Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vakkarin johtonippu...mihin pinnit...värit hakusessa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vakkarin johtonippu...mihin pinnit...värit hakusessa...

    Vakkarin asennus ja johtosarja (Kufatec).

    Työn alla tallissa (parhaillaan paikat levällään) A6 2,5 TDI Q:n (vm. 2000) ja nyt tuli pieni DIY-miehen tenkkapoo.

    Olisi kysyttävää ko. vakkarin johtosarjan kytkemisestä, kun vastakappaleesta löytyy vapaat reiät seuraaville väreille, johon johtosarjan pinnit voisi tökkiä:

    kelt/sin pun/kelt
    kelt/viol tyhjä (dummy)
    rus/pun mus/valk
    har/kel mus/pun
    harmaa val/pun
    rus/vihr -
    pun/har -
    sininen -

    (yritin jaotella liittimien paikkojen mukaan, mutta editori hieman sekoitti tabuloinnit. Eli kyseessä siis se valkoinen liitin, jossa viisitoista pinnipaikkaa)

    Ja preussilainen ohje kertoo:
    PIN7 = valkoinen
    PIN8 = sininen
    PIN9 = punainen
    PIN10 = keltainen

    Niin mihinköhän uskaltaisi tökkiä...???

    Mitä pikaisempi vastaus, sitä kiitollisempi 'asentaja'. :D

    Kiitos.
    Viimeksi muokannut Pricey; 13.6.2011, 23:45.

    #2
    Onkos sinulla samanlainen sarja kuin minullakin eli nuo valkoinen, sininen, punainen, keltainen ja musta vielä erikseen vakkarin viikseltä tulevat johdot?

    Comment


    • #3
      Johtosarjan piuhat on kaikki harmaita, mutta ihan asiallisesti tekstein merkattuja. Ongelmaksi muodostui sen valkoisen ECU-boxissa olevan pikaliitimen kannan kiinnitys. Se kun on työnnetty ohjaamon puolelta alakautta liitinkiskoon, joten irti sitä ei saa kuin purkamalla osapuilleen koko auton sisäpuolelta ulos saakkaa (vrt. saksalaisen pesukoneen laakerin vaihto...)...ja sen kannan alapuolella kun lienee merkinnät pinnien numeroinnista (jos joku tietää edes pinninumerot, niin sekin helpottaa)...

      Niinpä ajan käydessä vähiin, nypin pikaliittimessä olevat (boldatut) johdot pikalukituksistaan ja sovituksistaan irti ja tumppaan ostetun johtosarjan vastikkeet summahuntturassa nykyisellään oleviin irtopiuhoihin kiinni. Muuta vaaraa ei lienee voi tulla, kuin että viiksen toiminnallisuuksien paikat voivat vaihtua (?).

      Right? =:o

      Comment


        #4
        Tuota valkoista liitintä tappelin kanssa pari tuntia mutta eihän se sieltä konehuoneen puolelle millään tule. Pinninumerot näet siitä motronicin puoleisesta töpselistä joka irtoaa helposti kouraan. Se on anyway 16-paikkainen liitin jossa ne molempien rivien kaksi viimeistä paikkaa ovat pinnit 7-8 ja 9-10.

        Tuolta löytyy germaaninkileinen ohje jossa on ainakin jonkunmoiset kuvat mukana.

        http://anleitungen.tuning-fanatics-s...%20A6%204B.pdf

        Comment


        • #5
          Kiitti Hopsis vastauksestasi. Mulla tuo valkoinen liitin ei sisällä mitään merkintöjä...

          Laittamassasi ohjeessa värit olivat:
          PIN7 = rot/grauen
          PIN8 = blauen
          PIN9 = rot/gelben
          PIN10 = schwarzen/weiben

          Kufatecin vastaavat olivat:
          PIN7 = weibe (valkoinen)
          PIN8 = blaue (sininen)
          PIN9 = rote (punainen)
          PIN10 = gelbe (keltainen)

          Ja pinnikartan mukaan autossa vapaana:
          PIN7 = puna/harmaa
          PIN8 = sininen
          PIN9 = punainen/keltainen raita
          PIN10 = musta/valkoinen raita

          Kyseessä olevat pinnitpaikat olivat kannassa 'karvattomia', joten siten valitsin juuri nuo neljä narttua irroitettavaksi liittimestä. Eli uskon, että oikeat narttukarvat tuli irroitettua, mutta sitten nuo värit eivät mene oikein yksiin. Eli jos vertaat Kufatecin ja autossa vapaana olleita värejä...

          Luotin 'väreihin' ja toistaiseksi kytkin seuraavasti:
          Valitsin varman värin: sinisen <--- PIN8
          Sitten ainoan 'keltaisen' värin: puna/kelta <--- PIN9
          Sitten ainoan 'valkoisen' värin: musta/valk <--- PIN10
          Sitten jäljelle jääneen 'punaisen' värin: puna/harmaa <--- PIN7

          Jos nyt katsoo liittiminen kannan pinnipaikkojen mukaisia värejä ja Kufatecin johtosarjaan merkattuja PIN 'XYZ'-johtoja, niin vain sininen menisi asennuksellani oikein!?!

          Uskonko siis pinnipaikkanumerointia, vai johtojen 'vallitsevia' värejä? Järki alkaa puoltamaan pinnipaikkoja...Ööööööö.... ?:/

          Noooh. Auto kyllä käy ja kukkuu huolimatta vallitsevista kytkennöistä. Mutta VAGCOM varmaan näyttää testeissä ihan jotain muuta... ;)
          Eikös sillä voi tsekata jokaisen kytkimen painalluksen erikseen ja tarvittaessa muttaa kytkentöjä...ellei nyt jostain tulisi auringon tarkkaa tietoa?


          P.S. Se kanta täytyisi painaa alas sisätilan jalkatilaan päin. Ei tule nostamalla, eikä kyllä painamallakaan, kun kytkin-/relekisko on heti vastassa... :/



          " Kun itse tekee, niin sitä saa mitä tulee " :D

          Comment


          • #6
            Minä laittasin tuon hopsiksen ohjeen mukaan, koska kaikki värit täsmää:

            Laittamassasi ohjeessa värit olivat:
            PIN7 = rot/grauen = puna/harmaa
            PIN8 = blauen = sininen
            PIN9 = rot/gelben = puna/keltainen
            PIN10 = schwarzen/weiben = musta/valkoinen

            Comment


              #7
              kyllä siinä valkosessa liittimessä on numerointi. Liitin painuu kabiinin puolelle, kun avaa parit mutterit ja nostaa kehikkoa. Ahdasta on.

              Comment


              • #8
                Totta Valtsu.

                Hopsiksen laittama ohje oli Passatiin (B5/B5 GP TDI), mutta eiköhän nuo ole omani kanssa täysin rinnastettavia. Ainakin kuvien mukaan komponentit näittivät täsmälleen samoilta.

                Käsky...muutoskäsky...peruutus.

                Vaihdan kytkennät Hopsiksen laittaman ohjeen mukaisiksi. Onneksi kytkennät on nyt helppo vaihtaa.

                Niille jotka suunnittelevat vakkarin asennusta, niin voin suositella vaihtoehtoa että irroitat moottoritilan liittimestä vaadittavat johdot irti ja suoritat 'pinnityksen' liittimen ulkopuolella. Boxissa on hyvin tilaa johtonipulle ja esim. kutistesukilla suojaten johdot voivat olla kuivassa tilassa huoleti. Kulutin itse aikaa n. tunnin selvittääkseni, kuinka saisin auton sisältä tulevan liitin kannan irroitettua 'virallisen ja aidon' kytkennän suorittamiseksi...turhaan. Tuo moottoritilan liitin avautuu vaivattomasti ja käsissäsi on minuutissa siististi irroitetut vapaat johdot.

                Heittäkää headsup'ia jos kytkennät ovat menossa aivan 'käteen', mutta vaihdan illalla johdot ristiin. Kiitos paljon Hopsikselle ja Valtsulle tähänastisesta avusta ja pikaisista on line vs hands on -vastauksista! :D

                Comment


                  #9
                  Kerro toki kun saat kaiken kasaan. Minulla on nimittäin sama projekti kesken. Viiksi on vaihdettuna ja johtonippu vedetty sinne moottoritilan puolelle mutta johdot edellämainituista syistä kytkemättä siihen valkoiseen töpseliin. En saanut yhtään avainta mahtumaan jotta olisi saanut ne kiskon kaksi mutteria auki ja liittimen irti.

                  Comment


                    #10
                    Mussa on varmaan hieman masokistin vikaa, kun olen aina laittanut sinne "oikeaan" paikkaan. Toistakymmentä noita on tullut laitettua, n. 3 tuntia menee koko asennuksessa keskimäärin. Joskus tehny selällään maaten kuskin jalkatilassa tai joissakin riittää johtosarjassa sen verran, että saa ujutettua konetilan puolelle just ja just.

                    Suoraan liittäminen on kyllä helpoin. Jos haluaa hifistellä, niin siihen voi laittaa vaikka 4-napaisen liittimen väliin, niin helpottaa, jos joutuu auton johtosarjaa irrottelemaan joskus myöhemmin.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä sen valkosen töpselin saa konehuoneen puolelle, mutta vaatii gynekologin kädet, rautaiset hermot ja tuntikaupalla aikaa ;) Itse sain juurikin liitettyä nuo vakkarin johtosarjan pinnit tuohon liittimeen konetilan puolelta.

                      Muistaakseni homma meni näin: Sen kiskon saa irrotettua ihan räikällä parin jatkon kanssa, vaatii vähän pujottelua, mutta ei pitäisi olla mahdoton homma. Sen valkoisen liittimen johto taisi olla nippusiteella tms. kiinni siinä kiskossa, sen kun poikkasee niin pitäisi olla varaa ujuttaa liitin konehuoneen puolelle kiskon ohi. Kiskon ollessa kiinni se ei tosiaan sieltä välistä mahdu. Auttaa kun ecun muoviboksin purkaa irti.
                      Viimeksi muokannut alpi; 14.6.2011, 11:10. Perustelu: muisti palailee pätkittäin

                      Comment


                        #12
                        Laitatko Aki mulle nuo vakkarin johdot samalla kun mittariston näytön jos tuon auton ensi kuun alussa hoitoon? Osaisin arvostaa jos ne olis hifistelty sinne oikeaan paikkaan. Muuten vedän ohi töpselin suoraan.

                        Comment


                          #13
                          Jos jää aikaa.

                          Comment


                            #14
                            Itsekin laitoin johdot sinne oikeaan liittimeen, mutta nyt kyllä laittaisin oman liittimen niille. Eipä siitä juuri lisäarvoa saa jos ne on siellä valkoisessa liittimessä. Pääsee helpommalla kun suosiolla laittaa oman liittimen.

                            Ja tietty ehdottomasti liittimellä, eikä mitään tinausjuttuja. Nimittäin sitten ottaa pattiin kun pitää irroitella johtosarjaa, esim koneen irroituksen takia.

                            Comment


                            • #15
                              Merkkitiskilläkään eivät kuulema laita noita siihen valkoiseen liittimeen vaan pistäävät nelinapaisella yhteen.

                              Comment


                                #16
                                Kauppa selvä, jostain projektista varmaan saa yhden suojatun liittimen ryöstettyä tuota varten. Milläs konstilla olette sen virtajohdon kytkeneet. Ohjeissa oli että sulakkeen 15 taakse. Ajattelin tuolle ihan oman virtajohdon ottaa relekiskon juuresta jaa siihen väliin sulakepesä.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuolla on tuota mun ähellystä: http://valitalo.org/cruise_control_installation.htm

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla oli germaanien tekemässä ohjeessa että terminaaliin 75X.
                                    Viimeksi muokannut alpi; 22.10.2011, 10:08.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mistähän tuollaisen liittimen saisi ostettua (onko joku tietty standardi), vai meneekö purkaamon puolelle...

                                      Comment


                                        #20
                                        Vaikka jostain autosähköliikkeestä, ihan mikä tahansa tiivistetty nelinapainen liitin. AMP superseal on hyvä: http://www.vpv-motorracing.fi/VPV-Hinnasto.pdf

                                        Comment


                                          #22
                                          Juurikin noita tarkoitin.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X