Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo ääni ilmastoinnin kompurasta...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Outo ääni ilmastoinnin kompurasta...

    Nyt jakopäärempan jälkeen alkanu kiinnittämään huomioo outoon ääneen ilmastoinnin ollessa päällä. Eli konehuoneesta kuulu ihmeellinen ujellus/vinkuna kun vähän kierroksia koneessa ja parhaiten taajamanopeuksissa, kun ei muu melu nouse vallitsevas. Kuuluu myös paikallaan kierroksilla. Ääni häviää heti, kun sammuttaa ilmastoinnin ja kun painat uudestaan hiutaleesta, niin ääni tulee takas, eli aina kun ilmastoinnin kompura käy, niin ääni kuuluu. Eli mun jären mukaan se ei voi muualta tulla.

    Onko muilla kuulunut vastaavaa ääntä ja onko toi vaarallista, eli pitäiskö jotain tehdä, vai vaan ajella ja toivoa parasta? Tänään kokeiltiin löysyttää hihnaa, mutta ääni ei hävinnyt minnekkään. Ja en tosiaan muista viime kesänä ääntä kuulleeni ja nyt siihen het kiinnittää huomion.

    #2
    Aikoinaan kun isäukon Volvosta oli ilmastoinnin kompressorin laakerit loppu, se piti samanlaista ujellusta kuin remmiahdin. Sinänsä 5 zyl bensa + "remmiahdin" kuulosti varsin mukavalta.

    Comment


    • #3
      Aikoinaan kun isäukon Volvosta oli ilmastoinnin kompressorin laakerit loppu
      No laakerivika tuli itellekkin mieleen vähän. Onkohan noi laakerit vaihettavissa, vai onko toi vaan kosmeettinen vika, eli ei hajota mitään? Vai voiko/kannattaako tolle ihmeemmin mitään tehdä?

      Comment


      • #4
        Onkohan siihen huolto tehty milloin? Tuoreet öljyt _saattaa_ auttaa, mutta ei tietenkään korjaa vikaa. Sikäli sille ehkä kannattaisi tehdä jotain, että jos kompurasta irtoaa metallihilua, niin se leviää koko systeemiin ja sitten ei uusi/korjattu kompurakaan kauan kestä.

        Comment


        • #5
          Onkohan siihen huolto tehty milloin? Tuoreet öljyt _saattaa_ auttaa, mutta ei tietenkään korjaa vikaa. Sikäli sille ehkä kannattaisi tehdä jotain, että jos kompurasta irtoaa metallihilua, niin se leviää koko systeemiin ja sitten ei uusi/korjattu kompurakaan kauan kestä.
          Viime kesänä ilmastointi huollettu viimeksi, jopa kahteen kertaan. Siis onko kopmpuran sisässä jotain laakeria joka voi pitää ääntä? Siinä hihnapyörässähän vissiin on, mutta sehän pyörii koko ajan on ilmastointi päällä tai ei, eli voiko se ääni nyt siitä tulla?

          Comment


          • #6
            Ainakin omassa tapauksessani ainoastaan kompuran vaihto auttoi ongelmaan. Ei siihen taida kovin edullisesti huolto-osia saada ja vaihto-osana menee. Jatkuva vinkuna, kun ilmastointi päällä kertoo kyllä ongelmakohteesta. Oletko tarkastanut ilmastointijärjestelmän tiiviyden? Periaatteessa nykyiset huoltamoiden täyttölaitteet tekevät painetestauksen, mutta eihän siinä tunnissa saa kaikkea selville. Liian vähäinen määrä kylmäainetta aiheuttaa kompuralle lisärasitusta. Kylmäainetta saa olla aika runsaasti vähemmän, ennenkuin kompura ei lainkaan starttaa.

            Minkä takia se järjestelmä piti kahteen kertaan viimekesänä huoltaa? Oliko riskiä, että kompurasta olisi päässyt öljyä karkuun?

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja teemuval Näytä viesti
              Siis onko kopmpuran sisässä jotain laakeria joka voi pitää ääntä? Siinä hihnapyörässähän vissiin on, mutta sehän pyörii koko ajan on ilmastointi päällä tai ei, eli voiko se ääni nyt siitä tulla?
              On siellä laakereita, kuvista selviää: http://valitalo.org/compressor.htm

              Comment


              • #8
                Minkä takia se järjestelmä piti kahteen kertaan viimekesänä huoltaa? Oliko riskiä, että kompurasta olisi päässyt öljyä karkuun?
                No se laitteen automaattiohjelma meni tilttiin ekalla kerralla ja sit kyl laitto manuaalilla loppuun, mutta omasta mielestä ei sen jälkeen antanu enää kylmää, eli paremmin anto ennen kyseistä huoltoa. Siihen sillo lisättiin muistaakseni max 200 g kylmäainetta. No sit ku en ollu tyytyväinen, niin teki ilmasis uudelleen ja sit tuikkas muistaakseni yli 900 g mikä yli ohjearvon. No en oo vieläkään ihan satavarma antaako niin kylmää kun pitäs, vai olenko vainoharhainen.

                Voiko muuten liian suuresta kylmäainemäärästä olla haittaa?

                En tiiä, että pitäskö vielä uhrata ja käyttää toisessa paikassa ilmastointihuollossa...

                Comment


                  #9
                  Käsittääkseni liian paljon kaasua siellä ei saa olla, voi pistää laitteet jäähän.

                  Comment


                  • #10
                    Voiko muuten liian suuresta kylmäainemäärästä olla haittaa?
                    On siitä yleisimmin haittaa. Käyntipaineet nousee ja kylmäntuotto ei ole enään optimaalista. Korkeapaine-anturi katkoo kompressorin käyntiä ja odottaa paineden alenemista.
                    Muitakin ongelmia tulee väistämättä eteen, jos edellä mainittu painekytkin jostain syystä ei toimi. Esim kompressorin venttiililautasten vaurioituminen jne jne...


                    Käsittääkseni liian paljon kaasua siellä ei saa olla, voi pistää laitteet jäähän.
                    Ja koskaan tuonne R-134A laitokseen kylmäainetta EI tankata KAASUNA!! ;)

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä minä olen monesti tankannut R134A laitteistoja kaasumaisessa olomuodossa olevalla kylmäaineella, mutta ei nyt aleta hiuksia halkomaan ;)

                      Sitä on turha pelätä että perus täyttöhuoltojen aikana olisi öljyä hävinnyt järjestelmästä, merkittäviä määriä sitä häviää vain kun vaihdetaan uusia komponentteja järjestelmään.

                      Jos se oikeasti on laakeriääni, suosittelen uuden kompuran vaihdattamista ennen kuin se vanha laukeaa tuon enempää. Tulee merkittävä kustannus lisää jos se kompura totaalisesti laukeaa, kun koko järjestelmä joudutaan putsaamaan roskasta.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä minä olen monesti tankannut R134A laitteistoja kaasumaisessa olomuodossa olevalla kylmäaineella, mutta ei nyt aleta hiuksia halkomaan ;)
                        Mutta ei mielellään tarkoituksen mukaisesti joka kerta ;D

                        Comment

                        Working...
                        X