Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

[Partially solved] A6 2.5 TDi ei käynnisty seisonnan jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • [Partially solved] A6 2.5 TDi ei käynnisty seisonnan jälkeen

    Audo on ollut seisonnassa useamman kuukauden.
    Kun virrat kääntää päälle pienen viiveen (pari sekuntia) jälkeen alkaa sellainen räpinä ja räpse keskikonsolissa ja mittariston alapuolella/takana että oksat pois. Ääni lienee releiden räpsyntää. Soitin, puhallus, takalasin lämmitys ja tuulilasin huurteenpoisto tuntuisivat kaikki käynnistyvän, penkkien lämmityksiä tässä jälkituontimallissa ei ole.
    Auto ei myöskään käynnisty.
    Akku oli ilmeisesti mennyt myös melko kuivaksi koska lämpötilan mittaus oli jossain vaiheessa vaihtunut fahrenheiteiksi. Muutaman tunnin latauksen jälkeen ei toiminta muuttunut mitenkään olennaisesti.
    Vinkkejä miten vianhaussa edetä otetaan vastaan.
    Viimeksi muokannut MikSam; 29.6.2011, 07:38.

    #2
    Onko toisella akulla tai lisävirralla vaikutusta asiaan?

    Comment


    • #3
      Testaan kahdella akulla kun pääsen laitteen ääreen. Ainakaan virran kääntö päälle ulkoinen laturi kytkettynä ei vaikuttanut räpsymiseen, starttausta en toki kokeillut kun ei ole mikään käynnistysboosteri tuo minun laturi...

      Comment


      • #4
        ...Itseasiassa nyt kun muistelen niin edellisen kerran kun akku paskahti niin ei siinä silloin tällaisia oireita ollut, startti ei vaan yksinkertaisesti jaksanut vetää vieteriä täyteen.

        Comment


        • #5
          Vaikuttaisi yhtäkkiä vain heikolta akulta, jännite nousee laturin avulla tarpeeksi korkealle mutta virtaa taas ei riitä.

          Eli joku starttiboosteri kiinni ja kokeilua, omasta kokemuksesta voin sanoa ettei kaksi akkua välttämättä auta jos toinen on ihan kuollut.

          Comment


          • #6
            Paha kurki kun ei boosteria ole kaveripiirissä. Pitäisköhän ihan vaan ominaispaino mitata tosta patterista?

            Comment


              #7
              Toinen auto käytössä? Nopein testaus olis antaa apuvirtaa, ja jos ei pelaa niin käyttää akku testattavana.
              Taannoin latailin yhtä akkua pari päivää, mutta kun laitto sen autoon kiinni niin ei inahtanukkaan. Eli voi ne ottaa virtaa vastaan, vaikka ne olis ihan död.

              Comment


              • #8
                Mulla oli aivan sama homma. Latailin talvella akkua joku 24h ja laitoin paikalleen ja armoton räpsyminen.
                Tietenki sitä miettii ettei akussa voi olla vikaa, mutta uudella akulla ei ollu mitään ongelmia.

                Comment


                • #9
                  Täytyy vissiin kokeilla ladata kunnolla tuo melkein parivuotias akku ja laittaa sitten min-max - mittaus kiinni kun kytkee sen paikalleen ja laittaa virrat päälle. Jos tuo nöyrtyy saman tien niin kauppaan sitten vaan.
                  Kiitoksia tähänastisesta, raportoin parin päivän päästä miten tuon kanssa kävi.

                  Comment


                  • #10
                    Nonni. En malttanut odottaa useampaa päivää latailua vaan latasin tuon akun elektronisesti ohjatulla laturilla tänään sillai niinku täyteen => auto lähti käyntiin. Jännitteet nousevat sinne 14,4 V - tasolle kun kiesi on tulilla.
                    Mutta.
                    Releet ne senkun räpsyttää edelleen. Mikähän niitä oikein ketuttaa? Arvauksia?
                    (Niin, ja huoltovapaa akkuhan se siellä oli niinku pitikin. Eipä siitä helposti mitään ominaispainoja mittailla...)

                    Comment


                      #11
                      Eipä siellä montaa relettä napsaile. Varmaan hehkun releet napsuu ja jälkihehku ohjelmalla + kompuran releet.

                      Comment


                      • #12
                        Täytyy siis jotenkin manuaalisesti selvittää, esim. irroittamalla? Vai näkyisiköhän vag-comilla?

                        Comment


                        • #13
                          Leikki jatkuu taas...
                          Sulakkeita irroittelemalla löysin ryhmän joka rämisee: ryhmä nro. 5 (10A)
                          Tähän ryhmään kuuluvat: mittaristo, istuinlämmitys, vakionopeussäätimen tarkastuspistoke, lamppujen valvonta, katalysaattori, dieselvalot, vaihdenäyttö, katkaisimien valaistus, peilinsäätökatkaisimet ja -moottorit, airbag-merkkivalo, ulkolämpömittari, ilmastointilaite, seisontalämmitys, takalasiverho, aurinkokattoluukku, ohjauspyörän istumisasento, paikoitustutka, lämmityslaitteen säätimet, navigointijärjestelmä, puhelin/Telematik.

                          Hyviä arvauksia kellään?
                          Missä sijaitsee ulkolämpömittari?

                          Comment


                          • #14
                            Tänään jatkoin selvittelyä (kun aikaa taas oli) ja ennen kaatosadetta ehdin tuossa pihalla tonkia tuota taas vähän.
                            Eroa edelliseen "diagnoosiin" löytyy että kun sulake 5 on irti ei releitten rätinää ilmene ennen kuin laittaa valot päälle. Sitten alkaa taas sen perkeleellinen räpse mutta ainoastaan sieltä kuskin puoleisesta nurkasta.
                            Mielenkiintoisesti ulkolämpötilan mittaus näytti ensin -45C, seuraavan käynnistyksen jälkeen +7,5C ja kolmannella kerralla vaihdettiinkin jo fahrenheitin puolelle, näyttämänä oli jotain +70F. Siis mit vit? Sulake 5 irti ei näyttämää ollut lain.

                            Ulkolämpötila-anturi löytyi sieltä keulasta syylärin edestä, ja heräsi kysymys että pitäisikö anturin jotenkin irrota johdostaan vai onko joku mennyt liimaamaan sen kiinni? Ei irtoa edes kohtuulliseslla väkivallalla ja "liitinosa" on aika huonossa kunnossa päältäpäin...

                            Comment


                              #15
                              Asiasta kolmanteen. Firman kuorma-autosta oli suurin piirtein 85% valoista enemmän tai vähemmän pimeinä. Kesäpojat kävi sitten kaikki valaisimet, polttimot ja kannat ja piuhan päät läpi lampuista, joissa oli kyllä jo sanomistakin. Ongelma vaan ei juurikaan korjaantunut, tosin hieman muuttui.

                              Sitten startin kupeessa olevasta maadoituspisteestä löytyi sattumalta yksi maadoitusjohdoista, joka jäi kiskaisemalla käteen, eli oli kyllä liittimessänsä sisällä, mutta johtoa ei enää ollut jäljellä elikkä eipä maadoittanut. Viisaampi nyt olisi tämän hetikin ymmärtänyt, mutta meillä on nuo pomot vähän semmoisia ja tämmöisiä.

                              Elikkä voihan olla, että onkin maadoitusvika, se aiheuttaa kyllä varmasti helposti monta yhtäaikaista epämääräistä vikaa.

                              Comment


                              • #16
                                Voi olla hyvinkin maadoitusvika, tietäis vaan mistä etsiä.

                                Vasemmalla kuskin jalkatilassa räpsyttävä rele kuitenkin on nro. 213. Käsittääkseni se on "Load reduction relay" jolla vähennetään kuormitusta startin ajaksi. Nyppäsin sen irti mutta ainoa havaittava vaikutus oli äänen väheneminen puoleen. Auto käynnistyi, keskikonsolissa räpsyi edelleen ja ilmastointi ei käynnisty. Testasin vielä releen suoraan akusta ja toimii ihan normaalisti.

                                Nypin konehuoneesta liitinpatteriston (johon ulkolämpötilan anturin johto tulee) liittimet irti ja tarkastelin liitokset visuaalisesti, testasin virtoja päälle, annoin CRC - hoitoa ja laitoin takaisin. Ei vaikutusta.

                                Seuraavaksi varmaan sitten ryömittävä auton alle testaamaan maadoitus.

                                Comment

                                Working...
                                X