loppuun vietyä.

    Osien hankinnassa törmäsin pieneen dilemmaan, johon toivoisin apuja täältä.

    Ratti tuli jo hommattua ja se on 2010- vuoden Q5:n 3-puolainen reikänahkainen sporttiratti multifunction-napeilla (ja dsg-läpysköillä, joita tosin en tarvitse, koska auto on manuaali).

    Ratille tarvitsee uudemman mallista airbagia varten vaihtaa ns "slip ring" eli se muovipalikka ohjausakselin päähän, joka siirtää ratin toiminnot eteenpäin. Googletin tämän MFSW-ohjeen:
    http://www.diyaudi.com/Home/Entries/..._Retrofit.html

    Ohje itsessään on mainio, mutta siinä tuon rinkulan osanumeroksi annettiin S/C Ring - 4E0-953-541-B. tuo B-loppuinen osoittautui aika vaikeaksi löytää edes ebaysta, joten kysymys kuuluukin, käykö tuohon esim A, C tai D-loppuinen, jotta nuo ratin nappulat saa toimimaan (poislukien dsg)? Tai sitten vastaavasti esim 8E0-alkuinen, mutta B- tai Muu-kirjain loppuinen?

    Löytyisikö kenties ETKAsta vastaus? Kiitokset!

    Hankintalistalla on tämän lisäksi vielä bägi ja ohjausakselin ohjainmoduli (mikäli omani ei tue multifunctionia). Omaa rattiakselia en ole vielä avannut, joten siellä majailevista osista ja niiden numeroista ei ole tietoa.

    #2
    Omaa rattiakselia en ole vielä avannut, joten siellä majailevista osista ja niiden numeroista ei ole tietoa.
    VAG-COM kertoo, ei tartte availla paikkoja.

    Comment


    • #3
      Ah, niinpä tietysti. Pitääkin lyödä läppäri illasta kiinni ja katsoa, että mitä löytyy, kiitos muistutuksesta =)

      Comment


      • #4
        Jos sulla on cruise, niin ohjainmodulin pitäisi sopia.

        Comment


        • #5
          Juu, cruise löytyy. Varmistan tuon palikan numeron vag-comilla illasta niin sittenpä saadaan varmuus siihenkin. Juuri tämänkaltaista tietoa tällä topicilla lähdinkin hakemaan, kiitoksia vaan tähän asti vastanneille! =)

          EDIT: Vag-comin mukaan ohjainmoduli on 8E0-953-549-L, joka kuuluu Midline-sähköihin. Tukee ajotietokonetta, cruisea ja multifunction-rattia, eli tuota ei ainakaan tarvitse vaihtaa =)
          Viimeksi muokannut Jeppaa; 19.9.2011, 17:46. Perustelu: lisätty tietoa

          Comment


          • #6
            Tietääkös joku, mistä saisi edukkaammin airbägin, kuin tuolta ebaysta? Ruotsalainen yritys siellä pyytelee 319£+rahdit tuollaisesta 3-puolaiseen rattiin sopivasta single frame-logolla olevasta kulmikkaasta bagista. Soul Black-värisiä löytyy halvemmallakin, muttakun pitäisi olla beige =) väri on muuten "Pimento Beige", värikoodi "WUM". Googlettamalla en ole ainakaan halvempaa vielä löytänyt.

            Comment


            • #7
              Nyt on sitten bägi hommattu. Bägiin liittyen tulikin sellainen pieni dilemma, johon olisi mukava kuulla jonkin sortin kannanotto. Nimittäin, vanha bägi on yksivaiheinen ja uusi on kaksivaiheinen. Tietysti olisi mukavaa, että jos (toivottavasti ei) tulee kolari niin bägi toimisi, kuten pitää.
              Vaihtoehtonahan tuossa on nyt johdottaa bägin nallit siten, että jompi kumpi laukeaa ja toinen jää laukeamatta tai sitten molemmat samanaikaisesti. Mitäs mieltä olette, miten tuo uudelleenjohdotus kannattaisi tehdä? Itsehän tietty viimekädessä teen päätöksen tuosta, eikä ketään osoitella sormella jos ei homma kolaritilanteessa mennytkään siten, kuin täällä arvailtiin =)

              Comment


              • #8
                Tossa kans yks ohje tohon ratin vaihtoon jos siitä on mitään apua..

                Comment


                • #9
                  Kiitos vaan, enpä ollut tuota suomenkielistä vielä löytänytkään. Tässä tosin päästiin hieman vähemmällä, kun alkuperäinen bägi oli myös kaksivaiheinen (itseasiassahan tuossa vaihdettiin bägiin vain kuori). Muuten olis kaikki selvää tuon swapin osalta, mutta tuohon bägin johdotukseen toivoisin otettavan kantaa. Itse meinasin kytkeä molemmat nallit kiinni, mutta onko kenelläkään tietoa, onko siitä haittaa?

                  Comment


                    #10
                    Ei suositella tuollaista muutosta. Joillekin on käynyt köpelösti;

                    http://audiforum.us/threads/audi-a3-...70/#post-94542

                    http://www.tyresmoke.net/forum/audi-...bag-b7-b6.html

                    Tiedä sitten toimisiko airbag vain yhdellä nallilla edes välttävästi. Itse päätin etten halua olla koekaniini ja jätin nämä haaveet sikseen.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitoksia tuosta postauksesta. Harmi, kun ei tullut noita vastaan silloin, kun hankin palikoita projektia varten. Tällä hetkellä autossa on kiinni Q5:n ratti + dual stage bagi, joka on johdotettu siten, että vain toinen nalli lähtee (jos lähtee). Aika soppa tuon kytkeminen oli, joutui risteyttämään pari johtosarjaa keskenään, jotta sai liittimet sopimaan, jne, mutta siellä se nyt on ja päällisin puolin toimii, kuten pitää.

                      Comment


                        #12
                        Mites kun tossa on itellä B5 bägi ja pitäs se ratteineen sovitella B6:een. Airbagien liittimethän on erilaiset, mutta olettaisin, että kun haen marmorilta sopivia liittimiä, niin swapin pitäs onnistua. Molemmat bagithän on yksivaiheisia, mutta onko tossa muuta mitä pitäs huomioida?

                        Comment


                        • #13
                          Mites tuurella on ratti pelannut? Onko sytyttänyt airbag merkkivaloa kylmällä tai kuumalla kelillä? Ainakin jossain ketjussa epäiltiin että merkkivalo vois välillä syttyä.

                          Comment


                          • #14
                            Ei ole ollut mitään ongelmia koko aikana, ei vikakoodeja eikä muutakaan :) Vieläkin on hankkimatta Pioneerin adapteri ratin toimintoja varten, jotta voisi soitinta ohjata. Ei ole tullut kolariakaan vielä niin ei ole joutunut bägin toimivuutta käytännössä testaamaan. Tarvittaessa voin yrittää autella noiden osanumeroiden kanssa mikäli tarvetta on.

                            Comment


                            • #15
                              Autossa on vakkari eli ei vissiin ainakaan tarvii sitä ratin kehää vaihtaa että pelais. Ne napit soitinta varten on sivuseikka. Kattoo sit joskus et jos alkaa selvittää miten ne kytketään. Kyllä mie sit otan yhteyttä.

                              Comment


                              • #16
                                Se kehä menee vaihtoon just sen radion ohjauksen takia. Mulla ei myöskään bägin johtosarjan liitin sopinut kumpaankaan kehään, siksi piti tilata kolmas sarja ja parsia niistä toimiva kokonaisuus :)

                                Comment


                                  #17
                                  MFSW vaihtoläpysköillä A5:een?

                                  Lainataan topikkia vähäsen:

                                  Potilas Saarinen on tällä kertaa A5, 6-pykäläisellä tiptronicilla, vm. 2010, jossa valmiiksi MFSW, ilman paddle-shiftereitä. Tarkoitus olisi hommata tällainen jotta saisi myös nuo vaihtoläpyskät. Meneekö suoraan vaihtamalla ratti paikalleen + koodaus toimintaan? Ymmärtääkseni manuaalisesti vaihtaminen läpysköistä onnistuu lootan kaikissa moodeissa, eikä pelkästään silloin kun keppi on manuaaliasennossa? Linkin ratti näyttää muuten samalta kuin nykyinen, jossa ei ole noita läpysköitä, joten oletus on että voin hyödyntää airbagin vanhasta ratista.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eikö nykyiseen ruoriin onnistu läpysköiden jälkiasennus?

                                    Vaikka tällaiset.
                                    Viimeksi muokannut hoff4; 21.11.2013, 04:31.

                                    Comment


                                      #19
                                      A1:seen meni ainakin heittämällä paddleratti.
                                      Mietin kans, että olisko paikat pelkille paddleille, mutta ei ollut ratissa valmiina, ostin koko ratin.

                                      Ja kyllä voi vaihtaa vaihteita ilman manuaaliasentoa. 8s kuluttua palaa automaattiasentoon, jos ei tee uutta vaihtoa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei ole tuossa mun ratissa paikkoja noille irtopaddleille, joten joutunee hommamaan tuon koko rinkulan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Heitetään tähän perään vielä jatkokysymys. Kolmisen vuotta tässä nyt on munittu tuon Pioneerin soittimen adapterin hankintaa ratin nappuloille. Meinasin tässä juuri tilauksen roiskaista sisään, mutta pakko vielä varmistaa täältä:

                                          Auto A4 B6 vm 2003, Ratti Q5 vm 2011. Rattiohjauksen adapterin meinasin tilata auton mukaan, koska sitenhän ne johdotukset menee ratipylväältä eteenpäin. Mahtaakohan tuossa Q5:n uudemmassa ratissa rattipainikkeiden ohjaus olla toteutettu samalla tavalla kuin esim B7 monitoimiratissa? Eli saanko ainakin tärkeimmät (volume ja kappaleen vaihto) toimimaan tuolla adapterilla? Osaisiko joku sanoa? Kaikki ohjauspylvään modulit ja johtosarjat on vaihdettu painikkeita tukevaksi ja purkit on jo koodattukin ottamaan ne napit käyttöön.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nostellaas hieman. Tarvitseeko slip ring vaihtaa mikäli alkuperäinen ratti on neljä puolainen radion säätimillä ja haluaa laittaa tilalle tavallisen kolme puolaisen ratin ilma toimintoja? Auto A4 B6 2004.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei tarvitse vaihtaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mistähän johtuu sitten, että kolmipuolaisella sportti ratilla (b6 korisen vieläpä kuvista päätellen) ratti kantaa ja jäykentää ohjausta huomattavasti? Purin ratin irti ja ja sen pohjasta puuttui ura mikä on alkuperäisessä nelipuolaisessa ratissa. No se tehtiin sorvissa, ei vaikutusta eikä myöskään nahkan karsimisella pohjasta. Muuten kyllä ratti sopii rattiakselin päähän ym. kuten kuuluukin, muttei toimi kuitenkaan oikein. Ajellaan sitten nelipuolaisella..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Se kehikko vai mikä lie joka on sillä kuusiokolo pultilla kiinni rattipylväässä niin se on liian edessä.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X