Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D2 ja pari sisäasiaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D2 ja pari sisäasiaa

    Eli seuraavia pitäisi alkaa katsastelemaan.

    Kuljettajan penkin sähkösäätö eteen-taakse osin ei eteenpäin enää kulje. Koska kuitenkin taaksepäin penkin sai vietyä ääriasentoon ennenkuin tämän ihanuuden huomasi, voisi kuvitella moottorin olevan ehjä. Tarkoitus olisi lähteä tutkimaan tätä tarkemmin, ensin kenteis ihan kytkimen tarkistamalla, josko siellä olisi jotain ilmiselvää prakausta.
    Sen suuremmin asiaan vielä paneutumatta, onkohan suoraan istuimen kyljessä olevissa nupeissa mahdollisesti asiaan ratkaisu, ja kuinkahan niihin pääsee käsiksi?

    Keskuslukituksen alipainepumpun sijainti? vm-95.
    Mahdollisesti jopa johtojen värien tiedot.

    Peruutuspeilien sulake oli kärähtänyt, tämän vaihtaminen ei kuitenkaan korjannut ongelmaa, eli peilit eivät toimi säädöistä tällä hetkellä. Sulake ei enää kärähtele. Ehdotuksia?

    Kuljettajan etuoven vinyyli halkesi viime talven kovilla pakkasilla. Aiemmin asiaan vinyylin korjauksesta kysellessäni, kerrottiin ovenkahvan ripustusten todnäk pettäneen, jotka ensin pitäisi korjailla. Ilmeisesti siis kovin yleinen operaatio, eikä pelkästään A8 D2 ongelma. Eli ripustuksen korjaamiseen jos on valmiita vinkkejä, vastaanotetaan toki.

    #2
    Keskuslukituksen alipainepumpun sijainti? vm-95.
    Mahdollisesti jopa johtojen värien tiedot.
    Eikös se tämän ikäluokan A8:sta löydy kuljettajan puolelta peräkontin verhoilun takaa.

    Comment


    • #3
      Kun tuon penkin sivun suojakuoren on irroittanut, näkee helposti miten tuo katkaisin on kiinni. (Etu yläreunassa ruuvi, selkänojan/istunosan sauman sivussa olevasta kolosta ruuvi ja taka alareunasta ruuvi)
      Tuolle kytkimelle ei vaan taida rikkomatta olla mitään muuta tehtävissä, kuin uusia?

      Comment


      • #4
        Peräkontin verhoilun takaa, meinaakohan tämä akun vieressä, siten että ne sivuverhoilut pitää repiä pois tieltä, vai..?
        B5:ssä muistaakseni oli takaoikealla ainakin näin, sai tieltä purkaa verhoilua oikein kunnolla. Kasissahan akku on takaoikealla olevassa kuopassa, ainakin.

        Kytkimestä ajattelin josko se vain olisi ikäänsä myöden karstoittunut tjsp.

        Comment


          #5
          Peräkontin verhoilun takaa, meinaakohan tämä akun vieressä, siten että ne sivuverhoilut pitää repiä pois tieltä, vai..?
          Ei kun kuljettajan puolella, eli sitten vasemmalla, kun akku on takaa katsoen oikealla. Sivuverhoilu lähtee irti suht helposti, yläreunassa on muutama nasta, jolla se on kiinni. Alhaalta irti CD-boxin teline jos on. Sitten se tulee sieltä taivuttelemalla pois. Just toissapäivänä käytin irti kun laitoin kauko-ohjattavan keskuslukituksen. Mulla on siis vm-95 A8.

          Comment


          • #6
            Pumppu takavasemmalla, siellä samassa paikassa on antenninvahvistin, ja mulla vielä parkkitutkankin koota. Plus sitten alkuperäisen vaihtajan piuhat jne. Oikealla ei ole kuin akku ja se pieni sulakeboksi. Ainakin näin -94/95 vm. a8. Eilen olin viimeksi ite tuolla kontissa kun vetelin piuhoja vahvistimelle ja oli verhoilut auki reunoista :)


            Noniin, nyt onkin sitte kahteen kertaan :)

            Comment


            • #7
              Mjeh, eli siis ne sivuverhoilut mitkä on siitä cd-vaihtajasta vielä sisäänpäin, oletan? Itsellä ainakin on siellä cd-vaihtajan alla vahvistin, mutta sitä ihastellessa mietin tätä asiaa ja funtsin että kenties niiden toisten sivuverhoilujen alle pääsee myös suht iisisti.

              Ei kun kuljettajan puolella, eli sitten vasemmalla, kun akku on takaa katsoen oikealla. Sivuverhoilu lähtee irti suht helposti, yläreunassa on muutama nasta, jolla se on kiinni. Alhaalta irti CD-boxin teline jos on. Sitten se tulee sieltä taivuttelemalla pois. Just toissapäivänä käytin irti kun laitoin kauko-ohjattavan keskuslukituksen. Mulla on siis vm-95 A8.
              Mites noi piuhojen värit meni? Ettei tarttis sitten itsekin alkaa pähkäilemään että mikä tekee mitäkin.
              Toki jos on osoitttaa suoraan kaavioon tjsp ohje-for-dummies, sekin toimii. :)
              Viimeksi muokannut Oko^^; 19.9.2011, 02:17.

              Comment


                #8
                Mites noi piuhojen värit meni? Ettei tarttis sitten itsekin alkaa pähkäilemään että mikä tekee mitäkin.
                Toki jos on osoitttaa suoraan kaavioon tjsp ohje-for-dummies, sekin toimii. :)
                Ei tietenkään ole nyt sitä ohjetta mukana työmaalla, mutta voin katella illalla niin ei mene muistista väärin. RIMEn sarjan mukana tulleet ohjeet oli muuten ok, mutta "avaa" ja "sulje" johdot piti laittaa ohjeista poiketen väärinpäin, jotta toimivat oikeista napeista.

                Oliko sulla siis tuollaisen kaukosäädön asennus mielessä, vai haarukoitko jotain vikaa keskuslukituksesta?

                Comment


                • #9
                  Mulla olisi kans tarvetta noille väreille ja rimen kaukosäätösarja olis tarkoitus tilata. Jos ne piuhat takaluukkuun liittää niin varmaan häly toimii oikein eikä muitakaan ongelmia tule ? Jossain ketjussa muistelen jonkun kirjoittaneen että piti nimenomaan kuskin oven piuhoihin liittää että jonkin sai toimimaan, en nyt kylläkään muista, että mistä oli puhe.

                  Comment


                  • #10
                    On tommonen Keyless Entry-sarja joka puukotetaan suoraan siihen kiinni, sillä olis kiva tietää etukäteen mitä on missäkin.

                    Comment


                      #11
                      Ne piuhojen värit on kyllä ainakin RIMEn ohjeessa kerrottu. Tuossa oli Type2 ohjaus, eli maatetaan niitä johtoja, toista avatessa ja toista lukitessa.
                      Käsittääkseni nuokin piuhat on samassa ketjussa ovien kanssa, joten ei tarvitse välttämättä ovien piuhoihin laittaa. Ja vastaa siis avaimen kääntämistä lukossa, eli hälyt jne jotka menee avaimella lukittaessa päälle, menee myös tuolla kauko-ohjaimella.

                      Comment


                      • #12
                        Mjooh, tämä systeemi on enemmän yleisellä tasolla oleva, ei erikseen tähän autoon tarkoitettu. Ei ole ohjeissa mainintaa väreistä, kunhan kertoo mitkä karvat mihinkäkin ja sitten rukoillaan. :)

                        Comment


                          #13
                          No niin...

                          Nämä ohjeet siis suoraan RIME:n kauko-ohjaimen mukana tulleet ja Audi A8 vm-94 eteenpäin. Näiden ohjeiden mukaan asensin tuohon omaan vm-95:een.

                          Avaa -> Ruskea/keltainen
                          Sulkee -> punainen/ruskea

                          Ovat ohkaset johdot ja muistaakseni menivät eri pistokkeista pumppuyksikköön. Ei ole mahdollista sekoittaa kyllä, ei sinne useampia samanvärisiä johtoja mene. Niitä ei siis pidä mennä katkaisemaan (ainakaan pysyvästi), vaan ne ohjaimen maadoittavat karvat menevät noihin rinnalle.

                          Jatkuvan +12 otin keskimmäiseen liittimeen menevältä paksulta punaiselta johdolta ja kaikki maadotukset laitoin auton koriin aikalailla takavalon alta löytyneeseen maadotuspisteeseen.

                          Vilkkutoimintoja en itse asentanut, mutta nehän voi kytkeä suoraan vaikka vilkkuihin. Ohje kertoo että kytkettäisiin vilkkukytkimestä releeseen meneviin johtoihin (musta/valkoinen = vasen vilkku, musta/vihreä = oikea vilkku) TAI suoraan vilkkuihin, taakse tai eteen.

                          EDIT 24.9.2011:
                          Sirukin nyt siirretty vanhasta avaimesta stiletin sisälle. Kynsilakanpoistoaineella ensin pehmentelin muoveja sen ympäriltä, ja sitten varovasti veitsellä toiselta reunalta muovi pois ja siru irtosikin helposti. Kaksipuoleista teippiä sitten sirun ympärille ja törkkäsin sen stiletin kuorien sisälle niin pitkälle kuin se sinne avainpäätä kohti sai menemään. Siellä oli periaatteessa sellainen sopiva kolo sirua varten. Toimii kuten pitääkin. Toisesta avaimesta en taida alkaa sirua irroittamaan, kun on se avain sellaista valettua mallia, vaatis enemmän töitä kuin tuosta halkaistavasta mallista irroittaminen. Eiköhän tuolla yhdellä stiletilläkin pärjää.
                          Paikallisessa Cittarissa suutari jyrsi RIMEn aihioon urat.

                          EDIT 29.9.2011:
                          Kopsattiin juuri tuossa Cittarin suutarilla myös toiseen avaimeen nyt siru, niin ei tarvinnut rikkoa tuota valettua avainta. 30€ kustansi ja toimii kuten pitääkin. Tuo kopsattukin siru, vaikka on aavistuksen isompi, kuin alkuperäinen, sopii tuonne Rimen avainrungon sisään.
                          Viimeksi muokannut msippala; 29.9.2011, 12:02. Perustelu: Sirun siirto lisätty, toisen sirun kopiointi lisätty

                          Comment


                          • #14
                            Kiitoksia kovasti, pitää laittaa sarja tilaukseen ja kun kerran noin selvät ohjeetkin on niin pakkohan se on ! :)
                            (ja siru kaukosäätimeen odottaa jo koodausta lukkosepällä)

                            Comment


                            • #15
                              Ei kenelläkään noiden penkkien sähköistä mahtaisi olla kaavioita?
                              Appiukon kanssa pitäisi vklpna vähän penkin toimintaa nyt jo viimein ihmetellä.
                              Kyseessä siis täys-sähköistetyt penkit, ilmeisesti sporttimallia.
                              Ja samaan syssyyn oletan että irroitus on suht simppeli "esteet auki ja taaksepäin"-metodi, muistelisin joskus moista kyllä kysyneenikin.
                              Manuaalisesti ko. penkkejä tuskin saa eteenpäin liikaa rullattua, joten mitenkä tuon sitten paikoilleen saa takaisin jos olettaa että tuo penkin eteenpäin liikuttelu ei enää sähköisesti onnistu?

                              Comment


                              • #16
                                Ahhahaha....
                                Ajovalojen hälytysääni? Se melutoosa jonka pitäisi kuulua jos koitat astua autosta ulos niin että ajovalot ovat vielä päällä.
                                Sekin mykistynyt, näemmä. Kiva huomata näin syyssateessa.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin...

                                  Nämä ohjeet siis suoraan RIME:n kauko-ohjaimen mukana tulleet ja Audi A8 vm-94 eteenpäin. Näiden ohjeiden mukaan asensin tuohon omaan vm-95:een.

                                  Avaa -> Ruskea/keltainen
                                  Sulkee -> punainen/ruskea

                                  Ovat ohkaset johdot ja muistaakseni menivät eri pistokkeista pumppuyksikköön. Ei ole mahdollista sekoittaa kyllä, ei sinne useampia samanvärisiä johtoja mene. Niitä ei siis pidä mennä katkaisemaan (ainakaan pysyvästi), vaan ne ohjaimen maadoittavat karvat menevät noihin rinnalle.

                                  Jatkuvan +12 otin keskimmäiseen liittimeen menevältä paksulta punaiselta johdolta ja kaikki maadotukset laitoin auton koriin aikalailla takavalon alta löytyneeseen maadotuspisteeseen.

                                  Vilkkutoimintoja en itse asentanut, mutta nehän voi kytkeä suoraan vaikka vilkkuihin. Ohje kertoo että kytkettäisiin vilkkukytkimestä releeseen meneviin johtoihin (musta/valkoinen = vasen vilkku, musta/vihreä = oikea vilkku) TAI suoraan vilkkuihin, taakse tai eteen.
                                  Tarkennusta kyselisin...
                                  Tuleeko nuo aukaisu- ja sulkemis johdot siis maadoituspulssilla vai jännitteellä? Kytkeekö noista johdoista sulkiessa myös auton oman hälyttimen päälle?

                                  Comment


                                    #18
                                    Juu, niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoitinkin, maadoituspulssilla. RIMEn ohjeen mukainen "TYPE 2" ohjaus. Voit testata maadoittamalla noita ruskea/keltainen ja punainen/ruskea johtoja vuoron perään. Kauko-ohjaus boxi vain huolehtii siitä. Tuolta RIMEn boxilta meni valkoinen ja valkoinen/musta noihin pumpun johtoihin ja toiset - muistaakseni oranssi ja oranssi/musta - maihin ja boxi sitten yhdistelee noita sen mukaan kumpaa nappia kaukosäätimestä painat.

                                    Ja tuo siis toimii kuten laittaisi ovet avaimella lukkoon, eli hälyt menee päälle.

                                    Ainakin tuossa omassa A8:ssa ei esim avaimella ovea avatessa/lukittaessa tarvitse kääntää avainta kuin vähän lukossa, keskuslukko avaa/sulkee myös sen oven jossa avainta väännät. Tarkoitan siis että sitä lukkoa jota avaimella käyttää, ei tarvitse ensin mekaanisesti avaimella avata/lukita.
                                    Comfort toimintoa tuossa A8:ssa ei ole (tai sitten ei toimi), mutta jos sellainen löytyy, uskoisin tuon säätimen myös avaavan ja sulkevan ikkunat pitämällä nappia pidempään pohjassa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos tuosta etupenkin irroituksesta löytyy jotain kuvia for dummies-tyyppistä opasta, olisin kovin kiinnostunut.
                                      Yhden C5 korisen irroituksen löysin, mutta äkkiseltään *mielestäni* ei aivan samanlaisesta operaatiosta ole kyse.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voisin tässä vahvistaa msippala:n puheet johtojen väristä.

                                        Myös tuon aikaisemmassa viestissä mainitun käänteisen järjestyksen.. ;)

                                        Eli kun RIME:n ohjeissa sanotaan Pun/Rusk avaa, niin oikeasti se sulkee.
                                        Muuten meni kyllä kuin junan vessa.
                                        Antennien veto keyless entry:lle oli kaikkein nihkein osuus koko operaatiosta, kiitos suht piukan välin ruuman ja ohjaamon välissä, mutta hienosti vahvistimen johtoja pitkin sai vedettyä rautalangalla.
                                        Tosin, kun antennin toiminta oli kokolailla heikkoa, vähän syletti. Etuikkunalle vedetyn antennin toinen lanka irronnut.
                                        Ja kun kokeilin vielä vaihtaa näitä, tuli esille toinenkin ongelma. Jonka jokainen jolla gps on tuollaisessa tuplalasillisessa autossa varmaankin kokenut.. Antennien kanto sisältä on sanalla sanoen vähäinen. Muuten toimii kyllä oikein mainiosti.

                                        Etupenkkiäkään ei tarvinnut, onneksi, alkaa irroittamaan. Selvisi että etupenkin moottori kyllä toimii, kunhan sille tulee virtaa. Eli jossain kohtaa noita kytköksiä on katkos.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X