Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyyhkijän moottorin ohjaus, A6 C6/4F

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pyyhkijän moottorin ohjaus, A6 C6/4F

    Mitenköhän moottorin ohjaus on toteutettu? Pitäisi saada testattua toimiiko moottori vai onko vika käskytyspäässä.

    Moottorissa on neljänapainen liitin josta käytössä kolme. 1 ja 2 nastaan tulee selvästi käyttis. 4 nastaan tulee ilmeisesti ohjausjohto?

    CANillä ei ohjata, koska ei paria. K-linjaksi näytti turhan jöötiltä piuhalta, mutta pelkkä maa tai +12V on yhdestä piuhasta vähän turhan vaikeahko loogisesti, kun pitäisi saada kolme nopeutta.

    Pelkkää käyttistä antamalla ei sanonut mitään. Kolmanteen en uskaltanut vielä räpsäyttää mitään. Avasin kuoret, mutta pitäisi kolvailla, että näkisi mihin liittimen nastat menevät piirilevyllä. Ilman kolvia saa purettua vain irrottamalla moottorin hiilet piirilevyn kanssa.

    #2
    Siis jos kyse on siitä, että ne ei liiku, niin ne voi olla myös mekaanisesti akseleistaan jumissa. Ei olisi ensimmäinen kerta.

    Comment


    • #3
      oisko kyseessä lin?

      Comment


        #4
        Moottori on siis irrallisena pöydällä. Vivusto toki oli jumissa ja se jo korjattu, mutta moottori ei sanonut enää mitään, kun koitti ilman vivustoa autoon. Ennen irrotusta sentään yritti nykiä jumivaa vivustoa.

        Comment


        • #5
          kuten sanoin, oisko kyseessä lin ?

          http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_326.pdf
          sivut:
          7/92 topologiaa
          40/92 maininta että sähköverkon ohjainlaite toimii masterina tälle ja sadetunnistimelle
          46/92 lin toimintaa sadetunnistimessa
          49/92 lisää lin topologiaa

          kaiketi SSP 287:ssa ois sit lisää dataa moottorista.

          Comment


            #6
            LIN:hän se. Eli se siitä helposta testauksesta :) Kolvi käteen ja pälyilemään kärvähtäneitä komponentteja.

            Comment


              #7
              http://www.lrp-autorecycling.de/EKAT...931671006.html

              Comment


              • #8
                Pikkuveljen auto on samanlainen ja siinä oli tullut samaa vikaa. Vika löytyi merkki liikkeessä niin et pyyhkimen mekanismi oli jumissa. Se oli sitten polttanut moottorin. Ei kuulemma merkkiliikkeen mukaan selviä pelkällä vivuston huololla ja moottorin vaihdolla. Hetken kestää mutta kohta palaa uusikin moottori. Eli pitäs vaihtaa uusi vivusto ja moottori. Veljen autossa oli tullu hintaa niille yli 400€.

                Comment


                  #9
                  Lainaan aihetta:
                  Kasin lotjakkeessa (D3) vaihdettiin vivusto, tai no ainakin iso osa siitä, kun lakkasi pyyhkijät toimimasta. Moottori pyöri kyllä ihan kuultavasti (konehuoneen puolelta).

                  No nyt toimii kyllä pyyhkijät, mutta olisko moottori / ohjainlaite saanut kiipeetä, kun tihkuasennossa viimeinen pari senttiä alkuasentoon menee pienen nykäyksen myötä "alkuasentoon" + tihkupyyhintä jatkuu vaikka maailman tappiin, jos viikseä ei käytä ensin kakkosnopeudessa, sitten pysähtyy.

                  Kaikki tihkun eri nopeudet toimii ja jatkuvan pyyhinnän pari eri nopeutta toimii normaalisti. Sadetunnistemesta en ole ihan varma, tänään ei satanut, kun tuon pajalta hain.

                  Kampe siis parsittu kasaan Turun LMS:llä ja sanoivat, että ei tuu virheilmoja tuon ohjainlaitteesta. Muutenkin tuossa on kuulema joku omituinen suuntaa vaihtava moottori rajakytkimineen, kun yleensähän nuo pyyhinmoottorit pyörittää epäkeskoa. (no tottakai kasiin on pitänyt joku outo himmeli tuohonkin tarkoitukseen keksiä)

                  Ei viitteis ihan heti tuota moottoria / ohjainyksikköä vaihtaa, kun sekin taas jotain maksaa (n. 650e)
                  Viimeksi muokannut Tolkkju; 17.8.2011, 20:17. Perustelu: rahantuhlaus huolettaa

                  Comment


                    #10
                    Purkasin kolvaillen pöydälle ja moottori toimii täydellisesti eli ohjauselektroniikassa jotain pimeänä. Vähän yritin katsella ja pinnallisesti mittailla, mutta enpä oikein osaa tuolle mitään tehdä. Rivi MOSFETteja löytyy, joten ne nyt voisi vaikka katsoa läpi ja jänniteregut. Sitten siellä on pari väyläpiiriä ja joku Boschin leimaama prossu. Niitä en ainakaan minä osaa testata sen enempää.

                    Ihan hakuammuntaa ja "mitä jos teen näin" periaatteella melkeinpä menen. Ei oikein taidot ole sillä tasolla, että osaisi oikeasti noita tutkia :) Ensimmäinen ongelma oli jo sienen tavoin lämmön imevä piirilevy. Kolvin jerkku ei vissiin oikein tahdo riittää. Meinaa tinat sulaa vasta yhtäaikaa komponenttien kanssa :)

                    En kyllä allekirjoita sitä, että huollettu vivusto olisi huonompi kuin uusi. Jos uudessa ei ole mitään kehitystä tapahtunut, niin se kestää yhtä kauan kuin huollettu ennen kuin taas ne akselit kuivaavat. Ihan turhaan vaihtaa uuttaa vivustoa, jos kupariholkit tai akselit eivät ole mekaanisesti kuluneet väljiksi.
                    Viimeksi muokannut jasso; 18.8.2011, 21:11.

                    Comment


                      #11
                      No nyt nuo perkeleen pyyhkimet ei sitten pysähdy ollenkaan, eli jos kajoaa ko. viikseen mihinkään asentoon, niin off-asennossakin on sitten tihku päällä. Auto seis ja virrat hetkeksi pois niin tokenee.

                      Alkaa vaikuttaa ohjainlaitteen vialta. Tai no voihan tuo viiksikin seota, olisi vaan taas "outo yhteensattuma"

                      Pitää tutkia ajan kanssa lisää, mitä muuta tuo vielä keksii

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                        En kyllä allekirjoita sitä, että huollettu vivusto olisi huonompi kuin uusi. Jos uudessa ei ole mitään kehitystä tapahtunut, niin se kestää yhtä kauan kuin huollettu ennen kuin taas ne akselit kuivaavat. Ihan turhaan vaihtaa uuttaa vivustoa, jos kupariholkit tai akselit eivät ole mekaanisesti kuluneet väljiksi.
                        Merkkiliike joutuu antamaan 2v takuun niin osalle kuin TYÖLLE, siksi ei vivustoja aleta korjaamaan.
                        Huonoa hommassa on tietysti se, että vivustoa ei saa erikseen vaan tulee aina moottorin kanssa 4F;ään. Moottorin taas saa erikseen.

                        Comment


                          #13
                          Ei saa moottoriakaan enää erikseen. Pelkästään vivuston kera.

                          Comment


                            #14
                            No kasiin ei saa moottoria erikseen, kun se ohjain on integroitu samaan koppaan. Kokonaisedullinen...

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                              Ei saa moottoriakaan enää erikseen. Pelkästään vivuston kera.
                              Kyllä sen vielä aiemmin päivällä sai, mikäs sen nyt estää?
                              Alustanumero rajoituksia en katsonut.

                              Comment


                                #16
                                Ihan Tepon magiikkakoneesta katsoin ja moottoria ei enää myynnissä erikseen. Korvaavana osana on koko paketti.

                                Comment


                                  #18
                                  FETit on kunnossa, jännitteet kaikkialle ok. Nyt vähän kallistuisin, että L9903 Motor Bridge Connector on ottanut itseensä.

                                  Viitsisikö joku viisaampi vilkaista alla olevasta datasheetistä, että pitäisikö tuon nyt yrittää pyörittää moottoria täydellä teholla, jos vedän nastat EN, PWM ja DIR ylös? Tai oikeastaan DIR säätää pyörintäsuunnan eli sillä ei olisi väliä. Eli pelkkä EN=enable ja PWM=pwm-nopeussäätö kiinteästi ylös (100% pwm = kiinteästi ylhäällä?). Taitoin nuo nastat irti piirilevyltä ja hyppylangalla yhdistän ylös tai alas. DG=diagnostic on ylhäällä eli ei ns. toimivaa vikatilaa päällä.

                                  http://www.datasheetcatalog.org/data...onics/7168.pdf

                                  Eri asia on saako noita mistään ostettua. Ei varmaan, kun ovat autoelektroniikan spessukamaa.:

                                  edit: Tuollainen idea ohjauksessa: http://www.st.com/stonline/products/...utbod009.shtml. Huomasin myös, että se neljäs moottorin liittimen nasta on K-linja suoraan tuolle L9903:lle. Sinänsä mielenkiintoista.
                                  Viimeksi muokannut jasso; 20.8.2011, 01:46.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                    Viitsisikö joku viisaampi vilkaista alla olevasta datasheetistä, että pitäisikö tuon nyt yrittää pyörittää moottoria täydellä teholla, jos vedän nastat EN, PWM ja DIR ylös?
                                    En siitä viisaammasta tiedä, mutta minusta kytkentä ei toimi jos vedät pwm:n kiinteästi ylös. Tuohon pitää saada kanttiaaltoa aikaiseksi esim 50% pulssisuhteella. Nopeudesta en osaa näin äkkiseltään sanoa, että milloin se on ns. täysillä mutta ajoituskaavion mukaan fetit aukeavat vasta parin pulssin jälkeen enablen noustua ylös.

                                    Comment


                                      #20
                                      Tuota juuri mietin, että pitääkö olla kanttia, vai onko sama asia kuin 0%=LOW ja 100%=HIGH. Ajattelin, että vain kelolla aina lukee onko ylhäällä vai alhaalla ja sen mukaan sitten laskee PWM:än tietyltä jaksolta eli ääripäät on noin. Sain kyllä sen sittenkin toimimaan noin ja ehjä se oli sittenkin. ENABLE ylös ja PWM alas, niin pyörittää täysillä. DIR vaihtaa odotetusti moottorin pyörintäsuunnan tilansa mukaan. Eli vissiin ohjaus "nurinpäin" 100%=LOW ja 0%=HIGH.

                                      ENABLE käsittääkseni on ns. piirin virtanappula, siksi vaatii pienen viiveen ennen toimintatilaan nousua. Sillä ei ohjata itse piirin toimintoja sen enempää. Tai en tiedä, mutta näin ajattelin.

                                      Kun ei tiedä, pitää kokeilla :) Mutta siinä ne helpot osat sitten olikin. Datan kulkua ei ilman oskilloskooppia mitatakaan suuntaan eikä toiseen.


                                      edit: 5V regun tosin kytkin hyppylangalla päälle, koska se oli standby:ssa. En saanut oikein selvää mitä kautta enable tulee, mutta olettaisin, että vasta kun dataväylässä liikku jotain. En kyllä usko, että siinä on vikaa.
                                      Viimeksi muokannut jasso; 20.8.2011, 13:26.

                                      Comment


                                      • #21
                                        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                        edit: 5V regun tosin kytkin hyppylangalla päälle, koska se oli standby:ssa. En saanut oikein selvää mitä kautta enable tulee, mutta olettaisin, että vasta kun dataväylässä liikku jotain. En kyllä usko, että siinä on vikaa.
                                        Todennäköisesti tosiaan herää vasta kun väylässä on liikennettä. LIN-väylädriverissa on oma lähtönsä herättämään oheiselektroniikkaa. Ilman skooppia väylän toimivuutta on hankala todentaa. Jännitteet pitäisi standardin mukaan muistaakseni heilua 0V ja max 18V välillä - käytännössä nollasta noin akkujännitteeseen. Mutta ilman skooppia tosiaan aika hankala todentaa toimivuus...

                                        Pyörikö moottori nyt siis manuaalisesti ajettuna vai kokeilitko ilman kuormaa? En usko että väylässä on vikaa vaan joku feteistä on voinut ottaa itseensä ylikuumeten jumittunutta vivustoa punnertaessaan...
                                        Viimeksi muokannut trajanie; 20.8.2011, 22:22.

                                        Comment


                                          #22
                                          Pyörittelin moottoria pöydällä ohjaamalla tuota driveripiiriä yllä kuvailemallani tavalla. Pyöri herkästi. LINin kautta ohjaamalla eli auton piuhassa kiinni ei sanonut mitään (ilman vivustoa). Tuskin FETeissä siis vikaa. Kävin ne kyllä yksi kerrallaan läpikin, mutta ihan vain ledin kuormalla katsoin, että tottelevatko vai eivät. Kaikki vastasivat niin kuin pitääkin.

                                          En kyllä minäkään keksi, miksi ohjauspuoli välittäisi mitään, vaikka savu nousisi moottorista ja melkeinpä driveristakin. Tai sitten on suunnitteluingengööri ollut varsin toistaitoinen kaveri.

                                          Mahdollistahan on toki sekin, että vika on auton päässä. Tosin, maagisesti tämä voisi nyt toimiakin taas autossa kiinni. Pitää kokeilla :)


                                          edit: Sitä en kyllä ymmärrä, että millä logiikalla tuo seuraa missä asennossa pyyhkimet ovat. Moottoriin ohjainpiiri on yhteydessä vain kahden piuhan verran, jotka ovat hiilissä kiinni. Mitään antureita ei näy missään.
                                          Viimeksi muokannut jasso; 21.8.2011, 00:53.

                                          Comment


                                            #23
                                            Ratkesihan se tämäkin. Moottori on ehjä, ja piirikin ehjä, kuten mittauksetkin osoittivat. Ja ei autonkaan puolessa ollut oikeasti mitään vikaa. Sanotaan näin, että omien sähläysten top5:seen sijoittuu tämä apinointi. Noh, pääasia että tuli kuntoon ja tulipahan opiskeltua mitä tuo on syönyt :)

                                            Jätän arvoituksen teille auki :) Itse tajusin probleeman, kun tänään katsoin jonkun aikoinaan aiheuttamaa nirhaumaa konepellin reunassa pyyhkimen kohdilla...

                                            Comment


                                            • #24
                                              eikai tähän vaan liity pyyhkimien ns.huolto asento..villi veikkaus..

                                              Comment


                                                #25
                                                Veikkaan jotain konepellin auki olemiseen liittyvä?

                                                Comment


                                                  #26
                                                  Pari todettua huomiota vielä:

                                                  Tuo moottori ei muuten pitäisi päästä kärvähtämään oikeastaan ikinä. Jos meno hidastuu eli moottori rasittuu liikaa, elektroniikka lyö virrat poikki. Ensin pysäyttää, sitten kokeilee kolme kertaa jatkaa uudelleen ja niiden jälkeen vain sammuttaa itsensä. Eli jos pyyhkimet jumittavat, yrittää kolme kertaa naksuttaa ja sitten vain sammuu, jos ei pääse etenemään.

                                                  Toinen huomio on, että alkupiste on suhteellinen. Alkupiste on se, mikä oli asento elektroniikan saadessa virrat. Eli jos pyyhkimet ajaa vaikka huoltoasentoon ja erehtyy nappaamaan akun irti, uusi ala-asento on sitten siellä ylhäällä ja yrittää siitä eteenpäin :)

                                                  Comment


                                                  • #27
                                                    Täällä uusi audin omistaja pulassa. Ennen ollut konsernin tuotteita ja niiden tihku sadetunnistimineen on tuttu. Tässäkin kulkineessa niiden kait pitäisi pelata samalla tavalla. Tässäpä ei pyyhkijät pyyhkäise kun kerran kun kytken ne päälle. Myös herkkyyden säätöön reagoivat jos kääntää herkimpään asentoon, muuten ei mitään eloa. Kerran kuivalla säällä testasin kaatamalla vettä tunnistimelle ja silloin pelasivat, arvelin niiden toimivan mutta tänäänkin satoi kaatamalla niin ei toimi ei. Vcds olisi tietty hyvä apu mutta oma lite versiohan ei enää tähän malliin saa yhteyttä. Onko kellään arvauksia, hyviä tai huonoja mistä voisi lähteä vikaa etsimään?

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Vaihdoin juuri pyyhkijän vivuston ja ennen vaihtoa moottori pelasi täysin. Nyt saksasta (puolasta) tilattu vivusto olisi valmis paikalleen laitettavaksi, mutta moottori ei inahdakaan. Miten voisi tarkistaa missä vika on? Menikö moottori rikki vai onko vika johdotuksessa ja missä voisi korjauttaa Oulussa tai lähistöllä? Samalla tuli vaihdettua lämppärin moottori.

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Yhdestä Skodasta vastaavaa ihmettelin aikani kunnes huomasin että pyyhkijät ei toimi konepellin ollessa auki..

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                          Veikkaan jotain konepellin auki olemiseen liittyvä?
                                                          No niin löytyi syy moottorin toimimattomuuteen #25 pulla ;-) konepelti kiinni ja homma rulettaa, kyllä saksalainen insinööri on viisas.
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 24.9.2020, 21:10. Perustelu: Tuplalainaus poistettu.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X