Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Johtosarjojen tekoa orig.lookilla / irto-osien saatavuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Johtosarjojen tekoa orig.lookilla / irto-osien saatavuus

    Miten olette retrofittejä yms. asennelleet ja löytäneet osia? Mitä tarvitaan noin yleisestihän on kolme asiaa:
    - johtoa
    - liittimien nastoja
    - johtojen niputukseen teippiä yms. tilpehööriä

    Ensimmäinen on helppo. Väriuskollisuus helpointa toteuttaa perkaamalla vanhoista johtosarjoista sopivia piuhoja. Vaihtoehtoisesti voi lähteä virallisen korjausvärikoodin mukaiselle linjalle ja ostaa uusia keltaisia keloja.

    Jälkimmäinenkin on suht helppoa. Amaliniltakin näköjään löytyy jokin erä teippiä, ja ETKAsta suht helposti löytää kyseiselle kamalle marmorikoodinkin 000979950. Muitakin tuotteita löytää ETKAa pläräilemällä aika hyvin. Eriasia on kuinka sormi suussa marmorilla ollaan noiden kanssa...

    Sitten tuleekin se ongelma. ETKA+google (ELSAssa saatta olla myös liittimille infoa) antaa kyllä aika helposti korjausjohtonumerot eriläisille retrofit tarpeille, mutta valmiiksi johtoon laitettu liitin tarkoittaa aina jatkoa kolvilla+sukalla. Ja se ei ole enää kaunista :) Oikeaoppisestihan tietysti kuuluisi hommata irrallisia liittimiä, jotka puristaa valmiiseen johtoon itse. Kovasti kuitenkin näyttäisi siltä, että vain harvoja liittimiä saa erikseen.

    Tarpeeksi, kun pläräilee ETKAa ja googlen kuvia, löytää muutamille korjausjohdoille kyllä irralliset liittimetkin, mutta suurimmalle osalle ei näyttäisi olevan irrallisia lainkaan. Onko asia nyt todella niin, että on turha edes yrittää metsästää osanumeroita, sillä vain harvoja liittimiä saa erikseen? Eli ainoa vaihtoehto on tyytyä korjausjohdon pätkiin, ja niistä sitten ottaa liittimet jatkamalla? Tarkoittaa siis aina ensin keltaista johdon pätkää, joka vasta myöhemmin mahdollista muuttaa oikeaan väriin jatkamalla keskeltä.

  • #2
    Ei ole vielä VAG:sta sellaista liitintä löytynyt (tai yleensäkkään mistään autosta. Erääseen Roverin liittimeen kyllä sovelsin toista pinnityyppiä, kun minimitilaus oikealle olisi ollut 1000kpl), mihin ei olisi irtopinniä saanut liittimeen. Ne ovat vain todella heikosti etkassa määritelty, että mikä sopii mihinkin liitinrunkoon. Niitä liitinpinnejä ei tarvitse toisaalta useinkaan merkkitiskiltä ostaa, koska pääasiassa ne ovat Micro ja Junior-timer sarjan pinnejä (vaikka liitinrungon ulkoasu vaihtelisi paljonkin).

    Esim minisulakepohjan irtopinnit, yms 2,8mm leveät:
    N 90684405 1mm2 johdolle
    N 90684505 2,5mm2 johdolle

    Normaalin sulakepohjan, virtalukonpohjan, yms 4,8mm leveät:
    N 90732603 1mm2 johdolle
    N 90732703 2,5mm2 johdolle
    N 90696603 4mm2 johdolle
    N 90422102 6mm2 johdolle

    Comment


    • #3
      Kyllähän noi pinnit on etkassa määritelty. Liitin rungot löytyy yleensä johtosarjakuvista ja sähköosa puolelta liitinrungon pinni mahdollisuudet eri johdinpaksuuksille. Myös kumitulpat ja muut liittimien suojat löytyvät sieltä puolelta. Eli ETKA:ssa ihan mallin valintaruudulle ja sieltä sähköosat.

      Ainoa ongelma minkä noissa olen nähnyt on hinta. Yksi pieni liitin parilla pinnillä voi helposti nousta yli 10 euroon. Halvemmaksi tulee purkuautosta purkaa liittimet ja jatkaa siitä. Ainut ongelma on, että purkaamot ei noita yleensä pura vaikka arvoa noilla on vaikka kuinka. Sellasen sähköosankin olen löytänyt (mm. relekanta) mikä on ollut käytössä 80-luvulta vielä uusiin R8 malleihin asti - samalla osanumerolla.

      Comment


        #4
        Mistäs löytää pinnit tankin littiimelle 813 972 929?

        Comment


        • #5
          Akateeminen arvaus ja pieni Etkan selaus yhdistettynä kokemukseen eri liittimistä, että nuo mun edellisessä viestissä olevat 4,8mm liittimet käy siihen, narttupuolisia siis nuo numerot.

          Mun käyttämät Etkat ei ainakaan anna liitinpinneille mitään viittausta, ainoastaan noille korjausjohdoille.

          Comment


            #6
            Amaliniltakin näköjään löytyy jokin erä teippiä, ja ETKAsta suht helposti löytää kyseiselle kamalle marmorikoodinkin 000979950
            Oho empä ollut huomannutkaan, että sille löytyy ihan numerokin, jos siis on samaa teippiä. Mun myyntihintakin oli aika hyvin linjassa.

            Itekkin kiroillut tota että suurinosa pinneistä tulee korjausjohdon kanssa ja hintaakin on kohtuullisesti. Samaa kamaahan saa muualtakin, mutta yleensä myyntierän on tuhansin kappalein.

            Tuolta löytyy jotain, harmi vaan, että kuvalinkit ei oo toiminu enää.
            http://sites.google.com/site/nsxjraudi/downloads

            Comment


            • #7
              Melkein kaikki lattaliittimet VAG:ssa ovat näitä sarjoja, ekalla sivulla aika hyvin kerrottu mikä sarja ja mitä mittoja on olemassa niistä.
              http://www.tsp.fi/pdfs/venttiililiittimet.pdf

              Farnellin tms. nettisivuilta sitten noilla liittimien nimillä löytyy hyvin tarkemmat mittapiirrokset, tässä esim standard timerin mitat (näköjään tuolla min10kpl, 0,101e/kpl versus marmorin 0,5e/kpl, tosin ne toimituskulut...):
              http://www.farnell.com/cad/493722.pdf

              Comment


                #8
                Toi bensapumpun pinnin on maxi power timer ja todennäköisesti mika on oikeassa, mutta onkos noi koodit pinnejä vai korjausjohtoja? Paikallinen ampin jälleenmyyjä sanoi että kyseisiä pinnejä ei saa kuin tilauksesta jolloin minimimäärä on kai tuo 1000 kpl

                Comment


                • #9
                  Maxi power timer on jo 9,5mm leveä, ootko varma että se on semmoinen? 4,8mm levee ja 0,8mm paksu olisi mun veikkaus urospinnin kooksi. Tuon kokoiset maxi std timer ja std timer ovat käsittääkseni täysin vaihtokelpoisia pinnejä, maxissa vain vähän rajumpi puristusvoima.

                  Noi mun kirjoittamat koodit on irtopinnejä.

                  Comment


                    #10
                    Standart power timer se on kun nyt mittasin, eli 4,8mm levee. Meni mallit sekaisin kun katoin tosta TSP:n kataloogista että minkä näköinen se on

                    Comment


                    • #11
                      Harmaa mielikuva että noi joskus VAG-tiskiltä saadut 4,8mm irtopinnit ovat lähempänä std power timeriä kuin perinteistä std timeriä (lisäjouset parantamassa kontaktia). Vaikkakin std-timerinkin virrankesto olisi jo isompi kuin bensapumpun viemä sähkö. Valitettavasti just tuon kohdalla oma lokerikkokin on vähissä, eikä ole hetkeen tarvetta tilata tukkureilta.
                      Viimeksi muokannut mikaj; 6.9.2011, 14:54. Perustelu: korjattu väärää nimitystä

                      Comment


                        #12
                        Mites toi nimitys menee, eli onko noi lisäjouset "power" nimellä? Ja "maxi" meinaa ihan fyysista kokoa?
                        Koska lisäjouset on noissa bensapumpun liittimissä

                        Comment


                        • #13
                          Mä olin kirjoittanut ihan höpöä tonne, sekoittanut vahingossa maxin/powerin nimitykset keskenään. Kyllä, lisäjouset ovat power liittimissä lisäämässä puristusvoimaa, maxi on fyysisesti paljon rajumman kokoinen. Lisäksi joissain malleissa saattaa olla normi/powerin välillä fyysinen pieni ero, mutta std timer ja std power timer ovat samankokoisia, kuten myös junior timer ja junior power timer.

                          Comment


                            #14
                            Et nyt ihan ainoa ole joka on mennyt nimityksissä sekaisin, ihmekkös jos ei TSP:llä ollut tota maxi power timerii hyllyssä ja muistelen että kaveri hiukan ihmetteli pinniä ja käyttötarkoitusta :d

                            Comment


                              #15
                              Special Catalogs -> EL. Sieltä tosiaan löytyy kaikki elektroniikka hilpe. Mutta irtoliittimiä on vain murto-osa singlewireiden vaihtoehdoista. Irtoliittimiä on vain yksi sivu, singlewireja about kolme sivua erilaisia.

                              Alla irtoliittimet ja erä singlewireja. Kuvat vastaa oletettavasti todellisuutta, sillä ei sulkuja osanumeron edessä. Esimerkiksi alla olevan kuvan singlewire 24:n liitintä ei löydy irrallisena. Eikä näytä löytyvän paljon muutakaan.

                              Amalin, tuolla osanumerolla käsittääkseni saa ihan tismalleen samaa kamaa kuin sinä olet löytänyt, mutta nätissä VAG:n pahvilaatikossa (kts. google) :) Huomaa osanumerokin, joka kertoo, että räätälöity ihan erillistuotteeksi, ei ns. metrikamaa. Pieni pahvipakettilisähän niissä kyllä on, mutta yllättävän ok hinta. Löytyy näköjään myös paljon muitakin orkkisteippejä, kuten joku 'fleece adhesive tape, D 373125A2' 0,5mm paksu, 25mm leveä. En tiedä mitä se on.

                              Mutta irtoliittimiä ei tunnu löytyvä kuin muutamia hassuja perusmalleja, mitä löytää Wurthiltakin tms.

                              edit: Irtoliittimet on oikeanpuoleinen kuva.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut jasso; 6.9.2011, 15:30.

                              Comment


                                #16
                                Löytyy näköjään myös paljon muitakin orkkisteippejä, kuten joku 'fleece adhesive tape, D 373125A2' 0,5mm paksu, 25mm leveä. En tiedä mitä se on.
                                Ilmeisesti sitä fleecekamaa oon nähny ainakin B6:sen mittariston ympärillä vaimentamassa nitinöitä, huomattavasti paksumpaa kuin toi johtosarjateippi.

                                Comment


                                • #17
                                  Suurinpana haasteena aina tuntuu olevan sen liitintyypin selvittäminen, sen jälkeen sopivan irtopinnin löytäminen jostain kaupasta ei ole temppu eikä mikään. Kaikkia ei saa merkkitiskiltä, mikä on aika harmi. Monesti mieluiten kävisi sieltä ryöstöhintaan (50senttiä kipale/tms) hakemassa muutaman liittimen, kuin että selvittelee muutaman tunnin liitintyyppiä ja sitten tilaa jostain 15euron toimituskuluilla niitä.

                                  Tuokin Jasson esimerkki korjausjohto 24 taitaa olle MCP 1,5 tyyppiä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuota kangasteippia löytyy ebaysta kohtuu hintaan esim.: http://stores.ebay.de/autoscheichshop hakusanaksi "tesa". Ei tosin ole tuota samaa kuin VAG:n teippi, mutta ei ole pahaa sanottavaa tuosta TESA:n teipistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Laitetaan vielä muutama hyvä linkkikin kun löytyi

                                      Korjausjohtoja ja niitä vastaavia irtopinnejä:
                                      http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3947.0
                                      Korjausjohtojen ja liitinrunkojen varaosanumeroja+kuvat
                                      http://www.passatplus.de/umbauteile/stecker/stecker.htm
                                      Irtopinnejä ja työkaluja hyvä valikoima alta 20e postikulut
                                      http://shop.t-g-s.de/advanced_search...products_VW=VW

                                      Comment


                                        #20
                                        Junior timer = 1 puolella hakanen ja JPT molemmin puolin hakanen, eikös vaan?

                                        Ite oon käyttänyt mailateippiä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mailateippi on vähän turhan jäykkää, muuten ok. Sillä itsekin olen tähän asti kyllä tehnyt. Ja sitä ei korjailla jälkikäteen. Paketointi on mallia ikuinen :) Tai no 20v kun odottelee, voi kuivata irti.

                                          Tuo vagarenan lista on muy bueno. Oma ETKA ei edes löydä noita kaikkia, joten iso työ olisi ollut itse pläräillä. Muutenkin 2x irtopinni on ~1e, korjausjohto yli 5e - Suomesta siis. Periaatteessa noita pitäisi olla marmorilla heti saatavilla, tai sitten marmorihuollon +100e/h sähköhuolto on todistetusti bullshittiä... ;)
                                          Viimeksi muokannut jasso; 7.9.2011, 13:23.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkoi löytymään noita irtopinnien numeroitakin, kun vain jaksaa googletella ja ristiinverrata sivustoja toisiinsa ja ETKAan. 000 979 025 korjauspiuhalle en löytänyt tosin erillistä pinniä. 150 loppuisessa sama pinni noin liittimeen sopivuuden kannalta. Ei löydy osanumeroa pinnillle ei milläään.

                                            Vaikkain pitäisi ostaa 25kpl (jos ETKAn uhkaus minimimäärästä pitää paikkansa), niin silti irtopinnit ovat taloudellisestikin järkevämpiä kuin korjausjohdot - asennuksen lisäksi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Laakkosella eivät ainakaan myyneet pinnejä. Ensin oli, että nykyään ei myydä mitään irtopinneja, mutta sitten kuitenkin muutamia olisi löytänyt. Pääosin kuitenkin ei.

                                              Jos saisi Tepon kautta Saksasta sitten. Ei noita irtojohtoja kukaan lähde ostamaan. 2x liitintä ~10e ja joutuu vielä kolvailemaan rumat jatkot. Ei, ei. Oli kuinka tehtaan virallinen korjaustapa tahansa, perseestä tuollainen on.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kävin tilaamassa Kuopion Laakkoselta sekä johtosarjateippiä että kitinänestoteippiä. Kysyivät vielä, että mihinkä minä niitä tarvitsen, sillä kukaan ei niitä ollut aiemmin ostanut.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kai sanoit, että jotkut vielä korjaavatkin autoja eivätkä vain vaihda uutta osaa suoraan hyllystä ;)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuolla vaganeran sivuilla oli tuollainen:

                                                    "Tässä listaa korjausjohdoista ja pelkistä liittimistä:

                                                    Johdon paksuus 0,35 - 0,5mm2
                                                    000 979 009 -> N 907 647 01 "pelkkä liitin"
                                                    "

                                                    Tarkoittaako tuo eka numero nyt liitintä johdolla ja nuolen jälkeen oleva pelkkää liitintä? Näin ainakin itse ymmärsin.
                                                    Olis tarve neljälle korjausjohdolle coming home retrofittiin niin fiksuinta on varmaan ottaa ne laakkoselta jos ei jollain ole myydä niitä mulle suoraan?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ymmärsit ihan oikein. Ensimmäinen on niin sanottu korjausjohto ja jälkimmäinen pelkkä liitin. Kannattaa käydä kyselemässä tiskiltä, niin selviää, saako noita pelkkiä liittimiä tilattua erikseen. Korjausjohtoja ainakin pitäisi saada.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Korjausjohdossa on aina sitten kaksi liitintä (molemmissa päissä). Sikamaisen kalliita.

                                                        Laakkonen ei myy noita irtoliittimiä. Tai ainakaan Keravalla ei myynyt. Muka ei mahdollista edes tilata noita vaan ainoastaan korjausjohtoja. Saksasta kiellettyä ja kuulemma ollut näin jo monta vuotta.

                                                        Vähemmän yllättäen Tepon kautta ei ollut lainkaan mahdotonta saada irtoliittimiäkin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Johtoja 3 kpl tilattu ala 3,5€ kpl.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Uponnee varmaan hyvin topicin aiheeseen. Eli mites tuollainen kohtuu perusmallinen (1J0973702) liitin aukeaa osiin? Sama kaava sovellettavissa myös isompiin vastaaviin. Sen verran pahaan lokeroon tuo tulee, että liitoksella toteutettuna ei montaa Suomen talvea ole edessä, mutta johdosta on varaa katkaista.
                                                            Viimeksi muokannut kymi; 7.11.2011, 12:02. Perustelu: Varaosatarve pois, maanantainen marmori pelasti

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X