Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 AQ -95 virtalukko jäykkä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 AQ -95 virtalukko jäykkä

    Haulla löysin vastaavan vaan kukaan ei ollut vastannut siihen...

    Eli valot ja kaikki toimii (paitsi että kuluttaa virtaa sähköt sammutettuina ~0,4 amppeeria...) mutta avainta kääntäessä saa käyttää aika paljon voimaa ja narisee.

    Olin varma että lukon pohja on rikki mutta eilen kun purkasin alhaalta hyllyn veke niin huomasin että automaatissa on tämä
    kepin/avaimen lukitussysteemi joka ehkä on syynä 'jäykkyyteen'.
    Virtalukon alla on musta muovinen osa josta lähtee johdot (vaiko vaijeri?) jonnekin, en löytänyt eilen ainakaan toista päätä...

    Tämä musta möykky ainakin liikkuu hieman kun avainta kääntää ja vaikuttaa siltä että syy voisi olla siinä. Näyttää siltä että se on asennettu yhtaikaa virtalukon kanssa eikä sitä saa pois ilman että poistetaan koko virtalukko.

    Nyt haluaisin kysyä neuvoja ennenkuin alan purkaa sen enempää että onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja miten korjata? Lukko on saanut voitelua ja se auttoi ehkä ihan vähän...

  • #2
    Eilen otin mittariston pois koska puolet taustavaloista oli sökönä. Huomasin kun tarkistin v-lukon pohjan kuntoa että siinähän on isompi musta möykky sitten lukon yläpuolella joka siis liittyy siihen samaan juttuun.

    Avainta kääntäessä en saanut varmuutta että rutiseeko se alempi pieni musta vai se isompi yläpuolella. Isommassa tod.näk. vaijeri vaihdekeppiin ja pienemmässä piuhat.?!

    EDIT: Kävin teettämässä vara-avaimen ja siinähän on ajonesto, toinen mokkuloista ilmeisesti liittyy siihen mutta kumpi, ja mikä siinä oikein jumittaa?
    Viimeksi muokannut Miku; 1.6.2011, 11:10.

    Comment


    • #3
      Johdoilla oleva on ajoneston lukukelalle mikä on osa lukkopesää. En nyt tiedä tarkemmin mikä se vaijerin tarkotus on, mutta ELSA:ssa oli maininta siitä että on automaateissa tuon irroitus yksi vaihe jos lukkopesää vaihtaa.

      Virtalukonpohja on siellä toisessa päässä rattilukkoa ja helppo vaihtaa. Kokeilisin sen vaihtoa itse ainakin ensiksi.. omassakin homma pelasi ihan ok, mutta kun vaihdoin niin näkyi murtuneen runko siitä vähän. Onneksi ei hajonnut kriittisesti jossain tien päällä..

      Comment


      • #4
        Näin arvasinkin juu.

        Siis se vaijeri (ylempi isompi mokkula) hoitaa sen vaihdekepin lukituksen vissiin koska avainta ei saa pois paitsi P-asennossa.
        Sitä vaan ihmettelen että mistä se narskutus kuuluu kun avainta kääntää. En saanut selvää vaikka kokeilin kädellä näitä molempia samalla kun veivasin avainta.

        Olen satkuissa muutamaan otteeseen vaihtanut näitä virtalukon pohjia ja se homma näyttää suht samanlaiselta tässä kopassa. Kattelin sitä pohjaa kunnolla eilen taskulampun ja peilin avulla vaan mitää halkeamia en havainnut. Tottakai pitäisi irrottaa se pohja ennenkun tietää lopullisen kunnon.

        Kuulosti vaan siltä ettei narina tule sieltä ja sen takia epäilen sitä vaijerimokkulaa.

        Comment


        • #5
          Vika löytyi (osittain...). Olihan se virtalukon pohja sittenkin halki.

          Sehän yleensä halkeaa siinä kohtaa missä se on virtalukon rungon sisällä, palautusjousen kohdalla (löysin vanhan jonka olin vaihtanut joskus ja samasta kohtaa rikki). Tämän takia ei näe päällisin puolin mitään vikaa ennenkuin irrotetaan pohja kolostaan.

          Kevyemmin toimii mutta ei yhtä sulavasti kun mun satkuissa. Johtunee siis noista tomaatin keppilukkovaijereista. Kai siihen tottuu ;)

          Kaikenkaikkiaan erittäin helppo vaihtaa A6 mallissa satkuihin verrattuna kun on tilttiratti.


          17.06.2011:
          Olen joskus huomannut että avain liikkuu kevyemmin kuin yleensä.

          Eilen kun kävin verstaalla ja oli pakko käynnistää vähän väliä löysin syyn siihen jäykkyyteen; jos painaa jarrua vähän kovempaa niin avain liikkuu kevyemmin!

          Tää on taas tätä automaattiin ei tottuneelle uutta ja hienoa ;)
          Viimeksi muokannut Miku; 17.6.2011, 12:34. Perustelu: Typo...

          Comment


          • #6
            Nyt taisi se varsinainen vika löytyä!

            Olihan se virtalukko edelleen välillä melkein mahdoton, välillä taas ei... riippumatta siitä miten kovaa jarrua painoi.

            Epäilin jo että mun ostama harakiripohja olis taas menny vaan ei. Hain tänään uuden pohjan ihan Marmorilta, ajattelin että nyt... Ja paskat! Ilman virtalukon pohjaa taas jumitti avain.

            Ei muuta kun iso musta mokkula (virtalukon yläpuolella) palasiks ja siinähän on se vaihdekepin lukitusvaijeri, kiinni metallisessa 'männässä' jota ilmeisesti ohjaa virtalukko. Ei muuta vikaa kun kuivunutta vaseliinia!! WD40 kehiin ja nyt pelittää kuin uus, mahtavaa ;)

            ETKAsta huomasin että automaattivaihteisiin on eri varaosanumero virtalukon pohjalle, muuten sama numero mutta numeron perässä 'B'.

            Comment

            Working...
            X