Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 sähköikkunaongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 sähköikkunaongelmia

    Tarvittasiin apuja seuraavan ongelman ratkaisuun:

    Sähköikkuna juuttui ala-asentoon: napista nousi 5cm ja painui takaisin alas. -> ovipahvi irti ja ikkuna ylös voimalla avittamalla. Sama ongelma pysyi jos napista pisti ikkunan alas.

    -> ikkunan moottorista kotelo irti ja puhdistussuihketta sisään ja kotelo kiinni
    -> nappia kun painaa kuuluu enään vaimea "naks" eikä ikkuna liiku, alkuperäinenkään ongelma tuskin poistui...

    Missä vika??

    #2
    Onko muoviliu'ut kunnossa jotka sitä lasia tukee alakulmista ettei se kulje vinossa, niitähän näihin on vaihdeltu. Tuo kuvailemasi naksunta on varmaan automaattisulakkeen ääni.

    E: Ja niitä liukuja ei saa muistaakseeni erikseen, vaan tulee kehikon mukana ja maksoi noin 120e marmorilla kun kävin kyselemässä.
    Viimeksi muokannut Drunkenmunky; 30.7.2011, 00:47.

    Comment


    • #3
      Itellä kans 98 vuoden malli. Samat oireet tuli juuri eli menee vähän ylös ja sit alaspäin enemmän. siellä se taaempi kiskosta lasiin kiinnittyvä muovi on haljennut/rikki. Eli ikkuna alkaa menemään väärille reiteille niinkuin Juuso tuossa sanoi ylempänä. Sinne uutta palikkaa ja tsadaa pelittää taas.

      Comment


      • #4
        Kiitos vastauksista!

        Kattelin itekin foorumilta että ne muoklipit vois olla syy, mutta en nähny niissä mitään erikoista, en kyllä ottanu ovisysteemiä irtikään kun auto on ajossa.. Vinkkejä miten ton toimivuuden voisi todeta ilman klipsien irroittamista?

        Sen ainakin jo huomasin tosiaan että rikkinäinen ikkuna laskeutuu puoli senttiä ehjää alemmaksi ja peräpuolen osaa ikkunasta voi nostaa ylöspäin kädellä muutaman sentin - ehjällä puolella ikkuna on jämäkästi eikä liiku kädellä.

        Onko automaattisulakkeen napsuminen merkki jumittuneesta vai rikkinäisestä moottorista?

        Comment


        • #5
          Suosittelisin ensiksi poistamaan ovipahvin ja tarkistamaan muoviliu'ut - niistä löytyy vika 98,7% todennäköisyydellä. Diagnoosiinhan ei mene kuin muutama minuutti. Liukuja saa myös erikseen tilailtua, mutta vanhoja voi myös koittaa korjata kemiallisella metallilla ja rautalangalla mielikuvistusta apuna käyttäen, kuten itse tein pari vuotta takaperin.

          Comment


            #6
            Ei niitä liukuja kannata korjailla, marmorilta saa uudempaa revisiota (pinkin värinen, vanha malli on turkoosi), jossa on teräsrunko. Osanumero 4B0837463B, sama osa käy A3 8L:n ja A6 C5:n. Maksaa muistaakseni 6 euroa, tarve 2kpl/ovi.

            Todennäköisesti sieltä liukupalasta on se kaapelin hahlo mennyt halki, itsellä oli sama juttu kummassakin etuovessa. Ei pääse näkemään ennenkuin ikkunahissin on purkanut irti. Oireena nimenomaan ikkunan meneminen alas, mutta ei tulekaan takaisin ylös... Toisessa ovessa ikkuna oireili kiilautumalla välillä (varsinkin kosteilla ilmoilla) jumiin, kun ikkunaa yritti sulkea. Tässäkin tapauksessa hahlo oli myös halki.
            Viimeksi muokannut alpi; 30.7.2011, 13:08. Perustelu: tarkennusta

            Comment


            • #7
              A6 C5:ssä taitanee olla samat kikareet, mikäli muistan osanumeron oikein.
              Pari viikkoa sitten 5.40€ kipale marmorilla, Audicenter Espoo.

              Omastani oli murtunut noin 3x3mm palanen ja nippanappa jaksoi nostaa lasin ylös kuivalla kelillä.
              Sateella ei toivoakaan, joutui käsin auttamaan.

              Ikkunapaketti on irroitettava, kuten jo mainittukin. Murtuva kohta on näet juurikin siellä liu'un alla.

              Comment


              • #8
                ovipahvi on tosiaan ollut irti ja tällä hetkellä paikoilleen nostettuna ilman ruuveja ajon ajaksi.. Mutta en siltikään kyennyt toteamaan onko se muoviosa rikki. Pitää ostaa varaosat ja sen jälkeen irroittaa koko systeemi (apuja tod.näk. kysellään sitten taas ellei netistä löydy idioottiohjeita). Kattelinkin ruuveista että ehjää ovea on joskus irroiteltu ja siellähän onkin pinkit palaset, rikkinäisessä sinertävät!

                Taas tuli todettua että audifinns on parasta mitä interwebillä on tarjota. Kiitos.

                edit: sähkömoottoriongelma ratkaistu, olin tehnyt tyhmän mokan kun purin ja kokosin takaisin -yksi kolmesta irroitettavasta osasta oli väärinpäin... Eli jos se naksuu mutta moottori ei toimi-> se ei saa virtaa.
                Viimeksi muokannut atror; 30.7.2011, 21:23.

                Comment


                • #9
                  vika korjattu!

                  Tämän foorumin ohjeiden mukaisesti kävin hakemassa pinkit muoviosat marmorilta (osanumero ja hinta yllämainitun mukaiset, huom! Tilaustavaraa espoon audi centterillä), pahvi irti, johdot irti, ruuvit kulmista + yksi ovesta ylhäältä(jäi aluksi huomaamatta ja aiheutti hämmennystä) ja lopuksi nostamalla ovikehikko irti. Toinen muoviklipsi oli murtunut siitä missä vaijerin pitäisi ottaa siihen kiinni, toisen vaihdoin samalla vaikka vaikutti ehjältä. Kehikko takaisin (melko inhottavaa hommaa yksin nostella sitä muuten..), ruuvit kiinni (ohjeet siitä että kannattaa tussilla merkitä koriin ruuvien tarkat paikat oli tarpeen) ja kaikki toimii!

                  Aikaa kului pari tuntia (tein aika rauhassa..) ja rahaa se 10,40. Marmorilla yrittivät muuten kaupata moottoria samalla, koska 'se niistä yleensä hajoaa'..

                  Samalla laitoin oviin silent coat päällysteen.

                  Kiitos kaikille avusta, ensimmäinen oma huolto audiin tehty!

                  Comment


                  • #10
                    Jatkan tähän vanhaan ketjuun vaikka vika onkin hieman erilainen.
                    Tuon kulkineen(A6 -98) ikkunannostinmekanismi kuljettajan ovessa sanoi työsuhteen irti lauantaiaamuna kun avasin ikkunaa kuivatakseni vettä ja huuruja lasista.Äänestä päätellen joko katkesi vaijeri tai sitten hajosi joku rulla jonka kautta vaijeri kulkee.Jokatapauksessa lasin liike pysähtyi puoleenväliin avatessani ikkunaa.

                    Moottori toimii äänenperusteella mutta lasi ei sen avulla liikahda mihinkään eli nostinmekanismi ei toimi. Käsin tuon lasin saa sekä kiinni että auki ja pysyy ylhäällä ilman ongelmia.

                    Oviverhoiluja en ole vielä purkanut kun en ole viitsinyt vesisateessa hommaan ryhtyä.Torstaiksi on luvattu poutapäivää joten silloin täytyy avata ja tutkia tarkemmin mikä on hajalla.

                    Kysymys kuuluukin nyt,että jos vaijeri on poikki niin saako siihen uutta vaijeria valmiina vai joutuuko itse soveltamaan vai onko hankittava koko nostinmekanismi marmorilta tai jostain purkuautosta?

                    Comment


                    • #11
                      A3 8L ikkunaohjurin vaihto

                      Koitan tiivistää yhteen postaukseen ohjeen.
                      Ohjeet pätevät todennäköisesti myös A6-koppaan kohtuudella.

                      Auto: vm2000 A3 2d preface.
                      Vika: ikkuna aukeaa, mutta ei sulkeudu kuin sentin-kaksi, käsin painamalla sisään tai ulospäin voi mennä kokonaan kiinni. Älä renkkaa pitkään, sähkömoottori kuumenee paljon eikä varmasti tykkää.

                      Ovipahvin irroitus tarkastukseen ja korjaukseen:
                      oven päissä on yhdet pienet ristipääruuvit, kahvassa 2kpl, kahva lähtee vääntelemällä irti. Kahvan takana 2kpl pitkiä ristipäitä. Näiden jälkeen pahvi irtoaa nostamalla sitä ylöspäin.

                      Tässä vaiheessa huomasin että oven pohjalla oli sinisiä muovisäpäleitä -> ikkunaohjuri rikki kuten oletettua.
                      Korvaava osa on 4B0837463B, tarve 2kpl per ovi.

                      Irroita viimeistään tässä vaiheessa kahvavaijeri ja sähköjohdot ovipahvista jotta saat koko komeuden irti. Muista myös peilin johdot, ovat vaimennusmatskun takana joka lähtee vetämällä.

                      Tässä vaiheessa kun "ovikehikko" on näkyvissä, merkitse itse oveen sen paikat nurkkiin. Itse hoidin asian maalarinteipillä. Jos kasausvaiheessa ovi tulee vähän ohi, voi olla ettei ovi sulkeudu kunnolla.

                      Ovikehikon irroitus:
                      Ikkunamoottoria ei tarvitse irroittaa!
                      Kehikko on kiinni 4kpl T45 torxilla, kukin eri nurkassa. Ovat melko tiukassa.
                      Nämä avattuasi voit nostaa kehikon ulko-osasta. Apumikko ei ole haitaksi.

                      Kehikko irtonaisena:


                      Avaa alanurkissa olevat torxit vihreiden puristimien keskellä. Ota puristimet pois. Nyt voit vetää alaspäin ikkunalasin irti kehikosta. Ei tarvitse voimaa, älä runno.

                      Valinnaista: kytke runko ilman lasia sähköihin ja nosta ohjureita muutama sentti ylös ala-asennosta, tekee vaijerin kanssa puljaamisen kevyemmäksi.

                      Nyt voit irroittaa risat ohjurit vaijeristaan vääntämällä. Jos ei irtoa suosiolla, riko. Roskiin menevät kuitenkin.

                      Vanha risa ohjuri, uusi vahvistettu versio sekä puristin jota ei tarvitse vaihtaa:


                      Puhdista ikkunalasi ja ohjurien kiskot + rasvaa kiskot.

                      Uusi ohjuri menossa paikalleen rasvatulle kiskolle:


                      Nyt kun uudet ohjurit ovat paikallaan, mikäli nostit niitä, laske ne takaisin sähköllä alas.
                      Tämän jälkeen asenna lasi takaisin kiskoilleen, sulje puristimet ja käy kokeilemassa toimiiko ikkuna toivotusti ennen lopullista kasausta.

                      Kasausvaiheessa on hyvä olla jälleen apuri; toinen pitää kehikkoa paikallaan kun toinen sovittelee sitä takaisin ulko-osaan kiskoilleen.
                      Alfamerin mestariteoksia mukaillen: Asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä ;)

                      Kaikenkaikkiaan, homma on kohtalaisen helppo, kunhan on työkalut (myös se iso torx) ja tekee rauhassa. Jotain jäi varmaan tarkentamatta, mutta kuvista ainakin saanee tolkkua mistä on kyse.

                      Loput kuvat:
                      http://grz.1g.fi/kuvat/A3/diy-ikkuna/

                      Comment


                      • #12
                        Nostetaanpa vanhaa aihetta. Autona -01 A3 johon vaihdettu pinkit nostimet viime kesänä ja ovat siis vielä ehjät. Lasi kuitenkin kävi oireilemaan samalla tavalla kuin rikkinäisellä nostimella. Pari kertaa sain ikkunan nostettua lasista vetämällä ja nappulaa rämppäällä. Nyt ikkuna kuitenkin jäi alas ja purin taas koko kehyksen irti. Nostimet eivät suostu liikkumaan ylös edes ilman lasia, nousevat ehkä pari senttiä ja painuvat heti takaisin alas. Voiko vika olla nyt moottorissa vai onko vaijerimekanismi jotenkin jumissa? Apua kaivataan kun kelit ei oikein suosi ikkuna alhaalla ajelua...

                        EDIT: Tuli mieleen voisiko tuossa sormien väliin jäämisen estossa olla vikaa? Ei oikein käsitystä kuinka se toimii, mutta molemmissa ikkunoissa ollut samaa vikaa ja olen vain olettanut sen johtuvan rikkinäisistä nostimista kun kuskin puolelle niitä en ole vielä ehtinyt vaihtaa tai todeta vikaa. Ilmeisesti jollain releellä tuota ohjataan?
                        Viimeksi muokannut TeePri; 9.2.2013, 14:41. Perustelu: Lisäys

                        Comment


                        • #13
                          Hei,
                          vähän toisenlainen mutta kuitenkin "sinne päin" ongelma. Kuskin oven sähköikkuna ei aukeaa ollenkaan. Pieni naks-ääni kuuluu kun painikettä painaa. Muut ikkunat toimii. Löytyisikö neuvoja?
                          A3 Sportback 2008 1,9 tdi

                          Comment


                          • #14
                            Moikka,

                            Ensimmäinen viestini tänne onnistuneen rekisteröitymisen johdosta :)

                            Olisikohan kellään kokemusta seuraavanlaisesta "häviämisongelmasta" ?

                            Kaikki ikkunat toimii kytkimistä, mutta ns. "toinen vaihe" hävinnyt kuskin ikkunasta." -Muistaakseni manuaalikin käytti tätä termiä, joten siksi kirjoitan sen myös tähän.
                            Ikkunannostinkytkintä kun pitää ylhäällä hela tiden, niin kyllä se ikkuna kauniisti rullaa alas ja ylös, mutta oishan se kiva kun voisi sormen vapauttaa namiskuukkelilta vähän aikaisemmin ja antaa ikkunan lipua omia aikojaan joko auki tai kiinni.

                            Oiskohan tosta mennyt vaan joku sulake tms.? Eräänä talviaamuna jälleen kerran kun joutui vilauttamaan korttia portinlukijassa, niin ei ikkuna auennut tietenkään ja sen jälkeen tuo "toinen vaihe" onkin jäänyt toimimatta.

                            Comment


                              #15
                              Kokeile ajaa ikkuna manuaalisesti ylä- ja ala-asentoon pari kertaa, niin että pidät kytkintä vielä vähän aikaa painettuna, vaikka ikkuna on jo ääriasennossa. Tällöin ohjausyksikön pitäisi löytää rajat, ja "toinen vaihe" pitäisi taas toimia. Mikäli ei lähde toimimaan, niin kannattaa lukea mukavuusboksista vikakoodit.

                              Saman sopeutuksen joutuu yleensä tekemään silloin, kun akku on ollu irrotettuna.

                              Tervetuloa foorumille :)

                              Comment


                              • #16
                                Kokeileppa tehdä ns. sopeuttaminen:
                                Ikkuna alas.
                                Paina kytkintä muutama sekunti alaspäin kun ikkuna on ala-asennossa.
                                Nosta ikkuna takaisin ylös.
                                Yläasennossa taas kytkintä ylöspäin muutama sekunti.

                                Tämän pitäisi opettaa automatiikalle ikkunan ääriasennot.

                                EDIT: Myöhästyin näemmä. Kertaus ei liene pahitteeksi :p

                                Unohdin näköjään aikoinaan päivittää ratkaisun tuohon omaan ongelmaan, joka korjaantui moottorin vaihdolla.
                                Viimeksi muokannut TeePri; 4.3.2014, 08:51. Perustelu: Hidas

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos Teemu ja Aleksi.Hommaan ei kulunut oikeastaan edes aikaa kun tein tuon ajon ohessa.Ihan mieletöntä, kiitos :-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jatketaampa aihetta,omassa A3 8P -06 on sellaista vikaa vänkärin ikkunakytkimessä,että toimii satunnaisesti tai siis pitää ihan ajatuksen kanssa painaa kytkintä varovasti että toimii edes välttävästi.
                                    Ylöspäin mennessä automatiikka pelaa.

                                    Kysymys kuuluukin kannattaako noita yrittää itse huoltaa vai onko sama ostaa uusi?
                                    Ebay tarjoili kytkintä 20-30€.Onko väliä kumman kätinen se on vai pitääkö nimenomaan siihen oveen ostaa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Samalla purkamisen vaivalla sinne sen uuden kytkimen sujauttaa, kuskinpuolellahan on kytkinpaneli missä kaikki ikkunat niin veikkaan ettei kätisyydellä ole muuten merkitystä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noista Ebayn kuvista ei niin selvää saa,että voisi päätellä onko universaaleja.Kuitenkin myyvät ovikohtaisesti niitä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuossa kun tutkin alvadin sivuja niin sieltä saisi ikkunakytkimen 11€! Siis täh,voiko hinnoissa olla noin paljon eroa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Osanumeroja katsellessa löytyy molempiin oviin eri osat (kuskin oveen tulee aina kaikki kytkimet sisältävä paketti) ja kaksi- sekä nelioviseen on eri varaosanumerot. Reilusti halvemmat osat on varmaankin tarvikemallia eli laatu saattaa poiketa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Saisitko laitettua oem varaosanumeron,eli vänkärin oveen ja autohan on neliovinen.Jos todellisuudessa oem osa maksaa jotain 30€ niin en näe syytä ruveta pihistelemään :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pitäisi löytyä numerolla 4F0959855A.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitoksia,pitää alkaa etsiskelemään.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuskin puoleinen lasinostimen vika. Elikkä lasinostimen moottorit vanha/uusi tekevät mystiset temput, kytkin painettuna alas- asentoon moottorit pyörivät moitteetta, mutta ylös asennossa pyörähtävät vain muutaman kerran ja hiljaisuus..moottorit ovat olleet irti kaikesta testattaessa. Kytkin avattu ja todettu ehjäksi, mutta onko kellään mitään hajua mitä seuraavaksi tarkistaa.Auto on A3 8L 1.6 vm. 2001.
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 17.11.2021, 17:49. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A3 2007 taka sivuikkuna

                                                      Kuskin puoleinen taka sivuikkuna (sähkö) lakkasi toimimasta. Moottori kyllä käy napista, mutta ikkuna ei liiku kuin vähän ylös tai alas.
                                                      Ikkunaa ylös tai alas ajassa kuluu melkoinen ratina.
                                                      Käytin pikaisesti verhoilut auki ja sain nostettua käsin ja välillä napista ajaen lopulta ikkunan ylös.
                                                      Oven sisään ei oikein nää ilman peiliä
                                                      Mikähän voisi olla vialla ?
                                                      Meni vähän mielenkiinto tarkempaan tarkasteluun, kun joutuu piha olosuhteissa ihmettelemään ja rupesi illan pimeys painamaan päälle.
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 24.8.2023, 23:48. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Vaijeri rispaantunut,menee kohta poikki.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X