Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F Ilmastoinnin kompura ei mene päälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F Ilmastoinnin kompura ei mene päälle

    -05 A6 4F lopetti sisätilojen jäähdyttämisen pari viikkoa sitten. Aikaisemmin toimi ihan moitteitta, mutta yhtäkkiä loppui kylmän ilman tulo. Kävin äsken ilmastoinnin täyttöhuollossa, mutta vuotoja ei löytynyt. Kompura (+flekti) ei vaan yksinkertaisesti käynnisty. Onko jollakulla ollut samaa vikaa / löytyykö mutudiagnoosia.

    Ja sellainen erikoisuus vielä, että alapaine ja yläpaine olivat molemmat n. 5-6 baria. Liekö vikana siis yksinkertaisesti viallinen kompura?

  • #2
    Ja sellainen erikoisuus vielä, että alapaine ja yläpaine olivat molemmat n. 5-6 baria. Liekö vikana siis yksinkertaisesti viallinen kompura?
    Kyllä, kompressori väistämättä vahtokunnossa! Akseli poikki, venttiililautaset vaurioituneet jne jne voivat olla vian aiheuttajia..

    Comment


    • #3
      Jos kerran tuo viallinen kompura on ainut mahdollinen diagnoosi, niin mahtaisko http://cgi.ebay.com/ebaymotors/A-C-C...ries#vi-ilComp olla sopiva vaihto-osa?

      Comment


      • #4
        Ilmeisesti taas ollut ammattitaito kadoksissa ilmastoinnin huoltajalla. Jos ei kompura lähde käytiin, niin luonnollisesti silloin on paineet järjestelmässä samat imu ja painepuolella.

        En niinkään lähtisi ensimmäiseksi kompurasta vikaa ettimään jos se ei käynnisty, vaan sen turvajärjestelmistä. Murrelta jäi varmaan huomioimatta tämä:
        Kompura (+flekti) ei vaan yksinkertaisesti käynnisty.

        Comment


        • #5
          mikaj: No niin jäi ajatus matkalle lukiessa, sori. Perheen toiseksi pienin vouhottaa ja samalla yritän ajatella.. Onko vikamuisti luettu, mahdolliset sulakkeet tarkastettu??
          Viimeksi muokannut Murre; 20.6.2011, 22:08. Perustelu: Kirj.virhe korjattu

          Comment


          • #6
            Mulla on toisen merkkisessä autossa vastaava vika. Siellä oli yksi johto liittimeltä poikki - juotin hyppylangan ja taas toimii.

            Ja nimeenomaan ei flekti eikä kompura lähtenyt käyntiin.

            Comment


            • #7
              Vikamuistia ei oo luettu. Onko autolla tapana antaa ilmastoinnin vioista ilmoitusta ajotietokoneen näytön kautta? Käsittääkseni ilmastoinnilla on myös tapana pakottaa Econ-tila päälle, jos ilmastoinnissa on tietynlainen vika - nyt econ-tila ei mene itsellään päälle, vaan sitä pääsee vekslaamaan päälle ja pois ihan normaalisti. Muita sulakkeita kuin sisätilan sulakerasian A/C -sulaketta en tsekannut. Osaako joku heittää hihasta (tai heittää linkkiä) ilmastointiin liittyvien sulakkeiden (ja mahdollisten releiden) määrää? Auton ohjeet kun on jollakin helkkarin flaamin kielellä, johon ei meikäläisen kieli eikä ymmärrys taivu.

              Comment


              • #8
                Löytyi sellainen vika konehuoneen puolelta, että yksi piuha oli hihnapyörän toimesta katkennut. Sitä en tiedä, liittyykö ilmastointiin, vai ei, mutta aika sopivasti voisi tähän tietysti liittyä. Korjasin narun. Ilmastointi ei kuitenkaan vielä toimi, eli kylmää ei tule. Vikakoodeja ei edelleenkään ole luettu, koska niinkin yksinkertaista toimenpidettä joutuu odottamaan viikkokaupalla! Jos muuten joku VCDS-käyttäjä sattuu sopivasti olemaan hollilla, niin voisin tulla visiitille... Nyt kysymykset kuuluvatkin:

                a) jos piuhan katkeaminen on syy ilmastoinnin toimimattomuuteen, voiko vikakoodi estää kompuraa toimimasta, vaikka kaikki olisi muuten reerassa?

                b) onko ilmastointiin liittyvillä laitteilla muita sulakkeita kuin kojelaudan sulakerasian sulake nro 5 (tais olla 5 ampeerin sulake)?

                Comment


                  #9
                  b) onko ilmastointiin liittyvillä laitteilla muita sulakkeita kuin kojelaudan sulakerasian sulake nro 5 (tais olla 5 ampeerin sulake)?
                  Toisessa päässä kojetaulua sulake nro 8 (10 ampeeria).
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Sulakkeet ehjät, mutta flekti toimii, eli Econ-nappia painamalla flekti menee päälle ja pois ihan normaalisti. Tähän sopii tietysti lisätä vika, jolla saattaa olla tekemistä toimimattomuuden kanssa:

                    Konehuoneen puolella on kotelo, jossa on moottorinohjauselektroniikkaa, ja josta menee kaapeleita matkustamon puolelle hansakalokeron taakse. Tuo kotelo on ollut halki sivusta, mikä on aiheuttanut sen, että reippaalla sateella konepellin alle valuva vesi ei olekaan poistunut normaalisti, vaan täyttänyt tuon kotelon ja valuttanut vettä hanskalokeron takaa hanttimiehen jalkatilaan. Onkohan tuolla hanskalokeron takana jotain ilmastoinnin elektroniikkaa, joka voisi nyt olla sökönä?

                    Ja lisättäköön vielä, että mun mielestäni magneettikytkimen napsahdusta ei kuulu kytkettäessä ilmastointia päälle ja pois. Oiskohan vika tuossa magneettikytkimessä, tai onko sen edessä härpäkkeitä, jotka pitäis vielä tsekata?
                    Viimeksi muokannut okkim; 30.6.2011, 15:57. Perustelu: Samaankin viestiin mahtuu..

                    Comment


                    • #11
                      Jos epäilet johtoa. Ota magneettikytkimen johdosta kiinni auton käydessä (vaikka alakautta) ja heiluta sitä esim läpimenon juuresta.. Ei olisi ensimmäinen henkilöauton kompura josta mg-kytkimen johdin poikki aivan läpimenon kohdalta. Tosin voit ottaa liittimen irti ja antaa suoraan 12 volttia kompuran mg-kytkimen napoihin nähdäksesi toimiiko (auton ollessa sammutettuna)..

                      Comment


                      • #12
                        Onko muuten magneettikytkimelle sulaketta, ja jos niin missä. Olen siis korjannut katkenneen johdon, mutta aattelin, josko se olisi lyönyt jossakin vaiheessa oikkariin ja polttanut sulakkeen.

                        Comment


                          #13
                          En muista ulkoa, mutta mahtaako tässä edes olla magneettikytkintä vai onko kompura sisäisesti ohjattu?
                          Kuten useimmat uudet VAG;t on.

                          Edit: Itselleni vastaten, tämä malli on N280 ohjattu, joten magneettikytkintä ei ole. Ja tuosta linkki mitta-arvojen lukuun:
                          http://www.audi-portal.com/en/diagno...ors_17263.html

                          Comment


                          • #14
                            Nii just. Ja kävin tänään ihan puhtaasti koodeilla. Ei mitään mätää vikamuistissa. Viikon päästä aika merkkihuoltoon, josko vika siellä löytyis.

                            Comment


                            • #15
                              Samanlainen vika, järjestelmä kunnossa kylmäainetta lisätty vain reilu 100 grammaa. Ei vikakoodeja, mutta ei jäähdytä, pikemminkin lämmittää. Jos laittaa "econ" -asentoon, niin tulee viileämpää (vaikkei jäähdytä, putket lämpimät). Itse katson ensin tuon sisälämpöanturin tiedon, sitten magneettikytkimen toiminnan.

                              Comment


                              • #16
                                Tutkittu, ongelma siinä ettei kompura pyöri. Omassa laitteessa ei ole magneettikytkintä, vaan kompura pyörii aina, ja säädetään sisäisellä venttiilillä. Tavallaan hyvä, jotta stefa pysyy kosteana, eikä siis kylmäaine paljoa karkaile sitä kautta.

                                Hihnapyörään on rakennettu "sulake", jos kompura jumii, niin kompuran akseli irtoaa hihnapyörästä estäen hihnavahingot. Sulake on kertakäyttöinen eli kompura taitaa mennä uusiksi. Sisäinen säätöventtiili toimi kun ajoin testit, mutta "sulake" mennyt. Tuskin tuota uskaltaa laittaa kiinteäksi edes kokeeksi, vaikka kompura ei nyt jumikaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Eikös tuossa ilmastoinnin kompura ole ihan omalla hihnallaan, ettei riko jakohihnaa vaikka jumisikin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Näihin uusiin kompuroihin on olemassa testilaite, jolla pystyy testaamaan/tarkastamaan kompressorin sähköistä puolta. Liitetään kompressorin omaan liittimeen. Hyvin varustelluilta kylmälaitehuoltoliikkeiltä tämä tulisi jo löytyä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Pelkkää remmipyörää kyllä erikseen, jos siis "sulake" on siinä.

                                      Remmipyörä:
                                      http://speed-autoteile.fi/?p=hintahaku&q=4F0260810L

                                      Koko kompuran myyn 575e hintaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei kestäny liimaus, eli kompura menee uusiksi, onhan se jo reilun 250kkm jo pyörinytkin. Tuskin kannattaa kokeilla uudella pyörällä, sekin maksaa aika lailla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tepon kompuran hintaan en enää alkaisi pyöriä kokeilemaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tänään kävin huollossa. Kompura sökö. Merkkihuollosta kompura n. 1050€. Vaihtotyön hinta n. 300€ Onko linkin vekotin oikea (ainakin koodin perusteella näyttäisi siltä)? Hinta ois kohdallaan...

                                            http://cgi.ebay.de/Klimakompressor-A...item1c1cba6279

                                            Mitenkäs tuo vaihtotyö tossa kolmelitrasessa? Kannattaako lähteä itse apajalle, vai vaatiiko homma erikoisvehkeitä? Kaveri huollossa puhui myös mm. kuivaimen vaihdosta ja koko järjestelmän huuhtelusta. Ovatko tarpeen, ja onko tuo huuhtelu toimenpide, jonka voi tehdä mikä tahansa ilmastointihuolto. Hinta ei niinkään hirvitä, vaan se, että menee kuukaudella eteenpäin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Huuhtelu on hyvä tehdä, jos kompura irroitettaessa näkyy vähääkään metallihilettä kylmäaineputkissa. Se hile rikkoo tehokkaasti uudenkin kompuran.
                                              Merkkarit joutuu tekemään huuhtelun tehtaan ohjeenmukaan, muuten ei osalle tule varaosatakuuta. Sen verran paljon on kompuroita uusittu varaosatakuuseen, vaikka vika on olllut tuossa metallihileessä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko tuo huuhtelu toimenpide, joka tehdään ilmastointihuoltokoneella, vai jotenkin muuten?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä sen silläkin voi tehdä, mikäli siinä sellainen ominaisuus on.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Taisto Näytä viesti
                                                    Onko tuo huuhtelu toimenpide, joka tehdään ilmastointihuoltokoneella, vai jotenkin muuten?
                                                    Merkkikorjaamolla tehdään. Yleensä tehdään kahteen tai kolmeen kertaan, riippuen onko tuota hilettä kuinka paljon näkynyt putkissa. Samalla toki uusitaan kuivain.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Omaan päivitys: Tutkin hihnapyörän rakenteen paremmin, ja liimasin uudestaan. Ja nyt toimii ilmastointi ainakin väliaikaisesti. Teamecin kompressoria AVF:ään saisi todella edullisesti alle 400 eurolla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mika, ennen kompuran ostoa, tarkasta yhteensopivuus/vastaavuus tyyppikilvestä. Niissä on eroja..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Luotan hovihankkijaani, joka tarkisti mallin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itse tilasin uuden Denson saksasta. Posteineen teki n. 300€.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X