Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Epäonnen reissu ja akku kuluu nopeasti tyhjäksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Epäonnen reissu ja akku kuluu nopeasti tyhjäksi

    Taisi eilen olla melko huono päivä autoilla. Ennen kuin siirryn Audin sähkövikaan niin taidanpa kertoa miten eilinen päivä meni.

    Sovimme kaverin kanssa, että lähdemme käymään hänen kotikylällään Alahärmässä nyt viikonloppuna. Kaveri tuli eilen meille Fiat Bravallaan peräkärry perässä, loikkasin kyytiin ja lähdimme ajelemaan. Matka meiltä Alahärmään on noin 200km. Noh, noin 20km päästä kuskinpuoleinen takaikkuna jumittui auki. Ajelimme vielä 10km ja pysähdyimme parkkipaikalle tutkimaan ikkunaa. Hetken ronklimisen jälkeen saimme ikkunan kiinni. Seuraavaksi rupesi Fiatin virtalukko temppuilemaan. Se on ollut aina vähän huono toimimaan, mutta tällä kertaa avain päätti katketa virtalukkoon. Ja tietenkin rattilukko oli napsahtanut päälle, joten hinaaminen ei onnistunut. Siinä sitten mietiskeltiin, että mitäs nyt sitten oikein tehdään. Autossa on tietenkin vain liikennevakuutus, joten hinaaminen ei juurikaan kiinnostanut. Olisi maksanut 300e hinata semmoset 30km lähimmälle korjaamolle. Soitimme sitten kaverin äidille, josko hän kerkeäisi tulla hakemaan meitä. Hän sitten lähti sieltä 170km päästä hakemaan meitä ja peräkärryä. Auto saakoon jäädä yöksi parkkipaikalle.

    Soittelimme vielä muutamaan paikkaan, että olisimme trailerin saanut lainaan. Traileri saatiin, mutta siinä ei ollut minkäänlaista vinssiä eikä taljaa jolla auton olisi saanut trailerille nostettua. Muistelin että meillä on joku käsitalja varaston hyllyllä. Soitin sitten veljelle, että tuo meille sen taljan siihen parkkipaikalle. Veli sitten lähti Audillani ajelemaan parkkipaikalle tuomaan vinssiä, sikareita ja makkaraa.

    Puolisen tuntia meni kun veli toi tavarat. Siitä vielä reilu puoli tuntia, niin kaverin äiti tuli Toyota Avensis Versolla hakemaan. Heitimme kamat Tojotaan ja laitoimme kärryn perään. Tässä vaiheessa veli lähti kotiin ajelemaan. Joko peräkärryn tai auton peräkoukun pistoke oli oikosulussa, koska autossa rupesi vilkku vasemmalle palamaan jatkuvasti. Ihmeteltiin sitä ja siinä alkoi olla jo aika pimeää. Emme siis saaneet sitä toimimaan kunnolla ja vilkku vasemmalle paloi kokoajan. Peräkärryssä toimi valot normaalisti.

    Siinä ajellessa sitten veli soitti ja sanoi että Audin mittaristossa syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo, ABS merkkivalo, airbagin merkkivalo ja joku oranssi kolmio ja kaukovalot eivät toimineet enään. Ilmastoinnin vikakoodinluku antoi koodin 18.1, eli "Fresh air blower voltage, static". Veli sitten ajoi pysäkille ja tarkasti jäähdytysnesteen määrän ja sitä oli riittävästi. Sanoin veljelle että ajaa kotiin ja katotaan sitä sitten ensviikolla. Audi ei sitten lähtenyt starttaamaan. Vika löytyi nopeasti, akun jännite oli 9V. Veli soitti sitten isälle, että tuo uuden akun ja varmuuden vuoksi hinausköyden. Uusi akku tuli ja he asensivat sen paikalleen. Ilmastoinnin vikakoodinluvusta oli vanha koodi lähtenyt, mutta Audi lähti starttaamaan ja lähti käyntiin. Veli lähti kotiinpäin ajelemaan. Sitten kävikin niin että akun jännite laski melko nopeasti. Pitkät kun otti pois päältä niin jännitemittarin viisari jäi siihen 12 volttiin, mutta laski edelleen hitaasti. Katulamppuosuudet veli ajoi vain parkit päällä ettei akku mene heti nollille. Audi pääsi siis kotiin asti, mutta mittaristo näytti edelleen joulukuuselta.

    Me olimme nyt kaverin äidin kyydissä Alahärmään päin menossa. Päätimme pysähtyä Alajärven grillille syömään ja samalla jos yrittäisi katsoa auton ja kärryn valoja. Kun sitä pistotulppaa heilutteli siellä, niin auton ja kärryn valot pimeni. Sulake siis paloi. Sulake vaihdettiin, mutta se paloi uudestaan. Otimme kärryn tulpan irti ja vaihdoimme sulakkeen. Vilkku paloi edelleen jatkuvasti vasemmalle. Tässä vaiheessa oli hermot jo sen verran kireällä, että emme jaksaneet laittaa niitä kuntoon, vaan ajoimme kärryn valot pimeänä Alahärmään asti. Tarkoitus oli, että lähdemme yötä vasten trailerilla hakemaan Fiatia pois sieltä, mutta kävi väsy ja päätimme hakea sen aamulla. Nyt tätä tekstiä kirjoittaessani kaveri tuli sanomaan, että hänen kaveri on hakemassa sitä autoa Jyväskylään, eli meidän ei tarvitse hakea sitä.

    Oli sen verran hauska(?) tarina, että oli pakko kirjottaa se tänne. En ole varma olisiko tämä pitänyt laittaa tuonne Esson baarin puolelle, mutta pitää kysyä tuosta Audin sähköviasta, niin laitoin sen tänne. Modet saa siirtää tämän jos meni väärään.

    Sitten itse kysymykseen. Onko kenelläkään tapahtunut vastaavaa sähkövikaa, kuin minulla Audissa? Vikakoodien lukeminen helpottaisi, mutta en omista lukulaitteita. Pitää ensiviikolla viedä Audi korjaamolle vikakoodien lukuun. Epäilin hieman, että olisiko laturi vetelemässä viimeisiään? Laturin merkkivalo ei kuitenkaan pala. Akut ovat ehjiä, tai ainakin oli ennenkuin ne laitettiin paikalleen.

    Pahoittelen tekstin sekavuutta, kirjoitin tämän Nokian N900 puhelimella :D Korjailen tekstiä kunhan pääsen tietokoneelle
    Viimeksi muokannut Ukkopaha; 11.9.2011, 18:14. Perustelu: Kirotusfiboja korjattu

  • #2
    Sori, mutta tuon luettuani vahvistui vain mielipiteeni:
    Joskus on vaan hyvä jäädä sohvalle löhöilemään:)

    Comment


      #3
      Kärry polttanut johtimia poikki jostain. Piuhoja sopivasti oikosessa ja akku purkaantuu sitä kautta. Yksi tarkistamisen arvoinen paikka on vilkku/valoviiksi. On muutenkin kohtuu kovilla, kun kaikki valojen piirit kiertää tuon kautta. Saattaa kuumentua kohtuu kovastikin.

      Comment


      • #4
        Audilla ei ole kärryä vedetty ollenkaan sinä aikana kun se minulla on ollut. Toyotan sähkövika korjaantui pistokkeen ja sulakkeen vaihdolla, sieltä oli pistokkeesta liittimet huonosti ja sieltä se aiheutti oikosulun. Eli tuon Audin sähkövikaa ihmettelen. Audissa on myös uusi pistoke perässä. Ilmastoinnin vikadiagnostiikka antaa nyt uuden koodin, 18.3 "Fresh air blower voltage, sporadic", mutta eipä tuostakaan juuri mitään hyötyä ole. Ei tässä auta kuin odotella että pääsee vikakoodit lukemaan.

        Comment


        • #5
          Palaako laturin merkkivalo missään tilanteessa? Yleismittarilla mittaisin latausjännitteen ja todennäköisesti sen mittauksen perusteella vaihtaisin laturin.

          Comment


          • #6
            Ei pala laturin merkkivalo. Eilen illalla kun ajoin auton katokseen, että voi ladata akun, niin toimi taas aivan moitteettomasti. Kaukovalot toimi ja mittaristossa ei palanut varoitusvaloja. Akun jännite vaan oli auton oman mittarin mukaan hieman alle 12V. Eikös sen latausjännitteen voi mitata akulta, kun auto on käynnissä?

            Comment


            • #7
              No periaatteessa kyllä, mutta jos vuotaa johonkin riittävästi, tai on oikkosessa, taitaa olla mahdollista, että auton akulta mitattuna se on alempana kuin laturilta. Navoista itse olen kyllä aina mitannut, on helpoin paikka :)

              Comment


              • #8
                Siis ei pala edes käynnistettäessä? Juu, mittaa akulta latausjännite, kun auto on käynnissä.

                Iso laturi, niin savuhan siellä nousisi, jos jonnekin löisi maihin ja sen takia olisi jännite alhaalla. Ja tuskin jännite silloin pysyttelisi tuollaisella tasolla. Nythän jännite on kuormitetun ja purkaantuvan akun jännite.

                Comment


                • #9
                  Nyt vasta kiinitin huomiota siihen, että laturin merkkivalo ei pala missään vaiheessa. Ei edes silloin kun virrat laittaa päälle.

                  Mittasin äsken jännitteen vasta ladatulta akulta -> 12,85V
                  Käynnistin auton ja mittasin uudelleen -> 11,75V
                  Sammutin auton ja mittasin vielä kerran -> 12,85V

                  Taitaa siis laturi olla hengetön. Pitää varmaan tuo mittaristokin jaksaa purkaa ja vaihtaa polttimo tuohon. Samalla voisin katsoa, löytyykö öljynlämpömittarista vikaa mittarin puolelta vai onko vika anturissa.

                  Comment


                  • #10
                    Latauksen merkkivalon johdon kuuluisi tulla laturin perään liittimeen D+. Omassa autossa maattaisin tuon johdon, auto sammuksissa, virrat päällä ja tarkistaisin, syttyykö latausvalo, mutta tuntematta nyt kyseessä olevan auton kytkentää, niin suosittelisin mittaamaan jännitteen tuosta johdosta virrat päällä, kone sammuksissa. Johto irti ja johdosta mitattuna pitäisi olla virrat päällä ihan reilusti voltteja, akkujännitettä lähellä.

                    Jos piuhassa on jännite, niin sitten vähän moukkua laturin persuuksiin ja sillä voi hiilet nitkahtaa aavistuksen. Yksi mahdollisuus kun on, että hiilet on loppu.
                    D+ johto kiinni laturissa ja virrat päällä, niin näkee heti laturia moukuttaessa, jos hiilet saa kontaktin. Tuo moukutus on vain vartin ilo toimiessaankin, että uusi laturi tai vanhan kunnollinen läpikäynti tie onneen/vararikkoon.

                    Comment


                    • #11
                      Audi on nyt korjaamolla laturin vaihdossa. Eihän tämä ole kuin kolmas kerta kahden kuukauden sisään kun Audi nousee huoltopukeille... Alkaa tuntumaan lompakossa jo.

                      Comment


                        #12
                        Viittikkö mittailla paljonko se latailee uudella laturilla. Haluaisin itekkin vertailla, että onko tuo mun laturi väsähtänyt.

                        Comment


                        • #13
                          Juu, mittailen heti kun saan auton huollosta. Perjantaina pitäisi saada auto ajoon, joten eiköhän se tämän viikon aikana tule valmiiksi. Hieman meinasi kiireitä olla korjaamolla, mutta yrittävät saada torstai-illaksi valmiiksi.

                          Laturi hajosi oman olettamuksen mukaan sen takia, kun turbo levisi ja sieltä pääsi öljyä pitkin konehuonetta, niin se oli samalla laturiin roiskinut öljyä. Sama vika oli veljen Skoda Felicia 1.9D, kun polttoainepumppu vuoti polttoainetta laturille. Laturihan siinäkin hajosi.

                          Comment


                          • #14
                            Pahoittelen viivästystä, auton sai korjaamolta jo perjantaina, mutta en vain muistanut mitata jännitteitä. Laturi on siis korjattu, sitä ei vaihdettu. Jännite akulta auto tyhjäkäynnillä on nyt 14,5V. Nyt muuten näkyy laturin merkkivalokin mittaristossa kun virrat laittaa päälle.

                            Comment

                            Working...
                            X