Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44:n kello

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Typ44:n kello

Nyt kun on auto muutenkin "palasina" pientä huoltoa varten niin ajattelin, että osaisiko joku neuvoa minua myös tässä pienessä ongelmassani.
    Eli vikana on se, että facelift-typ44:ssäni ei toimi kello. Tämä sijaitsee siis kierroslukumittarin alapuolella. Taustavalot kyllä tulee, mutta ei aikaa. Mahtaisikohan jollain olla jotain vinkkiä tämän korjaukseen.
    Elektroniikkaa harrastavana kolvi kyllä pysyy kädessä, mutta mitä osia sieltä tarkalleen kanattaa lähteä vaihtamaan/uudelleenjuottamaan?

Minulla oli viime kesänä auton hankittuani tuo sama vika enkä kyllä löytänyt korjauskeinoa, vaikka kolvia on tullut käytettyä muutaman kerran varsin onnistuneestikin. Järjestin asian tilaamalla uuden kellon, joka tuli parissa päivässä Stockalle. Sitten annoin vaimolle erinomaisen synttärilahjavinkin ja hänpä sen minulle sieltä osti. Hintaa kellolla taisi olla jotain 35 euron luokkaa.

Comment

Purin kellon ja pienen testailun jälkeen löysin parikin vikaa.

1: Koko vehje ei saa sähköä. Tätä en ole vielä ratkaissut, mutta ulkoisella virtalähteellä toimii, joten enköhän minä jostain sen 12V sille löydä.

2: Näyttö ei toimi kokonaan.
      Todennäköisin syy: 2 seeprakumia. Nämä siirtävät datan näytölle. Ovat yleensä iän myötä lakanneet toimimasta ainakin Nokian kännyköissä (eniten 8210-mallissa, mutta myös 61*0 ja 51*0 olivat huonon kontaktin uhreja).

Nyt pitäisi kehittää tapa, jolla saa nuo kumit elvytettyä. Uusia on tuohon varmaan turha etsiä, kun kerran eivät mitään standardikokoa ole.

Jatkan jutusteluani kun (lue: jos) olen löytänyt ratkaisun. Uutta kelloa en periaatteen vuoksi viitsi ostaa... ;)

Comment

Ah soo, ei siis ihan identtinen tapaus. Mulla tuli kyllä kelloon sähköä, mutta numeroita ei, kellonajasta puhumattakaan. Jotain epämääräistä "tahmeaa kuhinaa" segmenteissä näkyi, kun kelloon pisti virran sen oltua hetken irroitettuna, mutta sekin siitä melko pian aina hiipui. Seeprakumeja epäilin myös (mulla on 8210 :-), mutta en saanut niistä syyllisiä. Oli pakko muuttaa periaatteita.

Saatko puutteelliselle näytölle jotain järkeviä elonmerkkejä? Voisit toki kokeilla mun vanhasta kellosta niitä kumeja (lienevät tallessa), jos kiinnostaa?

Comment

Ja taas pienen testailun jälkeen tulin tulokseen, että vika ei välttämättä olekaan seeprakumeissa. Kontaktihäiriö siinä on, mutta johtuu todennäköisesti näytöstä. Koska jos vika olisi seeprakumeissa, niin niiden paikkaa vaihtamalla pitäisi eri segmenttien olla pimeänä. Nyt on kuitenkin samat paikat pimeänä vaikka vaihtelisi kumien paikkaa.
          Tällä hetkellä pitää kuitenkin pistää tuo projekti jäihin, kun tarvii auto saada kasaan viikonloppuun mennessä. Jos jaksan alkaa vielä tuon kellon kanssa räpeltämään, niin toki voisin tuon sinun rikkinäisen kellon ostaa. Ilmoittelen siis, jos tarvin..

Comment

Itselläni on myös koko roska pimeänä. Valot vissiin toimii, mutta numeroita ei näy. Täytyy käydä ainakin kysymässä, että mitä uus kello kustantaa.
            joku sano, että jos kello toimii, mutta lamput on palanu niin taskulampulla sohimalla pitäis näkyä numerot.

Comment

Tarkistin arkistoistani että uusi kello maksoi viime syksynä 49,20 e, eli se oli toki kalliimpi kuin mitä ensin muistelin. Kannattaa siis tsekata, saako vanhasta kalua, mutta epäilenpä ettei.

Comment

Muistaakseni se tais olla yli 50egee.

Vaihdoin pari polttimoa mittaristoon ja samalla vilkaisin kelloa ja ainakin omassani (rek. -88 mut auto 89 facelift.) digitaali kellon jos olis vaihtanu, sen näytön, niin koko mittaristo olis pitäny laittaa kunnolla atomeiksi, että vaihto onnistuu.

Comment

Working...
                X