Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 1.8T koneen apulaitteista johtuva resonointi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B6 1.8T koneen apulaitteista johtuva resonointi

    Kyseessä A4 B6 1.8TQ 2001 koneena AVJ. Autolla ajettu 250tkm.
    Autooni vaihdettiin uusi öljysihti talvella ja sen jälkeen (oletettavasti vaan sattui ilmenemään suunnilleen samoilla kilsoilla) konetta tyhjäkäynnin alapuolella kuormitettaessa konehuoneesta kuuluu sellaista resonointia, kuin pakoputki ottaisi runkoon kiinni. Tässä vielä faktoja tapaukseen:
    -Moniurahihnan poisto lopettaa resonoinnin.
    -Ilmastoinnin päälle/pois ei vaikuta ääneen.
    -Vaihdetut osat: moniurahihnan kiristin, kampiakselin hihnapyörä/värinävaimennin ja moniurahihna.

    Eli esim. kävelyvauhtia kakkosella madellessa tuon ääni ilmestyy ja se olisi kyllä kiva saada pois.
    Onko noissa moniurahihnan pyörittämissä osissa sellaisia resonoimaan alkavia osia, kuten dieseleissä on ?
    Ei viitsisi ihan summamutikassa alkaa vaihtelemaan osia...

    Ohessa linkki videoon, siinä koneen kierroksia lasketaan jarrua vasten, jotta ääni tulee esille.
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
    Alapuolella heilumalla en ole löytänyt ainakaan mitään irtonaista osaa. Käsin pyörittelemällä ei ilmastoinnin kompurasta, ohjaustehostimesta, eikä laturista maalaisen käteen välity mitään rikkinäiseen viittaavaa.

    Kiitos etukäteen vastauksista.

    #2
    Laturin vapaakytkin?

    Comment


    • #3
      Itsellä samoja oireita. Koneena myös AVJ. Olen tottunut siihen ja pidän sitä jo ominaisuutena. Tehnyt minulla kai aina. Jos sen saa jotenkin pois ,niin hyvä homma.

      Comment


        #4
        Ei tuollainen ääni kuulu autoon missään tapauksessa. Kuten sanottu, laturi kannattaa tarkistaa. Myös kompurassa voi laakerit ja/tai magneettikytkin olla rikki vaikka on/off ei vaikuttaisikaan ääneen.

        Comment


        • #5
          Onko moniurahihnankiristimen tai vapaapyörän laakeri kaput?

          Comment


            #6
            Itsellä ollut muutaman kuukauden saman tyylinen ääni moniurahihnan vaihdon jälkeen. Ääni saattaa kuulua vähän aikaa, jonka jälkeen häviää. Myös matalilla kierroksilla saattaa kuulua. Koneena BEX

            Ääni eiu ole noin matala kuin tuossa videossa. Pitäisi käydä näyttämässä hihnan vaihdon tehneessä liikkeessä, josko osaisivat sanoa vikaa.

            Comment


            • #7
              Onko asiaan tapahtunut edistystä? Tänään testailin ja kuuntelin itsekkin tarkemmin ja samanlaiselta vialta kuulostaa. Ei vain tiedä mistä lähtisi liikkeelle ja mitä kokeilisi ensiksi.

              Comment


              • #8
                Ei tuo minusta laturin viskopyörästä kuulu siitä kuluu sellanen terävä nakutus ääni. Kuulostais enempi kiristimen ääneltä.

                Comment


                • #9
                  Kiitos vastauksista. Asia ei ole edennyt yhtään viime kerran jälkeen...syinä ne perinteiset työ&suzuki&sohva.

                  Niin siis kuten ekassa viestissä on todettu, niin kiristin on vaihdettu uuteen ja se ei vaikuttanut ääneen, eikä sen sävyyn yhtään.
                  Onko näiden bensavehkeiden latureissa vapaakytkintä ?
                  Isukki sitä laturia pyöritteli ja meinasi että ei ole. Itekin sitä pyörittelin, niin se tuntui "kiinteältä" molempiin suuntiin.

                  Auton alla kuunneltuna ääni kuulostaisi ehkä eniten tulevan sieltä ilmastoinnin kompuran suunnalta. Kompuraa pyöritellessä suuntaan ja toiseen, käteen ei välittynyt mitään rikkinäisyyteen viittaavaa..siis laakerit eivät ole ainakaan totaalikaputt.
                  Mites se magneettikytkin, saako sitä näihin ostettua erikseen ja millainen on vaihtotyö ?

                  Comment


                  • #10
                    Tarkasta se moniurahihnaa vapaasti ohjaava "rulla".. Minulla oli sen laakeri loppusuoralla ja piti erikoista resonointia/sirinää jne jne tyhjäkäynnillä. Vaihdon jälkeen loppui äänet.
                    Saattaa olla pikkuisen ahdasta vaihtaa, ellei laita keulaa huoltoasentoon. Itse kun vaihdoin nokkahihnaa myöden kaikki kilkkeet, niin oli samalla helppo uusia muitakin osia.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin sain tästä päänvaivan itselleni ja tänään taas kaikkea kokeilleena totesin tyhjäkäynnin muuttuvan, kun ilmastointi kytketään päälle. Mielestäni audissani on aika "raju" tyhjäkäynti. Tarkoittaa siis että täristää hytissä ainakin enemmän kuin entinen Passat. Voisi johtua myös antautuneista kannakkeista ja tyynyistä sun muista. Sitten kun ilmastoinnin nakkaa päälle tulee tärinää vielä hieman lisää. Ja siihen päälle vielä matalilla kierroksilla kuormitettaessa ensimmäisen viestin kaltaisia oireita. Joten, jos jostain itse lähden liikkeelle ,niin voisin kallistua ensiksi sinne kompuran puoleen. Miten kompura käyttäytyy tai mitä se tekee, jos ilmastointi ei ole päällä? Laakkonen osoitteena ensi viikolla.

                      Comment


                      • #12
                        kaverilla piti bfb naputtavaa ääntä kun tuo hihna oli sen 3mm liian pitkä ja kiristin hakkas tappii... ja on noissa pensa vehkeis kyl vapaakytkin ja niitä on tullut vaihdettua... mutta vaikuttaisi enemmän kompuran ääneltä. kannattaa varmistaa tuo myös ettei hihna ole se astetta liian pitkä että kiristin naputtaa tapissa...

                        Comment


                        • #13
                          Kompuraa pyöritellessä suuntaan ja toiseen, käteen ei välittynyt mitään rikkinäisyyteen viittaavaa..siis laakerit eivät ole ainakaan totaalikaputt.
                          Mites se magneettikytkin, saako sitä näihin ostettua erikseen ja millainen on vaihtotyö ?
                          Pyörittelitkö siitä pääty "levystä", jolla on suora yhteys akseliin ja se joka liikkuu kun mg-kytkin saa jännitteen!? Hihnapyörästä pyöritettäessä ei ole mitää hyötyä laakerien tarkastamiseen, ellei päätylaippa pyöri mukana.
                          Mg-kytkimen saa vaihdettu kyllä helposti, mutta saatavuutta ja hintaa kannattaa kysyä myös autokylmää korjaavista yrityksistä. Siis esim Tepon ja varaosatiskin lisäksi.

                          oten, jos jostain itse lähden liikkeelle ,niin voisin kallistua ensiksi sinne kompuran puoleen. Miten kompura käyttäytyy tai mitä se tekee, jos ilmastointi ei ole päällä? Laakkonen osoitteena ensi viikolla.
                          Mg-venttiilille kun ei tule jännitettä, ei ole hihnapyorä yhteydessä kompuran akseliin, eikä kompura ole silloin käytössä. Eli hihnapyörä pyörii vapaasti.

                          Comment


                            #14
                            itse kyllä sanoisin kanssa tuon, että hihna liian pitkä kuten Henrikin jo tuossa äskettäin sanoi. Oli kaveri ostanu varaosa liikkeestä uuden moniurahihnan rek. numerolla saatavien teitojen perusteella. Alkoi pitää tyhjäkäynnilla aivan samanlaista ääntä kun moniurahihnan kiristin hakkasi "kiristyksen äärilaidan tappiin." Kokeilimme varovasti keventää kiristintä moottorin käydessä, ettei osu enään kyseiseen tappiin niin johan hiljeni. Kävimme vaihtamassa 15mm lyhyempään hihnaan tuo ostettu ja sit alkoi jälleen kehräämään kuin kissa :)

                            Comment


                              #15
                              Tuli tuossa itse hieman tutkittua tuota ja huomasin, että resonointi loppuu kun ottaa ilmastoinnin pois päältä ja alkaa uudestaan laitettaessa takaisin päälle. Voisi siis itsellä ainakin epäillä kompurassa olevaa vikaa.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin, näillä näkymin case's closed.
                                Ostin Dumolta laturin, jossa oli vähemmän rikkinäinen vapaakytkin ja ääni jäi sille tielle.
                                Katsotaan jos oikein innostuu, niin tuohon "omaan" voisi vaikka vaihtaa aikansa kuluksi sen vapaakytkimen ja asentaa paikoilleen, tai sitten ei.
                                Tuskinpa tulee asialle enää tehtyä mitään.
                                Hyvä ettei tätä enempää tullut "turhia" osia vaihdettua, itseasiassa ainut täysin turhaan vaihdettu oli se kampuran päässä oleva limppu.

                                edit:
                                Noniin, eihän tuo Dumolta ostettu laturi kauaa pysynyt hiljaa, vaan ääni teki comebackin. "Dumon laturin" irrottamisen jälkeen oli helppo todeta, että vapaakytkimestä oli tullut mallia "kiinteä".
                                Isukki vaihtoi auton omaan, irti olleeseen, laturiin vapaakytkimen ja tämän toisen laturinvaihdon jälkeen ääni on ollut poissa jo 3kk.
                                Viimeksi muokannut Palehti; 22.12.2011, 13:37. Perustelu: päivitys tilanteeseen

                                Comment


                                  #17
                                  Ai, laitoit kuitenkin sen paikalleen - olen aika varma että se vapaakytkin oli jumissa vielä pari vuotta sitten, mutta kieltämättä toimi kun sitä kaupantekohetkellä ihmeteltiin :). Itsellä ei aikanaan laturin vaihto ääntä korjannut, vika oli muualla (pultti löysällä).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Auto tällä hetkellä huoltamolla ja sanoin, että kattovat myös kyseisen resonointivian. Iltapäivällä tuli soitto et laturin vapaakytkinhän se siellä oireilee. Sanoivat myös, että vaihto-osana löytyy vapaakytkintä, joten koko laturia ei tarvitse uusia. Huomenna saanen auton pajalta niin ilmoittelen lopullisen tuloksen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Auto haettu ja laturin vapaapyörä/kytkin mikä lie oikealta nimeltään. 110€ maksoi kytkin ja 4 h töitä mihin sisältyi myös moniurahihnan vaihto sekä yhden polttoainelinjan pätkän uusiminen tankin päälle. 471€ loppusumma kirpaisi. Onpahan kunnossa nyt. Eikä vuoda polttoainetta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tähän päivitystä omalta osalta.

                                        Resonointi johtui hihnankiristimestä. Osa vaihdettu, jonka jälkeen resonointi hävisi. Jouduttiin tosin myös vuoden vanha moniuranhihna vaihtaa, koska oli hieman kärsinyt.
                                        Hinta 460 €, johon sisältyi myös öljyn, tulpien ja suodattimien vaihto.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Monenko millin xzn käy tuohon ohjaavan 90mm rullan pulttiin? Ilmeisesti 10mm? Miten onko tuo kiristimen rulla vaihdettavissa kiristimeen vai onko vaihdettava koko kiristin rullineen?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X