Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8 -97 Purkaa akkunsa ja ajonesto sammuttaa 2 sek kuluttua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8 -97 Purkaa akkunsa ja ajonesto sammuttaa 2 sek kuluttua

    Olisikohan mitään muuta tarjolla kuin merkkihuoltokeikka ja mitähän sielläkään voisi olla odotettavissa? Pari kurjaa ja kiduttavaa sähkövikaa pitäisi selvittää:

    1) AUTO PURKAA AKKUNSA
    Auton jatkuva virrankulutus on 50 mA eli reilut puoli wattia. Tähän ei vaikuta oikein mikään. Virta ei mene yhdenkään sulakkeen kautta. Virta ei mene myöskään laturin tai radion kautta (on tutkittu). Mikään valo sisällä tai tavaratilassa ei pala. Akkua kytkettäessä akun kenkä aivan lyö kipinää, kun se on ollut irti pari sekkuntia, eli jokin kondensaattori jossakin silloin ottaa latausta vastaan. Akku tyhjenee parissa viikossa kokonaan ellei autolla ajeta ja ylipäätänsä tuhoutuu vuosittain vaihtokuntoon.

    2) AJONESTO SAMMUTTAA MOOTTORIN 2 SEKUNTIA KÄYNNISTYKSESTÄ
    Keltainen "auton ja avaimen kuvan" merkkivalo kiekkamittarissa jää usein vilkkumaan ja se on merkki, että ei aio lähteä käyntiin - juuri nyt. Joskus voi mennä viikko, että toimii moitteetta, joskus saa räplätä avainta virtalukkoon kymmenenkin kertaa, että "tunnistaa" avaimen ja suostuu yhteistoimintaan. Kaikki kolme tarjolla olevaa avainta toimivat tai eivät toimi samalla tavalla. Syy ei siis kai ole avaimissa.

    Muita pienempiä ongelmia, joita tapasin kovalla pakkasella talvella oli, että ikkunoita voi aueta ajonaikana itsestään ajettaessa töyssyyn tai pysäköitäessä, kun sulkee ovea tai lukitsee autoa. En tiedä voisivatko olla yhteydessä yllämainittuihin ongelmiin.

    Auto on A4 -97, 1.8 bensa. Autossa on keskuslukitus (ei kauko-ohjattava) ja sähköiset etulasit. Muuten kova peli ja siisti kuin mikä. Mittarissakin vasta 260 000. Kun muut korjaukset on tähän asti onnistuneet omassa tallissa, yrittäisin vähän päivittää Audi tietämystä.
    Viimeksi muokannut Ekomies; 28.8.2011, 11:43. Perustelu: Editointi

  • #2
    Käytäppä hakua tuohon ajonestohommaan. Täältä löytyy useita keissejä liittyen siihen.
    Lukkojen krenaamiseen vois olla joko lukon mikrokytkin syypää taikka sitten oveen menevä johtosarja on rikki hankautunut. Ajonesto ei liittyne siihen mitenkään.

    Comment


      #3
      Hyvä vaihtoehto merkkihuoltokeikalle olisi clubiin liityminen, ja tätä kautta hakea tietoa/taitoa ja auttavaa kättä.
      Luulisi että Iisalmi-Kuopio akselilta löytyisi apua,helpostikin :) !!
      Tervetuloa!!

      Comment


      • #4
        Kovin ihmeitä en tuosta ajonestolaitehommasta löytänyt. Vika kuitenkin on siis tunnettu mutta miten se sitten yleensä selvitetäänkin. Vaihtamalla pilalle räplätty virtalukko joka vuosi uuteen ? Ongelma joka ilmenee satunnaisesti ei ole varmaan korjaamollakaan helpoin selvitettävä, varsinkaan jos ei silloin iske päälle ! Kun auton sammuttaa risteykseen, on aika hauska alkaa leikkiä avaimen avaimen kanssa, suostuisko kärry jatkamaan matkaa nyt vaiko seitsemännellä yrittämällä. Noin vanha auto ei enää mitään ajonestoa tarvitse!

        Comment


          #5
          Kun auton sammuttaa risteykseen
          Autokouluun? :) Ei herneitä.

          Noin vanha auto ei enää mitään ajonestoa tarvitse!
          Se ku on tullu pakolliseks -95.

          Comment


          • #6
            On niitä muitakin käyttäjiä. Ja sellaista kuskia ei ole, jolla ei manuaali joskus samuisi.

            Comment


            • #7
              No voit aloittaa sillä että tsekkaat ensin ne lukupuolalta lähtevät johdot ja kaikki liitokset. Liittimet voi kiristää väätämällä kullattuja liitinpinnejä ja senjälkeen elektroniikkaspräyllä puhdistaa niistä shitit pois. Se lukupuolalta lähtevä johto on suojattua ja ainakin omassa yksilössäni ratin takana oleva liitos oli mielestäni kuorittu liian pitkältä matkalta. Punoin johdot tiukaksi paketiksi joka lyhensi kuorittua matkaa ja punos sinänsä vaimentaa häiriöitä signaalijohdossa. Sama homma ajonestopurkin päässä johtoa. Näiden operaatoiden jälkeen temppuilua ei ole ollut useampaan vuoteen.
              Sitä ennen se kiukutteli alinomaan ja varsinkin kuumalla kesäkelillä lähtemisestä ei tahtonut tulla mitään.

              Comment


              • #8
                Kiitos vihjeestä. Eipä stten muuta kuin ohjaustunnelia huomenna kuorimaan.

                Kuinkahan sitten tuo virrankulutus. Onkohan kukaan mittaillut, paljonko on ns. normaalikulutus. Ei kai se sentään niin voi olla suunniteltu, että auto purkaisi akkunsa parissa viikossa. 0,05 A * 24 h = 1,2 Ah / d
                1,2 Ah/d * 20 d = 24 Ah. Kun käynistysakun virrasta on purettu puolet, ei lähde talvella pyörimaan lauhallakaan kelillä. Ja kerran jos ihan tyhjäksi pääsee koko akku on parhaat päivänsä nähnyt.

                Comment


                • #9
                  Yhdestä toisesta uudemmasta autosta (ei Audi) mitattasimme 9 mA:n kulutuksen (villkuva ledi, kello ja radio). Tätä voi pitää jo jotenkin ymmärrettävä tasona. Tuokin purkaa akun, jos se jää seisomaan kuukausiksi tai peräti talven yli mutta ei sentään mainittavasti vielä parissakaan viikossa. Omassani kulutus on siis noin 5 kertainen, vähän päällekin.

                  Comment


                  • #10
                    Niin siinä kävi, että auto jäi seisomaan koko talveksi. Nyt kun kelit ovat lämmenneet, kiinostaisi ottaa jälleen käyttöön. Virtalukon ja avaimen lukijan johdot ovat edelleen tarkastamatta ja kun ehdin purkaa ohjauspylvään kuoret, aion tarkastaa johtojen päät.

                    Mutta tuo virran kulutus. Onkohan siihen mitään uutta. Vai voiko olla, että mitattu 50 mA kulutus on normaali? Turhan siitä sitten on vikaa mistään etsiä, jos näin olisi. Juuri tämän akun tyhjenemisen takia en autoa talvella käyttänyt, kun laturin virittely ja jatkuva akunjohdon kopelointi tavella on epämiellyttävää puuhaa.

                    Comment


                      #11
                      Eiköhän se ajonesto tule kuntoon sillä johtojen rassauksella. Eli lukupuolalta lähtevän johdon liittimet käsittelyyn contact spraylla ja vetelet liittimiä kiinni-auki muutaman kerran.

                      Comment

                      Working...
                      X