Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hälyttimen asennus 80 B4 -92

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hälyttimen asennus 80 B4 -92

    Noniin, seuraavana vuorossa olisikin sitten tuollaisen jälkiasennettavan halpahälyn asennus. Laitehan tulee lähinnä vain keskuslukitusta ohjaamaan, mutta päätin että laitan hälyn sitten samalla, kun kerta asentamaan alkaa.

    Tuossa hälyssähän on mukana myös kaukokäynnistys, joten ehkäpä juuri siksi vaatii noita piuhoja vähän enemmänkin. hälyn mukana tuli kyllä hyvät ohjeet ja asennus tuskin tuottaa ongelmia JOS vain tietäisi auton puolelta mikä piuha on mikäkin.

    Elikkäs Kytkentäkaavioita Audi 80 B4 -92 jos jollain olisi, niin olisin erittäin kiitollinen.

    Myöskin kaikki muu apu johdotuksista otetaan kiitollisena vastaan. Lähinnä siis mikä väri tuolla vastaa mitäkin toimintaa.

    Itse keskuslukituksen ohjaus kytketään lukemani mukaan sinivihreään piuhaan, piuha katki ja laite väliin tyylillä.

    Mutta sitten tarvisi ainakin vilkkujen johdot ja virtalukon eri asennot. Myöskin sisävalon johdolle olisi varmaankin tarvetta.

    Tarkoitus olisi asentaa laite tuohon kuskin jalkatilan tuntumaan, joten kaikki neuvot mistä sieltä noita johtoja löytyisi, olisi tervetulleita.
    Viimeksi muokannut JTR76; 21.5.2011, 15:17.

  • #2
    Yleismittarilla olen itse etsinyt johdot.

    En tiedä 80:stä, mutta 100:ssa on sähköjohtoa ja relettä jo muutenkin kuskin jalkatilan tuntumassa ja yhtä yksilöä olen laitellut, jossa on hälytin asennettu sinne vielä sekaan, niin on ollut kyllä ikävä johtoviidakko siellä vastassa.

    Halvoissa hälyttimissä on usein vielä purkkia purkin perässä kytkettynä, joka on muutenkin hankalampi asentaa siististi. Suosittelisin asentamaan hälyttimen sellaiseen paikkaan, jossa ne ohjainpurkit eivät ole auton alkuperäisten johtosarjojen sekaan tungettuna.

    Comment


    • #3
      Joo asennus paikka todellakin vaihtui takapenkin alle, paljon parempi paikka hälyn asentamiseen. Ensin purin vähän noita ratin alusmuoveja ja koitin saada sieltä jotain tolkkua, mutta erittäin huonolla menestyksellä. Sitten foorumilta vinkkejä kerättyäni, päätin siirtyä auton takaosaan. Keskuslukon pumppu löytyikin nätisti takapaksin oikeasta reunasta, verhoilujen takaa ja monet kertoivat asentaneensa keskuslukon kauko-ohjauksen sinne pumpun viereen suoraan. Minusta paikka oli kuitenkin vähän hankala ja takapenkin alla oli oikein hyvä paikka hälylle, joten sinne päätin sen sitten asentaa.

      Johtonippua jäljittämällä takakontista pumpulta lähtien, sai aika helposti selville missä nipussa tarvittavat johdot kulkivat, Nippu auki puukolla ja sieltähän ne piuhat löytyivätkin. Lukkojen ohjauspiuha on sinivihreä, virta on puna/musta ja maa on ruskea. Siinä nipussa menee kyllä noitten johtojen lisäksi vielä kymmenkunta piuhaa, mistä ei mitään hajua mitä ne oikein ovat, mutta noilla pääsi kyllä hyvin alkuun. Tuo sinivihreä piuha katkaistaan ja keskuslukon ohjaus kytketään siihen väliin.

      Tällä päästiin jo hyvään alkuun, ovien ohjaus toimi niinkun pitääkin sekä avaimesta että kaukosäätimestä. Seuraavaksi oli vilkkujen vuoro. Niiden johdot ovat musta/vihreä ja musta/valkoinen. Ne löytyvät kätevästi takapenkin kuskinpuoleisesta laidasta menevästä paksusta johtonipusta. Ne kytkemällä alkoi vilkkujenkin ohjaus pelaamaan juuri niinkuin pitääkin.

      Joten perustoiminta saatiin pelaamaan aika nätisi ja suht pienessä ajassakin, mutta sitten alkoikin ne ongelmat. Eli itse hälyttimen toiminta. Vaikka miten päin koitettiin johtoja kytkeä, niin aina se hälytys toimi jotenkin täysin päättömästi. Tai no ei nyt aivan täysin, mutta ikävästi kuitenkin. Isommaiksi ongelmaksi muodostui että hälytys tuli aina kun ovet avasi, oli hälytin päällä tai ei ja toisekseen hälytin ei tuntunut reagoivan mitenkään tärintunnistukselta tulevaan signaaliin. Joten joku tuossa mättää vielä pahasti.

      Eli hiukan tarkentaakseni, ongelmat ilmeni heti kun kytkettiin tuo ovisignaalin johto kiinni. Koitettiin kytkeä sitä sekä suoraan ovikytkimelle, että maihin, sekä myöskin suoraan +12 antoon.
      Tuossa hälyttimessä (RIME AL-ENG60) on kaksi mahdollisuutta ovikytkimien kytkentään ja ohjeen mukaan niistä kytketään vain toinen. Kytkettävä johto valitaan sen perusteella onko autossa + vai - järjestelmä. ( vihreä+ Sininen- )

      Eli APUJA kaivattaisi.
      Onko tässä automallissa kumpi järjestelmä ? (oman käsityksen mukaan -)
      Ja osaisiko joku kertoa mitä kaikkia johtoja tuohon keskuslukon pumpulle oikein tulee, siis siihen 12 napaseen liittimeen. Tai löytyisikö vaikkapa sen pumpun kytkentäkaaviota ?
      Viimeksi muokannut JTR76; 23.5.2011, 16:45.

      Comment


      • #4
        Tämä aihe taitaakin mennä yksinpuheluksi, mutta kirjoittelen nyt ainakin omia löydöksiäni tähän, jos vaikka sitten auttaisi seuraavaa asennus ongelmissa.

        Elikkäs tänään noita pumpulle tulevia johtoja vähän mittailin ja pari olennaista johdinta sieltä jo löysinkin. On muuten eri väriset johtimet kun kaikissa noissa muissa mistä kirjoituksia löysin, tai ainakin osa johdoista.

        ACC/ignition elikkäs herätevirta tai mikä lie onkaan löytyy punaisesta johdosta. Eli tähän tulee 12v kun avain on virtalukon ensimmäisessä asennossa.

        12v Kun mittari valot palaa ja päävirta on päällä löytyy sinimustasta johdosta.

        Ruskea/valkoinen on ovikytkimien johto. Tähän tulee siis maata kun joku ovista on auki. Ruskea valkoisia on siellä kyllä parikin kappaletta ja toinen niistä on kai sama kun tämä, mutta kolmas onkin sitten jännitteellinen johdin, joten mittarilla tarkastus ennen kytkentää on suotavaa.

        Jäi sinne vieläkin aika monta johtoa minkä toiminta ei ole selvillä. Mutta jatketaan tutkimuksia taas jokupäivä.

        Tuosta oman asennuksen tilasta vielä sen verran, että vaikka johdot alkaakin hahmottua, niin tuo hälyttimen toiminta on vieläkin pahasti pielessä.

        Comment


          #5
          Yleensä näitä yksityis kohtaisia johdoituksia ja selvityksiä missä kohtaa ja miten olet asennuksen toteuttanut ei tulisi netissä paljon kirjoitella ylös. Eipä tässä vielä mitään mutta sitten kun ajonestoja aletaan pohtia. ;)

          Mistä ostit hälyn?

          Comment


          • #6
            No juu , onhan se vähän niinkin, mutta ei tuo oma ainakaan niin arvokas ole, että ihan niin kovasti pitäisi suojella, että ei edes johdotuksia uskaltaisi julkisesti miettiä :)

            RIME:ltä tuon ostin, oli erittäin edullinen ja riittävillä toiminnoilla varustettu, tai oikeastaan vähän liikaakin noita toimintoja omaan tarpeeseen. Minulle riittäisi että saisi tuon lukituksen kauko-ohjauksen pelaamaan ja ihan perus hälytin toiminnot.

            Edit: Niin laitoin tosiaan RIME:llekin tuosta kyselyä, että mikähän oikein on, kun hälytin ei suostu toimimaan loogisesti.
            Viimeksi muokannut JTR76; 24.5.2011, 22:22.

            Comment


            • #7
              Varmaan olisi ohjeissa mainittukin, jos kyseinen hälytin tarvitsisi, mutta yleisellä tasolla, niin muutamassa hälyttimen kytkentäohjeessa on mainittu, että sisävalon ovikatkaisijoita käytettäessä pitäisi laittaa diodi väliin, jottei jännite kulje ovet kiinni -tilassa hälyttimelle. Sehän kulkee silloin sisävalon polttimon kautta niille ovikytkimille, kun eivät maadoitu.

              Comment


              • #8
                Kiitos tästä vinkistä! Jotain tuon tapaista muistan lukeneenikin jostain, mutta en osannut ajatella yhteyttä. Pitää vielä kokeilla muutamia kytkentä vaihtoehtoja ja jos nekään eivät tuota tulosta, niin hommata sitten jostaan diodi ja kokeilla sen kanssa.

                Comment


                • #9
                  Noniin taas on käyty vähän kytkemässä ja mittailemassa. Kyllä tuossa vaan taitaa jotaan vikaa vikaa olla koko purkissa. Toiminta ovikytkimien johtojen osalta menee seuraavasti.

                  Hälytin pois päältä.

                  Vihreäjohto (+) tämän saadessa jännitettä alkaa vilkut vikkumaan ja vilkkuvat tietyn aikaa. hälytin ei kumminkaan hälyytä.

                  sininenjohto (-) tämän saadessa maita alkaa vilkut vilkkumaan ja vilkkuvat tietyn aikaa. Hälytin ei kumminkaan hälyytä.

                  Hälytin päällä toiminta on muuten vastaavaa, mutta syntyy myös "oikea" hälytys, eli sireeni soi ja hälytys kestää pidemmän aikaa.

                  Johtopäätelmä on, että syystä tai toisesta, hälyttimen ollessa pois päällä, vilkut saavat kumminkin jonkun ihme signaalin hälytys tilanteessa.

                  Käytännössä tämä aiheuttaa sen, että kun ovet avataan hälyttimen ollessa pois kytkettynä, vilkkuu vilkut niin kauan kunnes oven sulkee tai kunnes tietty aika on kulunut. Tätä aikaa en ole mitannut, mutta 10 -20 sekuntia voisi olla arvio.

                  Jotenka vaihtoon taitaa lähteä koko purkki. Vai olisiko jollain joku hyvä idea kuinka tuon saisi pelaamaan järkevästi ?
                  Viimeksi muokannut JTR76; 25.5.2011, 17:56.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja JTR76 Näytä viesti

                    12v Kun mittari valot palaa ja päävirta on päällä löytyy sinimustasta johdosta.
                    Mihin tarkoitukseen tuollaista jännitettä tarvitaan hälyttimessä? Yleensä hälytin vaatii +15 jännitteen, mutta tuo ei ihan sitä vastaa.

                    Voisiko boksista ohjelmoida pois joitain toimintoja? Jos saisi sillä tavalla vilkut rauhoittumaan. Enforcer sekoili vilkkujen kanssa, jos oli valehälytin-toiminto päällä.

                    Comment

                    Working...
                    X