Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

JenkkiAudin muutostyöt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • JenkkiAudin muutostyöt

    Tervehdys!

    Ensimmäinen viesti foorumille. Aikeissa on tuoda vuoden päästä Audi muuttoautona Yhdysvalloista. Q5 mielessä mutta en löydä mistään tietoa vaadittavista muutostöistä. Sumuvalot löytyvät molempiin suuntiin ja sivuvilkut, mutta takavilkut ovat punaiset. Ilmeisesti tilanne on sama myös A4:ssa.

    Löytyykö apuja? Eli a) tarvitaanko muutostöitä ja b) kuinka iso vaiva/kustannus. Itse en autosähkötöitä hallitse, joten omia virityksiä en aio tehdä.

    #2
    Täysin mutuna heittäisin ettei muutostöitä tarvitse tehdä, pyöriihän täällä jenkkirautojakin punaisten vilkkujen kanssa. Saatan toki olla väärässä.

    Comment


      #3
      En usko että olisi ongelmia, ehkä tarvitsisi jotain muutostöitä.
      Etuvilkut voi olla yksi kohde kun sielläpäin parkit ja vilkut samassa oranssipoltimossa.
      Punaiset takavilkut ei ongelma.
      Toki etuumpiosta pitäsi löytää CE merkinnät.
      Joskus 10v sitten lankomies toi Subaru Legacy, eikä tarvittu umpiot vaihtaa, tehtiin reiät parkkialoille, ja jätettiin vilkkupoltimot vilkuksi ainoastaan. Tuottiiin kasa noita polttimoita jenkilästä, menivät sitten seur. omistajalle. Tietysti sivuvilkut piti laittaa myös.

      Comment


        #4
        E-hyväksyttyjä valaisimia paikalliset leimakonttorit vaatinevat. Punaiset takavilkut mennee ainakin vaihtoon.

        Comment


          #5
          Muuttoautolla eri vapauksia verrattaessa ns tuontiautoon, kysäse katsastus sedältä.



          Yhdysvaltalaisten, kanadalaisten tai japanilaisten standardin mukaisen henkilöauton rakennetta ja varusteita koskevat erikoistapaukset:
          • Muuttotavarana maahan tuodun,
          • ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevan,
          • perintönä tai testamentilla saadun
          • sekä tullihuutokaupasta tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun
          henkilöauton katsotaan täyttävän asetuksen 1248/2002 liitteessä 1 säädetyt tyyppihyväksyntää tai vaatimuksen mukaisuutta koskevat vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää kaikkien auton mallivuotta koskevien FMVSS- tai CMVSS- standardien taikka japanilaisten ajoneuvoja koskevien turvallisuussääntöjen sekä yhdysvaltalaisten, kanadalaisten tai japanilaisten pakokaasupäästöjä koskevien sääntöjen mukaiset vaatimukset.

          Varusteita kuitenkin on mahdollisesti muutettava tai lisättävä mm. seuraavasti:
          • Varoituskolmio,
          • valmistenumero oltava rungossa tai korissa, pelkkä kojelaudan päällä oleva numero ei riitä, tarvittaessa runkoon on meistettävä valmistenumero, jos sellainen löytyy pelkästään tyyppikilvestä tai kojelaudan päältä,
          • takasumuvalo 1.1.1993 ja sen jälkeen käyttöönotetut,
          • sivusuuntavalot 1.1.1985 ja sen jälkeen käyttöönotetut,
          • etusuuntavalojen väri keltainen, 1.1.1984 tai sen jälkeen käyttöönotetut,
          • etuvalojen (ns. etuparkit) väri valkoinen, 1.1.1968 tai sen jälkeen käyttöönotetut
          • ajovalot (lähi- ja kaukovalot) tulee olla e/E-hyväksytty tai oltava merkinnöillä DOT sekä tyyppiä HB1 – HB5, HB7, D2S tai D2R olevilla lampuilla varustetut. Merkinnät löytyvät umpioiden lasista ja –pohjista.
          Esimerkiksi USA:sta maahantuodun henkilöauton tulee täyttää kaikki sen mallivuoden FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards) standardit sekä EPA päästönormit. Tämä voidaan tarkistaa erityisestä valmistenumerolla yksilöidystä tarrasta, joka sijaitsee yleensä kuljettajan puoleisessa ovipilarissa. Tällöin katsastuksessa ei tarvitse esittää muuta selvitystä auton vaatimusten täyttymisestä, jos tarrasta ilmenee maininta FMVSS standardeista sekä EPA päästönormeista. Jos autosta puuttuu tällainen valmistenumerolla yksilöity tarra, tulee sen tilalle hankkia katsastustoimipaikan pyynnöstä vastaava kirjallinen todistus auton valmistajalta tai valmistajan edustajalta. Japanista maahantuodussa autossa ei yleensä ko. tarraa ole, joten selvitykseksi voidaan vaatia todistus, josta ilmenee että auto täyttää japanilaiset turvallisuus- ja pakokaasupäästömääräykset.

          Comment


            #6
            Etuvilkkujen parkkikäytön saanee koodamalla pois:

            09 (electrical system) select
            adjustment -> Function 10

            -> Channel 014 (Parklich USA / Canada)
            Shutdown Parklich USA / Canada.

            0 - disabled parking lights
            1 - active Paklicht

            Comment


              #7
              Minulla on tuollainen jenkki Q5 ja olisin kyllä yllättynyt jos muutoksiin joutuu. Joskus katselin noita valoja ja laseja läpi ja noissa on kaikissa E-hyväksynnät. Suurimpana erona suomimalliin taitaa olla puuttuvat pesurit Xenonien yhteydessä.

              Comment


              • #8
                Kiitos kaikille nopeista ja hyödyllisistä vastauksista, näyttää olevan aktiivinen foorumi.

                Jos joku vielä tunnustaa tuoneensa Audin itse Usasta ja osaa jakaa kokemuksena niin hieno juttu.

                Comment


                  #9
                  Laki on laki, mutta kyllä on eroa konttoreissa. Työn puolesta olen muutoksia tehnyt sen mukaan mitä leimasetä on vaatinut. Toisiin on uusittu umpioita, toisiin asennettu vain sumari.
                  Eli kun auto tulee Suomeen, käy ensin konttorilla kysymässä mitä muutoksia muutoskatsastaja tahtoo, sitten vasta sen mukaan muutokset.

                  Comment


                  • #10
                    Eikös noissa valoissa muuttunut käytäntö, että nyt tuotavissa valot on helpompi homma. Aikaisemmin tuoduissa valojen kanssa sai vekslata ja aikaisemmin tuotujakaan ei saa jenkkinä pitää (joskus jopa niin, että kun vaatimus on vain Suomessa, niin autoon ei edes pienen markkinan takia valmisteta oikeilla merkinnöillä olevia umpioita jolloin joutuu soveltamaan jotain älytöntä kuten upottamaan toisen merkkisen auton valot). Jotain tälläistä jenkkejä harrastava tuttava sanoi.

                    Comment


                    • #11
                      Muuttoautoissa on vaatimustaso aina ollut huomattavasti pienempi, kuin normaalisti maahantuoduissa autoissa. Esim muuttoautossa kelpaa DOT hyväksytyt ajovalot, mutta normaalisti maahantuodussa ne eivät kelpaa.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                        Muuttoautoissa on vaatimustaso aina ollut huomattavasti pienempi, kuin normaalisti maahantuoduissa autoissa. Esim muuttoautossa kelpaa DOT hyväksytyt ajovalot, mutta normaalisti maahantuodussa ne eivät kelpaa.
                        Ymmärsin, että kyseli oli juuri normaalisti tuoduissa, että niissä olisi nyt myös DOT valot hyväksyttyjä. Mutta tuo muutos olisi siten, ettei ole takautuva. Liekkö sitten koskenut niitä, joihin ei e-hyväksyttyjä ole saatavilla.

                        Comment


                        • #13
                          Kannattaa sitten samalla selvittää milloin autosta tulee muuttoauto, se että tuo auton tullessaan ei välttämättä riitä.

                          Comment


                          • #14
                            Evinrude: Muut asiat pitäisi olla tiedossa, riittävän pitkällä ulkomaankomennuksella ollaan.

                            Comment


                            • #15
                              Tiedoksi, jos joku sattuu etsimään tietoa. Audi Q5 tuli heittämällä sisään maahan, varoituskolmio piti hankkia. CO2-todistuksella verotus päästöjen mukaan.

                              Comment


                                #16
                                Onko autossa takasumuvalo? Jos ei, niin eikö sitä muka enää vaadita muuttoautoissa, ennen asenneltiin jälkikäteen joko orkkista tai tilapäistä.
                                Edit. No siellähän se luki ensimmäisessä viestissä...

                                Comment

                                Working...
                                X