Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talvi tulee , Defa ym keskustelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Ois tarkotus käydä hakemassa tuo Defan laturi. Tarviikos muuten hankkia mitään haarottimia tms, kun on jo tuo defan lohko sekä harrotin sisätilan pistokkeelle autossa.

    Motonetin sivuilta lainattua:
    Jos kytketään autoon jossa sisätilan haaroitus, suosituksen mukaiseen asennukseen tarvitaan lisäksi sopivan mittainen jatkokaapeli (45-4936/45-4937/45-4938/454939).
    Mutta käsittääkseni tuohon ei kuitenkaan erillistä haarotinta tarvi?

    Comment


    • #92
      Suosituksen mukaan laturiin ei saa kytkeä suoraan haaroitinta vaan välissä oltava jatko pätkä panssarikaapelia. Joten vähintaan sen lyhimmän pätkän tarttet, purkaamolta edullisesti.

      Comment


      • #93
        Mistähän tämä suositus on peräisin, tai siis että miksi ei laturia voisi kytkeä suoraan haarottimeen?

        Comment


        • #94
          Eiköhän ole vain sitä, että joustaa paremmin eikä liittimet ole niin kovilla tärinässä. Ja jos hajoaa niin tuskin takuu korvaa väärin asennettuakaan. Ja saattoi se haarointin T-kappale olla niin iso möllikkä ettei mahdu kunnolla samalla kun toinen kaapeli vieressä, joten turhaa tulee sivuttaisvoimaa liittimiin..

          Comment


          • #95
            Vihdoin nyt kesällä sain tuon lämppäriasian kuntoon. Ostin 2.5 TDI koneeseen sopivan "paistinpannun" vai miksim sitä säteilylämppäriä kutsutaan. Kuulemma pienitehoinen mutta varmasti parempi kuin ei mitään. Hain hajottamolta juhannusviikolla Defan johdot ja sisäpistorasian kun talvella niitä on turha käydä sieltä kyselemässä. Asennus hoitui huollon yhteydessä joten siedettävät kustannukset. Paistinpannu muistaakseni 110, piuhasetti 30 ja asennus ehkä 1/2h huollon yhteydessä 30 eli alle 200€ ja ensitalvena varmat startit.

            Comment


            • #96
              Minkälainen tuo säteilylämmitin oikein on? Onko se ihan tasainen lätty? Mietin josko tuohon kasiin laittaisi molemmat, letkulämmittimen ja säteilylämmittimen öljypohjaan.

              Edit, kävinpä katsomassa mitä Defa tarjoaa. Taitaa olla aikalailla mallikohtaisia monimutkaisen muotoisia lämmittimiä. Vai onko jollain tiedossa joku ihan tasainen lämmitin?
              Viimeksi muokannut okkim; 14.8.2012, 22:14.

              Comment


              • #97
                Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                Mistähän tämä suositus on peräisin, tai siis että miksi ei laturia voisi kytkeä suoraan haarottimeen?
                Ainakaan tuossa 3A versiossa liittimet ovat niin lähekkäinen ettei ole pelkoakaan, että haaroitin mahtuisi suoraan tuohon laturiin. Eli juuri kuten jounii arvelikin.

                Comment


                • #98
                  (edellisen lisäksi) Eiköhän tuo ole sen takia ettei haaroittimeen kohdistu tärinää mikä tulisi jos se kytketään suoraan johonkin painavampaa/kiinteään esineeseen kuten laturiin.

                  Comment


                  • #99
                    Olen omaan B7:aan (BPW) suunnitellut säteilylämmitintä sisähaaralla, kuinka helppo projekti tuo on? Onnistuuko asennus ihan kotipihalla, jos auton saisi ajettua hieman korkeammalle? Vai saisiko letkulämmittimen asennettua yläkautta? Ja mistäs löytyy läpivienti sisäpistokkeelle?

                    Comment


                      Edit, kävinpä katsomassa mitä Defa tarjoaa. Taitaa olla aikalailla mallikohtaisia monimutkaisen muotoisia lämmittimiä. Vai onko jollain tiedossa joku ihan tasainen lämmitin?

                      Onhan niitä tasaisia lättyjä, kuvien mukaan vaikka tuollainen. Golfin V 1.4tsi oli kanssa ihan lätty.

                      Comment


                      • Kappas, niinpä näyttää. Onko kenelläkään hajua että miten tuollainen toimii peltiseen öljypohjaan kiinnitettynä?

                        (perhana että ottaa päähän miettiä tällaisia asoita kesällä...)

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                          Minkälainen tuo säteilylämmitin oikein on? Onko se ihan tasainen lätty? Mietin josko tuohon kasiin laittaisi molemmat, letkulämmittimen ja säteilylämmittimen öljypohjaan.

                          Edit, kävinpä katsomassa mitä Defa tarjoaa. Taitaa olla aikalailla mallikohtaisia monimutkaisen muotoisia lämmittimiä. Vai onko jollain tiedossa joku ihan tasainen lämmitin?
                          Säteilylämppäri on mallikohtainen jokaiselle koneelle omanlaisensa ainakin Defan luettelon mukaan. Hankala asennettava ja siksi ainakin itse laitatin sen huollon yhteydessä koska autohan ol jo huollon takia ilman öljypohjan suojamuovia ja valmiiksi nosturissa. Ainakaan Defan takuut eivät ole voimassa jos vääräntyyppinen paistinpannu. Tehot niissä ovat pienet johtuen siitä, että paistinpannun ulkolämpö ei saa paloturvallisuuden takia nousta kovinkaan korkeaksi.

                          Sellainen mielikuva, että nykyaikaisissa koneissa suositaan tätä säteilylämmitintä koska lämittimien tarvitsijat edustavat melkoisen pientä osaa moottirin/auton ostajista noin niinkuin isossa mittakaavassa. Tehtaalle halvempi osoittaa kolo öljypohjassa verrattuna siihen, että koneseen tehdään varaus + proppu ihan oikealle lämppärin kierukalle???

                          Comment


                          • Meillä duunissa käytetään öljyjen lämmittämisessä tämmöisiä, valitaan haluttu teho/koko ja liimataan pohjaan kiinni. Tietenkin noillakin pohja saa olla vain yhteen suuntaan kaareva, eikä hirveän teräviä kulmia.
                            Attached Files

                            Comment


                            • Minkä tehoisia nuo on? Toimiiko ne 230 voltilla?

                              Tuo on tiedossa että Defan lämmittimet on mallikohtaisia, mutta oman auton koneeseen (BFM) on vain letkulämmitin.

                              Comment


                              • Onko kellään kokemuksia 1.4TDi (3-syl) -koneen lämppärivaihtoehdoista? Tekeekö säteilylämmittimellä "mitään", vai kannattaako suoraan harkita lisälämmitintä?

                                Entäpä lisälämmittimen asennus? Konehuoneessa lienee tilaa työskennellä, auton ollessa siis VW Polo 9N3. Kustannusarvioita?

                                Comment


                                • Noita liimattavia saa monella eri jännitteellä, mutta yleisesti verkkojännitteellä toimivat (110-240v). 2w/cm2 taitaa olla järeimpien mattojen teho.

                                  Siinä jonkun toimittajan/myyjän sivut.
                                  http://www.warehouseautoparts.com/Sp...ad_heaters.htm

                                  Comment


                                  • Tuli käytyä Laakkosella kysymässä hintaa lämmittimen + sisähaaran asennukselle. Osat + työt = 660e, joten itsehän se on asennettava.
                                    Mitä työkaluja tuohon asennukseen tarvitsee? Tarkoitus laittaa siis Calix tai Defa säteilylämmitin sisähaaralla. TI-halliin mentävä tekemään, jotta auton saa ylös. Ilmeisesti pohjapanssari pois, lämmitin paikalleen ja pistoke puskuriin laitettava alakautta? Ja loput osat saa laiteltua ilman, että autoa tarvitsee nostaa?

                                    Comment


                                    • Katsot valmistajan ohjeet tarkemmasta kiinnityksestä. Mikähän auto oli kyseessä? Rättiä ja öljyn puhdistukseen aineita ainakin tarvitsee. Joku piikki läpivientiä varten.. nippusiteitä ja mahdollisesti kartioporaa, jos puskuriin tulee pistokkeen pää.

                                      Comment


                                      • Kyseessä siis 2007 A4 2.0TDI 140hv, oiskohan kone malliltaan BPW.

                                        Comment


                                        • Itse tein niin, että asentelin kaikki johdot, haaroitukset ja sisäpistokkeen itse. Lämmittimen tilasin ja asennutin sitten toisaalla. Näin ei loppusumma päässyt pahasti nousemaan. Romikselta (lahdessa esim. ahtialan purkaamo) saa edukkaasti tarvittavat johdot sun muut. Noin ei välttämättä tarvii nosturiakaan, kun johdot voi asennella "missä vaan".

                                          Edit: Tai no. Nosturin tarve vaihtelee riippuen mitä kautta johdot saa vedettyä. Suosin pistokkeen paikkaa johonkin alaritilöistä, niin säästyy porailuilta.
                                          Viimeksi muokannut T.Hell; 24.8.2012, 10:23.

                                          Comment


                                          • Valtteri,
                                            Suosittelen harkitsemaan letkulämmitintä tai Webastoa jos meinaa, että tuon kiulun saa käyntiin kovemmilla pakkasilla. Oma 2.0tdi lähtee >15 asteen pakkasessa kylmiltää todella huonosti käyntiin ja säteilylämmitin ei juuri asiaa parantanut kun autossa sellainen oli ennen kuin lämmitin kärähti.

                                            Sen jälkeen oli letkulämmitin, jolla auto lähti vielä -30'c käyntiin pienellä kiroilulla. Nyt on webasto ja lähtee varmasti käyntiin kunhan akussa riittää potku :)

                                            Comment


                                            • Jokohan sitä tänä syksynä sais aikaseks hankittua tuon laturin tuonne, kun kuitenkin on tolppapaikka sekä kotona että toimistolla.

                                              Comment


                                                Viime talvena testailtiin useampaa autoa, joihin asennettiin säteilylämmittimiä. Käytimme VCDS:ää mittaamaan lämpöjä. Esim. -20 asteen pakkasessa lämmitetty Golf 2.0TDi (molemmat uusia ja samalla koneversiolla) oli 1-2 astetta lämpimämpi. Kun laitoimme autot käyntiin, ja toinen edelleen tolpassa kiinni. Eipä ollut havaittavaa eroa kumpi saavutti 70 astetta ensin.
                                                Ei noita säteilijöitä oikein kehtaa edes myydä...

                                                Comment


                                                • Kyllä itekki oon letkulämmittimen kannalla jos on vain varustettu kiertovesipumpulla. Eihän se toki perinteistä lohkoa voita mutta lämmittää taatusti paremmin ku nuo paistinpannut. Webastot ja eeberit on asia erikseen.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja jad Näytä viesti
                                                    Viime talvena testailtiin useampaa autoa, joihin asennettiin säteilylämmittimiä. Käytimme VCDS:ää mittaamaan lämpöjä. Esim. -20 asteen pakkasessa lämmitetty Golf 2.0TDi (molemmat uusia ja samalla koneversiolla) oli 1-2 astetta lämpimämpi. Kun laitoimme autot käyntiin, ja toinen edelleen tolpassa kiinni. Eipä ollut havaittavaa eroa kumpi saavutti 70 astetta ensin.
                                                    Ei noita säteilijöitä oikein kehtaa edes myydä...
                                                    Paljon näytti öljynlämmöt, paljon oli eroa? Ne siis mitä se säteilylämmitin lämmittää.

                                                    Comment


                                                    • Noiden säteilylämmitimien myynti pitäs vissiin lailla kieltää, eihän niillä tee mitään kunnon pakkasilla. Taitaa mennä iso osa tehosta ympäristön lämmittämiseen...
                                                      Letkulämppäri sentään lämmittääkin jotain, kukahan voittaja on aikanaan saanut kuningasidean keksiessään säteilylämppärin ?

                                                      Comment


                                                      • Elikkä ilmeisesti sitten Calixin valikoimasta vastus RE480 (letkulämppäri), asennussarja M22 ja haaroitussarja. Onkos tuo letku lämmitin mahdollista laittaa yläkautta autoon? Ja mitäs kautta helpoin päästää nesteet pois?

                                                        Comment


                                                          Paljon näytti öljynlämmöt, paljon oli eroa? Ne siis mitä se säteilylämmitin lämmittää.
                                                          Vedenlämpöä mitattiin. Öljynlämpöä ei oikein kannata mittailla, kun eri tyypissä säteilijä tulee eri kohtaan. Joissain se tulee öljypohjaan, selkeästi öljypinnan yläpuolelle toisissa konetyypeissä öljypinnan alapuolelle. Joissain jopa lohkon kylkeen kampikammion kohdalle, siinähän ei ole oikeastaan mitään mitä lämmittää :/
                                                          Viimeksi muokannut jad; 25.8.2012, 09:18.

                                                          Comment


                                                          • Itse olin oikeastaan yllättynyt säteilylämmittäjän tehosta, kun viime talvena jossain 15 asteen pakkasessa kokeilin käsillä öljypohjaa ja se oli lämpimän tuntuinen eli jossain 40 asteen paikkeilla. itse olin ajatellut että ei lähellekkään tommosta pääsis.

                                                            Se sitten onkin mielenkiintoinen kysymys että minkä paikan lämmittäminen on tärkeintä, öljyn lämmittämisessä on se etu että kauimpiin paikkoihin ahtaitten linjojen päähän saadaan teoriassa tällöin nopeammin voitelua, mutta kun kone muualta kylmä niin aika paljon jäähtyykin jo matkalla, vettä lämmittämällä saadaan varmaan jaettua lämpöä tasaisemmin, mutta tällöin öljy jää sitten vaan kaikkein kylmimmäksi tosin sitten taas tietysti hieman lämpenee matkalla.
                                                            Eli perimmäinen kysymys on että mikä on lämmittämisen syy -päästöjen, kulutuksen, moottorin kulumisen vähentäminen vai auton käyntiinlähdön varmistaminen -onko näihin kaikkiin paras sama lämmitysmuoto?

                                                            Pelkkä vesien lämpöjen seurailu ei mielestäni ainakaan kerro koko totuutta vaan pitäisi mitata myös öljynlämpöjä ja noiden yhteistulosta sitten arvioida.

                                                            Comment


                                                            • Tutkailin hieman tuota autoni konehuonetta tänään ja näyttäisi siltä, että asentaminen yläkautta on mahdollista. Koitan hakea osat ensi viikolla ja asennuksesta väsätä pienen DIY-ohjeen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X