Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Allroadin sähköongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Allroadin sähköongelma

    Vaihdoin Allroadiin 140A Valeon laturin tilalle 140A Boschin laturin joka kävi suoraan paikalleen n. 5 kk sitten. Siitä operaatiosta lähtien latausjännite on ollut kojelaudan mittarin mukaan noin 12,5-13 volttia ajon aikana. Onko tämä normaalia ja mistä moinen voisi johtua?

    Edit: voisiko joku päälle jumittunut laite autossa aiheuttaa tuollaisen?
    Viimeksi muokannut seepra; 24.5.2011, 07:27.

    #2
    Tutustu todelliseen jännitteeseen yleismittarilla. Kojelaudan näyttö on kovin suuntaa-antava. Yli 14V siellä pitäisi olla.

    Comment


    • #3
      Ahaa, voiko tuon yleismittarin laittaa mihin väliin turvallisesti?

      Comment


      • #4
        Akun napoihin ja mittaa tasajännite alueella.

        Comment


        • #5
          Pitääkö panna johonkin sulakkeelliseen vai tuohon isompien ampeerien rasiaan vai onko asialla väliä jännitettä mitattaessa?

          Comment


          • #6
            Kaukalosta se muoviluukku pois jotta akku tulee näkyviin ja mittaat navoista.

            Comment


            • #7
              Noniin, mittailin tuossa ja akun navat sanovat käynnissä ollessa, että 12,81 volttia. Se lienee aika vähän? Näyttää siis samaa mitä tuo kojelaudan mittarikin näyttää. Tämä homma tuli talvella tehdyn laturinvaihdon jälkeen. Tuli mieleen, että voiko joku autossa valmiina oleva laite aiheuttaa tällaisen homman olemalla esim oikkarissa? Saako tuon laturin jännitteen selville mittaamalla sen käynnissä ollessa suoraan noista navoista?
              Viimeksi muokannut seepra; 25.5.2011, 15:26.

              Comment


                #8
                Akun navoista näkyy ihan oikea latausjännite, pitäisi tosiaan olla 14.jotain. Onko virtaa kuitenkin piisannut hyvin kylmäkäynnistyksiin?

                Comment


                • #9
                  Saakohan laturi kunnolla maata?

                  Comment


                  • #10
                    Okko: on, ei ole ollut ongelmia. Anssi: miten tarkistetaan maan saanti?

                    Comment


                    • #11
                      Auton käydessä yleismittari tasajännitealueelle ja toinen johto akun miinukseen ja toinen laturin runkoon. Niin hullulta tuo kuulostaa mut tuolloin mittari näyttää suoraan jännitehäviön. Jos maapuoli on kunnos niin näyttää varmaan noin 0.2 volttia. Jos puolta volttia rupee lähenteleen niin sit on jossain vikaa.

                      Comment


                      • #12
                        Oho, pitääpä kokeilla =).

                        Comment


                          #13
                          Samoin kannattaa määhäviön ohella mitata lataushäviö, eli laturin plussanavan ja akun plussanavan välinen ero. Ei olisi ensikerta kun kaapeliin hukkuu

                          Comment


                          • #14
                            Voiko tuollaisen kaapelihäviön korjata jotenkin? Olen siksi hieman huolissani tuosta, koska en ole vaihtanut mitään muuta kuin laturin tuohon.

                            Comment


                            • #15
                              Liitosten hyvä puhdistus. En usko että itte johto olis niin huonos kunnos ku kerta ennen on pelannu. Aina pientä jännitehäviötä syntyy ku virtaa liikkuu.

                              Comment


                                #16
                                Minulla oli Touaregissa virtajohdin laturilta sähköjakokeskukseen mallia huono - mallivika.
                                15,9V laturin perässä oli 11,4 volttia 140cm myöhemmin. Kaapeli oli sormenvahvuinen ja ilmeisesti tehty kumisaappaan varsista tai kultakutrin letistä koska ei sähköä johtanut.
                                4B:n kohdalla kaapelivika ei liene todennäköinen mutta huono kontakti kyllä.

                                Comment


                                • #17
                                  Noniin, nyt on kiireiltä aikaa alkaa testaamaan asiaa. Kuten hyvin tiedämme, tuo laturi on HIEMAN haastavassa paikassa 2.7T:ssä. Tuo miinusnapa ja laturin runko onnistuu varmasti hienosti, mutta plusnapa ja laturin plussa on tod näk melko hankalaa selvittää auton käydessä. Onko tähän joku patentoitu menetelmä?

                                  Niin, ja sivumennen sanoen, nyt kun pistää auton käyntiin niin yleismittari antaa akun navoilta 10,8 volttia eikä latauksen merkkivalo pala edelleenkään. Eilen käynnistin auton ja huomasin olevani ongelmissa. Etuilmajousi vuotaa ala-asennossa ja kompura kieltäytyi käymästä kun jännite oli liian alhainen - lopputuloksena vika muistiin ja pysyvä korkeussäädön vikavalo tauluun. Sain vehkeen toimimaan tunkkaamalla kulman ylös ja poistamalla vian muistista. Sitten kompura jaksoi täyttää kulman joka ei enää vuotanut tunkkauksen jälkeen.

                                  Kysymys kuuluu: jos mittaan tuon laturin selväksi ja se toimii, voiko autossa olla joku muu viallinen komponentti joka kuluttaa virtaa kovasti? Esim tuo alustan kompura?

                                  edit: hetkinen, nyt alkaa raksuttaa itselläkin. Latauksen merkkivalo ei pala vissiinkään siksi, koska se mitataan laturista itsestään? Eli siellä on kaikki kunnossa - vika lienee johdoissa?

                                  Edit2: tarkoittaako tuo laturin rungosta mittaaminen siis ihan konkreettisesti sitä laturin metallista runkoa vai jotain napaa? Tuossa mulla olevassa laturissa on kaksi noita napoja, toinen joka on paikallaan ja jota en näe nyt ja B2+ sekä sitten sellainen ihan pieni naru erillisellä liittimellä, joka pitää kytkeä siihen. Ja nyt syttyi ekan kerran laturin merkkivalokin.

                                  Autooni on vaihdettu n 2 v sitten akku, siinä on joku tarvikevehje. Auto on toiminut siitä asti moitteetta. Tuo laturi vaihdettiin tammikuussa. Onko tuossa 4Z allroadissa joku kummallinen systeemi, että akku tai laturi tms pitää jotenkin opettaa sille autolle?
                                  Viimeksi muokannut seepra; 23.6.2011, 17:46.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos kokeilen tuossa suoraan tuon laturin siten, että laitan mittarin kiinni plusnapaan ja toisen pään runkoon ja asetus tasavirralle, niin se vissiin kertoo sitten suoraan paljonko laturi antaa? Tuossa laturissa on B1+ ja B2+ -navat. Pääsen helposti käsiksi tuohon B2+:aan, B1+ on hikisempi. Antaako tuo samaa tulosta kummasta vain navasta mittaamalla?

                                    Comment


                                      #19
                                      Eikös siitäkin laturista lähde vain yksi iso kaapeli? Jos lähtee, niin siitä mittaat kuvailemallasi tavalla.

                                      Ja alue on tasajännite, ei virta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siis joo, jännite, sitä tarkoitin. Aioin tarkastaa laturin kunnon tuolla menetelmällä mitä kuvasin. Siksi haluaisin tietää, että voiko tuosta B2+:sta ottaa suoraan sen mittauksen, tuleeko siitä sama tulos kuin B1+:sta? Jos saan helposti selville että laturi on entinen, niin tämähän menee vielä vähällä kaivamisella.

                                        Heti jos mittaan laturista ja siinä olevasta letkun toisesta päästä, voi vika olla siinä letkussakin tai liitoksessa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä ne samaan pisteeseen on kytketty B1 ja B2.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos sulla laturi on entinen,niin sen huomaat kyllä kysymättäkin=virta ei riitä mihinkään...Veikkaan stetsonista maadoitusvikaa!Purkaa jonnekkin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eipä taida perusyleismittari riittää latausvirran mittaamiseen, joten suosittelen jättämään sen testin väliin, mikäli et halua mittarikauppaan.
                                              Latausjännite laturilla kannattaa mitata.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo, aion testata sen latausjännitteen. Ja jos se ei ole se, niin sitten jahdataan niitä maavikoja.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kannattanee sillävälin laittaa akkua yöksi vaikka perinteiseen laturiin, ennekuin olet paikallistanut latausvian.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jaa, miksi pitää laittaa laturiin se akku? Jos lähtee kuitenkin käyntiin tuo auto?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Aattelin vaan kun kerroit ongelmista esim. ilmajousituksen kanssa liian vähäisen jännitteen takia.
                                                      Täydellä akulla varmaan jaksaisi nostaa jousituksenkin kohdalleen, vaikka ei lataiskaan täysillä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Niinjoo, se tietty voi olla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Se unohtui, että jos auto lähtee käyntiin niin se ei liene kuitenkaan vaikuta tuohon lataustestin tulokseen, olipa akussa virtaa minkä verran tahansa? Eikö sieltä pitäisi aina tulla sama tulos erona volteissa? Olettaen että kyseessä olisi maavika, mitä eri vaihtoehtoja tuossa olisi sitten? Tuossa laturin viereisessä kohdassa autossa menee aika selkeä maakaapeli moottorin lohkosta tuohon viereen, olisiko auton runko? Se voisi tietty olla yksi kohde? Entä se akun miinusnavalle menevän kaapelin toinen pää? Eikös laturi itse ota suoraan kiinnityskohdastaan maan?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Noniin, miinusnapa ja laturin runko tutkittu siten, että mittari miinusnapaan ja toinen pää laturin fyysiseen runkoon kiinni. Tutkimuksen tulos: -0,03 volttia. Olen melkein varma, että maata se ainakin saa.

                                                            Voiko sellaista mittausta tehdä että laittaa tuon toisen pään akun plusnapaan ja toisen pään laturin runkoon? Sillähän saisi erotuksen avulla selville, että meneekö tuonne tavaraa vai ei?

                                                            Samaan aikaan tässä akun navoista mitattuna tulos on 12,4-12,2 v välimaastossa koko ajan.
                                                            Viimeksi muokannut seepra; 25.6.2011, 20:24.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X