Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 ratin muovien irroitus NEUVOJA

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 ratin muovien irroitus NEUVOJA

    Tyttären autosta (A4 B5 1,8 etuveto sedan) pitäisi vaihtaa virtalukko ajoneston lukupuolineen. Ongelmana on ratin ja sen alapuolisen pylvään suojamuovin irroitus.

    Tähän asti purettu irti
    - kuskin jalkatilan yläosan muovit
    - ratin pylvään yläpuolinen muovi
    - mittaristo

    Itse ratti ja alapuolinen muovi ovat vielä paikoillaan. Se muovi tuntuu olevan niin tiukasti vielä kiinni, ettäsiellä taitaa olla ruuveja jemmassa. Miten etenen ???

    1) akku irti ettei airbag laukea
    2) ratti irti (ne kaksi ruuvia ratin takana ja ne irroittamalla lähtee ratin keskiö irti ja sieltä sitten edelleen airbag ja ratti)...
    2) alapuolisen muovin kiinnitysruuvit saa kai irti vasta ratin irroittamisen jälkeen...

    Neuvoja kaivataan....!!!!!

  • #2
    Ratin takana on kaksi Torx ruuvia. Käännä rattia hieman, niin pääset niihin käsiksi, sitten kun nämä on irti niin airbag pois.

    Sitten ratti lähtee XZN-12 avaimella. Ratista topakasti kiinni ja pultti pois. Sitten pitäis jo lähtee ne muovitkin aika helposti irti.

    Comment


    • #3
      Kiitos...

      Oon tässä googlettanut ja käyttänyt hakua, ja tosiaan löytynyt suunnilleen samat neuvot. Onko tuo XZN sellainen "tähtikärki" jota näkee esim. jossain kannenpulteissa ??

      PS. ei omat torx-palat ylettäneet noihin takapuolen ruuveihin, pitää huomenissa etsiä pitkävartinen palaväännin tai ihan torx-ruuvari.

      Comment


      • #4
        XZN, on semmonen vähä niinku torx, mutta se on semmonen kakstoistakulmanen.
        http://www.lellaautosport.com/assets/images/xzn12.jpg

        Kannattaa investoida vaikka semmoseen räikkäruuvariin, jossa on vaihdettava kärkipää ja siihen joku kärkisarja, jossa on vähän kaikkea, niin pärjää jo pitkälle.

        Comment


        • #5
          Vanhemmissa A4:ssa (et kertonut vuosimallia) on normaali (muistaakseni 21mm) mutteri. Jossain vaiheessa vaihtui tuollaiseksi pultiksi. Mutterin kiristys oli 42Nm, pultin kirstyksestä en muista. Jos nyt oikein päin muistan niin virallisen ohjeen mukaan pultti pitää aina vaihtaa uuteen. Mutterista ei sanottu vastaavaa.

          Airbagin liitin voi olla tiukassa, siihen on omia työkaluja irroitukseen, mutta itse työnsi pari nippusidettä taka ja etupuolelle niin sai tasaisesti vedettyä irti. Siinä ei ole suoranaisesti mitään lukitusta mikä pitäisi vapauttaa. Niihin torxeihin ratin takana pääsee helposti kiinni tuollaisilla L muotoisilla avaimilla. Ei maksa paljoa esim. Biltemassa.

          Automaattivaihteistolla pitää vielä virtalukosta irroittaa vaijeri mikä lukitsee vaihdekepin.

          Alamuovia ei välttämättä tarvitse kokonaan irroittaa, mutta jos haluaa niin voi olla, että pitää ratin säädön vivusta irroittaa kahvan muovi.

          Comment

          Working...
          X