Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 etuistuimien taustapahvin korjaus

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

A4 B6 etuistuimien taustapahvin korjaus

Melko yleinen vaiva ainakin B6 A4:ssa on etuistuimien takaosan kiinnikkeiden hajoaminen ja siten taustapahvin alaosan repsottaminen (kuten kuvassa näkyy).

Click image for larger version

Name:	IMG_6659.jpg
Views:	1
Size:	219,7 Kt
ID:	1647656

Jossain vaiheessa foorumilla joku kertoi laittaneensa korjaussarjan, jolla sen saa kuntoon. Tepon avustuksella tuli hankittua tuollainen sarja, ja nyt sopivan sadeillan tullessa kohdalle, päätin käydä toimeen.

Sarjassa on kaksi metallirautaa, ja kaksi ”kitinänestokangasta”

Name:	IMG_6660.jpg
Size:	125,4 Kt
ID:	1647657

Taustapahvin pois ottamisessa meinasi usko loppua, se on yläosasta kolmella painoklipsulla kiinni. Väliin sain vähän työkalua ja vihdoin ilman suurempia vaurioita taustapahvi oli pois. Kuten näkyy, alaosan muovikiinnikkeistä ei ole kuin raamit jäljellä.

Name:	IMG_6663.jpg
Size:	161,6 Kt
ID:	1647658 Click image for larger version

Name:	IMG_6667.jpg
Size:	213,8 Kt
ID:	1647659

Uudet kiinnikkeet painoin paikoilleen taustapahviin (lievää voimaa käyttäen sopivilla pihdeillä). Kuvassa ei uusi osa vielä pohjassa

Name:	IMG_6666.jpg
Size:	196,4 Kt
ID:	1647660

Kitinäkankaat liimasin istuinrungon alaosaan, niihin kohtiin, joihinka alaosan kiinnitysraudat luiskahtavat (niin, että kummallekkin puolelle peltiä tuli kangasta).

Name:	IMG_6669.jpg
Size:	156,0 Kt
ID:	1647661

Seuraavaksi taustapahvi sovitetaan ylhäältä alaspäin painaen alaosastaanpaikoilleen, ja sitten viimeisenä työnnetään yläpää kohdalleen.

Name:	IMG_6670.jpg
Size:	211,8 Kt
ID:	1647662 Click image for larger version

Name:	IMG_6671.jpg
Size:	144,9 Kt
ID:	1647663

Aikaa meni noin 15 minuuttia.

Loistava postaus! Selkeästi "Sticky"-ainesta, moderaattorit, miten ois??

Comment

Tämä ei varsinaisesti ole kritiikkiä "for dummies"-ohjeeseen, mutta tarkistithan myös syyn miksi se "taustapahvi" on irronnut? Yleensä nimittäin tausta irtoaa ristiseläntuen mekanismin petettyä. Jos näin on, mainitsemasi ohje kyllä korjaa seurauksen (hetkeksi), muttei syytä. Seuraavaksi eivät enää petäkään heikot kiinnikkeet, vaan esim. itse taustamuovi. Itse asiassa on suhteellisen vaikea keksiä mitään muuta syytä kiinnikkeiden pettämiseen, ellei muovia ole alaosasta väkisin revitty.

Asiasta on aiempaa keskustelua, sisältäen postaamani DIY-ohjeen (joskin pienemmällä detaljitasolla itse kiinnikkeiden korjauksen osalta).

P.S. Teemu, ohjeen kirjoittaja on itsekin moderaattori :)

Comment

Tämä ei varsinaisesti ole kritiikkiä "for dummies"-ohjeeseen, mutta tarkistithan myös syyn miksi se "taustapahvi" on irronnut? Yleensä nimittäin tausta irtoaa ristiseläntuen mekanismin petettyä
        Tarkistin (ja tiedän kun se on ehjä), syy ei ollut tuo ristiselän tuen rikkoontuminen, vaan oli ns. toinen perinteinen, eli joskus väkivalloin irroitettu, ja sitten sopivan jumiutuneen esineen jalkatilasta poiston yhteydessä rikkoontuminen. Tosiaan syy pitää olla selvä, ettei tule korjauksesta jälkiseuraamuksia.

En etsinyt tuota Tuomon tekemää (ja mielestäni niitä on myös joku muukin), vaan tein uuden. Tarkoitus ei ollut olla niinkään mikään "hartaudella viimeistelty ohje", varsinkaan kun homma on luokkaa ihan perus iisi. Enemmän oli taustalla osin rohkaista myös muitakin kirjoittelemaan ohjeita / huomioita joistakin itse tekemistään asioista. Eli foorumi myös kehittyisi tällä tavalla.
        Viimeksi muokannut jta; 13.9.2011, 16:05.

Comment

Ei tosiaan ollut tarkoitus kritisoida, vaan tuoda esiin tuo ristiselkähomma ja siihen liittyvät ohjeet, koska itsekin olin taustapahvin kiinnikkeitä innoissaan lähdössä korjaamaan, ennen kuin huomasin katkenneen tangon. Mutta hyvä ettei sinun tapauksessasi kyse ollut siitä. DIY-ohjeita ei koskaan ole liikaa, itsekin olen pyrkinyt niitä kirjoittamaan.

Sen sijaan heittäisin sellaisen pallon "johtoryhmälle", että olisiko järkevää mahdollistaa näiden ohjeiden kokoaminen malleittain, niin löytyisi helpommin? Esim. B6:n CH/LH, himmenevä taustapeili yms. aiheet ovat olleet varsin suosittuja.

Comment

P.S. Teemu, ohjeen kirjoittaja on itsekin moderaattori :)
            LOL - tarttis varmaan pikkuhiljaa varata aika optikolle...

Comment

Working...
            X